Geschoren Haflingers?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horsii

Re: Geschoren Haflingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:53

Vind het ook wel wat hebben zo zonder sokken nu ik het zo ziet.
groeien ze weer hard terug?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:53

Ik hoef niet naar een keuring anders zou dat ook mijn enigste reden kunnen zijn.
Verder scheer ik voor de functionaliteit en niet voor de mooiheid!! :o

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:54

Inderdaad wouterpaard, zo denk ik er ook over.. ;)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:55

Ik ga bij mijn merrie ook nooit hoofd en benen scheren, ze loopt geen wedstrijden o.i.d. dus niet nodig.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:55

Ik heb afgelopen jaren meerdere haflingers en fjorden geschoren, en die deed ik dan helemaal (Dus ook hoofd en sokken) Ik liet alleen een patroontje staan daar waar het zadel komt te liggen.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:58

Citaat:
Ik ga bij mijn merrie ook nooit hoofd en benen scheren, ze loopt geen wedstrijden o.i.d. dus niet nodig.

Ik rij wel wedstrijden, maar hoop niet mijn wp te halen op verzorging ;) en het boeit mij echt niet als mensen hem lelijk vinden geschoren tis toch al een apart geval :P

Dig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:02

Ik ga dit jaar mijn haf ook weer scheren, word de derde winter dat ik dit doe.
Ze is vrij donker van zichzelf en komt er als een fjord ondervandaan.
Ik heb haar nu zonder dek staan en ga haar scheren halverwege oktober, dan krijgt ze een dek om van zo'n 350 a 400 gram.
Ik scheer haar ook maar 1x.
Heb helaas geen foto's die ik kan plaatsen.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:07

horsii schreef:
Vind het ook wel wat hebben zo zonder sokken nu ik het zo ziet.
groeien ze weer hard terug?

ja hoor groeit snel weer aan.

wouterpaard schreef:
Ik hoef niet naar een keuring anders zou dat ook mijn enigste reden kunnen zijn.

ik scheer voor bijde. ;)

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:14

Ik vind het geen mooi gezicht als je de benen niet scheert maar smaken verschillen. Bij mij gaat gewoon alles eraf en denk dat ik dit jaar 2x moet scheren. Ik doe het omdat ik best wel fanatiek ga rijden en dan niet altijd heel lang wil wachten tot hij droog is.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:47

Ik vindt het idd ook lelijk om de benen en hoofd te laten zitten. Maar dat is persoonlijk. :)

Heb net mijn haf bijgeschoren, dus sokjes opgeschoren -wel heel klein beetje laten zitten, anders wordt moeders boos.-, langs de oren geschoren -scheer ik niet uit-, de achterkant van de benen, en de kaak uiteraard + tastharen. :)) Nu zit ie er weer mooi uit! En dan straks zijn hele velletje eraf, maar hij is nu nog aan het verharen, haha.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:55

Danitsja88 schreef:
Ik vind het geen mooi gezicht als je de benen niet scheert maar smaken verschillen. Bij mij gaat gewoon alles eraf en denk dat ik dit jaar 2x moet scheren. Ik doe het omdat ik best wel fanatiek ga rijden en dan niet altijd heel lang wil wachten tot hij droog is.

Ik rijd recreatief en altijd buiten. Ascot heeft dan altijd een uitrijdeken op met bortstuk, dus dat alleen zn lijf en hals is geschoren valt niet zo gauw op. Voor mij is de reden van scheren ook het drogen; paardje heeft echt een poolvacht waarmee hij na een kwatier stappen al bezweet raakt. Krijg ik niet meer droog gestapt }:0 Met scheren is het deken er af, rijspul er op, rijspul er af deken er op...en klaar :D

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:10

Mijn hafje staat nu nog in de opfok en moet gecastreerd worden en dan haal ik hem naar huis. maar erna kan ik pas met dekens beginnen. Dus ik zal er ook aan geloven om te gaan scheren denk ik. Het mooie is toen ik met de deken aankwam in de wei om te passen was hij doodsbang maar heb hem zover dat hij eraan ruikt hahahah. Hij is volledig groen en heb hem net ;) dus word nog een hele klus al met al.

Doerakje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:12

amazone77 schreef:
wouterpaard schreef:

ik scheer voor bijde. ;)

Ik ook :D Sokken gaan er altijd af, die dingen vind ik verschrikkelijk :+ En verder wordt hij in de winter helemaal geschoren.
Vorig jaar is hij eind augustus geschoren, omdat hij toen al een erg dikke vacht had, en het nog wel erg warm was. Daarna hele winter met verschillende dekens aan de gang geweest, en daardoor was het ook niet nodig om hem voor de tweede keer te scheren :)

Hij is dit jaar begin augustus geschoren, en heeft nu al weer een redelijke vacht aangemaakt, dus begin oktober wordt hij waarschijnlijk weer geschoren. En ik hoop dan ook dat het daarna niet weer nodig is :D

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:16

lieverties schreef:
Mijn hafje staat nu nog in de opfok en moet gecastreerd worden en dan haal ik hem naar huis. maar erna kan ik pas met dekens beginnen. Dus ik zal er ook aan geloven om te gaan scheren denk ik. Het mooie is toen ik met de deken aankwam in de wei om te passen was hij doodsbang maar heb hem zover dat hij eraan ruikt hahahah. Hij is volledig groen en heb hem net ;) dus word nog een hele klus al met al.

Dus hij is straks 2, misschien 3 als ie thuis komt, (neem ik aan) en dan ga je gelijk al dekens er op gooien en scheren? :=

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:13

Sita_ schreef:
Ik scheer de benen niet vanwege het vele buitenstaan in de nattigheid en dus de verhoogde kans op mok en al die rotzooi..

Ja dan snap ik het, mijn haf staat nooit op het land in de winter, alleen in de paddock dus dan kan het wel :j

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:50

Die van mij heb ik afgelopen maandag alweer geschoren, ze waren zo aan het verharen en dik in hun vacht dat ik het wel weer tijd vond. de ene is helemaal geschoren op het hoofd na en de andere helemaal op 3 :+ benen en het hoofd na, de volgende x dat ik die scheer gaat ze helemaal plat :D

ik heb ze gewoon onder hun zomerdekens staan, ze staan s'nachts warm op stal en als ze s'nachts op de vrachtwagen moeten gaat er zo'n 200/300 gram op en als het erg koud is krijgt de ene 400 gram op en de andere zo'n 500. gewoon dekens stapelen :P

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:58

Juut schreef:
Danitsja88 schreef:

Ik rijd recreatief en altijd buiten. Ascot heeft dan altijd een uitrijdeken op met bortstuk, dus dat alleen zn lijf en hals is geschoren valt niet zo gauw op. Voor mij is de reden van scheren ook het drogen; paardje heeft echt een poolvacht waarmee hij na een kwatier stappen al bezweet raakt. Krijg ik niet meer droog gestapt }:0 Met scheren is het deken er af, rijspul er op, rijspul er af deken er op...en klaar :D

Ja idd, dat vind ik dus ook super, gewoon dekentje erop en klaar. Anders zijn ze zo snel helemaal bezweet na 10 minuutjes rijden.

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 21:18

Klinkt allemaal wel aantrekkelijk. :D
Stappen jullie ook in met een uitrijdeken of fleecedeken? (buitenbak)
Uitstappen doe ik 's winters zowieso met een fleecedekentje op.

Ohh en het paard van mijn zusje heeft ook dit jaar weer zo'n mooi kort vachtje(Is een Tinker, en dus niet
eens warmbloed) zijn vacht kan je gewoon kort houden met een deken.

En Lanita is gewoon net een ontplofte teddybeer :+

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:19

Ik stap in met een fleecedeken en daar stap ik ook mee uit. Dat is dus dezelfde deken. Ik vind een uitrijdeken net te klein want dan is de hals nog helemaal vrij.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:21

Ik stap/draaf meestal in en uit met een fleecedekentje, ik heb geen uitrijdeken dus heb dan altijd de fleece er half overheen...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:29

Bij mij blijft die deken de gehele rit er op liggen, tenzij het tegen het voorjaar al echt weer aangenaam temperatuur begint te worden. Heb een uitrijdeken met borststuk, vind ik ideaal. Maar een grotere maat fleecedeken werkt net zo goed, en zit wat warmer :D

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:29

Ja mijn haf word ook elke winter geschoren, laat dan alleen een stukje op haar rug vrij voor het zadel. Vind het ideaal.

foto ohz
Afbeelding

Foto tijdens het scheren, hoofd was toen nog niet gedaan.
Afbeelding

Ik stap trouwens altijd in met fleecedeken op haar kont, en na het uitstappen gaat er na het borstelen ook weer een deken op ;)

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:35

Sita_ schreef:
lieverties schreef:

Dus hij is straks 2, misschien 3 als ie thuis komt, (neem ik aan) en dan ga je gelijk al dekens er op gooien en scheren? :=

Ja heb ik bij me vorige haf ook gedaan dan zit hij mooier in ze vacht voor de keuring geen probleem en dan is hij 3 idd als hij thuis komt en volgend jaar ga ik pas met hem beginnen. In de winter wil ik wel al met hem gaan wandelen en fietsen vandaar. :D

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:38

Aha vandaar.. :) Nou, mijn keus zou het niet zijn..
Ik heb ook 2 jonge dieren waarmee ik fanatiek naar de keuring ga, en ook wandel enzo, maar daar ga ik ze nu al niet voor onder een deken zetten hoor.. :o
Dat komt wel als ze ohz zitten en fanatiek moeten werken in de winter.. ;)

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 21:42

Juut schreef:
Bij mij blijft die deken de gehele rit er op liggen, tenzij het tegen het voorjaar al echt weer aangenaam temperatuur begint te worden. Heb een uitrijdeken met borststuk, vind ik ideaal. Maar een grotere maat fleecedeken werkt net zo goed, en zit wat warmer :D

Heb je een foto van die deken...?

en voor de andere, gaan jullie dan op de deken zitten, leggen jullie hem achter je zadel of sla je hem om jezelf heen?
of nog een andere manier??