Hoe deze manen op wedstrijd?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 09:37

oeeooeee...die onderste heeft mijne laatst ook ingehad....

effe foto bijzoeken hoor!

gevonden!
Afbeelding

Maar dat is idd. ook heel gaaf! helaas zakte deze bij mijn pony ook uit, maar was ook niet doorgevlochten, we vonden dat losse staartje wel leuk, miss. als je goed doorvlecht dat het dan al beter blijft zitten.

Daihyo

Re: Hoe deze manen op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 09:46

Heb je ook een touwtje meegevlochten?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 09:58

Onderhands vlechten is niet lastiger dan bovenhands, het is alleen bij het begin even goed opletten. Als je de slag (letterlijk en figuurlijk) te pakken hebt vlecht je het zo. Probeer het strak genoeg te krijgen, maar wel het paard met het hoofd wat lager. Bij een te strakke vlecht kunnen de manen afbreken.
Bij mijn paard deed ik eerst een vlecht op de manenkam, maar omdat zijn manen niet in een scheiding blijven liggen (meneer wordt tijdens het vlechten wel eens ongedurig) doe ik een hengstenvlecht in. Blijft ook prima zitten en op de manenkam doordat ik de pluk die onderlangs komt aantrek zodat de vlecht op de manenkam wordt getrokken.

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 09:59

Amanda schreef:
Heb je ook een touwtje meegevlochten?

Nee geen touwtje. Was gewoon keer proberen.
Maar ik denk als je touw meevlecht het wel minder snel uitzakt.

Alleen nog effe uitpuzzelen hoe je touw beste kan bevestigen.

x_Toedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:09

Ik zou voor de hengstenvlecht gaan :+ , of knotten.. is er niemand bij je op stal die je daarbij kan helpen?

Succes met de wedstrijd!! *D

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:43

Bij mijn pony zouden knotten echt veel te dik worden vanwege een enorme bos manen. Ik maak nu altijd een vlecht bovenop de manenkam. Dan lijkt zijn hals ook ineens 5 cm dikker, mooi meegenomen ;)
Hiervoor maak ik een middenscheiding in de manenkam en vlecht onderhands terwijl ik er zelf recht boven sta. (dus met een krukje, dan krijg je het beter bovenop) Daarna met pektouw vastzetten en een bus haarlak eroverheen. Dan blijft het erg goed zitten. Moeilijke plukken die er snel uitvallen smeer ik van te voren met wax in, dan blijven ze zeker zitten. Achteraf natuurlijk wel de manen wassen, anders gaat dat plakspul jeuken :(:)
Resultaat:
(ik had het pektouw niet goed vastgezet, zodat je hier nog wat sprietjes ziet, maar normaal zie je daar niets van)
Afbeelding
In mijn profiel staan wel wat foto's van een afstandje, zoals de jury het zal zien. Bij jou pony zal het vlechten waarschijnlijk een stuk makkelijker gaan door de dunnere manen dan bij die van mij, en het zal misschien ook wel beter blijven zitten. :)

Tiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:53

Zo'n vlecht bovenop de manenkam vind ik wel heel mooi staan! Voor een dressuur wedstrijd vind ik het wel mooi om in te vlechten en niet de manen los te laten hangen! Brill cream geeft ook een goed resultaat bij het invlechten. Kun je lekker strak vlechten.

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:59

Nala26 schreef:

gevonden!

Maar dat is idd. ook heel gaaf! helaas zakte deze bij mijn pony ook uit, maar was ook niet doorgevlochten, we vonden dat losse staartje wel leuk, miss. als je goed doorvlecht dat het dan al beter blijft zitten.

Deze is echt prachtig! :)) Zo netjes kan het bij die van mij helaas nooit worden. Die heeft in het midden enorm veel haar en aan de voor en achterkant veel minder en korter. Bovendien heeft hij ook nog zomereczeem, waardoor de 1e 10 cm altijd afgeschuurd worden in de zomer :(
Heb jij bij deze vlecht iedere nieuwe pluk eerst een halve slag rondgedraaid, voordat je hem erbij in vlechtte? De 'nieuwe' plukken zijn zo mooi afgescheiden van de rest.. :)

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:26

neinie schreef:
Nala26 schreef:

gevonden!

Deze is echt prachtig! :)) Zo netjes kan het bij die van mij helaas nooit worden. Die heeft in het midden enorm veel haar en aan de voor en achterkant veel minder en korter. Bovendien heeft hij ook nog zomereczeem, waardoor de 1e 10 cm altijd afgeschuurd worden in de zomer :(
Heb jij bij deze vlecht iedere nieuwe pluk eerst een halve slag rondgedraaid, voordat je hem erbij in vlechtte? De 'nieuwe' plukken zijn zo mooi afgescheiden van de rest.. :)

uhm...volgens mij heeft de vlechtster dat niet bewust gedaan, denk dat het voornamelijk komt omdat dr manen aan de wortel beetje vettig zijn.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:30

Dingen die ik kan bedenken zijn:
-hengstenvlecht;
-Losse vlechten
-Lusjes (Vlecht maken en dan dubbelvouwen.
-Matje (al dan niet met kleine vlechtjes)

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:35

Dat zijn die van die van mij ook wel, maar ik krijg helaas niet dat effect. Op zich geen slecht idee om die halve slag draaien eens uit te testen. Komende vrijdag gaan we weer op wedstrijd, dus dan maar eens proberen! :)

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:47

neinie schreef:
Dat zijn die van die van mij ook wel, maar ik krijg helaas niet dat effect. Op zich geen slecht idee om die halve slag draaien eens uit te testen. Komende vrijdag gaan we weer op wedstrijd, dus dan maar eens proberen! :)

denk dat je dan idd. wel zo'n effect krijgt. kan best zijn dat ze bij mijne al vanzelf wat gedraaid waren hoor.

Mystique04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:56

denk ook dat een hengstenvlecht mooi zou staan of een vlecht op de manenkam
Denk dat de manen voor knotten te dik zijn

oetenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:05

Wanneer ik een hengstenvlecht maak bij mijn haflinger maak doe ik er telkens om de paar centimeter een elastiekje tussen waar vervolgens de manen over heen gevlochten worden. Dit blijft bij haar goed zitten.
Wanneer mijn haflinger de hele dag ingevlochten moet blijven borstel ik voor het vlechten wat bier (natuurlijker dan gel of haarspray) in haar manen. Dit heeft ooit iemand tegen mij gezegd en het blijft echt super goed zitten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 19:26

Bier :D

Ik moet even kijken of ik ze kan wassen op stal. Ik sta op een stal waar alles wat primitiever is :D

neinie: mooi!
Jij hebt het touw er dus achteraf doorheen gedaan. Gewoon van voren naar achter heen en weer er door steken?

Ideeën genoeg in ieder geval. Ik ga van de week eens experimenteren met de hengstenvlecht.

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:41

Ja, achteraf heen en weer steken dóór de vlecht, niet eromheen, dan zie je het niet en zit het toch goed stevig. (dat had ik bij de foto bij sommige stukjes wel gedaan, maar als de vlecht goed genoeg is hoeft dit niet)
Pektouw meevlechten heb ik nog nooit uitgeprobeerd, maar 3 zulke draadjes zullen de woeste manen van m'n pony niet in toom kunnen houden vrees ik :=
Over dat uitwassen: een emmer met spons doen het ook goed ;) Wij hebben alleen koud water uit de slang, dus ben ik met dit weer ook met emmertjes lauw water aan het spoelen.

X_suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:13

bij de elite keuring waar wij eerst waren met ons paardje werd er gel ingedan zodat alles mooi bleef zitten..

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:46

Ik zou ze naar één kant halen, en roosjes maken :+:
Mijn haf met roosjes;

Afbeelding

Vind dat de nek er heel mooi door uitkomt :)

X_suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:57

Aranel schreef:
Ik zou ze naar één kant halen, en roosjes maken :+:
Mijn haf met roosjes;

Afbeelding

Vind dat de nek er heel mooi door uitkomt :)

een roosje?? ik zie het op de foto niet zo goed :P

DanielleLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:42

knotten en vlecht geeft een rustiger beeld tijdens het rijden. is mooier, vooral tijdens wedstrijden.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KFGSEPXZ.jpg

al een oude foto, niet zo mooi, maar wel duidelijk haar lange manen te zien.

het is voor mij helemaal geen probleem om haar manen te vlechten.
het liefst rij in met hengstenvlecht. is sneller klaar en makkelijk uit te halen.
maar ook met deze lange lengte kan ik mooie knotten maken. dus de dikte en de lengte maakt vrijwel geen probleem alleen je moet met stiek en touw de knotjes maken (helaas hier geen foto van)

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 08:45

Afbeelding

Is misschien lastig te zien maar dit zijn drie hengsten vlechten onder elkaar.
Is ook altijd een erg mooi gezicht op een wedstrijd.

Afbeelding

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:57

Een mooie strakke hengstenvlecht of knotten met naald en draad (maar dat is wel even oefenen als je dat niet kan :D )

Knotten met naald en draad (helaas achterste niet zo mooi door wegschuren manen):
Afbeelding

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:21

nikkielvis schreef:
Afbeelding

Afbeelding

:oo :oo
Wat mooi! Hoe doe je dat?
Mijn pony heeft ook vreselijk dikke en ook lange manen, en dan zakt alles ook altijd uit, maar dit vind ik heeel mooi staan! :D

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:21

nikkielvis schreef:
Afbeelding

Afbeelding

:oo :oo
Wat mooi! Hoe doe je dat?
Mijn pony heeft ook vreselijk dikke en ook lange manen, en dan zakt alles ook altijd uit, maar dit vind ik heeel mooi staan! :D

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 08:19

Bedankt... :D

Dat zijn drie hengstenvlechten onder elkaar.
Je ben wel even bezig en bij mij was het de eerste keer een drama.
Maar als je het eenmaal te pakken heb dan is het zo gedaan.

En het blijft heel stevig zitten. :D
Dus niet halverwege het inrijden oeps daar gaat mijn vlecht.