Moderne haflinger, wat vinden jullie er van?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:08

Ik heb ook een hele donkere Haflinger en dan ook echt het oude type.. (klein, en érg stevig)
Vind haar echt prachtig, vind het alleen jammer dat ze geen lichtblonde manen heeft (genetisch foutje denk ik :D )

Afbeelding
Op deze foto is ze voor haar doen heel slank..

Maar haar dochter is daarentegen wel lichter.. maar nog steeds niet zo spierwit.
Ik vind het ook zo jammer dat ze de bouw veranderen.. als je een dier wil dat een sportlichaam heeft, koop dan gewoon een Nrps denk ik dan..

Ik hou van dikkere paarden.. vind dat slanke maar niks.
En dus ook de lichte, slanke Haflingers vind ik niet mooi ;)

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:43

Klassiek is ook niet verkeerd, alleen de conditie waarin het dier verkeerd is ook behoorlijk bepalend voor de aanblik. Een moderne haflinger die beschikt over behoorlijke overconditie is ook niet fraai, dat is bij de klassieke netzo.
Klassiek betekend niet automatisch dik en rond, klassiek iseereder kortbenig en compact :o

Nessie

Re: Moderne haflinger, wat vinden jullie er van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:47

Ik vind zelf het moderne type Haflinger juist wel erg mooi :j Al zie je wel inderdaad dat er meer richting het plaatje in plaats van de kwaliteit wordt gefokt. Maar iedereen heeft zo zijn eigen type paard wat hij/zij mooi vindt ;)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:39

De grootte is voor de sport misschien beter maar het zijn dan wel uit de kluiten gewassen haflinger bij de haflingerwedstrijden in het Noorden loopt een 3/4 jarige en die meet nu al 1.53 die van mij leek echt een shetlander ernaast :P

Dat de friezen steeds ranker worden klopt, maar niet alleen door de arabo wat er in zit. Ken iemand die heeft arabofriezen maar ze zijn breder en meer fries dan de friezen die je nu bij de hengstenkeuring ziet. Dus die hebben niks aan het uiterlijk veranderd alleen de genen zijn veranderd.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:41

Tja ik vind heel veel dingen verbeterd, maar op de keuringen komen doe ik niet.
Ze willen tegenwoordig meer lang en slank zien.De mijne zit tussen het ouderwetse en luxe in. Nog wat wittere benen met appeltjes overal met een hoogte van 1.53 m en lange benen, maar ze is wel stevig.

Ze is onwijs veelzijdig en dat vind ik erg leuk.
Laatst bijgewerkt door eridinges op 30-12-10 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:44

Hariette schreef:
Wij als hengstenhouder gaan wel voor de wat langer gelijnde haflinger, maar zoals jullie zeggen: Het moet wel haflinger blijven !
Dus bot eronder en mooie hoeven. Maar door de schuinere schouder, langere lijnen en wat hoger op de benen (met behoud van bot) kunnen ze makkelijker lopen/inbuigen en daardoor fijner ingezet worden voor onder het zadel en aangespannen. Dat de bilspieren verdwijnen kan ik helaas niet beamen, want de broekspier is gewoon wat langer geworden wat de beweging ook alleen maar ten goede komt. Natuurlijk alles in proportie en uitzonderingen daar gelaten.

Qua beweging kan ik helaas niet met jullie meegaan, want er zijn wel degelijk hengsten die erg goed kunnen bewegen met veel kracht vanuit de achterhand.
Toen wij net begonnen met de haflingers hadden de haflingers hele korte rollende en vaak maaiende bewegingen (en dat zit echt niet lekker ;) ) dus als je ziet wat er in die tijd al verandert is dan is dat al heel wat. Je kunt in de fokkerij niet alles in 1 generatie volledig veranderen. Natuurlijk blijft beweging wel altijd een punt van aandacht, maar dat is eigenlijk zo met alle onderdelen mbt de fokkerij.
Over het iele wil ik ook nog wel wat kwijt. Vergeet bij de 3-jarige hengsten niet dat je naar 2 1/2 jarige paarden kijkt die nog niet uitgegroeid zijn. Dat zij tevens wat minder sterk zijn in de bewegingen kan ook komen door de groei. Probeer er op de juiste manier naar te kijken en dan je oordeel te vellen. Wij trainen onze 3-jarige hengsten niet kapot zodat ze op de hengstenkeuring dat laten zien wat jullie/de jury willen zien. Wij gaan voor de natuurlijke gangen en de balans.
Qua kleur kan ik helemaal met jullie mee gaan, terwijl het altijd een persoonlijke smaak blijft. Maar er zijn 11 kleuren vossen geaccepteert bij het moederstamboek. De Nederlanders gaan enkel voor de goudvoskleur. Dat bleke was een aantal jaren geleden veel erger dan nu. Men is daar gelukkig weer van terug gekomen.

Dat er vorig jaar geen enkele hengst is goedgekeurd ligt niet in het feit dat dat het gevolg is van verkeerde fokkerij, maar omdat de lat steeds hoger wordt gelegd. En waarom ?...........omdat de dekkingen sterk achteruit lopen en de huidige hengsten makkelijk in dit aanbod kunnen voorzien. Of dat de juiste weg is is punt 2.

Dat luxe en slechter karakter samenhangen klopt niet. In ieder geval niet bij de 100% raszuivere haflingers. Wij zetten onze "luxere" (lees langgelijnde) hengsten in voor de huifkar om toeristen rond te rijden. Er zijn wel bloedlijnen die wat pittiger zijn, maar dat is altijd zo geweest. Dat was 20 jaar geleden ook al zo.

Ook is men binnen het stamboek bezig met een sportplan. Ik heb al vaker bij diverse personen binnen het stamboek aangegeven dat we deze markt niet op moeten zoeken omdat de markt van de sportpony's al verzadigd is. Natuurlijk is het mooi als een haflinger goed presteert in de sport maar het moet bovenal een mooie lieve haflinger blijven die voor het hele gezin geschikt is. Volgens mij is het helemaal verkeerd om een sportweg in te slaan, daar de haflinger juist in een markt kan voorzien waar weinig rassen bij kunnen aansluiten. En degene die wel de sport in wil met zijn/haar haflinger vind ook wel de geschikte haflinger. Het is maar een handjevol mensen die dat graag wil. De meeste willen lekker recreatief rijden met af en toe een wedstrijdje dressuur, een sprongetje, wat western, vaardigheid en marathon enz. Dus veelzijdigheid op een leuk niveau. Wij rijden zelf ook veel met onze hengsten en vinden het leuk om wedstrijden te rijden. (op dit moment M niveau) En we komen lekker mee tussen de KWPN-ers. Tijdens de haflingerwedstrijden is het ook geweldig om te zien hoe groot en klein deelnemen en veel plezier hebben. Ook wij zetten de hengsten veelzijdig in en gaan af en toe op aangespannen wedstrijden. Tevens worden de hengsten ingezet voor de huifkar om toeristen rond te rijden en worden er regelmatig flinke buitenritten gemaakt. Dat is voor ons DE Haflinger.
De foktechnische commissie en het bestuur denken juist dat de vraag (ook van jullie) is naar sporthaflingers. Dus zet het hier niet op bokt, maar laat weten aan het stamboek en aan de foktechnische commissie dat dat juist niet het geval is. Je kunt het hier wel neerzetten maar dan bereik je niks. (info@kvth.nl)

En daarom heb ik mijn haflinger bij jullie gekocht ;) Omdat ze zo lekker veelzijdig gebouwd zijn.
Alhoewel de mijne niet bij jullie is gefokt, maar dat maakt niet uit :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:47

Als ik kijk naar de moeder van mijn haflo-tje, dás een haflinger, zoals ze ooit bedoelt waren :j
Afbeelding

Kleine noot: Merrie is 23 en bijna jaarlijks een veulen, dus een beetje uitgezakt ;)

Die luxe dingetjes vind ik super mooi, maar ik vind het geen haflingers meer :n
Meer palomino NWRretjes ofzo

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:49

joyce_eddy schreef:
Kijk naar de friese paarden, hier zit steeds meer arabo in. deze worden ook veel te iel gemaakt.

Euh, fries en arabofries zijn 2 compleet verschillende rassen/stamboeken, dus het is onzin om te zeggen dat er bij een fries steeds meer arabo in komt, aangezien het FPS alleen raszuivere (dus zonder arab) accepteert...

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:33

Afbeelding

Links mijn 22 jarige "ouderwetse" haflinger en rechts mijn 6 jarige "moderne" haflinger..
Duidelijk verschil in bouw, de rechtse ook makkelijker mee dressuur te rijden.
Beide zijn het stamboekpaarden, maar merk wel dat er af en toe gevraagd wordt of mijn jonge haf wel een echte haflinger is..
Dat krijg je dus met de wat luxere paardjes!

Clava

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 19:12

stef schreef:
Als ik kijk naar de moeder van mijn haflo-tje, dás een haflinger, zoals ze ooit bedoelt waren :j
Afbeelding

Kleine noot: Merrie is 23 en bijna jaarlijks een veulen, dus een beetje uitgezakt ;)

Die luxe dingetjes vind ik super mooi, maar ik vind het geen haflingers meer :n
Meer palomino NWRretjes ofzo

I think my rescue mare (the grand daughter of this lovely mare) is more old fashioned and drafty than the lighter modern types, although she is pale in colour. From what I understand of this thread (thanks to live translate) it has been very interesting. :) I prefer the more solid types, but I'm happy that this is variety enough to please everyone.
Afbeelding

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 00:40

Hariette, heeft heel erg gelijk
ook ik ben in in het bezit van de zo genoemde toekomst sport haflinger.
ze is totaal geen familie pony meer, ze is super lux en best druk in omgang
ze is niet gemeen maar durf er zeker niet iedereen op tezetten, en het is natuurlijk ook wat wil men zien wat wil men er mee doen. Ik ben er blij mee maar van mij had ze wel wat ronder mogen zijn zoals mijn andere merrie, dikke knuffelkont en heel lief met kinderen, beetje steviger.
en dat van die kleuren maakt mij niet zo uit, vos bijna tot zwart vind ik erg mooi maar dat lichte staat ook niet mis.

dit is een topic van mijn moderne haf
[EJL-ITP] fanny van 2007 tot 2010

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:42

Aron van de haflingerborg.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
een ''moderne'' hengst met super bewegingen.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:48

doei schreef:
Ik heb een slanke donkere :D
Hij is 3.5 jaar dus ik vermoed dat hij nog wel de breedte in gaat...
Kijk maar in mijn profiel ;)

Na heel lang zoeken heb ik hem pas kunnen vinden.
Ik hou ook van dat donkergoude <3

Veel kinderen van Almfurst van het Groentenhof zijn donker.

Hee een half broertje!

Ik heb ook een super slanke haflinger.. Die van mij is alleen heeel erg licht ..

Ik kwam haar toevallig tegen via bokt bij mjoor. Echt een super beest ik heb er tot nu toe erg veel schik mee gehad en ik rij regelmatig de kwpn'ers dr uit in de dressuur. Dus moderne typjes kunnen ook best lopen hoor ..

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:05

@ArabicQueen
Ben nu wel heel nieuwsgierig naar foto's!
Bedoel je met erg veel schrik dat ze pittig is?

Alves is wel even pittig geweest in combinatie met het weer, maar voor het rijden even longeren, een zweetdekentje op zijn naakte lijfje en geen krachtvoer (alleen PAVO koek) maakt heel veel goed! Ik heb nog niet met hem meegemaakt dat hij gaat bokken of rennen, wel een beetje jolig dansen onder het zadel, maar daar kan ik juist van genieten, dat is een teken van leven!

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:09

ik vind dat breed gebouwde gewoon bij een haflinger horen, en als ze zo nodig een slankere willen, koop je toch geen haflinger?
dan neem je een welsh of weet ik het wat.
maar zelf hou ik meer van de slanker gebouwde paarden, maar vind het raar dat ze die haflingers ook helemaal slank fokken...

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:45

marlies405

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:17

ArabicQueen schreef:
doei schreef:
Ik heb een slanke donkere :D
Hij is 3.5 jaar dus ik vermoed dat hij nog wel de breedte in gaat...
Kijk maar in mijn profiel ;)

Na heel lang zoeken heb ik hem pas kunnen vinden.
Ik hou ook van dat donkergoude <3

Veel kinderen van Almfurst van het Groentenhof zijn donker.

Hee een half broertje!

Ik heb ook een super slanke haflinger.. Die van mij is alleen heeel erg licht ..

Ik kwam haar toevallig tegen via bokt bij mjoor. Echt een super beest ik heb er tot nu toe erg veel schik mee gehad en ik rij regelmatig de kwpn'ers dr uit in de dressuur. Dus moderne typjes kunnen ook best lopen hoor ..

JA, EN NOG EEN HALFBROERTJE!

Mijn haf heeft dus ook die mooie donkere kleur in de winter. In de zomer ook niet te licht van kleur.
Grote jongen van 1.54 en mi nog best breed. Vooral nu er wat spieren op komen door het trainen.
Foto's profiel!

DorSer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 21:38

Leuk, al die reacties op mijn topic *D .
Ik dacht dat ik de enige was die al die bleke iele paardjes niet als haflinger kan waarderen.
Als je een sportpaard wil koop dan inderdaad een nrps of kwpn of iets dergelijks.

iemand die een haflinger kiest kiest voor het ras: een mooie (donkere) voskleur waar de lichte manen en straart mooi tegen afsteken. En met een koelbloedig karakter, niet zo nerveus.

Dat ze wat luxer en hoger in stokmaat worden vindt ik zelf wel een vooruitgang.
En dat dat tot gevolg heeft dat die broekspieren enz. allemaal wat langer worden okee.
Maar sommige haflingers zien er (pardon me) uit als bleke hoekige kapstokken, waar ik ondanks de stokmaat toch liever niet op ga zitten, omdat ik me (ondanks dat ik 60 kg weeg) bang ben dat ze door midden breken.
In het begin schreef ik van voren een prins en van achteren een boer, maar nu steeds vaker van achteren een armoedzaaier (komt ook wel overeen met het inkomen van de hedendaagse boer overigens, dus dan toch van achteren nog boer?).

Met die donkere kleur bedoel ik niet de leemvossen, want ja, die hebben inderdaad steeds meer grijs en zwart. Met donkere haflingers bedoel ik een egale voskleur (zonder zwart) en waarbij de buik (ook in de winter) die donkere kleur houdt.

Wat het stamboek betreft: moeten we nou met z'n allen K.V.T.H. aanschrijven? :Y)
Misschien kan het bestuur van de K.V.T.H. eens op Bokt.nl kijken?

Ik heb overigens jaren geleden twee cursussen haflingers beoordelen en toiletteren gevolgd.
Toen kwamen die Tiroler haflingers net in. Dat zou het helemaal worden!! Vol trots werd er 1 geshowd. Maar alleen diegene die hem showde was wild-enthousiast <3 , de andere cursisten konden het niet waarderen. Maar we moesten er maar aan wennen want dit was de toekomst. Toen vroegen de anderen zich hardop af of ze nog wel bij het goede stamboek zaten {x) .
Dus het is niet iets van de laatste tijd. Ik vraag me af in hoeverre K.V.T.H. wil luisteren :Z of dat zij zich vasthouden aan wat zij mooi vinden.

Maar als het aantal dekkingen al zo achteruit loopt, en het op Marktplaats barst van de haflingers die met moeite verkocht raken en dan ook nog relatief goedkoop ten opzichte van veel andere rassen, dan moet er toch onder de hand toch wel een belletje gaan rinkelen bij het stamboek lijkt me.

Ik ben al 35 jaar fan van de haflinger, maar ben het ras ontrouw aan het worden.
Het is zo jammer dat zo'n mooi ras zo kapot wordt gefokt.
Ik hoop dat de haflinger over een paar generaties, want dat duurt inderdaad even, weer wat stoerder/gespierder, egaler donkerder vos van kleur en rustiger/koeler van karakter worden.
Dan ben ik zo weer 100% fan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:41

Ik wilde zeggen, leukleukleuk. Ik vindt de moderne Haflinger leuk.
Maar dan ga ik af op exterieur en beweging, niet op kleur.

Ik heb een lichte haf in de zomer en een heel donkere in de winter. Mij allemaal om het even. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:49

MartineC1711 schreef:
Afbeelding

Links mijn 22 jarige "ouderwetse" haflinger en rechts mijn 6 jarige "moderne" haflinger..
Duidelijk verschil in bouw, de rechtse ook makkelijker mee dressuur te rijden.
Beide zijn het stamboekpaarden, maar merk wel dat er af en toe gevraagd wordt of mijn jonge haf wel een echte haflinger is..
Dat krijg je dus met de wat luxere paardjes!

Bedankt voor je foto, die toont mooi het verschil tussen 'oud' en 'nieuw'!

Mijn voorkeur gaat uit naar het originele type Haflinger, donkere vacht steekt mooi af tegen witte manen :) Maar ik kan me wel voorstellen dat je om te dressuren liever een modern type hebt. Ik hoop dat beide types blijven bestaan, zo is er voor ieder wat wils!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:51

Maar wat vind je dan van de oudere types die modern worden gemaakt door sokken eraf, oren uitgeschoren en neusharen eraf? Heeft het nieuwe type nog wel sok of alleen een vetlok? (zie niet zo vaak nieuwe :o )

Dit vind ik overigens bij geen 1 ras helemaal normaal, maar de sokken horen in mijn ogen toch echt wel bij een haf waarom alles eraf halen?

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:00

Mijn moderne haf heeft sokken enzo, maar ik knip het wel bij.
Het moet niet uit de klauwen groien en oren knip ik maar dat is persoonlijk.
Ligt eraan wat je mooier vind.
Ik vind het erg lelijk een paard met de plukken uit zijn oren.

Laurie heeft wel sokken, maar geen hele lange :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:32

Ik heb sowieso niet veel met sokken, dus die hou ik minimaal, ook bij de Friezen hoeft er van mij absoluut niet meer aan te zitten dan nodig. :+
Oren uitscheren, tastharen bijwerken etc. heeft er mijn insziens niets mee te maken om de Haf moderner te doen lijken, maar netter. Bulken haar heeft men tegenwoordig minder mee en zeker nu ze zo veel ingezet worden voor de sport.

Vrienden van ons hebben ook al jaren een Haflingerfokkerij met een bekende stam. Er lopen nu een aantal zeer leuke jonge sportpaardjes van de 35jarige merrie waarmee de lijn begonnen is. En die merrie is heel leuk om te zien, en deed het leuk onder het zadel maar nee. Zo een zou ik nu absoluut niet meer kopen.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:36

idd netter maar waarvoor vraag ik me dan af? Ik rij zelf wedstrijden heb mijn haf half geschoren puur voor de functionaliteit haal wat haar weg boven de sok en haal het overige haar bij de oren weg meer niet. Ze hoeven het uiterlijk van mijn paard niet te beoordelen maar de oefeningen en gangen en ben er nog nooit minder door beoordeeld ;)
In mijn ogen heeft dit dan wel te maken met het moderner want het moet meekomen met de sport, dus 'anders' zodat het meer zou opleveren.
Het moet mooi ipv functioneel.
En ben het meerdere hier eens als de sport in wil met een doel z en hoger moet je geen haflinger kopen maar een 'sport'paard.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:10

Er valt over te twisten...
Ik vind sokken eraf er juist frisser uitzien, makkelijk droog te houden, makkelijk afspuiten, geen broei-plaats voor mijten, kan eventuele geraakte plekjes makkelijk bespeuren etc.
Plus ik vind het mooier staan, niet alleen voor de wedstrijden maar sowieso altijd.

Ook vind ik dat je enigzins het verschil wel kan zien tussen de 22 en 6 jarige haflinger van de foto hierboven.
De 6 jarige wordt waarschijnlijk fanatieker getraind, de 22 jarige heeft wat overgewicht en heeft waarschijnlijk weleens geveulend?
Je ziet wel goed dat het beenwerk slanker is van de 6 jarige. Je kan eigenlijk het verschil pas goed beoordelen wanneer je 2 foto's naast elkaar zet van hafjes die even oud zijn (van vroeger en nu).

Dit zijn wat generaties van vader op zoon:
AfghanII (1980)(1.47m):
Afbeelding
Amadeus (1989)(1.52m):
Afbeelding
Alcantara(1996)(1.48m):
Afbeelding
Alcatel Imladaris (2002)(1.49m):
Afbeelding

En ook bij deze foto's geldt dat waarschijnlijk de hengsten niet allemaal dezelfde leeftijd hebben.