Nieuwe haf probeert me uit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:41

haha ja leuk he sinterklaas avond op bokt ;)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:42

hahaha.. dat is een bokt grapje ;)

Hoofdstelletje in, of halstertouwtje om dr neus als je gaat wandelen :) Zie ook mijn pb :)

@Zaina: dan kan je harder inwerken. Ik doe altijd een hengstenketting om als ik met die van mij ga wandelen. Niet dat ie zo gek is maar heb dan net wat meer te vertellen (hardere inwerking) en dan staan we niet bij iedere grasspriet stil. Het zijn tanks, als ze niet willen voelen ze ook niet ;). Met een bit heb je dat ook. Dwingt net wat meer respect af.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:44

Ik zou nog niet met haar gaan wandelen, als jullie nog zo weinig vertrouwen hebben wederzijds. Eerst maar eens wat manieren bij brengen op stal/in de wei, voordat je wijde wereld intrekt. Als je in de wei al zo weinig te vertellen hebt, zou ik zeker niet naar buiten gaan. Als ze eenmaal gaat lopen met 500 kg, houdt een bit of hengstenketting haar niet tegen.

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:45

Precies Marieke_K! Dat bedoel ik.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:47

dat is niet de manier hoe ik met (mijn) paarden om ga of wil gaan. je zegt harder inwerken, maar eigenlijk is het meer pijn doen.
een paard kan ook prima naar je luisteren als hij een halster om heeft en daar hoeft geen pijnprikkel aan te pas te komen.
met lichaamstaal kan je een hele hoop doen.
op die manier luistert een paard naar je omdat hij jou als geschikte leider ziet/respect voor je heeft en niet omdat hij bang is voor pijn.

het is wel veiliger om dit eerst te leren (jij moet dit leren, niet je paard, die kan dit al) in een afgesloten omgeving zoals een bak, paddock of weiland.
Laatst bijgewerkt door Zaina op 05-12-09 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:47

Marieke_K schreef:
hahaha.. dat is een bokt grapje ;)

Hoofdstelletje in, of halstertouwtje om dr neus als je gaat wandelen :) Zie ook mijn pb :)

@Zaina: dan kan je harder inwerken. Ik doe altijd een hengstenketting om als ik met die van mij ga wandelen. Niet dat ie zo gek is maar heb dan net wat meer te vertellen (hardere inwerking) en dan staan we niet bij iedere grasspriet stil. Het zijn tanks, als ze niet willen voelen ze ook niet ;). Met een bit heb je dat ook. Dwingt net wat meer respect af.

Respect dwing je niet af....dat moet je verdienen ;)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 17:48

Iedereen heeft duidelijk een andere mening :). Ik denk dat ik morgen maar eens rustig even een blokje rond de boerderij doe, dat is niet ver, maar dan weet ik hoe ze reageert en zit ik op 'vertrouwd' terrein..

Marieke_K

Re: Nieuwe haf probeert me uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:51

@Silby: mee eens, misschien net een verkeerde woordkeus maar met een hengstenketting heb ik buiten net wat meer te vertellen omdat meneer dan sneller zijn eigen plan trekt. Terwijl op stal mijn pownie me los achterna loopt. Dan geeft de ketting mij buiten net wat meer overtuigingskracht :D

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:53

Ik vind 1 week wel wat vroeg om te oordelen of je zorgen te maken. Jullie moeten nog aan elkaar wennen, je paardje moet nog aan zijn/haar nieuwe omgeving wennen, alles bij elkaar een hoop veranderingen. Gun je paardje ook even tijd om weer goed in haar vel te komen. Natuurlijk moet je wel consequent zijn!

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:59

voral veel grondwerk doen dat helpt.
Mijn haf is verschrikkelijk eigenwijs en een echte haf.
De tip die ik mee kan geven is om heel consequent te zijn want als ze nu al zo met je aan het dollen is probeert ze je alleen maar meer uit. Mijn pony heeft overigens nog nooit naar me gebokt enne dat zou ze niet moeten proberen daar maak ik gelijk korte metten mee...

Succes!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 18:04

Morgen wordt het dus wandelen, toch een blokje om, om te kijken hoe dat gaat.. Ik ben er dan ook de hele dag, dus kan ze eindelijk eens wat langer dan 2uur bij me zijn.
Volgens mij moet het wel inorde komen, zolang ik consequent blijf, laat zien dat ze niet met mij kan dollen, vertrouwen heb en veel met haar bezig ben (in het algemeen).
Goede samenvatting?
Ik ga binnenkort nog posten hoe het verloopt, kwestie van een beetje door jullie opgevolgd te worden ;)

sanny1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:58

Hey Hallo,

Ik snap je helemaal want heb sinds July een nieuwe haf Marloes. Af en toe stond ik achteraf gewoon te huilen omdat ik er uit het land wou halen en dan draaide ze gewoon om en ging met mij er vandoor.
In de bak ging het ook moeilijk. Ging er vandoor.
Ze kon niet rustig staan niets. Maar hup elke keer weer heen. Toen ik haar kocht was ze heel braaf bij haar oude baasje.
Ik dacht eerst zelfs of ze haar niet iets gegeven hadden om rustig te worden... niet dus *D
Mijn vriendinnen hebben me 4 maanden geholpen. Elke keer de strijd weer aan. Nu is het zo'n lieverd! Ik kan alles met haar.
Dus zet alsjeblieft door. Kleine voltes helpt ook. Zo van je doet wat ik van je wil. En zo elke keer de strijd winnen.
Ik weet precies wat je bedoeld!

Groetjes Sanny.

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:43

Zaina schreef:
dat is niet de manier hoe ik met (mijn) paarden om ga of wil gaan. je zegt harder inwerken, maar eigenlijk is het meer pijn doen.
een paard kan ook prima naar je luisteren als hij een halster om heeft en daar hoeft geen pijnprikkel aan te pas te komen.
met lichaamstaal kan je een hele hoop doen.
op die manier luistert een paard naar je omdat hij jou als geschikte leider ziet/respect voor je heeft en niet omdat hij bang is voor pijn.

het is wel veiliger om dit eerst te leren (jij moet dit leren, niet je paard, die kan dit al) in een afgesloten omgeving zoals een bak, paddock of weiland.

Ik vind het wel heel mooi als zoiets kan, ik heb mijn haflinger ook nooit aan een bit of hengstenketting hoeven begeleiden. Maar ik heb wel een een kwpn'er gehad die de hele dag op stal stond vanwege en blessure en elke dag 10 minuten aan de hand moest lopen. Nou geloof mij, dan wil je niet zonder een bit of hengstenketting gaan wandelen. Dat paard was heel lief, deed geen vlieg kwaad, maar die had zoveel energie.

Zoals ik het lees is deze haflinger jou gewoon een beetje aan het uittesten, want een paard voelt het heel goed aan als jij wat schrikkerig bent. Toen mijn haflinger 2.5 jaar was ben ik begonnen met grondwerk en ze stond soms stijgerend tegenover me. Ik werd daar schijtsbenauwd van bij wijze van spreken, en zij ging er dus lekker mee door, want ik deed er toch niks aan. Op een gegeven moment was ik het helemaal zat, want ik moest er toch een keer op gaan rijden (pas toen ze een paar maand 3 was hoor;) ) Toen ze weer naar me stijgerde ben ik gewoon blijven staan en heb er geen aandacht aan gegeven. toen vond ze het niet meer leuk om te doen. Sinds de eerste keer dat ik erop heb gezeten heeft ze geen vlieg kwaad gedaan. Nu de trainingen intensiever worden bokt ze af en toe, maar meer uit protest:P

Ik kan je wel vertellen, als jij de baas bent en ze vertrouwen je, wil je haar nooit meer kwijt. Ze laten je nooit in de steek en als jij vertrouwen kwijt bent ik paarden, geven deze paarden je dat helemaal terug!!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 20:40

Hey iedereen,

Vandaag zijn we dus een stukje gaan wandelen en ik had de longe ook rond d'r neus gedaan, zo had ik 2 touwen (halstertouw ook) zodat als er 1 zou wegglippen ik de andere nog had. M'n vriend is meegegaan want ik zag het alleen niet zitten, maar ze was eigenlijk heel braaf. Blij dat ze buiten mocht denk ik :). We hebben maar 100m heen en dan 100m terug gedaan, genoeg om mee te beginnen, maar dat was toch al een succes. Daarna gepoetst. Ik begin te zien dat als ik rustig vooraan aan haar hals begin en dan stilletjes aan tot vanachter ga en haar rustig toespreek dat ze dan kalmeert en niet reageert als ik aan d'r kont zit! Mijn vriend hield haar dan vast aan haar halster en ze genoot er toch van. Toen ze terug op de wei stond bleef ze voor haar poortje staan, we waren een half uur weg en ze stond er nog, te hinniken :). Het komt dus goed, gewoon veel geduld, dat is duidelijk.
Bedankt iedereen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:55

Peelie schreef:
Bereid je trouwen maar voor op een maga dip. Heel veel menen hebben dat met hun nieuwe haf en dat is het punt dat ze hun haf weer verkopen. Maar als je daar doorheen prikt dan heb je er echt zo veel lol aan. Je komt er zo veel sterkter uit!

Hoe herkenbaar :D

Kleine stappen, rust, consequent zijn en niet teveel willen. Dan komt het goed.
En doorzetten inderdaad.
Ik heb vorige winter wel een stuk of 3-4 keer getwijfeld of ik Jim niet op Marktplaats zou zetten.
Maar ik ben zo blij dat ik het niet heb gedaan. Het is nu een wereldknol :+:

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:05

Super zeg! Het is ook zeker geen kwade, en omdat jij je nu vertrouwd voelde (dmv extra lijn etc) breng je dat ook over op haar. Stel jij je onzeker op, dan gaat ze testen. Maar ben super blij om te horen dat het goed ging! Echt heel fijn voor je!

alexriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:13

mijn tip
verdiep je in nh
een andere manier van omgaan en rijden

dwing niet maar vraag
hoe zou jij je voelen na een verhuizing?
die je misschien niet wilde?

serkte succes geduld gewenst

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:29

alexriek schreef:
mijn tip
verdiep je in nh

dwing niet maar vraag

niet alle mensen zijn gek op nh, ook al ben je een wedstrijd ruiter en rij je dressuur wil niet zeggen dat je op een verkeerde manier met je paard omgaat. Probeer maar eens bitloos te rijden op een paard wat je uit probeerd en vooral als jij niet hebt laten blijken dat je de baas bent. Dan wens ik je veel succes. En nee laten zien dat je de baas bent heeft er vooral mee te maken hoe consequent je bent.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 11:42

eridinges schreef:
alexriek schreef:
mijn tip
verdiep je in nh

dwing niet maar vraag

niet alle mensen zijn gek op nh, ook al ben je een wedstrijd ruiter en rij je dressuur wil niet zeggen dat je op een verkeerde manier met je paard omgaat. Probeer maar eens bitloos te rijden op een paard wat je uit probeerd en vooral als jij niet hebt laten blijken dat je de baas bent. Dan wens ik je veel succes. En nee laten zien dat je de baas bent heeft er vooral mee te maken hoe consequent je bent.

precies, ik denk dat je als dressuurruiter ook op een natuurlijke manier met je paard kan omgaan. Daar hoef je niet perse NH voor te doen, volgens mij is het vooral je eigen gevoel dat je moet volgen bij je paard en hoe jij denkt dat jij zou behandeld willen worden door 'je mens'.. Het komt goed tussen ons :)

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:00

Wij hebben dit jaar ook serieus moeten wennen aan onze nieuwe haf.
In het begin weet je niet waar je aan toe bent, hoe ze gaan reageren, dus ben je zelf onzeker, en dat breng je dan weer over op je paard. Waardoor die dan weer niet altijd reageert zoals je zou willen.
Wij hebben intussen wel door dat we een super knuffelpaard hebben, op de weide volgt ze als een hondje, op stal is ze doodbraaf en voor de koets is ze erg werklustig. Als je eenmaal een haflinger voor je gewonnen hebt, is het voor eeuwig je beste maatje. Veel succes nog, en welkom in de haflingerwereld!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:29

Ik roep het op stal wel vaker, maar zal het nu eens zwart op wit zetten: ik heb volgens mij een lotje uit de loterij *\o/* ! Mijn Haflinger (ook wel Maflinger genaamd) is ook stronteigenwijs, maar dat ben ik zelf ook, dus dat past goed bij elkaar, ha ha :+ ! Het is ook nog eens een merrie en ik hoor bijna alleen maar moppers over merries. Die van mij is echt vrij stabiel in haar karakter (je zou bijna denken dat het een ruin is), maar zo lekker lomp }:0 ! Ik heb haar nu bijna 4 jaar en nog werkelijk ELKE DAG moet ik om haar lachen _O- . Dit bevordert wel de band die ik met haar heb, want ze hangt enorm aan me. Ze weet ook wat haar en mijn grens is, maar toch blijft ze proberen die van mij te overschrijden ;) . Zolang je consequent blijft, zul je zien dat het al heel snel beter gaat! ;)

catoo76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:50

Nou dan ben ik het met je eens! ik heb 2 super hengsten tot mijn beschikking en nog helemaal geen gekke dingen mee gemaakt, geen hulpmiddelen maar gewoon stevig in je schoenen staan, moet ik zeggen dat deze jongens super zijn opgevoed al voor dat ik ze in bezit kreeg. ook mijn merrie is een super knollie lief en eerlijk en ook geen nukken.

MAAR ook ik heb er een gehad waar ik echt niet mee door een deur kon.... en ik heb echt LANG geduld gehad en ook steeds maar weer proberen.... en toen vond ik het welletjes zelfs na 1,5 jaar lukt het niet, ze was nukkig en onvoorspelbaar met rijden echter in de omgang een super paard. en toen zei mijn vader; "jij kunt wel voor dat paard vallen, en zij kan voor jou HET paard zijn.... Maar als die klik niet wederzijds is....kun je wachten tot je een ons weegt"

en toen besloot ik haar toch te verkopen. karakters moeten ook wel bij elkaar passen. een angstige ruiter zal NOOIT de baas worden over een dominant paard... de aard van het beestje kun je schaven... maar veranderen nooit!!

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:07

Hoe herkenbaar :D .

Goldy doet dat dan niet in de wei maar we komen nu een beetje uit onze dip en ik heb d'r sinds april dit jaar. Ik heb nu eindelijk wat ontspanning, betrouwbaardheid en gehoorzaamheid. We zijn er nog lang niet hoor maar we komen er wel, dat weet ik zeker!

Het belangrijkste is dat je echt áltijd consequent moet blijven, dit is makkelijk gezegd dan gedaan, dat weet ik ook aangezien ik ook weleens bijna huilend van mijn paard af kwam en dat het allemaal even niet lukte. Je voelt je misschien alleen maar dat ben je echt niet! Succes :D .