Haflinger zonder benzine..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 07:59

Ik heb mijn haffies op Pavo Liga staan. Dat is energierijk voer voor sobere paarden. Daar zitten dus weinig eiwitten en koolhydraten in maar ze halen er wel veel energie uit en ook geen probleem als je wat meer wilt voeren. Daarnaast krijgen ze ook 1x Pavo nature's best, maar dat voer jij ook al zag ik.

Ondanks dat de conditie van mijn oudste niet optimaal is kan ik hem zonder (conditie)problemen een uur intensief rijden.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 09:32

@Miranda, mijn andere haf (22 jaar) krijgt 's ochtends en 's avonds ruim hooi en 's avonds een handje onderhoudsbrok.. 's zomers krijgt ze niks extra's. Zij loopt ook als een tierelier ongeacht haar leeftijd!
Maar ik merk gewoon dat mijn jonge haf wat extra's nodig heeft, ze is 6 maar gedraagt zich eerder (qua activiteit) als een 22jarige dan mijn 22jarige haf die energie voor 10 heeft!! ;)

[edit: wat grappig! Ik zie dat je uit Melissant komt! :) Das vlakbij! Waar haal jij Pavo Liga als ik vragen mag?? ]

Martine_Levi

Re: Haflinger zonder benzine..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 12:49

Zijn er nog meer mensen met tips?

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:06

Ik zou in ieder geval niet richting haver gaan ofzo, mijn oudste was altijd flegmatiek en heb ook daarmee wel geprobeerd hem wat op te peppen. Hij werd er alleen erg vervelend van in de omgang, maar beslist niet actiever of beter in conditie |(

Met die Pavo Liga is hij gewoon in zeer goede conditie gekomen en je kunt zonder gevaar de hoeveelheid aanpassen op het trainingsschema.
Dit voer haal ik gewoon bij Vd Helm of bestel het bij Voogd in Ouddorp met de aubiose die ik daar ook vandaan haal.

Waar heb je je haffie staan dan?
Je zegt dat de bak erg slecht is nu.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:16

Als fysiek alles in orde is, zou ik vooral aandacht hebben voor de training. Een goede manier om de basisconditie van een paard te ondersteunen is veel stapwerk. Dat klinkt heel tegenstrijdig, maar ik zie paarden er meestal erg van opknappen. Zowel qua bespiering als conditie.
Daarnaast kun je misschien een goed trainingsschema nemen, en dat consequent volgen. Desnoods met logboek. Het is even werk, maar dan heb je ook wat.... ;)

Pregini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:45

Ik zou niet zo snel met het voer gaan knoeien. Jouw haflinger krijgt in vergelijking met die mijne echt heel veel. Die van mij krijgt 3x 0/m/a een handje biks en verder kuil/hooi. Als ze lief is krijgt ze nog een bakje slobber na een trainingsrit ;-)

Verder krijgt ze echt helemaal niks! En ik train heel fanatiek op M niveau.

Ik weet niet of ze een dikke wintervacht heeft, want dat kan er ook wel mee te maken hebben. Daarbij weet ik niet hoe jij rijd. Haflingers zijn heel slim. Als mijn nichtje op de mijne stapt, weigert ze om maar iets teveel te doen, waardoor het lijkt of ze heel moe is. Maar dat is ze echt niet, ze weet dat mijn nichtje haar niet aan durft te pakken. Dus ik zou eerder voer verminderen, en bloed prikken voor bloedarmoede zou ook niet slecht zijn.

In ieder geval veel success!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:01

Ik zou eerst maar eens bloed gaan prikken voordat je met het voer aan de gang gaat!
Toen wij naar de DA gingen om de zelfde reden, kwam er een hele leuke verrassing uit, namelijk dat onze haflinger drachtig was. Maar mischien heeft het dus een andere reden, en daarna kan je altijd nog met het voer gaan beginnen.

Onze haf staat nu op 1/5 kilo basis brok, en op dit moment doet ze niks door de sneeuw, dus ze word al aardig druk.

Arie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:08

Ik zat even mee te lezen.
Mijn Haf heeft geen aanleg om dik te worden door darmproblemen (daar leer je veel van) maar de andere Haf bij ons op stal wel. De mijne en de dikke ;) krijgen nauwelijks krachtvoer omdat er na het rijden gevoerd word. Het probleem is dan dat de energie word opgenomen en in vet word omgezet. ( Dit is zo iets als tanken na het rijden ;) ) Hier hebben ze dus niets aan. De mijne en de dikke zijn beide niet voor uit te branden geweest. Ik voer hem tegenwoordig (als hij langer moet presteren) 1 1/2 tot 2 uur voor het rijden, hij gebruit dan de maximum energie uit het voer. Nu is dit niet altijd voor iedereen te realiseren maar je kan het eens testen. Voor de rest lijkt het mij ook belangrijk dat je te weten komt of de vitaminen en vooral de mineralen balans goed is. Een gebrek aan mineralen kan tot gevolg hebben dat hij de energie uit het voer niet goed opneemt, ook spierspanning en met name ontspanning van de spieren hebben daar veel mee te maken. De spieren niet goed kunnen omtspannen geeft veel energie verlies en maakt snel moe. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, heel veel succes ik blijf het volgen.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 19:17

@mirranda, aubiose? Dat kan ik niet..
Paarden staan aan huis in de polder van S'dijk, de sneeuw die in de bak lag is gesmolten en wij hebben de eerste natuurijsbaan van Nederland in de tuin ;) en waar sta jij?

@Senna21, kun je uitleggen waarom juist veel stapwerk? Dat is iets wat we juist nu zouden kunnen doen, de bak is bevroren dus zouden we de weg op kunnen en daar in stap wat trainen.. Juist met aandacht voor de stap zelf of zouden we ook wat oefeniingen kunnen doen?
Wat ik eerder noem hoe ik train dat houd ik eigenlijk altijd aan op advies van mijn instructrice..

Wildgirl

Re: Haflinger zonder benzine..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 19:23

Interval training gaan doen om de conditie op te peppen, brok en muesli vervangen voor granenmix met evt nog halfje sportbrok per dag.
zorgen dat het werk leuk blijft ;-)

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 19:25

@Arie2004, bedankt voor je duidelijke antwoord! Ik ga proberen te minderen met het voer en wil het 's ochtends gaan geven, wellicht dat dat ook wel scheelt!
Wat je zegt lijkt wel logisch ca. 1 / 1,5 uur vtvoren voeren dat ze daar meer energie uit halen.. Ik ga eens kijken wat effect heeft..