deken, scheren, enz haflinger wat doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:34

Ik zit ook met scheer-dilemma's voor mijn haflinger Jip.

Ik denk dat ik Jip wil (laten) scheren zoals Jim van Amanda geschoren was vorig jaar.
Hij heeft nu al een pak haar en zweet al met lichte arbeid in een buitenbak, of na een flink stuk stappen door het bos (wel heuvelachtig terrein, geen zwaar terrein). Laat staan als we een stevige rit door de bossen gaan maken. Opdrogen duurt met deze temperaturen echter erg lang.
Aangezien hij ondanks zijn 22 jaar nog hardstikke fit is en ik hoop de winter door te kunnen blijven rijden (moeten sneeuw en ijs niet teveel roet in het eten gooien natuurlijk) denk ik dat ik hem met (gedeeltelijk) scheren wel help.
Dekens ga ik ook wel gebruiken, vooral regen op zijn oude lijf geeft snel stijfheid. Hij staat nu nog zonder dekens.
Hij staat overigens 24/7 buiten met een schuilstal.

Vorige winter stond hij nog 23/7 op stal op een manege en werd alleen in een binnenbak bereden in de lessen (was manegepony tot hij naar mij toe kwam).
Hij maakt voor mijn gevoel wel een vergelijkbare hoeveelheid vacht aan, als toen op stal. Maar hij produceert ondanks het werken in de buitenlucht (hier op stal geen binnenbak tot onze beschikking) wel meer warmte dan voorheen in de binnenbak, naar mijn idee. Ik vermoed dat dat met de hoeveelheid ruwvoer te maken heeft.
Op stal kreeg hij veel krachtvoer en weinig ruwvoer en hij krijt nu bijna geen krachtvoer, maar volop ruwvoer.

Maar goed, wat ik nu precies aan moet met zijn vacht en dekens weet ik nog niet zo goed.

Regendeken is in aantocht, als het goed is en heb sowieso nog een dikke winterdeken (300 grams) liggen.
Onderdeken wil ik naar behoefte erbij kopen, twijfel over een 100 of een 200 grams. Denk eigenlijk dat 100 wel genoeg is, want door die te combineren met een regendeken, creëer je ook weer lucht tussen de laagjes.

Marieke_K

Re: deken, scheren, enz haflinger wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:59

Naar mijn idee help je ze al veel als je de hals kaal hebt. Daar zweten ze toch veel, en dan hoef je ook niet direct een deken op te doen.

Maar het blijft lastig.. Ik ga donderdag Stef kaal scheren, en loop al dagen te dubben over of ik een 100 gram of 200 grams om moet doen.. Ze staan bij ons voorlopig nog 24/7 buiten zonder schuilstal.. Kon ie maar zeggen of ie het koud had of niet :+

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:37

Ik wil er wel een deken opleggen, oa vanwege het effect van regen op Jip zijn spieren. Hij is immers ook de jongste niet meer.
Én een beetje een 'luxe' reden, dat hij daardoor ook met slecht(er) weer vaker te rijden is. Aangezien hij 24/7 buiten staat en ik soms nog net een uurtje tijd heb voor het donker is om te rijden.
Als ik dan eerst moet wachten tot natte blubber is opgedroogd voor ik hem kan poetsen en daarna kan rijden, is het inmiddels wel donker.
En hij is nog te fit om hem de hele winter niet te rijden. En af en toe eens in de bak rijden, zullen we niet onderuit komen, vrees ik. Maar om die ouwe sok 3-4 keer per week lastig te vallen met bakwerk, als het eigenlijk niet zou hoeven, vind ik niet aardig en zelf eigenlijk ook niet leuk.
En 1x per week een rondje door het donker (met verlichting toeters en bellen) is ook niet zo erg, al moeten we dan wel langs de weg blijven, ga niet in het donker het bos in.

Kortom, beetje luxe om om die reden een deken op te leggen, maar doe het toch ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:40

Ik had de hals half geschoren.
En een regendeken op boven de 10 graden. Tussen 0 en 10 een 100gr en onder het vriespunt 200gr. En dan bedoel ik de temperatuur overdag. Dat werkte voor Jim prima.
En inderdaad, geen natte vacht. Ook wel prettig :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 09:52

Jip heeft aan de linkerkant zijn manen hangen.
Daaronder is hij altijd als eerste nat van het zweet.
Zou het een idee zijn om zijn hals niet symmetrisch te scheren, maar onder de manen wat hoger en op de rechterkan net een streepje tot die groeven die daar loopt?
Want hij is rechts minder snel bezweet en snel weer droog. En hij is daar niet bedekt, dus is het sneller koud voor hem als ik een groot deel van het haar weglaat.
Het zal wel een gek gezicht zijn wellicht, aan de andere kant zie je het amper vanwege de manen die er links toch overheen hangen?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 09:55

Vind dat op zich geen gek idee :) En ook al is het misschien niet zo mooi, als het functioneel is, wat maakt het dan uit?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 09:58

Ja precies, het gaat me vooral om het functionele.
In de zomer staat hij daarom vaak met vlechten, om de warmte kwijt te kunnen. Maar dat vind ik in de winter met regen etc niet zo'n goed idee.
Dus vandaar dat ik bedacht dat die hals niet perse symmetrisch geschoren hoeft te worden.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:04

Ik scheer mijn jaarling zelfs. Ze heeft al een behoorlijk dikke vacht en heeft snel last van jeuk.
Heb haar begin dit jaar ook geschoren, en toen was ze gelijk van haar jeuk af. Ideaal.

Vind zowiezo voor paarden die gereden worden en veel vacht hebben, scheren beter in de winter.
Veel minder kans op kouvatten, omdat ze met hun geschoren vachtje hun warmte veel beter kwijt kunnen.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:23

Hoi

Ik zit er ook aan te denken om mijn paard dit jaar te laten scheren. Ik heb haar al 9 jaar en is nog nooit geschoren.
Ze heeft dit jaar voor het eerst 24/7 op de wei gestaan en staat nu nog dagen buiten. Haar vacht is nu echt al zo dik geworden. (haar vacht is nu net zo dik als afgelopen winter met -10 :(

Ik heb haar gisteren een regendeken omgedaan voor dag en nacht. Ze kwam toch wel met een open vacht de wei af

Ik zit wel een beetje met een dilemma; Dit jaar is een jaar van tobben geweest. Begin dit jaar 4 x rondje kliniek ivm bronchitis. Daardoor heeft ze 4 maanden aan de prednisolon gestaan en daar wordt haar vacht echt niet beter van en dat zie je nu weer met die dikke vacht en afgelopen maanden heeft ze last gehad van slokdarmverstopping waardoor ze dus heel wat kilo's is afgevallen. Ze begint nu weer een beetje bij te komen, maar is nog lang niet op het goede gewicht.

Kan ik mijn paard het scheren wel aandoen?
Ik rijd nu wel weer fanatiek en zijn de lessen weer aan het oppakken, maar na een half uur gereden te hebben heeft ze het schuim al tussen de billen en bijna op haar hals. Ik krijg haar niet meer droog....

Misschien mensen ervaring en welk model raden jullie mij aan?

Groetjes

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:56

@droefje: ik zou beginnen met een jachtmodel, of alleen de hals. Helemaal kaal kan altijd nog :) Zou eerst bekijken hoe ze dit model oppakt, ook omdat ze nu nog aan het aankomen is en nog niet in goede conditie is.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:01

Bedankt voor je reactie.

Ga eens even om mee heen sporten wanneer en wie kan scheren.

GR Marijke

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:41

Inderdaad, droefje, ik zou beginnen met niet helemaal kaal in jouw geval. Zeker als ze ook dagen buiten staat, dat was ze eerder natuurlijk nooit gewend.
Benen eraan laten zitten en wellicht zelfs een deel van de rug (dekenmodel).

Maar het blijft lastig kiezen, dat heb ik voor Jip ook.
Uiteindelijk wel echt besloten dat ik niet voor 'mooi' of "lelijk" ga, maar puur voor functionaliteit. Dus voldoende warmte kwijt tijdens arbeid, maar genoeg warmte behouden 24/7 op de wei.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:21

Marije_jiplover schreef:
Inderdaad, droefje, ik zou beginnen met niet helemaal kaal in jouw geval. Zeker als ze ook dagen buiten staat, dat was ze eerder natuurlijk nooit gewend.

Uiteindelijk wel echt besloten dat ik niet voor 'mooi' of "lelijk" ga, maar puur voor functionaliteit. Dus voldoende warmte kwijt tijdens arbeid, maar genoeg warmte behouden 24/7 op de wei.

He Marije it's me: Marijke van Niwiona.

Morgen komt Hanneke om haar te scheren en zullen dan even kijken hoe of wat.
Waarschijnlijk Dekenmodel.

Groetjes Marijke

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:42

Marije_jiplover schreef:

Precies, zo doe ik het ook :j
Dan maar niet zo mooi, als het voor Jim maar het beste werkt :j
Hij zweet echt ontzettend snel nu. Zo sneu.
Maar ja, hij heeft schimmel, dus scheren is nu even niet zo handig.
We werken maar wat minder dan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 17:29

Ha, Marijke!

Hanneke is wel goed in scheren ja, jammer dat ik zo ver weg woon, want dan had ik haar ook gevraagd :D

Ik overweeg ook nog steeds dekenmodel, maar begin met een streepmodel. Dus hals en streep over de flanken, buik er nog in. Er kan altijd meer af. Maar scheren wordt het zeker wel, gisteren na half uur stappen in het bos was hij al drijfnat. Schiet niet op, het was toch niet echt warm gisteren eind van de middag.

Mijn deken is gelukkig eindelijk binnen, dus maar eens met handig stalgenootje praten om te scheren. Zij heeft een apparaat en scheerervaring. Ik verwacht geen problemen met Jip, hij is de stofzuiger ook gewend en dat vond hij heerlijk. Maar wil het toch niet alleen doen.

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 12:00

Boy is gister toch geschoren :D hij staat nu op een stal met een binnenbak dusja zweten deed hij gauw!
het ging igg super! afentoe even ontplof buitjes onder het scheren maar voor zijn eerste keer was het super! hij is geschoren met een jachtmodel en staat onder een 200 grams deken
och wat was hij zielig gister zeg hihi vandaag ga ik rijden ben benieuwd of ik een paar bokken krijg :+

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:14

Ik ga proberen vanmiddag mijn haflinger ook de hals te scheren en een stukje borst buik.
Twijfel nog of ik de hals helemaal doe, hem passen namelijk geen halsdekens.

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 12:27

Loes'sCorner schreef:
Ik ga proberen vanmiddag mijn haflinger ook de hals te scheren en een stukje borst buik.
Twijfel nog of ik de hals helemaal doe, hem passen namelijk geen halsdekens.

staat je paard binnen?
anders kan je gewoon zonder hals deken doen en gewoon hele hals scheren.
hals krijgen ze het vaak minder koud aangezien ze daar ook manen hebben

Wikiboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:48

nu heb ik ook een vraag
als je haflinger altijd buiten staat kan je dan alleen de hals scheren?
ze heeft een schuil afdakje, en swinters krijgt ze 350 gram deken op evt. met hals. Denken jullie dat ze koud krijgt/ziek word als ik hals scheer?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:57

Nee hoor kan prima :)

chaatje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:01

Ik heb mijn tinker nu een 200 grams deken op en die is geschoren. Straks met - temperaturen krijgt hij een 300 grams op, heeft hij het dan nog koud.. een extra fleece deken eronder.

Zomer deken is echt niet nodig hoor bij een haflinger ;) ik heb er ook een, gebruik hem alleen nooit ;)