Hoe ging het zadelmak maken en doorrijden bij jullie :D ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horsii

Re: Hoe ging het zadelmak maken en doorrijden bij jullie :D ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:56

Bij die van mij was het verschrikkelijk!
Zadelmak en ingereden gekocht als 4.5 jarige.
Het was dus een 3 jarige en wel zadel op gehad en er op gereden, maar niet op de goede manier. Toen we er op gingen vloog het alle kanten op en bokte er op los. Elke week 4x priveles gehad en instructrice erop geweest maar het hielp niet. Naar training gebracht, ook niet geholpen(doping en niet getraind.) Maar weer naar huis gehaald en bij het begin begonnen. Nu een super paard alleen kan ze nog wel is een bokje weg geven.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:43

Bij mij was het ook vreselijk!

Bokken, springen, racen en alleen maar de verkeerde kant op willen! :=

Ik had 1x per week privéles en ging zelf veel oefenen in de bak, daarna ben ik bij de rijvereniging gegaan.
Inmiddels kan ik alles met hem, het eerst genoemde doet ie ook nog steeds, maar inmiddels niet meer zó extreem.
En ik vind het niet erg, zit lekker wat leven in zo. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:46

Wiannaber schreef:
Asjemenou_ schreef:
opstappen en weg rijden. Heb er nu 3 zadelmak gemaakt en doorgereden.

En tel je Winnie dan ook mee? Dan kan je doorgereden gerust weglaten :x
Niet vervelend bedoeld hoor, maar wel waar! Zag het nl in je profiel staan :D

Edit: zie nu pas dat het hier om haflingers gaat, nee dus haha!

Hier gaat het om haflingers..die heb ik er 3 zadelmak gemaakt en door gereden. Verder nog veel zadelmakgemaakt/doorgereden, das op 2 handen niet te tellen.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:17

Tineke90 schreef:
wouterpaard schreef:
Wat is die van mij een rotbok geweest als ik jullie verhalen lees. Heb wout later gekocht dus was al zadelmak maar weet wel hoe hij is ingereden. Meisje wou het zelf doen, maar bij iedere aanstalten van been geven lag ze er al naast. Dit paar keer geprobeert, instructrice erop zelfde verhaal.... Dus is hij weggebracht waar ze ook het nodige met hem te stellen hebben gehad }>
Ach en nog heeft die van die rare trekjes.... Zoals ik hier lees als ze al aardig braaf zijn, wil het wel.

mag ik vragen wat de ouders enzo van je haflinger zijn?

Daar ben ik ook benieuwd naar ;)

Ik zie dat de meesten hier ook goede ervaringen hebben met het beleren van haflingers. Mijn haflinger was ook heel makkelijk met inrijden. Heb het helemaal zelf kunnen doen terwijl ik toch best bang ingesteld ben en niet onwijs veel ervaring heb. Er werd steeds tegen me gezegd dat haflingers ook heel lastig kunnen zijn maar ik ben het daar niet mee eens. De meesten zijn koel in het hoofd en mss wel een tikkeltje eigenwijs maar wel degelijk makkelijker te beleren dan de gemiddelde kwpn-er. Ik zou hem dus zelf beleren, zeker als je het al eens eerder gedaan hebt ;)

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 02:50

Ik ben in bezit van een bijna 3jarige haflinger met een zeer pittig en dominant karakter. Ze heeft al een aantal x het hoofdstel ingehad en dit pakt ze zonder enkel probleem op. Heeft de longeersingel een aantal x omgehad en ook dit was voor haar geen enkel probleem. Heeft ook 4x een zadel op haar rug gehad om te passen, heeft hier ook mee los gelopen en hier had ze helemaal niks van! Longeren waren we voorheen mee van start gegaan maar dit ging direct helemaal fout, pony wilde en durfde geen afstand te nemen en trapte zeer gericht naar je toe. Ook verschillende profs hebben een poging genomen maar dit had even geen baat! Toen hebben we besloten om met grondwerk te beginnen en ik moeten zeggen een echte aanrader! ik volg hier 1x per week les in en ga zelfs eind maart mee doen in een 2daagse cusus met haar, ze reageerd hier redelijk goed op en langzaam aan krijgen we verbetering. Ze kan sinds kort al redelijk veel afstand houden van mij dus dit is erg positief. We blijven lekker actief door trainen en pakken het longeren op als het grondwerk er redelijk in zit. We hopen a.s zomer te kunnen beginnen met rustig aan inrijden! Lekker rustig aan op de goede manier. Ik ga er in het begin niet zelf op maar heb 2 zeer goede ruiters die erop stappen, ik zelf longeer haar de eerste keren omdat mijn pony erg moeilijk is in het vertrouwen van een persoon en ik nu redelijk(na 2jaar) een band krijg met haar. Toch verwacht ik wel redelijk veel problemen met haar aangezien haar felle karakter.

Ik hou dit topic in de gaten

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:07

Klinkt als een lastige haflinger... Longeer je in een longeercirkel? Ankie kon eerst ook alleen maar longeren in een afgezette cirkel.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 03:51

Het longeren is nu even niet van belang! Ze moest gewoon even leren om afstand te nemen en daar zijn we nu mee op de goede weg, dit wil ik niet direct verprutsen door weer te longeren. Heb verder alletijd dus komt goed :D

stirley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:46

die van mij was heel braaf ze spakte alles heel erg goed op en zette geen stap verkeerd.

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 08:38

Ik hb nu ook meerdere ingereden maar op heden hebben we nog geen problemen gehad.
Wat ik erg belangrijk vind is de voorbereiding.
zorg dat veel dingen niet meer vreemd zijn.
Ik probeer altijd al dat ze verkeersmak zijn
dat ze al goed aan de longe gewend zijn.
gewicht op de rug al een beetje kennen (oa. om er af en toe al eens een beetje op te hangen)
dus zadel al kennen.
aan de lange lijnen kunnen sturen, zodat als je erop zit al een redelijk stuur hebt.

Vaak komt het dan wel goed.
Mag aankomend zomer mijn eigen 3 jarige ook weer inrijden, ben benieuwd als ze het ook zo goed op gaat pakken als m'n andere haffie's ;)

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:45

Mijn haf was een echte rotbok om in te rijden, kocht hem als 2,5 jarige die niets kon (en dan ook echt niets, niet eens aan een touwtje meelopen) Hij had de mensen waar hij van was volledig ingepakt en bang gemaakt en daar kwam ik. Nou ja het eerste half jaar dus vooral veel bezig geweest met handmak, verkeersmak en sociaal naar mensen en paarden maken. En daarna begonnen met grondwerk onder begeleiding. Onder begeleiding een zadel erop gegooid en vervolgens 3 maanden rodeocursus van hem gehad :+ Maar daarna was en is hij super te rijden, hij geeft nog wel af en toe een bokje, een sprint of een terechtwijzing voor het geven van een verkeerde hulp maar dat is overkomelijk en hoort bij hem :+:

Zijn papa is trouwens atlantic, schijnt dat zijn zoons/dochters wat 'lastiger' zijn ;)

luijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:31

atlantis
is de opa van mijn haf
vader is atlantic
ben ook bezig met inrijden zijn nu nog maar bij stukje longeren maar hij heeft een behoorlijk eigen willetje daar in tegen wel ontzettend lief en kroelig
maar hij is wel schrikkerig maar doe schrik training met m en daar word ie heel stoer van hahaha vind ie zelf
lijkt af en toe een uit de kluiten gewassen hond

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:47

Atlantic schijnt inderdaad een drukke hengst met drukke nakomelingen te zijn. Ken iemand die ook een haflinger van atlantic had, en die was ook altijd onwijs druk ;)

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:16

Mijn haf lijkt af en toe wel een arabier met zn gedribbel. Maar is aan de andere kant ook een ontzettend braaf beest :+:
Schrikkerig herken ik wel :+

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:15

atlantic is de opa van mijn haf. maar er zit nog een generatie tussen dus ik hoop dat dat scheelt hahahaha

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:10

die van mij ging de eerste 2 weken dat ik probeerde alleen maar in zn achteruit! :P
maar ik heb het eerst allemaal alleen gedaan.. ben sinds 2 jaar pas echt gaan lessen en nu doet hij het zo super goed!
we doen al beetje starten enzo..
ik ben met 2,5 begonnen met hier en daar keertje longeerwerk (uiteraard niet te lang! ;)) maar zodat ze wel sterker worden
met 3.. zo nu en dan keertje zadeltje erop en gaan hangen aan beide kanten.. beetje ernaast springen zodat ze niet schriken wanneer je er voor het eerst op wil stappen.. (die van mij accepteerde dat springen nie zo :P)
en toen heeeeeel langzaam proberen in te rijden met heel veel geduld ;)
alvast heel veel plezier! ;)

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:15

Onze eerste 2 hafs hebben we zelf beleerd. Eerst voor de wagen, ze kenden alle commando's. En dan op een dag een zadel opgelegd en gewoon mee weggereden, nooit problemen mee gehad, ook al was het voor ons ook de eerste keer dat we een paard beleerden. Het zijn altijd 2 betrouwbare paarden geweest op de weg, als ze een tegenligger zagen gingen ze vanzelf aan de kant staan.
Candy die hebben we beleerd gekocht, die was "af" dus dat ging ook goed.
En de laatste, Fried'l, heb ik nog geen zadel opgelegd, omdat ze nogal schraal (mager) was toen ze hier kwam. Ze begint nu stilaan uit te groeien maar momenteel rijden we alleen maar 2-span. Ik weet niet of ik haar ooit ga berijden, ik heb er gewoon de tijd niet voor (ik rijd momenteel ook mijn andere hafs niet meer) en ze doet het prima voor de kar. Misschien later, als het een beetje meevalt zoals met de vorige hafs wordt het ook gewoon "opstappen en wegrijden". Het zou ook kunnen dat ze al eens een zadel op gehad heeft bij de vorige eigenaars, ik weet het eigenlijk niet.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:03

Ik heb nu een maandje een pony van 4, die voor de verkoop alleen was ingereden en nog nooit gegalopeerd had onder 't zadel,
en ik moet zeggen dat ik 't erg goed vind gaan. Ze heeft wel de eigenwijsheid van een haflinger,
en we rijden nu veel buiten en soms draaien we dan wel 6 rondjes achter elkaar, omdat zij de andere kant op wilt,
en ze was er laatst één keer vandoor gegaan, maar veder gaat 't super.
ik heb ook al zonder hoofstel op haar gezeten, en langs de weg gereden en ze kijk nergens van op,
en ook al met alleen halster langs de weg gedraafd. <3

Macho_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:27

toen ik myn haflinger ging inryden was ik blij dat ik het zadel niet was zeg jesus , hoevaak hij die eraf heeft willen gooien , nadat hij toegaf ging alles super, je kunt er nu een meisje van 5 opzetten en hij doet zn rondje wel :D

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:09

Die van mij was een draak! Heb Goldy nu bijna een jaar en het eerste half jaar heb ik er een enorme kluif aan gehad. Nu gaat het een stuk beter en krijg ik mee nagevelijkheid en buiging ipv alle hoeken van de bak zien zonder stuur := .

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:17

Nog nooit problemen gehad, daarbij beginnen al heel vroeg met kleine dingen zoals een dekje erop, wijken voor de druk, lange lijnen werk, er over heen hangen vanaf een krukje en heel veel mee wandelen naar allerlei situaties.
Tegen de tijd dat we echt gaan rijden heeft een paard zo'n vertrouwens band opgebouwd dat je echt zo weg kan rijden.
Ze kennen dan al het stuurwerk, kuithulpen en gewicht verplaatsing met een ruiter erop.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 14:58

Ben begonnen toen hij bijna 4 was met grondwerklessen, zou het zo iedereen aanraden!
Na een paar maanden grondwerk langzaam erop gegaan..
Ik heb 1 periode gehad dat hij niet meer wilde lopen, hij zag er het nut niet van in, gelukkig met mijn instructrice op kunnen lossen.
En het rijden was eigenlijk een kwestie van opstappen en wegrijden, hoewel de eerste stapjes onder het zadel heel stroef gingen, hij was heel onzeker. Nooit een stap verkeerd gezet..
Maar het grondwerk heeft echt super geholpen :D en vond het nog hardstikke leuk om te doen ook.
Het doorrijden gaan we bijna weer oppakken :D , de rem moet even nagekeken worden en we gaan beginnen met stelling..
De eerste periode hebben we hem echt alleen op eigen benen laten lopen en stuuroefeningen gedaan, heup omzetten, schouder omzetten, achterwaarts etc. Alles wat ie op de grond aangeleerd heeft.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:40

Bij mij is 't wel zo, dat als we in de bak rijden, ze me eerst gaat uit proberen en de andere kant opgaat. aan een bit hadden we echt niks, die pakte ze steeds vast, dus nu rijden we bitloos,
sturen met onze benen en heupen ( die draai ik de kant op waar ik naar toe wil ) en dan loopt ze aardig goed,

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:59

Abe was net zadel mak toen ik het kreeg... Toen ging alles heel goed we hebben spelenderwijs het eerste jaar samen doorgebracht (ik reed toen ook pas 1,5 jaar en wilde alleen lekker rondhobbelen :P ). Hij kon toen zeg maar ongeveer B niveau lopen en toen ik hem echt aan het werk ging zetten (d.w.z. hij moet in de aanleuning komen lopen etc.) heb ik heel wat keren gevlogen :+

EefX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 15:16

Bij ons ging het heel goed :D ! Het was praktisch opstappen en wegrijden. Ze doet het echt super en is ook helemaal niet gemeen ofzo ;) Dus ben supertrots :D

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:33

Op dit moment gaat 't super, ik heb les in grondwerk en rijles, op de manier van Emiel voest, en ik rijd nu bitloos en ze pikt alles heel goed op. ze heeft nog niet in de bak gegalopeerd, maar buiten wel.