In principe is het prima zoals je het nu doet, gewoon losse vlechten maken.
Voorzichtig met de hand uitpluizen 1x per week en dan opnieuw vlechten.
Als het echt te lang wordt dan kan je er voor kiezen om de vlecht 1x dubbel te doen en een extra elastiekje er om heen te doen. Dus dat je een soort lus krijgt.
Hengstenvlecht, en dan het uiteinde losjes terug opbinden. Als je Haf al op zijn (losse) vlechten gaan staan als-ie graast, hoe lang IS dat haar dan wel niet?!? Maar goed, de vlechten waar-ie op staat zijn natuurlijk de "eerste", dus vlak achter de oren, neem ik aan? Daarom raad ik een hengstenvlecht aan, dan vlecht je het haar "naar achteren weg". Vooral Losjes, anders gaan ze schuren en ligt inderdaad echt alles er af (zonde!!)
emanuelle
Geplaatst: 22-07-10 12:52
Mijn haf heeft ook lange manen. Ik kam het altijd uit met een harde borstel. Inplaats van zo'n speciale kam of borstel voor de manen en de staart. Omdat, er anders erg veel haren bij haar uit worden getrokken en hierdoor krijgt ze hele dunne manen.
Ik borstel vaak haar manen even goed uit, dat er geen klitten in zit. En regelmatig was ik haar manen en staart ook, dan komen er ook niet zo ontzettend veel klitten. Een vlecht helpt ook wel goed. Maar, ik zal hem wel als je klaar bent met rijden ofzo wel eruit halen, want, als je hem meer, dan een dag erin houd dan kunnen er nog meer, klitten komen.
elsjevdw1
Geplaatst: 22-07-10 15:30
Ik kam de manen van mijn haf alleen als ik ze gewassen heb en heel veel antiklit er in heb, ik vlecht ze daarna in ongeveer 6 vlechten en als ze los zitten dan haal ik ze uit, als de vlechten heel vies zijn dan was ik haar manen.
het voordeel van vlechten is dat ze dan ook nog sneller groeien!
Flurk
Geplaatst: 22-07-10 18:52
ravellie schreef:
Ik sluit mij bij mijn voorgangers aan
Ik gebruik cowboy magic en maak een paar vlechten
wat is dat voor spul? ik gebruik equi star is dat hetzelfde?
meary33
Geplaatst: 22-07-10 21:31
je kan haar vlechten voordat je haar in de wei zet,,:D
bianca88
Geplaatst: 06-08-10 16:09
lekker invlechten
plutolover
Geplaatst: 07-08-10 19:12
afknippen en dan aan mij geven zodat ik me paard haar instancens (of hoe je 't ook mag schrijven). Nee flauwe grap. Gewoon vlechten.
Of ze sneller groeien van vlechten ben ik niet helemaal mee eens. Mijn haflingers zijn manen groeien tot een bepaalde punt en worden gewoon niet langer.
Want heb lang geleden ooit een 3e oor geknip. dat is gewoon langzaam bij gegroeid. Maar nooit langer gegroeid. Het is natuurlijk ook genetisch bepaald
_Bitje_
Geplaatst: 08-08-10 13:43
mijn haflinger heeft ook redelijk dikke lange manen, maar die raken niet snel in de klit maar ik denk dat je dan het beste voor de losse vlechten kunt gaan
Ik doe er eigenlijk weinig aan. Ze hangen over het algemeen gewoon los en 1x in de zoveel tijd spuit ik er anti-klit in. Maar ik denk dat in jou geval vlechten het beste is....