merrie veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mhollander

Re: merrie veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:33

Toen mijn haf een veulen kreeg en het was een hengst moest het met de 1e letter van de hengst zijn. Weet niet of het dus bij een merrie veulen anders is.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 16:59

ik heb besloten hor !..
ik vind Vera de leukste dus noem ik haar officieel Vera Moda,
want dat vind ik wel sjiek klinken XD
maar dan gewoon als roepnaam Vera...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 17:01

Wat is dat voor onzin volgens de regels is de beginletter van de moeder? dat is bij héngsten zo ja! die nemen de eerste letter van de váder over. bij merrie's is het een héél ander verhaal! Er moet gewoon een bepaalde letter gebruikt worden als je veulen in een bepaald jaar geboren wordt. Bijv. dit jaar zou 't dus bijvoorbeeld de letter M zijn dan moet je een naam met de letter M hebben. Maar ik heb werkelijk geen flauw idee wat voor letter het is. Iig níet die van de moeder ook al kan dat misschien per toeval wél dezelfde zijn.

Trouwens volgens de regels hoeft alleen als je ouders met papieren etc hebt :) en je veulen in het stamboek wil laten opnemen.

Maargoed, merrieveulens is een andere regeling voor dan bij hengstveulens.

misschien eens SuSEQ op bokt pb'en die kan je denk ik wel meer vertellen :j

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 17:23

Wat een onzin Maartje :+ t zijn geen kwpn-ers :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 17:23

inderdaad het zijn haflingers daar geld hetzelfde bij hoor :+
zelfs bij shetlanders heb je dat :+

Mijn haflinger heeft iig niet dezelfde letter als haar moeder en mijn haflingers afstammelingen hebben óók niet háár eerste letter :+

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 17:25

Bij haflingers dus niet :)
In nederland mag je helemaal zelf weten wat voor beginletter je je neemt. Beginnen met de zelfde letter is traditie, en in oostenrijk verplicht, vandaar het officieel.

racekater

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:05

@ Maartje 1990; ik geloof zeker dat SuSEQ er meer over kan vertellen, maar dat is helemaal niet nodig, het antwoord op de vraag van TS is hier nl. al meerdere keren gegeven.

Misschien dat je jezelf wat meer kunt verdiepen in de regels en tradities/gewoontes bij de naamgeving van haflingers, want zoals jij het beschrijft, werkt het zeker niet.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:11

Maartje1990 schreef:
Wat is dat voor onzin volgens de regels is de beginletter van de moeder? dat is bij héngsten zo ja! die nemen de eerste letter van de váder over. bij merrie's is het een héél ander verhaal! Er moet gewoon een bepaalde letter gebruikt worden als je veulen in een bepaald jaar geboren wordt. Bijv. dit jaar zou 't dus bijvoorbeeld de letter M zijn dan moet je een naam met de letter M hebben. Maar ik heb werkelijk geen flauw idee wat voor letter het is. Iig níet die van de moeder ook al kan dat misschien per toeval wél dezelfde zijn.

Trouwens volgens de regels hoeft alleen als je ouders met papieren etc hebt :) en je veulen in het stamboek wil laten opnemen.

Maargoed, merrieveulens is een andere regeling voor dan bij hengstveulens.

misschien eens SuSEQ op bokt pb'en die kan je denk ik wel meer vertellen :j
Kijk dat dacht ik dus ook.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 01:39

Lyonesse schreef:
Bij haflingers dus niet :)
In nederland mag je helemaal zelf weten wat voor beginletter je je neemt. Beginnen met de zelfde letter is traditie, en in oostenrijk verplicht, vandaar het officieel.

Ook in België is het verplicht; voor veulens van import nederlandse merries wordt hier zelfs gekeken naar de laatste oostenrijkse in de moederlijn voor de beginletter, zodat je terug aansluiting krijgt bij de originele stam.

Voor alle duidelijkheid: Lyonesse heeft gelijk...

Ik ben hier precies berucht...