Afghan II in stamboom, onvermijdelijk bij A-lijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Re: Afghan II in stamboom, onvermijdelijk bij A-lijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:59

Ik heb een oostenrijkse merrie, uit de moederlijn van Albina-Lucy. Haar moeder staat zelfs in het boek van Otto Schweisgut en Ewalda heeft 2 goedgekeurde broers. Maar toch heeft zij 6x afghan in haar stamboom zitten, Norden zit er in (overopa) en 2x Mangon. Over inteelt gesproken :+ Wat Were-di betreft heb je helemaal gelijk, maar wat de nederlandse fokkerij betreft niet. Die is er niet meer. Ruim geschat is ongeveer 3 kwart van onze hengsten aangekocht uit oostenrijk en familie van elkaar. Omdat ook elk jaar nieuwe topmerries uit oostenrijk worden gehaald, voegen de hengsten en merries niets aan elkaar toen, laat staan dat er hier nog gefokt wordt... Jullie doen het nu inderdaad beter, hoewel ook jullie nu met de oostenrijkers aankomen, is er tenminsten nog iets van de originele lijnen over. Hoewel zowel wij als jullie dan een goede hengst zonder inteeltbloed afkeuren. -> Watson Imladris, maar dat is wel érg offtopic.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:42

Die Oostenrijkse import geldt ook in andere landen hoor. OOk in Duitsland zie je veel import. De moeder van m'n jongste haf werd drachtig van liz Avalon naar Duitsland gebracht. M'n hafje werd er geboren, en dan naar België gehaald door een hengstenhouder. Maar goed, hier zie je inderdaad nog veel zelfgefokte hengsten kampioen worden. De keuringsnormen zijn sinds vorig jaar gelijkgesteld met die van Oostenrijk (strenger dus). Vandaar dat we dit jaar geen enkele elitemerrie hebben. Maar als je de vorige elites bekijkt, dan zitten er bij de merries toch ook veel zelfgefokte.
Fokkerij is altijd "een mes dat langs 2 kanten snijdt". In elk geval zit er in elke mening hier een grond van waarheid, iedereen heeft wel een punt waar over na te denken valt.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:00

Klopt, ook daar komen nu steeds meer oostenrijkers, maar... Zij fokken er wel mee verder en blijven niet nieuwe hengsten aanslepen. Abendsturm bijvoorbeeld is een oostenrijker van abendstern, maar heeft nu al een paar goedgekeurde zonen rondlopen die gewoon duits gefokt zijn. Abendsturm heb ik overwogen voor mijn merrie omdat dat een goede combi geweest zou zijn, maar persoonlijk zie ik liever het bloed van Mithras, Steinadler etc. Dat is goed bloed, die paarden kunnen bewegen en het is iets wat wij hier niet hebben. (jullie wel)

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:49

megahaf schreef:
Fokkerij is altijd "een mes dat langs 2 kanten snijdt". In elk geval zit er in elke mening hier een grond van waarheid, iedereen heeft wel een punt waar over na te denken valt.

Dar heb je gelijk over... compleet mee eens

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:20

Lyonesse schreef:
Voor jullie allemaal dan: Ik heb een stuk over inteelt bij haflingers geschreven op mijn site. De onderbouwingen zijn afgeleid van de Friesenfokkerij, waarvan iedereen wel weet dat inteelt voor veel problemen zorgt. Als jullie het interessant vinden, raad ik jullie aan om het even te lezen :) De url is http://www.haflingersdelavallee.tk en het artikel is te vinden onder het kopje "Inteelt"

Interessante tekst (heel de site is leuk trouwens :P ), maar ik begrijp de 'berekening' niet zo goed.
Je moet dus het inteeltpercentage van merrie en hengst kennen, en dat dan X2 doen om te weten wat voor veulen je krijgt :?
Als iemand zo vriendelijk wil zijn om dit even verder uit te leggen aan dit domme wicht :o

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:12

Ik weet het ook niet uit mijn hoofd hoe het precies gaat hoor, maar ik ken iemand met een computerprogramma die het uitrekent := Ik hou gewoon aan dat er iig in de eerste generatie niet dezelfde namen voorkomen en als het kan in de hele eerste 6 generatie's niet :)

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 20:32

Misschien leuk om te vermelden dat ik de hengst gekozen heb!
De eerste hengst die mij wel wat leek was Austria van de Parel. Ik wilde nog gaan kijken naar Midas-Hanja, omdat hij compleet ander bloed voert als mijn merrie. Uiteindelijk viel mijn oog op Wirbelstein. De fokker kwam hij uit zichzelf ook met Wirbelstein als match op de proppen. Zoals het nu lijkt wordt het dus Wirbelstein. Hij heeft Afghan II in de 4e generatie, nou dat vind ik in principe ver weg genoeg.
Als ik mijn merrie breng beslis ik samen met de hengstenhouder of het uiteindelijk ook Wirbelstein blijft, maar ik denk dat ik er eigenlijk al uit ben.

saradarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:33

Hallo
Ik heb een afstammeling van Amarok.
Hij noemt Arthur Van Het Lijnland.
Ik zou graag een foto hebben van hem als hij veulen was , en wat info vinden over zijn a-lijn.
Maar vind hier niet zoveel over .
Kunnen jullie mij helpen ?