Wij als hengstenhouder gaan wel voor de wat langer gelijnde haflinger, maar zoals jullie zeggen: Het moet wel haflinger blijven !
Dus bot eronder en mooie hoeven. Maar door de schuinere schouder, langere lijnen en wat hoger op de benen (met behoud van bot) kunnen ze makkelijker lopen/inbuigen en daardoor fijner ingezet worden voor onder het zadel en aangespannen. Dat de bilspieren verdwijnen kan ik helaas niet beamen, want de broekspier is gewoon wat langer geworden wat de beweging ook alleen maar ten goede komt. Natuurlijk alles in proportie en uitzonderingen daar gelaten.
Qua beweging kan ik helaas niet met jullie meegaan, want er zijn wel degelijk hengsten die erg goed kunnen bewegen met veel kracht vanuit de achterhand.
Toen wij net begonnen met de haflingers hadden de haflingers hele korte rollende en vaak maaiende bewegingen (en dat zit echt niet lekker

) dus als je ziet wat er in die tijd al verandert is dan is dat al heel wat. Je kunt in de fokkerij niet alles in 1 generatie volledig veranderen. Natuurlijk blijft beweging wel altijd een punt van aandacht, maar dat is eigenlijk zo met alle onderdelen mbt de fokkerij.
Over het iele wil ik ook nog wel wat kwijt. Vergeet bij de 3-jarige hengsten niet dat je naar 2 1/2 jarige paarden kijkt die nog niet uitgegroeid zijn. Dat zij tevens wat minder sterk zijn in de bewegingen kan ook komen door de groei. Probeer er op de juiste manier naar te kijken en dan je oordeel te vellen. Wij trainen onze 3-jarige hengsten niet kapot zodat ze op de hengstenkeuring dat laten zien wat jullie/de jury willen zien. Wij gaan voor de natuurlijke gangen en de balans.
Qua kleur kan ik helemaal met jullie mee gaan, terwijl het altijd een persoonlijke smaak blijft. Maar er zijn 11 kleuren vossen geaccepteert bij het moederstamboek. De Nederlanders gaan enkel voor de goudvoskleur. Dat bleke was een aantal jaren geleden veel erger dan nu. Men is daar gelukkig weer van terug gekomen.
Dat er vorig jaar geen enkele hengst is goedgekeurd ligt niet in het feit dat dat het gevolg is van verkeerde fokkerij, maar omdat de lat steeds hoger wordt gelegd. En waarom ?...........omdat de dekkingen sterk achteruit lopen en de huidige hengsten makkelijk in dit aanbod kunnen voorzien. Of dat de juiste weg is is punt 2.
Dat luxe en slechter karakter samenhangen klopt niet. In ieder geval niet bij de 100% raszuivere haflingers. Wij zetten onze "luxere" (lees langgelijnde) hengsten in voor de huifkar om toeristen rond te rijden. Er zijn wel bloedlijnen die wat pittiger zijn, maar dat is altijd zo geweest. Dat was 20 jaar geleden ook al zo.
Ook is men binnen het stamboek bezig met een sportplan. Ik heb al vaker bij diverse personen binnen het stamboek aangegeven dat we deze markt niet op moeten zoeken omdat de markt van de sportpony's al verzadigd is. Natuurlijk is het mooi als een haflinger goed presteert in de sport maar het moet bovenal een mooie lieve haflinger blijven die voor het hele gezin geschikt is. Volgens mij is het helemaal verkeerd om een sportweg in te slaan, daar de haflinger juist in een markt kan voorzien waar weinig rassen bij kunnen aansluiten. En degene die wel de sport in wil met zijn/haar haflinger vind ook wel de geschikte haflinger. Het is maar een handjevol mensen die dat graag wil. De meeste willen lekker recreatief rijden met af en toe een wedstrijdje dressuur, een sprongetje, wat western, vaardigheid en marathon enz. Dus veelzijdigheid op een leuk niveau. Wij rijden zelf ook veel met onze hengsten en vinden het leuk om wedstrijden te rijden. (op dit moment M niveau) En we komen lekker mee tussen de KWPN-ers. Tijdens de haflingerwedstrijden is het ook geweldig om te zien hoe groot en klein deelnemen en veel plezier hebben. Ook wij zetten de hengsten veelzijdig in en gaan af en toe op aangespannen wedstrijden. Tevens worden de hengsten ingezet voor de huifkar om toeristen rond te rijden en worden er regelmatig flinke buitenritten gemaakt. Dat is voor ons DE Haflinger.
De foktechnische commissie en het bestuur denken juist dat de vraag (ook van jullie) is naar sporthaflingers. Dus zet het hier niet op bokt, maar laat weten aan het stamboek en aan de foktechnische commissie dat dat juist niet het geval is. Je kunt het hier wel neerzetten maar dan bereik je niks. (
info@kvth.nl)