Zwaardere mensen op een Haflinger.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:15

Er is al en topic over waar ook een lijstje met voorbeelden bij staat.
[RUI] Gewicht ruiter, wanneer teveel voor paard?

Een jong paard , tot een jaar of 7 , zou ik zelf niet met het maximum gewicht belasten.
Dus met 90 kg op een 3 jarige haflinger, niet doen.
De haflinger kan het op het oog wel dragen maar op langere termijn krijgt de pony daar zeker last van.

GP60

Re: Zwaardere mensen op een Haflinger.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 10:24

Tja voor mij is het juist goed om te paardrijden, ben heel wat aangekomen door medicijnen en ook nog eens de verkeerde medicijnen. En om lekker goed in mijn vel te komen is het wel fijn om je gedachten op 0 te kunnen zetten met een paardje.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:25

MOet je ook lekker doen hoor TS... Zou idd wel een ouder type haffie zoeken, maar die kunnen het makkelijk hebben hoor... Geniet ervan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:37

Negeer alsjeblieft die domme opmerkingen.
Ten eerste
Er is een lijst waarop staat dat koudbloeden 20% van hun eigen gewicht mogen dragen.( voor warmbloeden geldt inderdaad 15%)
dus dan kun je op bijna elke haf rijden.

Ten tweede, er is een groot verschil of je 1,50 bent en 90 kilo of 1,80 en 90 kilo
Zwaartepunt verdeling van vet en spieren over je lichaam , jelichaamscontrole etc etc.

Ten derde, een beginner van 50 kg die stuitert in het zadel geft een stuk meer verkeerde krachten door op de paardenrug dan een gevorderde ruiter van 90 kilo

Uiteraard is er een gewichtslimiet per paard, maar daar houd je al rekening mee, je stelt niet voor niets de vraag.

Een haflinger kan dus prima, ook als je niet af gaat vallen.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:53

Even een compliment aan iedereen die de "rel" over overgewicht smoren, ik zie meer topics erin verloren gaan.

TS Ik hoop dat je een leuk dier tegenkomt waar je een klik mee heb. Die klik is belangrijk om gewoon fijn te kunnen rijden of in de omgang met je paard.
Laat je ons weten als je eruit ben en natuurlijk je nieuwe aanwinst tonen aan ons :P

GP60

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 11:06

Tuurlijk dat laat ik jullie weten. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:04

Je kan ook je gedachten op 0 zetten met je paardje door bijvoorbeeld te gaan mennen, of lange lijnen te doen, of grondwerk.
Er op zitten vind ik 90 gewoon veel te zwaar, tenzij je op een echte tank gat, denk meer richting trekpaard/ grote maat tinker e.d..

Als je al 5 kilo kwijt bent past het rijden al makkelijker, en 10 kilo pas je op bijna elk paard wel!

Ik zou gewoon voor zorgen dat je eerst wat gewicht er af hebt, voordat je gaat paardrijden.
Is absoluut niet beledigend bedoeld, ik denk gewoon ook in het welzijn van een paard of pony. Mijn moeder (begingewicht 89 kilo) wilt ook weer gaan paardrijden, maar vind zichzelf ook te zwaar. Zij werkt nu toe naar minstens 5 tot 10 kilo er af, dat ze in het voorjaar/ zomer wel kan paardrijden. Afgelopen 2 weken is ze al 3 kilo verloren!

Maya_Mariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:15

Volgens mij kun je prima op een haflinger, inderdaad wel van het oude type, maar die vind ik zelf toch mooier ;)
Zelf ben ik ook te zwaar, maar mijn haffie kan dit prima hebben. Ze zijn er voor gemaakt om gewicht te dragen/trekken, al moet je natuurlijk nooit zomaar van de grote/hoogte van een pony/paard uitgaan om te bepalen of ze het wel of niet kunnen hebben.

Verder wil ik even zeggen dat een aantal reacties voor mij bevestigd dat het paardrijden wordt gezien als een sport voor dunne slanke mensen en dat vind ik ronduit hypocriet. Zeggen dat ze dan maar een trekpaard moet kopen, ben je nou helemaal gek geworden...

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:28

BlueStar schreef:
Even een compliment aan iedereen die de "rel" over overgewicht smoren, ik zie meer topics erin verloren gaan.

TS Ik hoop dat je een leuk dier tegenkomt waar je een klik mee heb. Die klik is belangrijk om gewoon fijn te kunnen rijden of in de omgang met je paard.
Laat je ons weten als je eruit ben en natuurlijk je nieuwe aanwinst tonen aan ons :P

Hier sluit ik me helemaal bij aan!!! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:30

Shanna schreef:
Je kan ook je gedachten op 0 zetten met je paardje door bijvoorbeeld te gaan mennen, of lange lijnen te doen, of grondwerk.
Er op zitten vind ik 90 gewoon veel te zwaar, tenzij je op een echte tank gat, denk meer richting trekpaard/ grote maat tinker e.d..

Shanna, mogen mannen dan van jou niet paardrijden ? want de gemiddelde man gaat al snel die kant op.
En hoe lang is jouw moeder, ook boven de 1,80... want er is een heel groot verschil of je klein bent en echt rond, of dat je het gewicht wat gelijkmatiger over je lichaam hebt verdeeld.

TS is maar iets te zwaar volgens haar BMI. Voedingscentrum raadt bij haar gewicht aan om op gewicht te blijven of iets af te vallen.
Wat moet iemand van 1,90 dan beginnen, mag die alleen maar mennen ?
Ik vind de afval tips een beetje overdreven. Het gaat hier niet om iemand met obesitas, het gaat om iets te zwaar voor haar lengte.

TS, nogmaals, een haf kan bij normale belasting zo'n 20% hebben van zijn eigen gewicht. Dus als je een niet te kleine haflinger, wat rondgeribde haflinger ( niet te verwarren met dikke haflinger) hebt kun je daar prima op rijden. ( met wat jou voor ogen staat )

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:07

Even voor de mensen die blijven malen over bmi, en te zwaar voor een knol ga lekker mennen of zwemmen.

Dat bmi verhaal lap ik echt aan mijn laars. Ik mag met mijn lengte maar 72 kg wegen, lol mensen zouden dan echt denken dat ik aan anorixia lijd.
Ik heb wel eens (jaren terug voor ik ellende kreeg met het lijf) op dat gewicht gestaan na afvallen, je kon mijn ribben tellen, mijn gezicht was mega ingevallen.
Ik hoop ooit weer terug te komen naar 80/85 maar mijn streefgewicht is 90 kg. Ik heb dus nog ongeveer 10 kg te gaan (ik kom van 125 kg af).

Iedereen met een buikje of buik weet dat ze die liever kwijt zijn, maar niet iedereen kan ff de sportschool induiken, meer wandelen ed. Ik moet het echt zoeken in voeding en beperkte beweging, naast mijn vrijwilligerswerk en de staldienst (zelfverzorging). Maar goed meer en deel van de slankere mensen vinden dus dat ik eerst een ribbekast moet kweken voor ik gezond ben. En nee die ribbenkast verdwijnt pas bij 80/85 kg. Dus nog steeds te zwaar volgens bmi.

Dus ga lekker zeiken over afvallen bij andere topics en laat deze gezellig blijven. En ja het stoort mij en ja ik ben al bezig en ja ik probeer andere ook te verdedigen.

Ik zie genoeg paarden met wat zwaardere mensen die er geen probleem mee hebben, en dan praat ik zeker niet over grote zware tinkers of belgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:23

Bluestar, maak je er niet druk om. Het zijn vaak hele jeugdige meisjes die zo reageren. Die vinden 50 kilo al veel :)
Mijn verhaal ging ook over BMI, maar juist om te laten zien dat TS helemaal niet zo zwaar is als sommigen hier beweren.

BMI is een indicatie. vetpercentage is een veel betere richtlijn. ooit was ik mega mega fanatiek sporter ( op het randje van topsport ) en woog volgens BMI teveel, maar ik had een prima vetpercentage en zag er toch ook echt slank uit.
Inmiddels mag er bij mij wel een kilo of 7 af :) ( en nee dan ben ik geen maatje 36 hoor )

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:29

ik rij ook op en haflinger en ik ben 1.85 en 80 kilo.
en de haflinger waar ik op rij en nog kleiner dan die van jou dus maak je niet druk en rij gewoon.

geert100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:31

Als je wat zwaarder bent kun je het beste voor de barokke paardenrassen gaan, (andalusier of Lusitano ed.) Zij zijn het beste gebouwd om te dragen.
Maar gut, als jij lekker soepel bent en goed in balans, dan zie ik geen bezwaar op een haflinger te stappen. :) Wel goed zijn achterhand trainen, daar worden ze sterker van.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:37

geert100 schreef:
Als je wat zwaarder bent kun je het beste voor de barokke paardenrassen gaan, (andalusier of Lusitano ed.) Zij zijn het beste gebouwd om te dragen.

Is dat zo? vind die er altijd zo ielig uitzien... zou dan eerder op een haf stappen...

XxEvitaMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:42

Ik vind 90 kilo voor een haflinger wel erg veel! Zeker als het er een is van het nieuwe type. Dan zou ik eerder een ouder type nemen een lekkere forse. Maar als je het aan mij vraagt zou ik dan inderdaad een tinker nemen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:48

De TS vraagt of het kan, er zijn mensen die het wel vinden kunnen, en er zijn mensen die het niet vinden kunnen. Waarom is dat direct een belediging? Mensen geven gewoon hun mening. Mensen die meer gewicht hebben zijn ook niet van suiker hoor, ik ben een levend voorbeeld daarvan.

Ik ben zelf ook geen dun sprietje, zit bovenin de BMI schaal en moet idd afvallen. Toen ik van de zomer nog 8 kilo zwaarder ben dan dat ik nu ben, stapte ik niet op mijn paard, ookal is het een koudbloed. Ik vind dat niet fair tegenover mijn paard. Verder is het idd voor mij ook een stok achter de deur: als ik meer dan 75kg weeg mag ik van mezelf niet opstappen. En daar heb ik ook bij een bijrijdster naar gekeken, ik wil geen hele zware mensen op mijn paard hebben, ondanks dat ze het misschien best zou kunnen dragen. Ik vind het gewoon niet eerlijk.

Deze amazone is lang, en wat zwaarder. Dat ze dan een perfect BMI heeft zal het paard een worst wezen. En ja, dat ze mee moet zitten is logisch, dat moet iedereen. Maar ook een meewerkende ruiter kan in de weg zitten.

Persoonlijk zou ik de TS adviseren om voor een groter paard te gaan. Omdat ik het eerlijker vind om niet OP de rand te zitten, maar er een eindje onder.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:51

Een groot paard is niet per definitie sterker. Ook als het 'plaatje' klopt, kan een ruiter het paard in de weg zitten.
Sowieso is het belangrijk om het paard wat je wilt kopen te keuren, met extra aandacht voor z'n rug. (zou een DA bij ieder paard moeten doen, maar ja... DA staren zich soms blind op de benen)
Afhankelijk van leeftijd, bouw, getraindheid, gebruiksdoel, etc. kun je beoordelen of een combinatie wel of niet past. Zeker als je ook lange buitenritten wilt gaan maken, is de 'draagkracht' van het paard belangrijk.
Het beste is als je het dier een poosje op proef zou kunnen rijden.
Succes.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:59

Waar je ook naar moet kijken is de lengte van de rug. Een haflinger is niet zo groot en heeft een korte rug, als je zelf wat zwaarder bent moet je ook een groter zadel, en die moet wel goed liggen.
Als je echt een halfinger wilt, en een leuk, ouderwets type, kunt vinden, moet je dat doen.

Ik heb alleen wel net zoals sommige andere hier een maximum aan gewicht gesteld. Niet meer 75 kilo op mijn knol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:59

De rijdende mannen die ik ken, rijden paarden van minstens 170 stokmaat. Dat verschild noggal met een pony van 145 stokmaat...
Haflingers worden tegenwoordig zoveel modern gefokt, dat de echt ouderwetse type amper nog bestaat. Dan is een fjord nog sterker in mijn ogen, omdat die allemaal nog gelijkend zijn en je er geen moderne stroom in hebt zitten.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:12

lastig schreef:
Ik heb alleen wel net zoals sommige andere hier een maximum aan gewicht gesteld. Niet meer 75 kilo op mijn knol.

Heb je een weegschaal in je kast voor als er iemand op moet, dat ie zich eerst kan wegen? :=

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:18

Een vriendin van mij (1,85m, "flinke" dame). Voelde zich ook niet prettig op een tinker.
Niet alleen het gewicht/lengte, maar ook omdat zij eigenlijk een wat ruimere zadel nodig had dan wat er op die tinker paste.
Zij heeft dan ook gekozen voor een Gelderse (stevig type) 1.62m. Dat was een goede combinatie (qua gewicht/lengte).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:27

Shanna schreef:
De rijdende mannen die ik ken, rijden paarden van minstens 170 stokmaat. Dat verschild noggal met een pony van 145 stokmaat...
Haflingers worden tegenwoordig zoveel modern gefokt, dat de echt ouderwetse type amper nog bestaat. Dan is een fjord nog sterker in mijn ogen, omdat die allemaal nog gelijkend zijn en je er geen moderne stroom in hebt zitten.

Ehrm, dan denk ik dat je iets gemist hebt. Fjorden worden slanker, groter en meer rijpaard achtig. De ouderwetse 'blokkige' fjord en de ouderwetse 'rond aan alle kanten fjorden' zie je steeds minder. Ook fjorden hebben een moderne stroom.

shiladyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:33

ik vind 90 kilo op een haflinger niet fijn
vind het gewoon zwaar voor hun rug maar vind het ook een zwaar gewicht voor andere rassen..

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:38

Allereerst Ts goed dat je hier overna denkt!

Ik denk dat jij met je gewicht en lengte best op een haflinger past maar ik zou idd ook kijken naar het wat grotere zwaardere type.
Groter ivm je lengte, het is niet fijn als je met je voeten bij de knieen van je haflinger zit :)), en een wat zwaarder type ivm lengte en gewicht. b.v. een haflinger boven de 150
Maar persoonlijk zou ik me neit blind staren op een ras, denk dat je met jou lengte beter uitkomt op een paardje van 156 die zijn er ook in haflingers (schaars dat wel).