Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
SuSEQ schreef:Je hebt zelf niet goed opgelet, want hier thuis loopt ook een niet-dekkende hengst rond. Hij staat in de eerste box van de rij, naast een ruin, met verderop een viertal merries. Hij wordt uitgebracht in de endurance en in een occasionele eventing en gedraagt zich daar altijd voorbeeldig. Op de weide krijgt hij het gezelschap van de hengstenveulens en af en toe een ruin waar hij het goed mee vindt.
Het seksleven van een ruin is onbestaande, wegens zo goed als geen geslachtshormonen aanwezig. Bij een merrie ligt het anders maar is de hinder slechts periodiek, als die zich al laat voelen. Een hengst staat (zeker tijdens het dekseizoen) altijd paraat en kan enorm gefrustreerd geraken als hij "niet mag". Je hebt er dus voortdurend last van. Daarin is iedere hengst inderdaad anders maar het is toch een extra factor om rekening mee te houden.
Je zegt dat jouw hengsten genoeg andere paarden zien en zo voldoende kunnen communiceren. Vergeet niet dat ook lichamelijk contact voor een paard noodzakelijk is voor een optimale levenswijze...
De onnodige sneren in jouw post zeggen meer over jou dan over mij...
@TS: als het voor jou praktisch haalbaar is en je dat zelf ziet zitten, kun je hem hengst laten. Houd in het achterhoofd dat er een dag kan komen waarop je de DA moet bellen. Probeer niet koste wat kost vast te houden aan het hengst-idee. Het is leuk zolang het duurt, dus wens ik je veel plezier!
maschke schreef:zeker let ik goed op, daarom vind ik dit dus ook zo vreemd uit jou mond te horen.... ik denk niet dat mijn paarden erg ongelukkig zijn hoor, en om hengsten te houden en te rijden moet je een wel overwogen besluit nemen. tuurlijk is t extra factor om mee te nemen maar t afkeurende van jou stootte me tegen de borst, het spijt me. maar geloof me, niet dekkende hengsten zijn simpeler dan de dekhengsten....das tenminste mijn ervaring bij warmbloeden. maar goed, ik ga hier ook niet verder op in.