geeft niet hoor, ik wil het je wel uitleggen je hebt een topic om iets te vragen en ik kies er zelf voor om te reageren
als je vragen hebt, geen probleem je vraagt maar raak
frangelica
Geplaatst: 10-06-10 20:41
haf moet sokjes hebben......tjee ik zal maar mijn tinky zijn sokken eraf halen staat veel mooier en die sokken zo min mogelijk aan zitten ze dienen voor bescherming vandaar ook dat ze in de winter meer hebben als in de zomer.
mijn haflingers hebben geen sokken meer ben er achter gekomen dat ze soms super onhandig zijn mijn kleine had er een dikke snijwond onder die met scheren bloot kwam te liggen en ik heb toen pas kon behandelen maar het is net wat jij mooi vind en praktich
Kodaloverrr
Geplaatst: 10-06-10 20:59
Nee, zolang het niet nodig is niet doen als ze op/bijna op de grond komen klein stukje ervan af. Alleen wel goed afdrogen na vochtig weer. Anders kans op mok!!!!! dus hou de sokken wel zo droog mogelijk en je paard/pony krijgt niet snel mok, maar neem het zekere voor het onzekere
Hanke_k
Geplaatst: 10-06-10 22:07
Lekker laten staan, vooral 's winters als ze een mooie dikke bos hebben
Renske heeft nu maar hele zielige sokjes meer dus ik denk dat ik ze er nu wel af haal. Die 10 haren zien er ook niet uit, maar 's winters vind ik haar dikke sokken geweldig
Twiggy2008
Geplaatst: 10-06-10 22:10
Mok komt van binnenuit, is mijn overtuiging. Mijn paard heeft ook sokken, vooral 's winters, staat zelfs op veengrond het hele jaar door (en dat kan best nat zijn ) en heeft nog nooit mok gehad.
jolanda20
Geplaatst: 11-06-10 15:14
wat je ook kan doen....
eraf knippen... vind je het niest.. weer laten groeien!!
ik knip ze eraf
Torius16
Geplaatst: 11-06-10 15:21
Ik heb een Fries die heeft ook van die prachtige sokken.... Ik scheer onder het 'sokje' wel de koot uit ivm mok (wij wonen op de klei) en hou de benen ook een beetje bij, dat je niet van die rare pluisjes en sprieten krijgt. Idd is net wat je mooi vind en wat praktisch is. Smaken verschillen de een vind vos mooi, de ander zwart. De ene mens houdt van z'n korte koppie, de ander van z'n dikke bos lang haar. Doe wat je wilt, in ieder geval heel veel plezier met je Haffie!!!
Dat is nu is iets waar ik nog nooit heb over nagedacht, omdat ik het vanzelfsprekend vind (voor mij dan toch) dat ze gewoon erop blijven en bij mijn paard horen...
Martine_Levi
Geplaatst: 18-06-10 10:17
Bij mijn ouderwetse haf (lees: bijna Tinkervoetjes) laat ik ze mooi zitten! Bij mijn moderne haf (lees: 3 haren) haal ik ze wel eraf, staat zo zielig..
nadita
Geplaatst: 18-06-10 11:10
Ik scheer alles eraf wat er af te scheren valt Dus ook de sokken.
Bij Nikita gaat het er ook af, staat veel netter, de modder kan er niet in blijven hangen en is er makkelijker af te spuiten.
Marleen_
Geplaatst: 20-06-10 13:51
Het is maar net wat jezelf mooier vind, bij Almiro gaan ze er ook gewoon af, vind het veel fijner en verzorgder staan
mecc_myrthe
Geplaatst: 22-06-10 19:38
nee niet doen dat is het unieke niet veel rassen hebben zo een mooie sokken en zeker sommige haflingers ik doe alleen soms staart (als die echt te lang wordt maar verder niks) of het moet al zo zijn dat de haflinger iets heeft (voor de ergste gevallen mok,of jeuk fozo dan zou ik wel even uitkijken en laten controleren want met behandelen is het wel denk ik makelijker als de sokken wat korter zijn )ze groeien wel altijd bij maar denk eraan wel langzaam jammer genopeg
mecc_myrthe
Geplaatst: 22-06-10 20:15
maar het is wel voor iedereen eigen sorry was ik er vergeten bij te zetten want ik vindt het mooi maar andere vinden het niet mooi dus is voor iedereen zelf maar ik zou het gewoon laten
DDW1190
Geplaatst: 23-06-10 13:24
Nessie schreef:
Ik haal ze er wel af, ik vind het totaal niet mooi
insgelijks! ik vind het lelijk vooral als je ermee in de sport rijd
Twiggy2008
Geplaatst: 23-06-10 13:39
Bij een Haflinger horen sokken nou eenmaal...... Of je er nou in de sport mee rijdt of niet. Mijn mening.
rcm1992
Geplaatst: 24-06-10 22:22
niet doen hoor.. Is zonde Gwn er lekker aanlaten tot het ff te lang wordt klein stukje eraf en is weer prachtig
Quinc
Geplaatst: 26-06-10 16:19
Het licht er maar aan wat voor haflinger jij het wilt laten worden. Als je er echt wedstrijdjes mee wilt gaan rijden dan zou ik ze er toch wel vanaf halen. Maar als jij gewoon zo maar eens een buitenritje gaat maken. Dan zou ik ze er gewoon lekker aan laten zitten. Je moet wel in de gaten houden als je ze er aan laat zitten dat ze dan niet op de grond gaan hangen. Want dit kan zeer doen als je paardje gaat lopen. Zelf wil je natuurlijk ook niet graag op je eigenste haren liggen en dan als je ze aan je haren trekken als je omhoog komt. Daar kun je het een beetje mee vergelijken. Dus let daar wel op.
ik zou ze eraan laten... De sokken zorgen ervoor dat de kootholtes droog blijven en is de kans op mok dus ook kleiner en zolang je haflinger niet voor de keuring hoeft zou ik ze er echt gewoon aan laten Ik heb ze bij mijn M haflinger er ook gewoon aan, nou heeft die niet veel haar maar toch
Op de keuring moeten ze er tegenwoordig wel af maar zolang je niet naar de keuring gaat kun je ze er net zo goed aan laten is mijn mening
Waarom moeten ze er volgens jou af met de wedstrijden Quinc?
Snap de beredenering niet dat als je een recreatiepaard hebt je het kan laten zitten en met een wedstrijdpaard niet.
Bij mij blijft alles zitten. Als ze op de grond komen knip ik het onderste puntje er af. Net als alle andere haren. Alleen de puntjes die uit de oren steken gaan er af als die gaan vervilten.
Zelfs naar de keuring gaat die van mij met sokken en haar en al hoor. Alleen je kan niet mee doen voor de ronde qua toilettering want daar haal je dan geen punten voor.
Snap dat geknip aan die paarden niet. Laat ze toch lekker paard zijn.
ik scheer ze, vind ik mooier, bella heeft nu ook een sportcoupe dus.
Raanii
Geplaatst: 29-06-10 13:47
Ik hou ook niet van die kaalgeknipte paarden, maar ik heb wel liever een pony i.p.v. een oerwoud, dus oorhaartjes knippen tot gelijk met het oor, niets van de binnenkant eruit, staart tot aan de kogel (anders trapt ze hem steeds uit :s), manen en frou lekker lang (van de week wel onderaan efjes bijgeknipt omdat het te dun werd) en de sokken laat ik gewoon zijn, enkel in de winter zijn die zo dik bij m'n (oud type) hafje dat ik die elke maand efjes uitdun, anders krijg ik ze niet uit de knoop.. x