Manen van die van mij zijn nog nooit in z'n leven gewassen, ze zitten 24/7 in vlechten, en hoe bruin de vlechten er ook uitzien, zodra het los is, is het wit. Nou moet ik zeggen na 12 jaar worden ze wel een beetje vies, dus van de zomer gaan ze de was in!
Voor zijn staart gebruik ik altijd gewoon simpele Nivea shampoo + creme spoeling. Word het geweldig wit van! En telkens voordat we opnieuw invlechten, insprayen met anti-klit van Cowboy Magic of Equishine of zoiets
Birmaantje
Geplaatst: 25-02-11 11:56
ik vlecht de manen (8 vlechten) altijd en doe het iedere week even opnieuw omdat het dan toch wel een beetje uitgezakt is. Verder spuit ik het ervoor even in met antiklit. Wassen doe natuurlijk alleen in de zomermaanden. Wassen gewoon met groene zeep of zilvershampoo (wordt het mooi wit van). Verder is het hebben van lange manen toch echt genetisch bepaald en kun je er weining aan doen. Je kunt het alleen proberen te onderhouden. Mijn vorige haflinger had manen van 1 meter aan beide kanten en dat bleef maar groeien. Had deze altijd in 2 hengstenvlechten.
blabla13
Geplaatst: 25-02-11 13:08
waar ik verzorgde gebruikte ze een keer die shampoo van extra blond ofzo.
Ik gebruik om te wassen groene zeep, een emmertje biotex, of zilvershampoo. Verder vind ik Cowboy Magic geen fijn spul, soms gebruik ik wel een beetje equishine, maar ook niet altijd. Vlechten doe ik nooit, soms heeft Wolder weleens een pluk haar in z'n mond maar hij trekt het toch niet los, en daardoor gaat het er dus ook niet af.
Ik heb 2 haflingers. Moeder en dochter. Moeders heeft net iets meer als twee handbreedtes. Dus afschuren als ze over de boks rand hangt kan niet eens . Haar dochter haar manen zijn meer als een meter lang en zitten 24/7 aan twee kanten in de vlechten. Soms wassen met paarden shampoo en voor extra wit effect zilver shampoo.
yrsa_karlijn
Geplaatst: 01-03-11 17:41
@petrabalk Heeft ze dit van haar vaders kant? Ik vind het altijd een mooi gezicht van die blondjes met super lange manen
xMercury
Geplaatst: 01-03-11 19:00
Voor de staart cowboy magic en voor de manen heb ik altijd teershampoo. Haar manen zitten ook altijd in vlechten
Driehoek vloeibare zeep of Wola huishoudpasta. Alleen voor manen en staart, want vooral de Wola ontvet heel erg. Maar het haar wordt er witter dan wit van.
Siegridd
Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-11 18:43
Iedereen bedankt voor de tips. Heb vandaag de manen ingesporten met equishine en nu ingevlochten. Zal vrijdag ff kijken hoe zijn manen geworden zijn
EsLoveHorses
Geplaatst: 02-03-11 18:44
Ik word verliefd op haflingers!!!! Wie nog meer???
Mijn haf heeft hele lange manen ruim 1 meter. Deze zitten altijd in vlechten, als er veel zand tussen gaat zitten gaat het jeuken. Ik was ze dan met paardenshampoo voor het zand, en daarna met betadine shampoo. en tadaa spierwit!!!!
Ik gebruik ook veel anti-klit. Met vlechten is het alleen lastig, het ene paard blijven de manen mooi van het vlechten en het andere paard breken de haren heel erg af. Het hang ervan af hoe dik je manen zijn. En als ze in vlechten zitten heb je kans als hij gaat schuren dat hij een hele vlecht eraf schuurt. ( ik heb altijd hengsten vlechten en heel soms dan maar 1 plukje wat eraf gaat. ) maar zijn manen zijn zo dik dat zie je niet eens.
Om de manen te laten groeien heb je niet veel, is inderdaad genetisch maar om ze te onderhouden en het groeien te ondersteunen is vlechten toch het beste. Bovenkant aardig los, en daarna iets strakker. Mijn voorkeur gaat ui naar hengstenvlechten, omdat aan het begin van de manen kam, je heel het haar mee vlecht. Zo worden de manen beschermt door de andere manen. Snap je het nog Voorbeeld hengstenvlecht Resultaat na het wassen
Dank jullie wel ben er stiekem ook wel erg trots op
Mando
Geplaatst: 04-03-11 07:55
Eerst wassen met driehoek vloeibare zeep en daarna cowboy magic erin, kwartier laten intrekken en tadaaaa witte manen en staart. Tja en daar moet je dan wel een gekke bek bij trekken