chloek schreef:Toen hij nog niet op het gras stond (van de winter) kreeg hij een stuk meer brok (heb ik nu dus afgebouwd).
Tot die tijd heeft hij altijd onbeperkt hooi gehad (zoals ik al zei niet te makkelijk want er ligt een rooster op).
En toen had hij nooit last van het opgeblazen , het lijkt echt door het gras te komen want sindsdien laat hij ook eventjes scheten als hij eraf komt. Het opgeblazen trekt wel weer weg na bv 2 uurtjes.
Als zijn dikke buik na een paar uurtjes is weggetrokken heeft dat niets met te dik zijn te maken. Ik denk dat hij het gras zo lekker vindt dat hij er in die paar uurtjes die hij in de wei staat zoveel mogelijk van naar binnen werkt. Daar krijgt hij die opgeblazen buik van. Misschien heeft hij zelfs zoveel haast met eten dat hij extra lucht mee naar binnen krijgt, maar dat is niet eens nodig om de opgeblazen buik te verklaren.
Als ik jou was zou ik er voor zorgen dat er niet teveel gras in het weiland staat (eventueel maaien) en hem daarna 27/4 in de wei zetten. Dan merkt hij snel genoeg dat hij zich niet hoeft te haasten en hoeft zijn lichaam zich ook niet steeds aan te passen. Mocht je vinden dat hij daar te dik van wordt dan is de enige andere in mijn ogen aanvaardbare optie om hem niet meer in de wei te zetten. Natuurlijk wel onbeperkt hooi blijven geven.
Met het krachtvoer kun je gerust stoppen, maar slanker zal hij daar waarschijnlijk niet van worden.