haflingers te dik?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Re: haflingers te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:51

helaas hier ook erg letten op wat ik voer aan de haffen :-)

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:31

Mijn haf heeft ook enorm aanleg om te dik te worden. Het heeft enige discussie met mn pensionhoudster gekost, maar toen mn haf dit voorjaar ineens licht hoefbevangen stond, ging toch ook bij haar het lichtje branden. Mn pensionhouster is een verschrikkelijk lief mens, maar voert toch wel wat royaal. Vooral voor mn haf was dat niet echt best, die komt al aan als ze aan eten denkt.

Tot half juli heeft mn haf met een grasmasker op gelopen. Nu krijgt ze iedere dag nog 3 maal daags een handje muesli (nature's best, redelijk arm), 1 Pavo Summer Fit koek voor de nodige pitamientjes en 3x per dag een plak graszaadhooi. Dit laatste haal ik speciaal voor haar, anders zou ze nu ook nog kuilgras krijgen en dat wilde ik niet meer. Ze loopt iedere dag 3 u in de paddock en in de zomer natuurlijk in de wei. Dan krijgen ze ook 1x voer en hooi minder. Ik rij haar gemiddeld 5x per week. Met dit rantsoen is ze het afgelopen half jaar 90 kilo afgevallen!! Ze heeft nu de status "volslank".

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:34

Nou ik heb 2 haflingers..

De ruin is echt veel te snel dik, groeit echt van lucht terwijl me andere wel vrij goed in vorm is te houden. Nu ze 'niks' doet (de merrie) blijft ze nog steeds eigenlijk wel vrij goed in haar vorm. Ze heeft wel een grasbuikje maar het is geen vet.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:36

Zolang ik heb gewoon in training heb is het allemaal in de hand te houden maar 2 weken vakantie en het is een bolletje bol.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 23:21

Hooi is voor een haflinger beter dan kuil.

ik heb hier een haflinger staan die moest (van de da) afvallen.
in de zomer heeft ze met een graasmasker gelopen. Twee x per dag twee uurtjes weidegang en dan weer terug in het paddock.
Jonge pony en zou bij mij worden ingereden.

Mijn eigen haf is ook niet dik. Ze krijgt per dag 6 plakken hooi, 2 plakken haverstro een schep sportmuslie en een aantal appels (van de bomen in de tuin).

Gewoon goed kijken naar je pony en desnoods elke maand de omvang meten tot je een goed voerpatroon hebt gevonden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 23:06

Mijn haf was zelfs mager toen hij kwam afgelopen winter. Inmiddels is hij goed op gewicht, van de zomer tijdens mijn vakantie, in combinatie met te goed gras in de wei was hij wel te rond, maar dat is er nu weer af.
Maar het is nu een kwestie van opletten wat te voeren. Ik kies het droogste, stengeligste hooi om te voeren. Dat krijgt hij wel gewoon in een behoorlijke hoeveelheid, dat is nl de moter voor z'n darmen, uit de vertering daarvan haaltie zijn warmte. Hij krijgt van grote balen ong 2 plakken per dag denk ik, van dat hooi.
Verder krijgt hij geen krachtvoer. Hooguit een handje of 2 als ik een flinke bosrit (>1,5 uur) heb gemaakt. Na kortere ritjes krijgt hij niks, of 1 appeltje of 1 wortel.
Hij staat wel 24/7 buiten, maar in het gras zit nu niet veel energie meer, bovendien is het gras meer modder aan het worden ivm het weer.

nellasammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:48

Mijn haf wordt ook al dik van gewoon lucht.
Wordt wel elke dag iets mee gedaan, hetzij rijden, longeren of Vrijheidsdressuur.
Gewoon goed opletten wat je allemaal voert.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:49

Mijn Haf is pas 1,5 jaar en nu al aan de dikke kant.
Ze is dan ook sinds kort helemaal van het krachtvoer af en is op hooirantsoen.
Tevens laat ik haar 3 keer per week 15 tot 20 minuten stappen en draven in een halve bak. Wat ze overigens heel goed doet.
Op aanraden van de fokker en hengstenhouder.
Per dag krijgt ze nu 2x per dag wat hooi, een aantal uren op het land, 2 plakken stro, en 150 gram Pavo Podo supply.
Daar moet ze het mee doen.
Als beloning krijgt ze een plakje wortel.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:59

hier hebben we ook een haf, maar die is van bouw al vrij fijn. Maar elke lente-zomer zie je hem (en mijn fjord) verdikken. We zijn in de vakantie een week elke dag een uur of 6 gaan rijden, ja toen stonden ze perfect :P
maar ik denk dat het belangrijk is in de winter goed, ruw hooi te geven en ze toch buiten te laten staan omdat ivb met warm houden toch vet verbrand wordt en er niet veel bij komt. Na de winter zijn ze hier altijd een heel deel vet kwijt, en we proberen in de lente erg veel met hen te werken om te voorkomen dat ze bommetjes worden.

Jaleesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:14

de mijne word alleen in de wei echt dikk..