Haflinger 's nachts binnen of buiten laten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:41

voor het weer, deed ik ze alleen naar binnen bij onweer of als het echt dagen regende en ze haast op eilandjes in de regen stonden, maar soms ook als er weer verhalen de ronde gaan van mensen die raar doen met dieren, snachts heb je er toch minder zicht op en op stal staan ze dan veiliger

Klijn

Re: Haflinger 's nachts binnen of buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 19:28

Dazen zullen wij ook wel erg veel last van hebben gok ik.. sta tegen een bosgebied aan.. Maar dat weet ik nog niet en is even afwachten.

Dat het continuer is vind ik wel een goede reden.. Sil is wel de baas in de groep, echt veel stress heeft ze niet geloof ik. Binnen staat doet ze ook prima maar denk dat ik haar toch buiten laat nu.. de rest van de groep blijft nu ook buiten. En ze kan toch vrij uit bewegen. Doen jullie ''s nachts eigenlijk nog wel een (ongevoerd) regendeken op? Sil is geschoren geweest van de winter en je ziet het dekje nog goed zitten.

Chann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:25

hier staan ze normaal gesproken 24/7 buiten, maar nu zijn ze net verhuisd naar een nieuwe wei met heel jong en eiwitrijk gras en ze hadden na 2 dagen al een dikke grasbuik, nu staan ze de komende tijd dus snachts binnen omdat ze anders teveel eten en te dik worden en heel druk met rijden, verder dus gewoon altijd buiten,

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:38

Mijn haf gaat ergens volgende week dag en nacht het land op. Momenteel staat ze s´nachts nog binnen, van mij mag ze nu al buiten blijven maarja in der uppie is ook zo eenzaam!

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:59

in november op stal en vanaf maart staat ze weer 24/7 buiten.
na het rijden goed uitstappen en zonder dek in de wei.
ze staat gezellig samen.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 14:59

Mijn Haflinger staat vanaf 13 april weer samen met mijn Welshje buiten. Ze vinden het beiden heerlijk. Ze kunnen gaan en staan waar ze willen.
En zelf scheelt het natuurlijk ook weer het dagelijkse uitmesten en voor m'n opa en oma scheelt het geld. Geen hooi en stro meer nodig :D

Janneke_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:07

altijd buiten, gaan enkel opstal om te veulenen. ;)
haflingers (het ouderwetse type iniedergeval) zijn niet gemaakt voor binnenstaan, onze groep vindt het prettig buiten, ze staan er het hele jaar door en ze doen het prima, dus als er de mogelijkheid is zou ik ze lekker buiten laten. :)

Blazie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:54

Nu staat hij overdag buiten, maar als het wat warmer wordt, staat hij gewoon dag en nacht buiten, is veel lekkerder voor m (en hoef niet te mesten haha)

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:18

mijn haflinger stond op de vorige stal in de zomer 24/7 buiten en in de wintel op stal,
dat beviel me prima,
op de huidige stal staan ze overdag buiten en savonds op stal ik had ze liever in de zomer 24/7 buiten gehad maar helaas willen ze dat niet hebben.

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:29

In de zomer 24/7 buiten met een vliegendeken(van Rambo, komt geen vlieg of daas doorheen)

en in de winter 's nachts binnen.

adevries40

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:59

Ik vind dat een paard (zeker een haflinger) een buitendier is. Ik zeg dus zoveel mogelijk buiten zetten. Bij ons in de zomer was dat 24/7 en in de winter overdag buiten 's nachts binnen. Al kon mijn haf best buiten blijven, maar ja paard is kuddedier en we hadden ook enkele koudkleumen erbij.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:08

Mijn haflingerdame staat snachts wel op stal, da's vooral voor haar eigen "veiligheid". ;)
Ze is nl. een beetje een sloopdoos, en als ze de hele nacht zonder toezicht staat (ze staan op eigen erf gelukkig) gaat ze door/over de draden hangenmet of zonder stroom, ze heeft veel ervaring :') ; gevolg teveel gras/koliek.
Ze gaat na zonsondergang naar stal, met alle mugjes op dat tijdstip vind ze het ook niet echt erg :D
(plus er wordt gevoerd op stal, dus als s'avonds de reep gras op is, gaat ze vanzelf richting het voer)

In mijn ideale plaatje had ik haar gewoon 24/7 buiten, en in de gehele wei, maar ze wordt al dik van naar gras kíjken...
Ach, je kan niet alles hebben :')

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:10

Die van mij staan nu sinds een week dag en nacht buiten en het gaat prima. Één van mijn haflingers is een ontzettende sloper en uitbreker. Hij is alweer een paar keer ontsnapt onder het draadje door, maar verder gaat het gelukkig goed :) Ik moet zeggen voor mij bevalt het goed, en ik geloof dat mijn paardjes het ook goed naar hun zin hebben. Ik doe wel strook begrazing, anders dan zijn ze zo "tonnetje rond".

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:13

Ik heb de mijne geprobeerd buiten te houden, maar ze wordt er echt dikker van..
Ik ben bang voor een haf die ik om kan rollen dus vandaar dat ze alleen overdag staat.

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:04

De mijne staat nu ook dag en nacht buiten :)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:06

Mijn haflinger staat dag en nacht buiten het hele jaar door. Voordeel? Lekker natuurlijk met zijn weidemaatjes dag in dag uit zelf kunnen bewegen en doet wat hij graag wil. Nadeel? We hebben een kikkerpoel en hij is nú alweer aan het schuren (geen manen en staart eczeem). In de stal zetten is voor ons geen optie (paarden staan niet aan huis, volgend jaar wel) dus moeten nog even doorbijten en afzien.... Hebben overigens wel het een en ander om de jeuk te verlichten, maar daar gaat het topic nu niet over :)

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:13

Die van mij staan 's nachts buiten.
Het schijnt beter te zijn om ze op de wei te zetten en ze daar te laten, gezien de spijsvertering.
Anders krijg je dat ze overdag gras eten en 's nachts hooi. Dat zou niet goed zijn voor de maag.
Ik hou ze nu dus 24/7 op de wei (voor het eerst) en volgens de DA zouden ze dan ook minder snel dik worden omdat ze het gras constant eten en het goed bijhouden.
Wanneer je paard weet dat ie 's nachts terug naar stal moet gaat ie overdag als een gek eten.
Wanneer ze 's nachts op de wei blijven gaan ze op den duur rustiger eten en zelfs af en toe een dutje overdag of zomaar staan soezen.
Dit is voor mij de reden dat ik ze 's nachts ook buiten laat.
Zeker nu het 's nachts (bij ons) zelden nog onder de 10 graden komt

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:15

Mijn haflinger wordt erg ongelukkig van dag en nacht buiten staan in een groep en is een stuk vrolijker/gezelliger, kortom ze zit een stuk beter in haar gouden vel, sinds ze 's nachts lekker in haar stalletje mag staan. Ook overdag hoeft die groep van haar niet, zolang ze maar paarden kan zien en over de draad kan bekijken staat ze veel liever alleen.... tja, het is een aparte!

Ik zou dus zeker naar je paard kijken, want een bepaalde situatie kan jou wel ideaal lijken, maar misschien denkt hij of zij daar heel anders over. Vaak geven ze dat door hun gedrag echt wel aan.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:19

Ik laat mijn paard 24/7 buiten, vind er geen nadelen aanzitten. Ik heb alleen geen haflinger, maar een draver. :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:19

Die van mij stond tot afgelopen januari 24/7 buiten, dus zomer en winter. Ideaal alleen was het voor mij zelf niet te doen.

Ze is nu verhuisd en omdat alle paarden 's nachts naar binnen gaat staat zij ook binnen 's nachts. Dit simpelweg omdat ze door de linten en de hekken gaat als ze alleen buiten moet blijven en dat is te gevaarlijk.

Ze staat wel echt van 's ochtends 7.00 tot 's avonds 22.00 buiten, deels in de weide, deels op de paddock, maar altijd met meerdere paarden. Heb niet het idee dat ze minder lekker in haar vel zit dan toen ze nog 24/7 buiten stond. Als de mogelijkheid er is haar met meerdere paarden ook 's nachts buiten te laten dan doe ik dat wel.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:11

Jip staat zomer en winter 24/7 buiten. Hij heeft ook 24/7 een schuilstal tot zijn beschikking, waar hij af en toe graag gebruik van maakt. Maar bijv. in de zomer staat hij vaker overdag in de schuilstal (in de schaduw) dan 's nachts.

Waarom? Ik vond dit het meest ideale plekje voor mijn mannetje, zelf kiezen waar je gaat staan.
Hij heeft een werkleven lang 18 jaar achter elkaar altijd op stal gestaan, hooguit een uurtje los in een paddock. Toen ik hem kreeg (hij was toen 22), wilde ik hem een paardwaardige oude dag geven. En dat lukt, hij is zelfs zo fit, dat er van een 'oude dag' niet echt meer sprake is, we rijden weer volop, alsof hij nog een jonkie is.

marjanvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:12

die van mij gaat 's nachts naar binnen. hij is erg gevoelig voor hoefbevangenheid
daarnaast heeft hij zomerexceem.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:21

mijne staat permanent buiten, het hele jaar door..
Waarom?
- ik ben van mening dat een paard buiten hoort zolang je daar de mogelijkheid toe hebt
- een staldeur leeft niet lang :) (ze leunt hier net zolang op tot deze uit zijn scharnieren komt)
- ze wil de stal niet in..
- schimmelsporen-allergie
- stof-allergie
- astma
Deze laatste 3 zaken verergeren bij haar als ze binnen staat.

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:46

Die van mij staat al vanaf zijn geboorte dag en nacht het jaar rond buiten . Hij is nu 5.
Hij weet ook niet anders.
Ik vindt het niet nodig dat die op stal staat, vindt de ruimte van een stal te klein.
Heb tot nu toe nog geen 1 dag ( zelfs met min 10 ) nog niet het idee gehad dat die het erg vindt.
Doe hem s'winters een regendekentje op , zodat die wel een beetje schoon en droog blijft .
Dit doe ik pas sinds ik hem onder het zadel heb.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:49

toen mn paard nog leefde stond hij 24/7 buiten bij de eigenaren voor mij

hij heeft een keer zijn ijzer eraf geschopt :') zo graag wou die na buiten :=