Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Marieke_K schreef:@hiphopje: waarom wil je bijvoeren? Voor de vitamines/mineralen, om wat lekkers te geven of..? Als je dat weet kan je een keus gaan makenLigt er ook aan wat je doet met je haf, ik train redelijk fanatiek dus daar is het voedingsschema ook op aangepast.
Teveel kuilmais geeft veel energie, maar weinig andere voedingsstoffen. Zou daar niet te veel van geven.

melody93 schreef:Marieke_K schreef:2KG sportbrok is zeker veel, die van mij krijgt in de winter een kilo per dag. Ze hebben niet veel nodig en je moet erg oppassen dat ze niet te dik worden.
Mijn haf heeft dit echt wel nodig, word hard mee gewerkt
melody93 schreef:Nordan schreef:Gras en muslie zonder haver, van brokken worden ze heel snel te dik
Dat is echt raar, want juist musli is heel ''slecht'' voor paarden. Zitten veel suikers die langzaam afbreken, zelfs de dierenarts raad het af...
hiphopje schreef:Marieke_K schreef:@hiphopje: waarom wil je bijvoeren? Voor de vitamines/mineralen, om wat lekkers te geven of..? Als je dat weet kan je een keus gaan makenLigt er ook aan wat je doet met je haf, ik train redelijk fanatiek dus daar is het voedingsschema ook op aangepast.
omdat ze in de winter alleen maar hooi krijgt, en een beetje gras wat er nog in de wei staat.
afgelopen winter heeft de stalhouder alle paarden kuilmais gegeven, maar ik wil eigenlijk iets anders in de plaats geven.
we rijden lekker recreatief, hebben wel eens per week les. We doen zo'n 4 tot 5 keer in de week 'iets', les/rijden/longeren.
wil haar dus iets geven voor de extra vitamientjes en als aanvulling op alleen hooi. wil liever geen brokken voeren.
ze heeft wel een knz liksteen, waar ze best veel gebruik van maakt.
maarja, eigenlijk zou ze genoeg moeten hebben aan gras/hooi, en die liksteen toch?
alleen staat ze in de wintermaanden langer op stal dan in de zomermaanden.
suusiejj schreef:Heb ook nog nooit mensen om me heen gehoord over dat hun haf te dik word van brokken, en heeft die van mij ook zeker geen last van
) de eerste wiens Haf onwijs dik en loom werd van veel brokken.. 
Sita_ schreef:suusiejj schreef:Heb ook nog nooit mensen om me heen gehoord over dat hun haf te dik word van brokken, en heeft die van mij ook zeker geen last van
Nou, dan meld zich ( mede voor jou dan) de eerste wiens Haf onwijs dik en loom werd van veel brokken..
Mijn Haflinger kreeg eerst 2 kg Liga brok per dag..
Ze was al maanden niet vooruit te branden, futloos en aardig aan de dikke kant etc. Binnen 20 minuten werken was ze op, echt totaal geen energie.. Steeds het krachtvoer opgeschroeft, want ze moest meer energie = dus krachtvoer er in.. Het werd alleen maar erger..
Ik heb toen het krachtvoer drastisch geminderd naar 2 handjes brok per dag.. Verder alleen hooi/gras..
Binnen 2 weken begon ze te veranderen, werd energieker en begon af te vallen..
Binnen 2 maanden was ze mooi slank, energiek en begon de sterren van de hemel te lopen..

Sita_ schreef:suusiejj schreef:Heb ook nog nooit mensen om me heen gehoord over dat hun haf te dik word van brokken, en heeft die van mij ook zeker geen last van
Nou, dan meld zich ( mede voor jou dan) de eerste wiens Haf onwijs dik en loom werd van veel brokken..
Mijn Haflinger kreeg eerst 2 kg Liga brok per dag..
Ze was al maanden niet vooruit te branden, futloos en aardig aan de dikke kant etc. Binnen 20 minuten werken was ze op, echt totaal geen energie.. Steeds het krachtvoer opgeschroeft, want ze moest meer energie = dus krachtvoer er in.. Het werd alleen maar erger..
Ik heb toen het krachtvoer drastisch geminderd naar 2 handjes brok per dag.. Verder alleen hooi/gras..
Binnen 2 weken begon ze te veranderen, werd energieker en begon af te vallen..
Binnen 2 maanden was ze mooi slank, energiek en begon de sterren van de hemel te lopen..
PEET_G schreef:Mijne staat zomers overdag op het land (schraal) snachts op stal krijgt onbeperk hooi en s'ochtends en s'avonds een handje muesli zonder haver met een schepje ijslands zeewier. Heeft in de stal een Hymalaya liksteen en Horselyx Mobility. En natuurlijk een appeltje, sinasappeltje of een paar druiven voor de lekkerigheid na het werken, In de winter staat ie overdag in de Paddock en krijgt dan hetzelfde met dagelijks een portie winterwortels
Hij staat nu op 1 kilo sportbrok en halve kilo pavo muesli met laageiwit. VDLStud schreef:PEET_G schreef:Mijne staat zomers overdag op het land (schraal) snachts op stal krijgt onbeperk hooi en s'ochtends en s'avonds een handje muesli zonder haver met een schepje ijslands zeewier. Heeft in de stal een Hymalaya liksteen en Horselyx Mobility. En natuurlijk een appeltje, sinasappeltje of een paar druiven voor de lekkerigheid na het werken, In de winter staat ie overdag in de Paddock en krijgt dan hetzelfde met dagelijks een portie winterwortels
heej mag ik vragen waarom jij zeewier voerd waar is dat goed voor??![]()
ik heb er namelijk nog nooit van gehoord...