Haflinger galop problemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:30

[quote="petitparis"]hmm ik heb wel geen haflinger, maar herken wel enkele "probleempjes" met de galop. Mijn paard wilde ook eerst alleen maar snel in galop, ging hangen, sneed bochten (hoeken af) en sprong zeer wild aan en draaft als een gek van zodra er 1 galophulp en sprong gepasseerd is.

snel galloperen is vaak een teken van weinig evenwicht, slechte aanleuning en een "slappe" achterhand. ze stuwen alleen ipv dragen (en dus onderbrengen waardoor het tempo zakt). Dus moet je de achterhand aansterken en het binnenachterbeen meer activeren om meer gewicht te gaan dragen (dus onderin zetten).
Hoe dit te doen, heel veel overgangen (alles wat mogelijk is), schakelen zowel in draf als galop (enkele passen verruimen en daarna weer terugrijden), voltes spiraalsgewijs verkleinen en weer vergroten (ook goed voor de eenzijdige kuithulpen te bevestigen) ook weer in draf en galop, steeds verkleinen tot het punt waar je denkt dat ze uit galop gaan vallen of in stap willen gaan. goed benen eraan, want ze moeten actief blijven met die achterhand. Voltes met wisselend binnen en buitenstelling

Dit werkte voor mijn paard heel goed, ik doe dit in de dubbele lijnen. Mijn paard kan nu een superkleine volte galopperen, ik zag echt veel verbetering in haar houding en snelheid in galop!

Paintlinger

Re: Haflinger galop problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:13

Travis ging vandaag stukken beter in de galop :j
Zowel rechts-al linksom ging best heel goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:33

Leuk om te lezen.
En er zijn er meer dan die hier reageren.

Het is gewoon ene bekend probleem bij Haflingers.
De mijne is nu 5 en langzaam heel langzaam komt er verbetering in.
Toen ze een jaar geleden net onder zadel was kon ze alleen maar een hele klein stukje heel hard, heel plat door de bocht en links meestal verkeerd.

Nu maken we al nette voltes met iets van aanleuning, in de goede galop maar nog steeds te hard. En geregeld gaat het nog niet echt lekker.

Een wat steil achter been is een van de redenen. Kracht en balans dus.

Mijn tip is buiten galopperen, veel oefenen aan de longe ( al is het toch nog steeds weer aders met een ruiter erop) en vaak aanspringen. Uiteraard vanuit rust ( maar ook daar moet je eerst naartoe werken)

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:21

Ja hoor! Hier ook weer een galoppeer-probleempje.
Voor de haflinger die ik rijdt, lijkt galop wel makkelijker dan de draf ware het niet dat ze op de rechterhand ook altijd de linker galop neemt. De laatste jaren is ze vrijwel alleen buiten gereden en eerlijk is eerlijk: dan let je er niet zo op! Daarvoor sprong ze altijd juist aan en aan de longe kan ze het ook. Ze vind gewoon de linkergalop ZO gemakkelijk, en springt er zo makkelijk op aan dat ze deze duidelijk verkiest boven de rechtergalop. We zijn er de laatste tijd hard op aan het oefenen (met instructie) en langzaam aan komt er af en toe een juiste rechter galop langs! Ze kan het wel ;)

Lin88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:54

Ik heb ook een galoppeerprobleempje met mijn haflinger. Hij bokt telkens bij het aanspringen. Dit is op elke hand één keer en dan doet hij het niet meer. Heb vrijdag les en gaan er dan aan werken.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 20:01

Hier nog iemand met een haf die niet kan galopperen. Ze kan wel afschuwelijk hard draven. De achterbenen zet ze dan wijd uit elkaar omdat ze anders haar voorbenen aantikt. Het paard van mijn dochter van 1,71 moet buiten aangalopperen om haar bij te houden. Overigens heb ik het meeste bovenstaande ook gedaan, maar ik ben bang niet fanatiek genoeg. Het is nooit wat geworden met die galop.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:44

Ben nu pas de galop aan het uittesten. De eerste keer ging prima, zowel links als rechts (ze moet dit vroeger al gedaan hebben want ze kent de hulpen), wel nog wat hard maar ze reageerde prima en ik kon haar ook bij me houden. Vandaag ben ik een beetje overmoedig geweest; ik dacht hetzelfde op een stoppelveld te doen (ik doe alleen maar buitenritten, ik heb geen bak om in te rijden) waardoor haffiemaffie iets te enthousiast werd... in topsnelheid een paar super bokken en zo heb ik weer eens kennis gemaakt met moeder aarde. Hafje naar huis (ze kent de weg), einde galop :D

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:48

Ik heb dan weer juist het tegenovergestelde. Galop aanleren was een hele moeite, aangezien Noraly alleen draf en stap hoefte bij de vorige eigenaar. Maar kan heel fijn schakelen in de galop (behalve met springen dan, want dan is ze te enthousiast om te luisteren). Rijd haar ook op een dubbelgebroken bit.

Ik denk dat je het beste veel kan schakelen in de galop, dan word het vanzelf beter ;)

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:02

Ik ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben met hetzelfde probleem. Aanspringen gaat dan wel en dan niet goed. Dan zit ze weer in de contra. De lange bakzijde is stormen en de korte zijde is of stilstaan of als je een tik met teugel op de kont geeft wel doorgaan, maar dan naar binnen vallen. Ik ben er wel met hulp van mijn intructrice mee bezig. Maar pppfffffffff het kost je veel energie. Gelukkig bokt ze niet meer met aanspringen. Heb vorige keer alleen maar een boksessie gehad ipv een galop. Nu neem ik gewoon een zweepje mee zodat ik daar d'r kont mee kan aantikken. Anders moet ik de teugels in één hand nemen en dan daarna weer naar twee handen. Zo snel ben ik nog niet. Ze kan wel galoperen, maar niet als ik het wil :D. Met de eigenares gaat het ook steeds beter met galoperen. We komen er wel (hoop ik).

randasangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:08

Een feest van herkenning. Mijn Haf (28) is inmiddels met pensioen, maar toen ze op haar vierde jaar bij mij kwam, kon ze heel hard galoperen, waanzinnig sprinten, waarbij je geen verschil zag welk achterbeen voorsprong. Veel overgangen, en alleen galoperen op korte stukken en voltes hebben hier langzaam verandering in gebracht. Ze heeft het tot Z dressuur gered, dus dan kan je zeggen dat het goed is gekomen.
Inmiddels kan je nu zien dat galop toch haar minst geliefde gang is, nu ze zo oud is wil ze niet meer met de groep mee galoperen. Als ze er al een galopje uitperst, dan is het weer zo'n krabbel galop. En hard draven : grote paarden in galop en ik met mijn smurf nog vrolijk aan het draven. Mopperdemopper, kunnen jullie nu echt niet harder galoperen....
Trainen en niet opgeven! Het kan echt goedkomen.

Cindy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:27

Die van mij is 6 en doet de galop ook nog niet goed ze vind het moeilijk om aantespringen
Laatst bijgewerkt door Leo op 09-12-10 12:37, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Oud topic, nieuwe reacties zijn verwijderd. 09/12: opnieuw reacties verwijderd.