Haflingers kunnen niet gemeen bokken...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 23:04

Tot nu toe bokt Candy enkel in de weide, als ze eens een tijdje binnen gestaan heeft (heerlijk, die levensvreugde van een haf, m'n rijpaarden heb ik dit nooit zien doen!). Daphne heb ik nog nooit of te nimmer weten bokken, die gaat meteen liggen rollen, en dan ETEN. En de ruin die we vroeger hadden, die kon er ook wel wat van (maar ook nooit onder het zadel, enkel in de wei).
Ik hoop dat het daar bij blijft; tijdens m'n laatste buitenrit met Candy werd ik een licht hupje gewaar in het bos... kan natuurlijk door een tak of insect gekomen zijn... en overmorgen komt er een nieuwe haf en die moet ik nog testen... (heb in elk geval al een nieuwe valhelm in huis gehaald ;) ).

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 23:15

MissHaffie schreef:
Ze hebben trouwens ook wel het talent om net te doen alsof ze braaf zijn.. omdat volledig uit hun plaat te gaan. ^)

Klopt, ze zien er super 'braaf' uit.

Ik heb zelf geen ervaring met zulke bokken, maar in de weide, kunnen ze harstikke hoog bokken. En dan ben ik toch blij dat ik er niet op zit :')

Maranel

Re: Haflingers kunnen niet gemeen bokken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 23:37

Oh ja dat ken ik ook. Mevrouw vind de zweep een erg onrechtvaardig hulpmiddel. Bijna elke keer als ik haar een tik(je) geef krijg ik er een bok bij kado en dan 'gromt' ze er ook bij haha. En aanspringen in galop is ook altijd een feest, gaat ook bijna altijd gepaard met bokken. In de galop kan ik haar trouwens sowieso beter geen tik geven want dan kan ze nog beter bokken als in draf. Dit doet ze vooral omdat ze de galop ook nog erg moeilijk vind.

Het is gelukkig niet zo gemeen dat ze mij eraf wil gooien, maar ze laat het graag merken als ze het er niet mee eens is of het moeilijk vind haha. Ach zolang het niet gevaarlijk wordt kan ik er wel om lachen.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:16

Vind de uitdrukking ook nergens op slaan. Ken genoeg Haflingers die áls ze bokken, meteen 'goed' bokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:17

Heb die uitspraak serieus nog nooit gehoord eigenlijk? :+

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:29

WildWings schreef:
Heb die uitspraak serieus nog nooit gehoord eigenlijk? :+

Ik eigenlijk ook niet, alleen in dit topic

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:34

Krijg ook zo vaak te horn dat Haflingers zulke brave beesten zijn die nóóit wat doen. := Wou dat ik ze mee terug in de tijd kon nemen en hun de puberteit van mijn Haflinger mee kon laten maken, goeiemorgen.
De ergste paarden waar ik op gereden heb waren Haflingers :')

Hoiiij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:01

tsjah.. makkelijk zijn in elk geval niet allemaal :D
lag er in het begin ook vaker naast dan dat ik erop zat.. hahah
maar heb haar nu wel redelijk onder controle maar echt braaf zal ze nooit worden!

Idd. van die rare bokken.. ineens keihard gaan rennen, dan omdraaien en een beste bok erachter aan.
wat die van mij ook wel vaak wil doen is recht naar het hek rennen (en dan ook echt recht erop af) en dan net van te voren echt op nog geen halve meter afstand van het hek gaan bepalen welke kant ze op gaat.. dan hang ik er ook meestal half naast:P

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:52

Rosa die kan voor geen meter bokken :+ die is gewoon te lomp om de lucht in te komen. Hoewel ze het wel aardig geleert heeft sinds we ons hittepettitje er bij hebben.

Mijn oude ruin die bokte, nadat hij 3 weken stalrust had gehad door maandagziekte, hoger dan onze omheining. Ik was blij dat ik niet in de paddock stond. De Aap :+

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:17

De mijne kan aardig gemeen bokken. En nog hoog ook, hoofd tussen haar benen en daar gaan we zeg. Jeetje en dan te bedenken dat ik er nog niet vanaf ben gevallen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:26

We noemen ze niet voor niets Rodeo Alpen Quarters.

Die van mij kan vanuit het niets ontploffen, aan de haal gaan, bokken en zich dan nog dubbelklappen.... heb regelmatig zand liggen happen hoor.
Gelukkig wordt hij wel wat braver maar afgelopen dinsdag lag ik er weer bijna naast.

Kinderpony.. aan mijn hoela... en hoe vaak lees je niet.. owww leuk we kopen een Haflinger want dat zijn van die leuke kinderpony's met als resultaat dat je op bokt topics vind van.. hij is te sterk voor me, hij dendert over me heen, ik kan niet meer rijden....

Kan hier best heel erg boos om worden.... koop dan een leuke welsh iod voor je kind....

Tegenwoordig heb ik hem wat sneller door waardoor ik wat minder zand lig te happen maar ondertussen.... dan zie ik dat koppie al, die oortjes gaan erop en..... helaas.. ik was hem voor want ik zet hem weer lekker aan het werk....

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:41

Als ik me dan bedenk dat ik, met mijn 20 jaar en 60 kilo mijn Haflinger af en toe niet houden kan zo braaf als hij is... hoe moet een kindje dat dan wel doen? :=

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 22:46

Dat ligt er denk ik ook een beetje aan of kind iets vraagt...Ascot kon mij er af lasseren, zet een kind op zijn rug en meneer is voorzichtigheid zelve. Maar gaat datzelfde kind ríjden...tja, dan wordt het zandhappen :P Ik zeg ook altijd tegen een kind dat als het door Ascot er af gebokt wordt, degene dán kan rijden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:18

de mijne kan het ook enorm goed...ben er afgebokt na een immense rodeo in oktober.
en nu nog de bibbers voor hem.
Vorige week bokte hij bij mijn bijrijdster en de laatste 3 dagen is hij ook zo gespannen als een veer...

poekie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:59

Hahahhaha, leuke verhalen!!
Ik moet zeggen dat ik sinds kort een haflinger heb die af en toe wel een bokje kan geven bij aangalloperen maar daar blijft het bij. Mijn dochter van 9 rijdt er ook op en dan is ie super braaf, ze galoppeerd aan de longeerriem en in de (brede) berm en rustige weg als ik er naast fiets met een los touw. Onverantwoord volgens velen, maar hij is echt super braaf en galoppeerd heel rustig met haar!! Hij is ook nergens bang voor, zelf niet als er eenden wegvluchten uit de sloot!
Hij heeft wel een ander probleem, doet soms net of ie moet plassen (ruin), gaat dan wijdbeens staan en dan komt er niets!!
Vervolgens heel onschuldig kijken en weer doorlopen.
Echt haflinger volgens mij!

poekie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:10

Moet mijn verhaal na één dag wijzigen. Vanavond wou ik dus een buitenritje maken, maar het begon opeens hard te waaien.
Ik weet nu ook wat bokken is!!! De hele weg was ze onrustig, wou niet stappen, alleen dribbelen, met af en toe een flinke bok!! Eén maal met 4 benen omhoog!! Ben gelukkig niet gevallen maar ik heb me gedraaid, toen ging het beter, maar alsnog bij aansporen in draf bokte ze een keer. Dus verder maar gestapt en toen werd ie ook wel rustiger, herkennen jullie dit?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:15

ik heb het al wel vaak genoeg gehad dat als het ging waaien dat de paarden minder makkelijk waren, ze worden "heter" en als het waait kies ik er in eerste instantie ook voor om geen nieuwe/spannende dingen te gaan doen.
wel als het goed gaat natuurlijk, maar anders wacht ik wel ff

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:55

Ja, dat waaien herken ik ook. Mijne ging hoog met de neus in de lucht rond dribbelen en voor ik het wist werd ik gelanceerd...

Verder kunnen ze echt wel bokken. Vandaag nog, als meneer onder het werk vandaan wil komen laat hij het wel merken door over de schouder weg te lopen en aan de binnenteugel te hanger waardoor ik met buitenteugel nog maar weinig inbreng heb. Galoppeert hij lekker de andere kant uit, stuiterstuiter, en dan maakt ie er ook nog gromgeluidjes bij ook.

Maaaaaaar gelukkig geven we niet op en zal hij uiteindelijk toch moeten luisteren hoe dan ook. :D Hihi.
Wordt dit minder op het moment dat ze doorhebben wie met rijden de teugels in handen heeft of ligt het eenmaal in het karakter dat hij op deze manier probeert te verzetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 23:01

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 23:16

Haha, nou vrijwel alle Haflingers die ik ken kunnen een aardig bokje weg geven hoor !! Mijn eigen monster (ook een Haf) kan ook bokken als de beste, waardoor ik er vroeger ontzettend vaak vanaf gevallen ben en een hoop anderen ook !! Hij bokt heel hoog en schuin, en hij trekt zijn hoofd naar beneden. Dat zit je echt niet uit, en al helemaal niet zonder zadel !! Gelukkig is mijn grapjas wat gekalmeerd nu hij een beetje ouders wordt (hij is 15) maar vandaag had kreeg ik sinds tijden weer een vreugdebokje/huppeltje cadeau met aangalopperen, hij had er zin in !! Op maneges zie je ook heel vaak Hafjes in de lessen lopen, gebeurt dan ook regelmatig dat ze de kinderen laten zandhappen en de boel op stelten zetten. Qua rijden zijn het niet de allerbraafste pony's, maar ik vind het toch super kinderpony's omdat ze heel betrouwbaar zijn en je er veel van leert. Maar het blijven eigenwijze boeven, net als Shetlanders !! Ik vind het wel leuk dat Haflingers zo veel humor hebben, dan blijf je tenminste wakker. En ach, een keertje zandhappen overleven we ook wel weer.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:02

Maxielover schreef:
Ik vind het wel leuk dat Haflingers zo veel humor hebben, dan blijf je tenminste wakker. En ach, een keertje zandhappen overleven we ook wel weer.

Humor hebben ze zeker en daarom is hij nog steeds bij me. Anders had hij allang in de aanbeiding gelegen.

En vwb een keertje zandhappen.. spreek je over 25 jaar nog wel of je het dan nog zo makkelijk overleef.... ik voel hem altijd wel zitten hoor na een rondje zandhappen.

jennx3lima

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:45

Mijn merrie is niet zo lief en braaf als ze beschrijven. Ze heeft me
al 1 keer een klop om men hoofd bezorgt door steigeren. Ze bokt
schuin en heel gericht en steigerd er graag op los. Alles om me
uit de buurt te houden blijkbaar. Ze is noch geen twee jaar oud
en was vroeger de perfecte haflinger XD

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:53

Maranel schreef:
Oh ja dat ken ik ook. Mevrouw vind de zweep een erg onrechtvaardig hulpmiddel. Bijna elke keer als ik haar een tik(je) geef krijg ik er een bok bij kado en dan 'gromt' ze er ook bij haha.

Dat doet die van mij ook! En als het werk te moeilijk is gaat hij grommen.. :') Bokken met aangalopperen heb ik er inmiddels uit gekregen (veel oefenen dan gaat aangalopperen vanzelf makkelijker) maar als het even waait zijn takken langs de bak eng.. Mijn record is in 25 seconden van de c naar de a met 4 bokken (heerlijk kop tussen zijn benen en gaan!)

Verder is hij wel ontzettend lief en op vreemd terrein juist weer heel braaf :)

poekie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:29

Ik las ergens dat als je ze goed aan de teugel houdt, ze het hoofd niet kunnen laten zakken om een goeie bok weg te geven.
Nou, nee dus!! Ik had hem al goed aan de teugel omdat ie onrustig aan het dribbelen was, maar bokte evengoed!!
Eénmaal met 4 benen tegelijk de lucht in!!
Ik vond het nogal knap dat ik redelijk stabiel in het zadel bleef, maar ik was wel op een buitenrit, afstappen en lopen leek me helemaal niet verstandig als ie zo onrustig was. Ik heb hem nog maar zo'n 5 weken, regelmatig al buitenritjes gemaakt, ook met mijn dochter van 9 erop, superbraaf!! Ik vond dit toch wel een vreemde actie, de boel gecontroleerd na het rijden, maar dat zat wel goed.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 22:32

Na een paar weken zijn paarden gewend aan de nieuwe omgeving; durven ze wat meer :D