Manen advies?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kyara1989

Re: Manen advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:01

Een hengsten vlecht maar dan deed ik der altijd een ijzerdraad in op de plaatsen waar het uit zakte

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 00:11

Liinn schreef:
Doe ik, maar het lukt helaas niet, ga het zo weer proberen, zal het proberen nog strakker aan te trekken :=

Te strak is echt niet handig, trekken ze hun manen eruit met rijden .
Niet te strak dus bij de schoft.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:34

melody93 schreef:
Dat vraag ik me ook af, maar is wel gebeurd bij een meisje (met een welschje met ontzettend lange manen). Stond er zelfs bij op coupon

Bij andere "gewone" dressuurpaarden/pony's mag het niet, maar bij specifieke rassen wel. Als je even zoekt in het KNHS reglement dan vind je het wel. De "normale" pony's moet je gewoon knotten, maar haflingers mag je zelfs gewoon los laten hangen (net als fjorden bijvoorbeeld, die hoef je ook niet te knotten).

Even opgezocht:

Citaat:
Richtlijnen voor de verzorging van het geheel

Conditie en toilettering paard/pony:
Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van hoefijzers is voor de beoordeling niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren van het paard/de pony wordt een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde. Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, is deze voorkeursvolgorde uiteraard niet van toepassing.

De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
d. Totaal afgeschoren manen.
Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (‘derde oor’), zodat het hoofdstel een goede ligplaats heeft.

Oftewel, bij de min of meer gebruikelijke rassen zien ze het liefst zoals bij a, gewoon een rijtje knotjes. Als ze daar puntenaftrek voor geven vind ik wel flauw, want het mag dus ook los of anders ingevlochten, alleen heeft dat niet de voorkeur.

@TS, misschien haarlak proberen? Wij hadden het ook ingevlochten afgelopen weekend, en dan ongeveer tot 3/4 en aan het einde nog 2 losse vlechten. Dan valt het niet uit elkaar doordat het laatste stukje zo kort is. Misschien idd ook met een touwtje er doorheen proberen, of zelfs 3 touwtjes (1 per streng)??

supertinkie

Re: Manen advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:43

Misschien wat meer oefenen? Ik kon in het begin ook niet een mooie strakke hengstenvlecht bij mijn paard maken, maar ik heb het steeds weer gedaan en naar verloop van tijd werden mijn vlechten steeds strakker en mooier. Wat ook goed werkt is niet steeds te dikke plukken bij pakken, maar dunne strengen.