welke afstammeling fijn karakter en welke niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:40

Ik heb een merrie van Star. Ze is superlief! Ze zal nooit trappen of bijten (ik ken haar al haar hele leven). Rijden vindt ze leuk, liever buiten rijden en springen, maar zelfs nu we nu pas (op haar 15e) de dressuur een beetje oppakken, zie je dat ze zich heel erg concentreert om je te begrijpen en doet ze erg haar best.
Ze kan wat nukkig zijn als ze hengstig is, maar ja, het is een merrie :D

Aeris

Re: welke afstammeling fijn karakter en welke niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:44

Ik heb een 3-jarige Sultan nakomeling uit een Wallenstein merrie.
De Wallenstein was niet erg werkwillig, en haalde ook graag haar trukendoos open om eronder uit te komen. Dit is erg veel verbeterd na de geboorte van haar veulen. Jammergenoeg overleden.

De Sultan merrie was een echte draak, maar sinds ze onder het zadel is (sinds Juni) is er erg veranderd! Heel werkwillige en bomproof merrie. Ze leert graag en heel erg snel. In de omgang een echte knuffelkont, heeft graag de aandacht van iedereen. Wel erg pittig en wakker, maar eerlijk!

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:45

Cynthia82 schreef:
Ik heb een merrie van Star. Ze is superlief! Ze zal nooit trappen of bijten (ik ken haar al haar hele leven). Rijden vindt ze leuk, liever buiten rijden en springen, maar zelfs nu we nu pas (op haar 15e) de dressuur een beetje oppakken, zie je dat ze zich heel erg concentreert om je te begrijpen en doet ze erg haar best.
Ze kan wat nukkig zijn als ze hengstig is, maar ja, het is een merrie :D

Dit hoor ik veel over Star nakomelingen!
Ik heb zelf een kleindochter van 'm die deze trekken ook heeft. Haar doe ik nooit weg, echt een dier wat ik in het hart heb gesloten!

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:16

Ik heb een 3,5 jarige Allacher zoon, een schat van een beest nu een paar maanden onder het zadel en heeft nog geen stap verkeerd gezet.
Is wel wat sterk in de mond, maar ontzettend leergierig en iet wat lui maar goed dat ben ik ook :D dus we passen perfect bij elkaar.

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:35

Ik heb een zoon van Strizzi v/d Heksenketel. Hij heeft een mooie ruime draf, heel voorwaarts, is leergierig en niet lui. Een beetje te voorwaarts soms. Hij pikt nieuwe dingen ook snel op. Hij is heel sociaal en gezellig naar mensen en makkelijk met andere paarden.

Wel is hij heel ondeugend en kan behoorlijk dwars en drammerig zijn ;) Daar moet je wel een beetje tegen kunnen, maar ik vind het een geweldig beest :)

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:36

kim_bjorn schreef:
Ik heb een zoon van Strizzi v/d Heksenketel. Hij heeft een mooie ruime draf, heel voorwaarts, is leergierig en niet lui. Een beetje te voorwaarts soms. Hij pikt nieuwe dingen ook snel op. Hij is heel sociaal en gezellig naar mensen en makkelijk met andere paarden.

Wel is hij heel ondeugend en kan behoorlijk dwars en drammerig zijn ;) Daar moet je wel een beetje tegen kunnen, maar ik vind het een geweldig beest :)

Echt zo herkenbaar. Die van mij is net zo.

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:55

Faringo schreef:
kim_bjorn schreef:

Echt zo herkenbaar. Die van mij is net zo.

Ja op mijn stal hebben speciaal voor hem het schrikdraad extra verhoogd omdat hij er steeds uit sprong om bij de koeien te staan;) In 't verkeer (trekkers vrachtwagens etc) is hij heel braaf, maar niet zo bomproof met naar zijn idee ' rare dingen' ;) En hij vindt al snel wat raar; stoeptegels die ineens wit zijn gemaakt, mensen op een bankje, een zakje, een wei die eerst mooi groen is en de volgende keer gehooid en er geel uitziet;) Dan is hij wel truttig en kan heel heftig reageren. Iig nooit saai zullen we maar zeggen :D

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:06

Nee de wei uit springen doet ie niet, maar hij is inderdaad heel snel afgeleid. Trekkers boeit hem helemaal niet, maar een stuk donkerder asfalt, of een biobak en vooral water vindt ie inderdaad raar. Heb dan mijn handen wel even vol, maar het is niet zo dat ie aan de haal gaat of gaat bokken. Hij maakt zich heel groot dan en bribbeld er zijwaarts langs.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:53

2 zonen van Allacher gehad de ruin is verkocht en de 1 jarige hengst is overleden. Wat me op viel in hun karakter is dat ze eerlijk, gevoelig, nieuwschierig, koel in de kop, lui en dominant zijn kortom met de juiste omgang schatten van dieren.

Heb nu een Nassau zoon die is volledig groen maar zoals ik kan beoordelen een zeer zacht karakter, gevoelig, leergierig. had hem voor het eerst gepoetst en hoefjes optillen geoefend en hij was zeer braaf. en het mooie is na 3 keer met hem aan de gang geweest te zijn komt hij nu hinnikend aangerend vond dat heel bijzonder voor een hengst in de kudde waar nooit wat mee gedaan is. :D

Jel_R07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:53

Ik heb een zoon van Almfürst.
Echt een paard met een ontzettend goed karakter (heb er serieus nog nooit zo een meegemaakt ;) ).
Hij is niet dominant, schrikt bijna nergens van, fokt zich niet onnodig op.
Hij is bovendien ontzettend vrolijk en lekker nieuwschierig en vind het bijna altijd leuk om aan de slag te gaan.
Nou weet ik niet of dit iets is dat Almfürst doorgeeft kan ie natuurlijk ook van zn mamma hebben.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 17:35

Jouw haf is ook echt ontzettend mooi Jelmpie! <3

Jel_R07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:22

haha, dat ook nog eens inderdaad :D

Dankjewel, ben er ook bere blij mee! :)

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:03

mamendt schreef:
Ik heb een 4jarige Allacher merrie...tikkeltje dominant, heel nieuwsgierig, wil graag werken, snel ongeduldig, vlug maar lief en eerlijk in de omgang....en heeft graag veel aandacht die ik haar met veel liefde geef...haha

Hihi ik heb een 5 jarige merrie van Allacher... Die kan ik precies zo omschrijven ;)

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:10

Mijn ruintje is van athos ter beke..
Ik vind hem heel prettig , hij wil graag , is nieuwschierig , leert snel, ontzettende knuffelkont, schrikt niet snel.
Hij schijnt wel enigzins op zijn paps te lijken:) qua doen en laten .
Maar zijn moeder was ook een ontzettend lief dier , van haar moest je wel het vertrouwen winnen maar dan ging ze ook voor je door het vuur.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 00:40

Mijn hafje is van Almfurst van het Groentenhof.
Zijn moeder is Chanel (zij werkt nu op een gehandicaptenmanege en heeft nog nooit een stap verkeerd gezet). Dus het zou een combi van beide zijn, mijn haf is gefokt op Stal de Witte Manen.

Echt het meest lieve dier ooit!
Hij is pas 3,5 jaar, maar mijn zusje van 5 loopt, poetst en rijdt zo met hem weg...
Werkwillig, slim, mooi, goede gangen, eerlijk, kalm, grappig...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:09

Ik heb een merrie van Magister X Maestro van de bosrand en ik weet niet zo zeer of ik haar nog wat beter moet vertellen wie de baas is eigenlijk, maar zoals ze nu is is het een eigenaardig paardje. Ze is heel eigenzinnig en ik heb haar pas 1x in de 6 maanden die ik haar heb met een ander paardje zien kroelen. Een keertje bijten of drijgen uit te halen als het haar niet zint is geen uitzondering en het varieert per dag of ze niet te houden of juist niet vooruit te branden is. Ik ben benieuwd of dit vaker voorkomt bij paarden van Magister of ik gewoon een slecht opgevoed paardje heb(ben er al aan bezig hoor;))

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:11

Helemaal offtopic, maar toch reagerend op je beginpost:
Ik rij momenteel een super brave coole (dus niet schrikkerige) grote 6 jarige Ferro :P .
Geen idee wat ze over ferro zeggen dus, maar hij is uberbraaf :+ .

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:37

Dit is Wally een afstammeling van Windspiel.
Hij is nu 2.5 jaar en heeft zeker een eigen karakter zo heeft het een jaar geduurd voordat hij eindelijk zijn rechter voorvoet gaf.( hij mankeerde hier niets aan)
Je moet hem zeker in zijn waarde laten, dan doet hij alles voor je.
Is nergens bang voor en gooit al snel zijn gewicht in de strijd als hij met zijn vriendjes aan het spelen is.
Hij is heel arlert op veranderingen maar doet er geen gekke dingen mee.
Eten is zijn alles maar dat is volgens mij een haflinger eigenschap.
Afbeelding

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:56

mijn haf stampt af van neidhart weet iemand hoe zijn nakomelingen zijn met inrijden
hij is nu 1,5 en heel lief en rustig maar ik ben wel benieuwt hoe hij kan gaan doen met inrijden :D :D :D

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:02

Ik heb een zoon van Windspiel, een hele mooie met superbewegingen. Weet wat ie wil maar is daarintegen ook rustig en superlief

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 21:35

Ik heb een dochter van Nassau uit een Naro moeder.
Kan erg eigenwijs zijn en alles uitproberen. Maar nu met zadelmak maken zet ze echt geen stap verkeerd en doet ze alles voor je. Ze wil gewoon graag weten waar ze in de rangorde staat en test dit vaak uit. Verder gewoon een beest met een hart van goud! Evenals haar kleur :Y)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:55

Ik heb een merrie van Atlantic, en er werd door de hengstenhouder ook aangeraden om hem alleen bij een brave merrie te gebruiken.

Nou mijn Fanja kan ook erg gecompliceerd en eigenwijs zijn. Maar ze is zeker niet gemeen en heeft wel veel vertrouwen in mij. We zijn haar nu aan het beleren en ze zet geen stap verkeerd, al bij de eerste keer kon je er zo op gaan zitten zonder zadel aan een halster. Zo hebben wij haar dan ook 'zadelmak' gemaakt. Achter dat stoere en soms ietwat manse gedrag kan ze ook best onzeker zijn. Het is een paard waar je heel consequent mee moet zijn, vooral niet uit de hand voeren want dan dringt ze zich ontzettend aan je op. Maar het is wel een slim paard en leert snel.

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:19

Ik heb een 7 jarige Ammersee x Nastral-merrie, machtig paard maar wel met gebruiksaanwijzing. Slaat en bijt makkelijk, verdraagt geen dwang oid. Dominant en eigewijs maar superintelligent en erg fijn Parelli-paard. Niet snel onder de indruk.

Dan nog een 2 jarige Waldess x Amsterdam, schatje. Een echte knuffel, tikje dominant in de groep maar niet vervelend. Laat zich gewoon niet de kaas van het brood eten. Slim en fijn.

12 jarige Amoretto x Star, uber penny-pony en superlieve kinderpony. Wil erg graag werken, superenthousiast en dol op leuke dingen. Bomproof.

1 jarige Arachon x Adidas, brutaal op de goede manier. Nog te kort in bezit om echt oordeel over te kunnen geven.

Mijn bijrijdmerrie van Winterstein x Agra (10 jaar) is vooral lui, maar slim. Kent ze het werk eenmaal dan gaat ze er helemaal voor.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:10

:o Trek me woorden in dat mijn Nassau jonkie braaf is want hij is vrijdag gecastreerd samen met nog 4 andere, en we moesten hem aan het halster de wei uithalen alleen sleepte hij me over de straat :D logisch als je nooit aan het halster heb gelopen. erna was hij wel weer braaf maar extreem gefocust op de andere en brullen terwijl de rest gewoon braaf en stil was hij is ook de leider. Zijn volle zus staat er ook en dat is er ook 1 met verlatingangst. Dus er staat me heel wat te wachten :P zie er nu wel tegenop om hem over 3 weekjes op te halen voor het eerst gaat hij in de trailer dus als er iemand tips heeft zeer welkom ;)

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:25

heidy_wilco schreef:
Ik heb een 7 jarige Wreker van de Milt zoon. Heel nieuwschierig, werkt graag voor je, hij kan wel een beetje lui zijn. Zeer lief in omgang, nooit ongeduldig. en erg goede bewegingen

grappig dat je dat zegt, ik heb zelf een tijd op de hengst (Wreker dus) gereden, die was liever lui dan moe, beetje flegmatisch dus..