scheren jullie je haf?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elise_K

Re: scheren jullie je haf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:37

Die van mij word ook helemaal geschoren!

Krijgt een 200 gram op,en in de winter een fleecedekentje er onder :)

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:11

ik ben er eigenlijks nog niet over uit of ik mijn paardje ga scheren ja of nee, wat zijn de voor en nadelen?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:12

Scheer mijn haf nooit. Is niet nodig. Hij heeft altijd een warme maar vrij dunne wintervacht en is na het rijden best snel droog.

elsjevdw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:28

Ik scheer mijn haflinger wel.. Wel laat tot dat het koud begint te worden als ik haar nu ga scheren kan ik haar over een maand weer scheren. ze staat nu wel al onder een 150 grams deken om de ergste winter haren weg te houden..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:07

gizmo1986 schreef:
ik ben er eigenlijks nog niet over uit of ik mijn paardje ga scheren ja of nee, wat zijn de voor en nadelen?

Voordelen.. tjsa.. Ik scheer die van mij jachtmodel omdat hij het anders met rijden enorm warm krijgt (train redelijk fanatiek met hem) en wat haar minder scheelt een hoop. Als je ze helemaal scheert blijven ze schoner en je hebt ook niet zoveel haar in de verhaarperiode. Zelf heb ik daar niet zoveel problemen mee.

Nadeel vind ik zelf het gehannes met dekens vervelend. Je moet goed opletten of ze het niet koud krijgen (of te warm!) en in de winter moet je losrijden en uitstappen met een zweetdeken om, anders krijgen ze het te koud. Ik ben daar te lui voor :)

Ook vind ik dat wintervacht nut heeft, dat werkt 100x beter dan dekens :)

Maar dat is mijn mening..

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:11

Marieke_K schreef:
gizmo1986 schreef:

Voordelen.. tjsa.. Ik scheer die van mij jachtmodel omdat hij het anders met rijden enorm warm krijgt (train redelijk fanatiek met hem) en wat haar minder scheelt een hoop. Als je ze helemaal scheert blijven ze schoner en je hebt ook niet zoveel haar in de verhaarperiode. Zelf heb ik daar niet zoveel problemen mee.

Nadeel vind ik zelf het gehannes met dekens vervelend. Je moet goed opletten of ze het niet koud krijgen (of te warm!) en in de winter moet je losrijden en uitstappen met een zweetdeken om, anders krijgen ze het te koud. Ik ben daar te lui voor :)

Ook vind ik dat wintervacht nut heeft, dat werkt 100x beter dan dekens :)

Maar dat is mijn mening..

bedankt voor je reactie!!!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:37

Gisteren jachtmodel geschoren.
Zat al erg in zijn wintervacht poeh.... en nu gelijk een 100 grams erop. Dat hou hij op tot het op de dag niet warmer wordt dan 4/5 graden dan gaat er een 200 grams op.

Dus mijnheer heeft weer een racestreep.. wordt ie weer een snelle Haf van. :D

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 07:59

Mando schreef:
Dus mijnheer heeft weer een racestreep.. wordt ie weer een snelle Haf van. :D

Die van mij krijgt zijn racestreep over twee weken, maar gaat dan zonder deken de winter in, haat dekens :+

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 08:00

Hij zat al zo erg in zijn haar dat ik wel moest anders was hij echt ontploft....

Walsertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 08:01

Ik scheer de mijne dit jaar nog niet, maar als ik hem scheer, scheer ik op de benen na alles :+

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 08:09

Mando schreef:
Hij zat al zo erg in zijn haar dat ik wel moest anders was hij echt ontploft....

Die van mij begint ook al een flinke vacht te krijgen, maar over twee weken heb ik vakantie en dus lekker de tijd om op het gemakt een mooie racestreep te scheren :)

Zijn die van jullie een beetje braaf met scheren? Die van mij vind het helemaal niks..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 08:11

Dit jaar gaat ze voor het eerst onder het mes ( ze is 5) . Vorig jaar heb ik gewoon nog heel rustig aan gedaan. Ze was toen ook pas net aan het werk.
Zaterdag is het zover Lissy van bokt doet het.
Ik zet haar daarna onder 300 grams en heb een onder deken paraat voor als het gaat vriezen.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 08:51

Marieke_K schreef:
Mando schreef:

Die van mij begint ook al een flinke vacht te krijgen, maar over twee weken heb ik vakantie en dus lekker de tijd om op het gemakt een mooie racestreep te scheren :)

Zijn die van jullie een beetje braaf met scheren? Die van mij vind het helemaal niks..

maresie is super braaf met scheren ,zelfs als wij zijn hoofd doen heeft hij daar geen moeite mee

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:50

Mijne is vorig jaar geschoren geweest. Maar wil het deze winter eingelijk niet doen aangezien we zodra het weer meewerkt naar buiten gaan :D

Photography

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:55

Ik heb haar vorig jaar voor het eerst geschoren. Ik wil het eigenlijk niet weer doen, maar het vraagt er alweer bijna om. Ze heeft al verschrikkelijk veel haar. Ik heb vandaag haar benen geschoren ;)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:36

Ascot heb ik vandaag gekortwiekt. Hij heeft van zichzelf geen wintervacht, maar een noordpoolvacht! Echt dik, waardoor hij bij een half uurtje stappen al bezweet raakt en niet droogt. Heel handig, als het vriest...
Alleen hoofd en benen heb ik niet geschoren; steekt onder de deken uit, dus dat lijkt me vrij koud. Gehannes met dekens neem ik voor lief; gillende pony die energie kwijt wilt, maar niet mag omdat hij dan nat wordt is heel wat vervelender ;)

Photography

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:02

Juut schreef:
Ascot heb ik vandaag gekortwiekt. Hij heeft van zichzelf geen wintervacht, maar een noordpoolvacht! Echt dik

Haha heeel herkenbaar _O-
Dit is mijn teddy, http://i2.photobucket.com/albums/y15/Su ... G_3794.jpg Ze staat vanaf aug al onder 300 grams deken maar dat heeft weinig geholpen.
En dat moet volgende week nog een SGW lopen, arm peerd :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:08

waarom scheer je dan niet eerder? in augustus al 300 grams is echt not done :n

Photography

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:31

Yvank_ schreef:
waarom scheer je dan niet eerder? in augustus al 300 grams is echt not done :n

Waarom zou ik scheren als ie t werk makkelijk aan kan? Het ziet er alleen niet uit, maar daar kan ik mee leven.
En we beginnen altijd in aug omdat ze dan al in het haar schieten. En dan heb ik het over savonds en hij staat natuurlijk niet met warm weer onder de deken. Hij heeft in sept ook vaak genoeg zonder gelopen tijdens die warme periode.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:40

ik dacht altijd dat die wintervacht er door komt doordat de dagen korter worden. Het gaat dus om het aantal lichturen en niet de temperatuur...
(kan het natuurlijk verkeerd hebben :))

Photography

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:44

Wirobelgje schreef:
ik dacht altijd dat die wintervacht er door komt doordat de dagen korter worden. Het gaat dus om het aantal lichturen en niet de temperatuur...
(kan het natuurlijk verkeerd hebben :))

Dat klopt ;)
Maar als ze op de tocht staan, maken ze ook haar aan

Nordan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:47

Ik scheer mijn Haffie niet, dat vind ik geen gezicht en het lijkt me ook niet echt relax voor hem..

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:48

ah ok dan had ik het toch juist, oef :)

dus als je niet wil dat je paard een hele dikke vacht krijgt van het begin dan moet je ervoor zorgen dat ze
1 niet op de tocht staan
2 alle dagen veel licht hebben
makkelijk toch ;)

persoonlijk vind ik van Augustus al een deken opleggen te ver gaan, zeker als je weet dat je toch in oktober al gaat scheren. Temperaturen in van aug tot okt schommelen nog zo erg...dan kan je ze in mijn ogen beter gewoon laten lopen zodat ze zelf hun temperatuur kunnen regelen

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:57

ik ga mijn tinker (kan je een beetje hetzelfdfe benaderen toch) vanmiddag scheren. I.p.v. een jachtmodel doe ik alleen een strook onder haar hals en gedeelte van haar borst. Zodat ze de ergste warmte kwijt kan. Ik hou zelf niet zo van dekens maar zij heeft er wel 1 nodig anders word ze veel te dun in de winter.

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 13:02

Wirobelgje schreef:
ah ok dan had ik het toch juist, oef :)

dus als je niet wil dat je paard een hele dikke vacht krijgt van het begin dan moet je ervoor zorgen dat ze
1 niet op de tocht staan
2 alle dagen veel licht hebben
makkelijk toch ;)

persoonlijk vind ik van Augustus al een deken opleggen te ver gaan, zeker als je weet dat je toch in oktober al gaat scheren. Temperaturen in van aug tot okt schommelen nog zo erg...dan kan je ze in mijn ogen beter gewoon laten lopen zodat ze zelf hun temperatuur kunnen regelen

De paarden gaan ook niet per 1 augustus onder de deken hoor ;) (Sta bij Photography op de wei) volgens mij hebben ze voor het eerst 28 aug 's nachts de dekens opgehad, toen was het nat en koud.
En wil je dat je haf nog enigszins respectabel kan (en wil!) blijven lopen in de winter zal je toch vroeg moeten beginnen. Onze paarden stonden tot vorige week 24/7 buiten in weer en wind (nu 's nachts binnen), dan mag je moeder natuur toch een handje helpen? Je doet het beslist niet alleen voor jezelf. Als jij wil dat je paard voor je werkt in de winter zal je hem/haar daarin tegemoet moeten komen. Je kunt van een dier niet eisen dat ie alles voor je doet met een noordpoolvacht (die vind ik goed!) aan. Zelf ga je ook geen zware inspanning doen in een dikke skijas....
Dus mijn paard heb ik de afgelopen 2 jaar wel helemaal geschoren omdat ze het echt niet trok met die dikke vacht (lees: na het instappen al zeiknat en buiten adem). Dit was geen conditioneel probleem maar echt oververhitting doordat de vacht warmte vasthield. Na het scheren was ze heerlijk te rijden en was ze overal toe bereid.

Wat ik dit jaar ga doen weet ik nog niet omdat ze niet meer zo intensief in de wedstrijden loopt, waarschijnlijk wordt het een jachtmodel.

Bij ons gingen de hafjes er zeker op vooruit toen ze geschoren waren, ze leefden helemaal op! dus als je merkt dat ze er echt last van hebben zou ik zeker scheren overwegen. Maar vergeet niet dat je dan wel de verantwoordelijk bent voor het warm houden van je paard. Je zal er wel rekening mee moeten houden watbetreft dekens en dergelijke.