Opgeblazen haflinger!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: Opgeblazen haflinger!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 15:39

'Mijn' Haf loopt overdag buiten op het land, wordt dan niet bijgevoerd, en staat snachts op stal met flink wat kuil (onbeperkt kan ik niet zeggen, niemand is zo gek om snachts hem te gaan voeren als hij het op heeft :+).
Toen hij net op een nieuw stuk land stond was hij ook vaak flink opgeblazen, maar na loop van tijd werd dit minder. Nu met de overgang van hooi naar kuil is het weer iets meer, maar ik verwacht dat ook dat wel bijtrekt. (Hij wordt btw maar 2 keer in de week ong. een uur gereden)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 15:43

Kuil is dan ook wel de grootste rotzooi die je een paard kan geven als hij aanleg heeft voor dik worden. Het is veel te rijk waardoor je er maar een beetje van kan geven waardoor ze het na een uurtje op hebben en de komende 11 uur niks te doen hebben op stal :(:) Mijn pony vrat daarom maar de rest van haar stal leeg, dat is niet echt handig wanneer er zaagsel en vlas in ligt... Wanneer je wel flink wat kuil geeft staan ze binnen no time hoefbevangen, met een beetje pech. Of is je pony zo moddervet dat ze de stal niet meer uit kunnen :')

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 15:47

Tjaa. Ik ben de eigenaar niet....
Ik weet (en wist) wel dat paardjes daar sneller flink van worden.
Maar zoveel te dik vink hem nog niet (zie topic onderschrift).
Hij staat nu ong. 1,5 maand op kuil.
En volgens mij krijgen we als deze baal op is weer hooi :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 15:59

chloek schreef:
Toen hij nog niet op het gras stond (van de winter) kreeg hij een stuk meer brok (heb ik nu dus afgebouwd).
Tot die tijd heeft hij altijd onbeperkt hooi gehad (zoals ik al zei niet te makkelijk want er ligt een rooster op).
En toen had hij nooit last van het opgeblazen , het lijkt echt door het gras te komen want sindsdien laat hij ook eventjes scheten als hij eraf komt. Het opgeblazen trekt wel weer weg na bv 2 uurtjes.

Als zijn dikke buik na een paar uurtjes is weggetrokken heeft dat niets met te dik zijn te maken. Ik denk dat hij het gras zo lekker vindt dat hij er in die paar uurtjes die hij in de wei staat zoveel mogelijk van naar binnen werkt. Daar krijgt hij die opgeblazen buik van. Misschien heeft hij zelfs zoveel haast met eten dat hij extra lucht mee naar binnen krijgt, maar dat is niet eens nodig om de opgeblazen buik te verklaren.

Als ik jou was zou ik er voor zorgen dat er niet teveel gras in het weiland staat (eventueel maaien) en hem daarna 27/4 in de wei zetten. Dan merkt hij snel genoeg dat hij zich niet hoeft te haasten en hoeft zijn lichaam zich ook niet steeds aan te passen. Mocht je vinden dat hij daar te dik van wordt dan is de enige andere in mijn ogen aanvaardbare optie om hem niet meer in de wei te zetten. Natuurlijk wel onbeperkt hooi blijven geven.

Met het krachtvoer kun je gerust stoppen, maar slanker zal hij daar waarschijnlijk niet van worden.

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:20

BrittKitt schreef:
Kuil is dan ook wel de grootste rotzooi die je een paard kan geven als hij aanleg heeft voor dik worden. Het is veel te rijk

Er zit een ontzettend groot verschil tussen kuil en kuil..
Je hebt inderdaad kuil dat eiwit rijk is. }:0 Maar als je gras inkuilt met veel structuur wat goed droog is. Heb je kwalitatief goed kuil. Wat niet rijk is..

Natuurlijk kan er zure kuil zijn, maar dat is meestal gras wat veel eiwit bevat en nat is ingekuild. Bij ons thuis hebben we een biologisch bedrijf waar ik speciaal voor de paarden, kruidenrijk, stengelig gras inkuil wat weinig vocht bevat. Hierdoor is de kuil kwalitatief net zo goed als hooi.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 16:22

BrittKitt schreef:
Wat worden hier rare adviezen gegeven :=
Minder hooi, een paard hoeft niet de hele dag te eten.. Wat een onzin! Het spijsverteringssysteem van een paard werkt 24 uur per dag en móét dus onbeperkt voer krijgen.

Ik zou het krachtvoer minderen, een paard wat normaal werkt heeft het niet nodig en zeker bij haflingers zet suiker nou eenmaal ontzettend snel aan en in het gras zit genoeg, dan hebben ze de brok niet meer nodig. Mijn pony krijgt onbeperkt hooi en 's nachts op de wei maar is toch net een ballonnetje, maar je hebt dik en opgeblazen natuurlijk. Zeker als ze net van de wei afkomen zijn ze enorm opgeblazen, maar dat neemt naarmate de tijd dat ze er af zijn wel af. Dik is ook veel trainen :Y)
Wij hebben voor onze paarden een hooibak, dat is ideaal, een grote houten bak met gaas er op. Zo hebben ze altijd wat te doen, eten ze minder snel en blijven ze bezig. Liefst op meerdere plekken, zodat ook het natuurlijke gedrag van fourageren wordt getriggered en ze veel op en neer lopen van voer naar voer zodat ze ook net dat beetje beweging krijgen!

Hij is echt opgeblazen na het gras.
Dat trekt weer weg, hij is ook wel iets te dik maar vooral dat opgeblazen vond ik zo raar maar dat zal dan wel door het gras komen.
Zo'n hooibak met gaas erop heb ik ook en hij staat ook vaak niet te eten dan heeft hij daar geen behoefte aan.
Het laatste beetje kracht voer ben ik nu ook af aan het bouwen (naar 1 handje) daar zijn we bijna

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:36

Nou dat lijkt me enigzins wijs ja, als je Hafje de hele dag onbeperkt hooi krijgt dan hebben ze bij normale arbeid helemaal geen krachtvoer nodig :n
En dat ze opgeblazen van het gras afkomt dat snap ik, je Hafje zal er alles aan doen om in die uurtjes zichzelf helemaal vol te vreten tot hij er bij neervalt :=
Ik ben er dan ook geen voorstander van om een Hafje of welk ras dan ook maar een paar uurtjes op het gras te zetten en de rest van de dag op zand of stal.
Heb je niet de mogelijkheid om je paardje op een stuk gras te zetten dat niet zo heel rijk is en dan elke keer een extra stukje af te zetten ? en dan uiteraard niet bijvoeren met hooi of krachtvoer...

Anders zou ik je paardje OF niet meer onbeperkt hooi geven OF je paard niet meer op het gras zetten, OF je moet er een combinatie van kunnen maken, maar dan zul je niet meer geheel onbeperkt hooi kunnen voeren ben ik bang en komt het erop neer dat je biuiten dat ze op het gras staan al snel 3 x per dag er heen moet om ze wat hooi te kunnen voeren :=

Lastig he ? die dikkertjes :7

VHUoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:07

Onbeperkt hooi, op het land etc is allemaal leuk en aardig maar bij haflingers werkt dat niet altijd gezien het feit dat we hier nu eenmaal van dat rijke gras hebben en vaak ook te rijk hooi (met te veel voedingsstoffen). Toen wij Stan kregen was hij met dat onbeperkte dieet, op een wei waar niet eens zo veel gras op stond, dus toch wel vreselijk hoefbevangen en mega dik geworden. Nu komt hij elke dag in de paddock en krijgt gewoon 3x per dag een portie kuil (geen kuil waar ze super vet van worden gewone voordroog, omdat hij anders gaat hoesten, tja :+ ) en het gaat nu heel goed met hem. Als hij achter elkaar door zou mogen eten zijn we zo weer verder van huis. Mijn vroegere paarden stonden wel op 24/7 volledig voer / kuil / hooi en dat werkte bij hun prima maar Stan vreet zich echt helemaal dood :Y)
En echt, ik had nooit gedacht dat ik dat zou doen bij een paard :o en het voelt nog niet altijd goed, vandaar dat hij wel zoveel mogelijk naar buiten gaat, want ik ben helemaal voor alles altijd op de wei en dus 24/7 een ruif met voer maar goed,dat werkt dus niet altijd. ;)

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:13

Ik ga mee met Brittkitt. Ruwvoer moet basisvoedsel zijn, een paard moet altijd een gevulde maag kunnen hebben, zo gaat dat al duizenden jaren.... (je kunt dat ook sturen door een paar keer per dag kleine porties ruwvoer te geven)

Krachtvoer is extra. Let ook op wat er in zit (suiker, zetmeel). Een vriendin van mij heeft een new forest die snel dik wordt en van insuline resistentie wordt verdacht. Deze krijgt nu alleen een koek met vitaminen en mineralen bijgevoerd. Geen brok meer en straks in de winter een heel klein kwart suikervrije brok (grasbrok) voor sobere rassen.

VHUoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:17

Klopt hoor A_mieke, je kunt dat ook sturen door vaker kleine porties te geven. Die koeken zit trouwens ook nog behoorlijk veel in, suikervrije muesli zit nog minder in. Of gewoon een goed kruidenmengsel van bijv de paardendrogist (natuurmix) met bij zeewier en rozebottel voeren met scheutje lijnzaadolie. Doen ze het ook prima op (en vinden ze nog erg lekker ook!)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 10:34

Pavokoeken zitten vól suiker, dan zou je eens kunnen kijken naar Dodson&Horrell muesli en misschien ook Cavalor of Marstall. Op de website kan je zien welk product wat bevat, is best leuk om ooit eens te bekijken!

Arweyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:28

Mijn haflinger staat op een tamelijk dor stuk. Iedere dag krijgt hij een streep gras van ong. 50 cm. Hij moet dus echt op zoek gaan naar grassprietjes. Hij is niet te mager en niet te dik. Ik kom bijna iedere dag en dan krijgt hij ook een wortel. Maar hij staat altijd te eten dus ik denk dat mijn pony echt wel genoeg krijgt.