Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
_Bitje_ schreef:oke, dus vlechten is niet verstandig?
maar schuren de manen niet door die teugels tijdens het rijden?
zie het topic in mijn onderschrift. Dat kan toch nooit goed zijn voor die manen ?
lauraenabe schreef:_Bitje_ schreef:oke, dus vlechten is niet verstandig?
maar schuren de manen niet door die teugels tijdens het rijden?
zie het topic in mijn onderschrift. Dat kan toch nooit goed zijn voor die manen ?
tijdens het rijden heb ik wel eens dat m'n zweep vast zit in zijn amen ofzo maar vaak deed ik er een snelle hengsten vlecht in met rijden lekker koel voor de pony en dan kun je er ook niet in vast komen te zitten![]()
momenteel doe ik 1 kleine vlecht waar ik mijn hand hou omdat zijn manen letterlijk uitvallen door hele erge eczeem en ik er zo min mogelijk aan wil komen
Met de lengte van de manen die de haf uit jou onderschrift is het in principe niet nodig ze te vlechten...
Rianne_ schreef:Mijn Haflinger had toen ik haar kocht, manen tot op de helft van haar nek ongeveer. Nu, een jaar later, komen ze tot over haar schouders.Ik vlecht ze in, in ongeveer 6 vlechten. Die laat ik een week of een paar weken zitten (ligt er aan hoe ze er nog in zitten), daarna haal ik ze er uit en spuit ik de manen in met anti klit. Dan ga ik even rijden/longeren/name it en daarna borstel ik ze uit en vlecht ik ze opnieuw. Hebben ze even tijd gehad om te 'luchten'..
Dus nee, niet elke dag borstelen. Dat is echt niet goed..
Edit: met rijden heb ik ze meestal dus gewoon ingevlochten omdat ik ze niet elke dag los ga halen en uit ga borstelen. Af en toe heb ik ze dus eens los, maar vlecht ik 't laatste stukje even in omdat ik anders constant met mijn handen in haar manen zit. Ook is het erg irritant met de teugels.. Maar goed, mijn Haf heeft dan ook nog iets langere manen dan de jouwe. Op dit moment kun je nog best met losse manen rijden.. Is ook wel eens even lekker voor je paard.
melizz13 schreef:bij daisy zijn haar manen in 2 jaar gegroeit van kort, echt kort naar super lang bijna 1 meter
en ik vlecht ze altijd in doe er om de dag een nieuwe in
iedere week goed uitkammen en puntjes bij knippen
en ze groeien alleen maar sneller