dressuur & haflinger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pikeur

Re: dressuur & haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:38

Met een correcte training kan een gezonde pony altijd soepeler en sterker in zijn gangen worden

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:16

mijn intructrice die ook jury is zegt altijd
als de pony 3 correcte gangen heeft kan je al ver komen.
Als de pony daarbij ook nog licht flexibel in zijn lichaam is moet er iig M is zitten.
Natuurlijk moet er veel aan de buiging en lenigheid in het lichaam gewerkt (blijven) worden bij een haflinger en het dier aan het werk zien te blijven houden (nagevelijk,over de rug en achterhand eronder) maar het is zeker mogelijk.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:05

vosje456 schreef:
Marieke_K schreef:
Tuurlijk kunnen ze dat. Maar verder komen in de dressuursport hangt niet alleen af van je pony, ook van je eigen talent :D

Maar als je zelf goed kan rijden en je pony minder goed dan je zelf, kan je hem/haar dan ook zo hoog krijgen als je eigen niveau? Of ligt dat aan je pony ??

Dat kan wel, maar dat kost tijd, geduld en doorzettingsvermogen. Een paard is een dier, geen machine ;) Ieder paard met 3 correcte gangen moet minimaal tot het L1 kunnen komen. Nog wat flexibiliteit in het lijf en je kan de M ook halen. En of je verder komt? Dat is een combinatie van factoren wat je van te voren niet 100% kan inschatten (bij geen enkel paard).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:40

vosje456 schreef:
Marieke_K schreef:
Tuurlijk kunnen ze dat. Maar verder komen in de dressuursport hangt niet alleen af van je pony, ook van je eigen talent :D

Maar als je zelf goed kan rijden en je pony minder goed dan je zelf, kan je hem/haar dan ook zo hoog krijgen als je eigen niveau? Of ligt dat aan je pony ??

Als jezelf graag verder wil komen in de dressuur, kan je anders beter kijken naar een ouder ervaren paard, die al bewezen heeft goed te lopen in de dressuur. Dus een pony die nu M of Z dressuur loopt. Van zo'n ervaren pony leer je het meeste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:00

ik vind de antwoorden hier soms wel een beetje te positief.
Natuurlijk kun je dressuur rijden met een haf.

Maar het is makkelijker met een warmbloed.
En ik heb nog geen haflinger Grand Prix zien lopen en die ene in het zz-licht is ook de uitzondering op de regel.

Me teen haflinger kun je prima basis dressuur rijden. En tot de M kom je vermoedelijk wel.
Maar met mega punten alle klasses doorvliegen ( ervan uit gaande dat je rijkunst niet de belemmering is) dat is er niet bij.

Neem niet weg dat je prima dresuusrwedstrijden kan rijden, en heel veelzijdig bezig kan zijn met een haflinger.
Maar een echte dressuurruiter zie je niet snel met een haflinger. Die maakt voor dat ze een paard koopt al een andere keuze.

als ik zo lees wat jij wil : dat gaat prima met een haflinger

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:10

Ben het wel met MariekeB eens. En lang niet elk paard, of het nu een warmbloed is of een Haflinger, trekt de hogere dressuur lichamelijk. Hier rijd een meisje M2 met haar Haflinger en die komt ook nog wel verder waarschijnlijk. Maar Chico is een moderne Haflinger met zeer goede basis gangen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:52

Ik ging er eigenlijk van uit dat TS niet de ultieme top wil bereiken, dan moet je zo eerlijk zijn om een KWPN-er te kopen en niet een haf.

Megapunten zal je niet snel rijden nee, maar in de basis kan je wel leuk mee komen is mijn ervaring (en die van mij is zelfs nog een ouderwetse met 3 redelijke gangen). Voor het hogere werk komen ze toch lengte te kort.

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:25

Iedereen correct gaand paard kan naar de Z toe!

B t/m Z is namelijk eigenlijk gewoon basis. En tuurlijk bij de een zal het wat langer duren dan bij de ander.
En hoe hoog je komt met het paard ligt ook aan je eigen instelling en aan je begeleiding..

Als je hoog wilt komen in de sport, moet je geen Haflinger kopen want je kan namelijk niet hoger dan het ZZ-licht..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:41

EN..je bent afhankelijk van de jury..er zijn nog steeds veel meer jury's die de Haflinger, Fjord en al dit soort pony's onderwaardeerd dan jury's die ze toch wel graag zien in de hogere dressuursport.

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:48

In mijn omgeving merk ik juist dat ze ze steeds meer gaan waarderen. :j

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:06

Charaz schreef:
De mijne staat niet te springen voor een bosrit hoor das een schijtebroek, ze loopt wel M1 dressuur.

Ahaha indd, hier nog zo'n 1 ;)
Begin net met concours met Asra maar nu in 5 wedstrijden 6 winstpunten tussen de paarden :)

zipfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:14

natuurlijk kan dat en vergeet niet: waar een wil is, is een weg!!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:22

aerdenhout1 schreef:
EN..je bent afhankelijk van de jury..er zijn nog steeds veel meer jury's die de Haflinger, Fjord en al dit soort pony's onderwaardeerd dan jury's die ze toch wel graag zien in de hogere dressuursport.

Helaas mee eens.. Het toont toch minder spectaculair.

Logness

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:20

Er zijn inderdaad juryleden die haffies niet vinden (of kan ik beter zeggen niets voor de dressuursport vinden).
Wat al aangegeven wordt door suusiejj ..waar een wil is is een weg. Ik ben nu ook begonnen en heb in 5 wedstrijden (B) 9 winst gereden.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:33

Antwoord is al gegeven. Wanneer jij er tijd, moeite en toch ook wel geld in wilt steken kun je al een heleboel bereiken. Er word hierboven een boel gezegt over jury's, maar niemand kan mij wijsmaken dat een nette, correcte proef word beoordeelt met slechte cijfers. Wanneer je netjes rijd en je rijd winspuntwaardig moet het zeker goedkomen!

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:59

blijft wel dat de gemiddelde haflinger nu eenmaal een iets minder grootse verruimd enz heeft
en daarom meestal de punten net niet haalt
de echte goede haflingers daar gelaten de gene die toch meer de dressuur bouw hebben
dan vinden de meeste jury het juist weer bijzonder en dan komen de punten wel

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:08

Ik rijd ook Z met mijn haflinger, gaat niet zo makkelijk als bij een chique pony, en het is ook een hele prestatie (zelfs als je Z2 of hoger komt!!) :)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:18

ik start met de mijn ook M1

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 18:25

chelletju schreef:
ik start met de mijn ook M1

Oke, bedankt voor het reageren.

Maakt het uit hoe oud de halinger is ?? Zoja,welke leeftijd? of ligt het echt aan de pony zelf???

Groetjes

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:36

Ik heb met mijn halfinger ook M1 gereden met winst.
Ze was echt nog het ouderwetse type, korte beentjes, breed etc.
Ik merkte dat ze het flinke trainen etc niet meer leuk vond en ze het heel zwaar kreeg. Hierdoor heb ik besloten om haar te verkopen. Heb er zelfs nog de brabantse kampioenschappen mee gereden in de B afgelopen winter en was reserve kampioen van kring Helmond. En ben toen in een jaar tijd van de B naar de M1 gegaan.
Maar een sporttype kan het een stuk makkelkijker dan een ouderwetse. Maar zo heb je ook KWPNers die geen aanleg voor dressuur hebben. Dat heb je bij alle rassen.

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:54

Natuurlijk kun je met een haf leuk dressuur rijden
Met de haf die ik reed ben ik Z2 startgerechtig geweest en zelfs nog fries reservekampioen in het M2 en ook nog reservekampioen van het landleven dressuurcup in het Z1 achter een Z2 combinatie.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:11

kan prima hier staat ook een haflinger die alles van het Z kan en we zijn nu steeds meer bezig om hoger op te laten komen, maar als het niet meer verder gaat prima dan is alles er uit gehaald wat er in zat.

_Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:44

Haflingers kunnen heel goed mee rijden met dressuur. Er zjin mensen die rijden er zelf zz-licht mee. Het is er maar net wat je en je paard ervan maken. ;)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:48

je moet er wel rekening mij houden dat je als je alleen knhs wedstrijden rijdt en geen haflingercompetitie je er wel een stuk langer over zal doen om hoog te komen zeker in de M of hoger
als je nog bij de jeugd start zal het ook makkelijker gaan maar denk dat veel mensen die M starten met een haflinger ook veel wedstrijden hebben gestart in de haflingercompetitie
in de gewonen KNHS wedstrijden kom je gewoon vaak jury's tegen die haflingers niet goed genoeg vinden

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:29

Bij de pony's kan het hard zat gaan hoor ;) Als ik even reken want ben er ook meer dan half jaar uitgeweest toen vanwege een veulen. Was ik na anderhalf jaar Z1 ;)