Hoe de manen laten groeien bij een haflinger?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wat is de beste manier volgens jullie?

losjes invlechten en een paar weken laten zitten en dan goed uitkammen en dan gelijk weer invlechten
67 (39%)
er niks mee doen, evt. 1 x in de week es borstellen
50 (29%)
elke dag borstellen met harde borstel en 1x in de week met een mensenhaar borstel er over heen.
5 (2%)
waarschijnlijk maakt het allemaal niks uit.
49 (28%)

Totaal aantal stemmen: 171

lauraenabe

Re: Hoe de manen laten groeien bij een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:14

het ligt gewoon aan het paard hoe hard ze groeien.

Wat ik zelf doe bij mijn pony is de klitten er iedere dag uit halen met een manenkam en antiklit en eens in de zoveel tijd de puntjes eraf zodat hij geen rare pieken heeft.

Vlechten ben ik geen fan van want als ze schuren een keertje of een ander paard aan de manen komt zijn de manen erger beschadigt dan dat het anders zou zijn.

_babbel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 23:30

vlechten doen ik ook bijna nooit ,, het breekt zo snel af daarmee ,,
ik vlecht soms wel als ik alles lekker gewassen heb ,, maar das puur om mooie krullen te krijgen :)
ik laat ze lekker los hangen das toch het mooiste ,, ene ze hebben de manen toch ook niet voor niks toch :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 23:41

oke, dus vlechten is niet verstandig? :)
maar schuren de manen niet door die teugels tijdens het rijden?
zie het topic in mijn onderschrift. Dat kan toch nooit goed zijn voor die manen ? :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:33

Mijn merrie staat nu sinds een klein maandje 24/7 met vlechten, ik vlecht elke paar dagen opnieuw omdat er veel manen uit de vlechten gaan, ik haal de vlechten eruit, doe CM detangler & shine in de manen, kam ze uit en vlecht opnieuw. Ik merk dat de structuur van de manen veel prettiger word, ze lijken gezonder. Ik denk ook dat ze groeien, maar dat kan bedrog zijn doordat de manen minder pluizig zijn. Ik hoop dat het werkt;)

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:57

_Bitje_ schreef:
zie het topic in mijn onderschrift. Dat kan toch nooit goed zijn voor die manen ? :D

tijdens het rijden heb ik wel eens dat m'n zweep vast zit in zijn amen ofzo maar vaak deed ik er een snelle hengsten vlecht in met rijden lekker koel voor de pony en dan kun je er ook niet in vast komen te zitten ;)
momenteel doe ik 1 kleine vlecht waar ik mijn hand hou omdat zijn manen letterlijk uitvallen door hele erge eczeem en ik er zo min mogelijk aan wil komen

Met de lengte van de manen die de haf uit jou onderschrift is het in principe niet nodig ze te vlechten...

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 20:00

lauraenabe schreef:
_Bitje_ schreef:

tijdens het rijden heb ik wel eens dat m'n zweep vast zit in zijn amen ofzo maar vaak deed ik er een snelle hengsten vlecht in met rijden lekker koel voor de pony en dan kun je er ook niet in vast komen te zitten ;)
momenteel doe ik 1 kleine vlecht waar ik mijn hand hou omdat zijn manen letterlijk uitvallen door hele erge eczeem en ik er zo min mogelijk aan wil komen

Met de lengte van de manen die de haf uit jou onderschrift is het in principe niet nodig ze te vlechten...

waarom niet? :)

Liiisaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:49

Het enige wat ik eraan doe is invlechten en eens in de 2 weken weer loshalen doorkammen, verzorgende spray erin en weer vlechten erin. :D Maar het is ook voor een deel genetisch bepaald, als ik bij Nibbit een pluk zou afknippen, is het binnen een jaar weer op normale lengte. Sommige pony's zullen nooit de lengte van hem halen. 't Hangt dus ook een beetje van je pony zelf af ;)

lisanneik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:51

wij hebben friezen met langemannen en hebben er altijd vlechten in. als je elke x borstelt trek je er veel haar uit. wij doen 1x per week nieuwe en dan ook een lading antiklit spray er in;)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:47

bij daisy zijn haar manen in 2 jaar gegroeit van kort, echt kort naar super lang bijna 1 meter
en ik vlecht ze altijd in doe er om de dag een nieuwe in
iedere week goed uitkammen en puntjes bij knippen
en ze groeien alleen maar sneller :)

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:51

ik gebruik ook cowboy magic :)

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:52

Rianne_ schreef:
Mijn Haflinger had toen ik haar kocht, manen tot op de helft van haar nek ongeveer. Nu, een jaar later, komen ze tot over haar schouders. :) Ik vlecht ze in, in ongeveer 6 vlechten. Die laat ik een week of een paar weken zitten (ligt er aan hoe ze er nog in zitten), daarna haal ik ze er uit en spuit ik de manen in met anti klit. Dan ga ik even rijden/longeren/name it en daarna borstel ik ze uit en vlecht ik ze opnieuw. Hebben ze even tijd gehad om te 'luchten'..

Dus nee, niet elke dag borstelen. Dat is echt niet goed.. :n

Edit: met rijden heb ik ze meestal dus gewoon ingevlochten omdat ik ze niet elke dag los ga halen en uit ga borstelen. Af en toe heb ik ze dus eens los, maar vlecht ik 't laatste stukje even in omdat ik anders constant met mijn handen in haar manen zit. Ook is het erg irritant met de teugels.. Maar goed, mijn Haf heeft dan ook nog iets langere manen dan de jouwe. Op dit moment kun je nog best met losse manen rijden.. Is ook wel eens even lekker voor je paard.

wat heeft die van jou mooie manen zeg

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:55

Ik gooi er vaak een lading baby olie in, alles is in een keer uit de knoop en het breekt veel minder snel af.

Daarna vlecht ik ze dan in.

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:46

Niet te veel aan de manen komen (niet vaak borstelen)
Eventueel invlechten :j

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:13

melizz13 schreef:
bij daisy zijn haar manen in 2 jaar gegroeit van kort, echt kort naar super lang bijna 1 meter
en ik vlecht ze altijd in doe er om de dag een nieuwe in
iedere week goed uitkammen en puntjes bij knippen
en ze groeien alleen maar sneller :)

Waarom puntjes bijknippen? Daar groeien ze niet sneller van hoor.. :)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:13

Tineke90 schreef:
wat heeft die van jou mooie manen zeg

Dankjewel.. :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:15

er zijn al zo veel dingen maar ik blijf zeggen het is ook genetisch bepaald.

Die van mij heeft ook geen lange manen. Terwijl zijn vader super mooie manen heeft. Helaas heeft hij t van moederskant geeerft.

Tja dan kan ik nog hard me best doen met vlechten en zo min mogelijk aan zitten enz. Harder gaan ze er echt niet van groeien. op een gegeven moment stopt het gewoon

emanuelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:04

Net zoals babbel op de 1e pagina zei.

Je moet idd de manen niet te vaak kammen.
Dat helpt echt.
Gewoon regelmatig met de harde borstel een beetje borstellen maar, meer, moet je er niet aan doen.
Hoe meer, je borstelt, hoe meer, manen je er namelijk uit trekt.

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:58

Daar ben ik het juist niet mee eens.
Bij mijn haf (en m'n verzorghaf) kam ik ze juist elke dag uit, paardengel erin, eens in de week / 2 weken helemaal wassen met zilvershampoo, dan blijven ze echt het mooist!
En af en toe bijpunten natuurlijk.
Als ik de manen een week niet kam en dan wil uitborstelen vallen ze wel uit ja, ook als je ze ingevlochten laat.
Juist als je ze vaker kamt, veel aandacht eraan besteed en zorgt dat ze niet in de klit raken vallen ze haast niet uit bij het kammen, en ze hebben echt hele dikke manen hoor! :o
Juist heel goed verzorgen, dan blijven ze het mooist en vallen ze het minst uit! Groeien gaat vanzelf :D

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:32

even misschien een domme vraag maar hoe wassen jullie de manen van je pony in de winter? Wij kunnen namelijk alleen maar buiten wassen met koud water. En dan sproei je toch ook al bijna je hele pony nat.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:42

het is ook genetisch bepaald

Hoe is je paard met je hoofd? rustig druk? schuurt het paard als het vlechtjes heeft, ik heb bij mijn Fries ook vlechtjes sinds kort kan er moeitlijk over oordelen, maar een vriendin van mij Angeliekje hier op bokt, heeft een Tinker nou die manen zijn zeker 1.20
en zij doet een vlecht in, en kamt 1 x per week zachtjes door.
ohw ja en ze knipt 1 x per maand de puntjes

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/201 ... 808-10.jpg
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/201 ... 08-381.jpg
Laatst bijgewerkt door Leo op 22-10-10 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto's --> links

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:54

_Bitje_ schreef:
waarom niet? :)

met deze lengte staat hij/zij er niet op tijdens het grazen ofzo en mega klitten zullen er nog niet komen want ze zijn niet heel dik enzo.... (mijn haf heeft zeker dezelfde lengte manen en zijn los net zo fijn)

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:27

Ik heb twee Hafs, 1 met lange manen, die nog langer worden als ik ze ga vlechten, omdat de onderkant dan niet meer afslijt.
Mijn andere heeft manen tot halverwege zijn hals, langer worden ze echt niet, vlechten of niet.

Het ligt echt aan het paard, sommige paarden hebben aanleg voor lange manen, andere niet, dikke manen of niet!
Hoe minder borstelen hoe beter, dat wel!

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:17

Volgens mij is het vooral genetisch bepaald. Mijn haflinger heeft best wel lange manen en ik vlecht ze iedere week in en dan aan het einde van de week haal ik het eruit, kam ik het door en weer opnieuw. Als je ze langer wil hebben kan je er het beste zo min mogelijk aanzitten.

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:23

ik borstel wel elke dag en het groeid erg goed daar door
je haald zo elke dag de dode haren er uit

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:32

een meisje bij mij op stal heeft ook haflingers.. zij vlecht de manen ook altijd.. maar niet heeel erg los maar ook niet te strak.. die laat ze soms wel 3 weken zitten.. als de vlechten echt niet meer mooi is haalt zij de vlechten eruit.. doet er dan een lading antiklit in en borsteld ze heeeel voorzichtig uit met een goeie manen borstel.. daarna de vlechten er weer in.. het werkt echt.. !! hoe langer je de vlechten laat zitten hoe minder vaak je hoeft te borstelen en hoe meer haren je spaart zodat ze ook lekker dik blijven.. ;)