verschil S en ST lijn (bij haflingers)?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:50

Het klopt toch ook dat er in de A- lijn arabisch bloed zit?
Dit heb ik wel eens gehoord de vader van mijn haf is Amigo hf.k. 167.

Lyonesse

Re: verschil S en ST lijn (bij haflingers)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:59

In elk paard kan arabisch bloed zitten dus ook in een A-lijner. Dat wil niet zeggen dat er arabisch bloed (vreemd bloed kan trouwens net zo goed KWPN, Belg of New-forest zijn, betekend niet automatisch arabisch bloed) in ELKE A-lijner zit.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:30

spaans bloed volgens mij, maar wel ver terug.

Ik heb er een uit de a-lijn

en bij verder zoeken dus ook arabisch bloed

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:37

Spaans bloed zit in alle haflingers. Dat is geen vreemdbloed. Tenzij je nu natuurlijk een haf met een anda gaat kruisen, dan is het wél vreemdbloed.
Mijn haf heeft ook anda, lusitano en arabisch bloed (duh, el bedavi was een arab)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:59

Lyonesse schreef:
Ook nog even een toevoeging aan jou tekst. Van Oostenrijkse merrie's is de moederlijn wel te achterhalen, omdat ze het daar bijhouden. Maar volgens mij doen ze dat alleen daar. Wil je dus weten uit welke moederlijn je merrie komt, dan zul je even moeten zoeken welk moederdier oorspronkelijk uit oostenrijk kwam en dan de fohlenhof even mailen of dat een geregistreerde lijn is, want idd zijn ze niet allemaal geregistreerd. Die van mij komt uit stam 8/I de lijn van Albina-Lucy, een dochter van Geck-Mandl I

Normaal gezien moet van elke rheinzucht Haflinger de moederlijn te achterhalen zijn. Je kunt er immers een pedigree van 6 generaties ver van opstellen en vermits het om een rheinzucht exemplaar gaat, kun je dat van de laatste merrie op dat overzicht ook. Totdat je bij één van de Ohast'en uitkomt... Is de moederlijn niet rheinzucht, dan kun je nog altijd teruggaan tot waar die begon, want ook dat moet gewoon terug te vinden zijn in de stamboeken. Maar waarschijnlijk zal dat dan geen oostenrijkse import zijn...

Maar het is niet omdat je de volledige moederlijn kunt achterhalen, dat die ook een "geregistreerde" moederstam uit Oostenrijk is; volgens mij zijn dat zelfs de enige die als rheinzucht erkend worden.

Ik vraag mij eigenlijk wel af welke bloed opwbouw de originele haflingermerries hadden. Het lijkt mij alsof je elke goede oostenrijkse merrie kunt terugvoeren naar spaanse roots...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:02

Dat is dus wat ik bedoel :+ Je kunt altijd wel achterhalen wie de moeder van de moeder van de moeder etc. Maar dat wil nog niet zeggen dat het een geregistreerde lijn is :+

Vage onderwerpen, vage antwoorden zullen we maar zeggen :D

Edit: Ik zat ergens in 1800 van ewalda's stamboom toen mijn pc crashte en ik alles kwijt was. De meeste merrie's kwamen gewoon op Ohast uit, van een paar hebben de moederlijn van Albina lucy, een paar van Bessi-Fanny en nog 1 die ik vergeten ben. Anderen kwamen voort uit arab/andakruisingen.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:08

Lyonesse schreef:
Edit: Ik zat ergens in 1800 van ewalda's stamboom toen mijn pc crashte en ik alles kwijt was. De meeste merrie's kwamen gewoon op Ohast uit, van een paar hebben de moederlijn van Albina lucy, een paar van Bessi-Fanny en nog 1 die ik vergeten ben. Anderen kwamen voort uit arab/andakruisingen.

Leuk om weten. Ik vraag mij af of er niemand weet waar die ohast'en dan vandaan kwamen...