Haflingerpaard/pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waarvoor wil jij een haflinger gebruiken?

Als kinder/gezinspony
1 (1%)
Als grasmaaier/gezelschapspony
Geen stemmen
Als sportpony
11 (11%)
Als sportpaard
18 (18%)
Als recreatiepony
45 (46%)
Als recreatiepaard
21 (21%)

Totaal aantal stemmen: 96

sjorsie

Re: Haflingerpaard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:17

ZZlicht wel maar niet hoger met een paard vanaf 1.48 -1.58m daarboven mag niet waarom weet ik ook niet
3 jaar schreef ik omdat jij het hebt over in 1 jaar Z zijn
verder geef ik zelf al aan dat het geen Jazz type is gelukkig niet daar zijn er al veels te veel van
Maar we zijn het eens dat we het niet eens zijn.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:20

Als recreatiepaard, waar ik ook af en toe een wedstrijdje mee wil rijden ;)
Verder doe ik echt alles met ze; crossen; aangespannen rijden; trektochten; springen; dressuur etc. Maar het is de gemakkelijkheid met het omgaan wat me zo trekt.

En nee, ik heb mijn haflingers niet uitgekozen voor de sport. Dan had ik beter een KWPN'er kunnen nemen, want de kans dat je met een goed gefokte- en lopende KWPN'er goed de sport in komt is natuurlijk véél groter dan met een haflinger ;)

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:24

Het blijft altijd een gok, in verhouding zijn er veel meer KWPN-ers maar die lopen echt niet allemaal Subtop, ookal hebben ze goed papier, op een papier kan je niet rijden, paarden in de subtop voldoen ook vaak niet aan het ideale rechthoeksmodel met langvoorbeen enz ;)

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:24

@ Lyonesse; woooow ik zie nu pas dat je je naam én je ava hebt verandert := dit wordt ff wennen!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:27

sjorsie schreef:
Het blijft altijd een gok, in verhouding zijn er veel meer KWPN-ers maar die lopen echt niet allemaal Subtop, ookal hebben ze goed papier, op een papier kan je niet rijden, paarden in de subtop voldoen ook vaak niet aan het ideale rechthoeksmodel met langvoorbeen enz ;)

Maar het is ook wat de ruiter zelf wil. Zowel de KWPN ruiters(waar ik er zelf sinds kort ook een van ben) als de haflingerruiters.

Ik denk dat mensen die écht écht wedstrijdambities hebben niet snel op een haflinger uit komen. Maar dat er vaker mensen met haflingers zijn waar de dressuur wel goed ging na het eerste wedstrijdje en dan naar boven kruipen ;)

Er zijn natuurlijk zat KWPN'ers die het niet goed doen, maar of er minder haflingers dan KWPN'ers zijn betwijfel ik. (wel meer paarden natuurlijk, maar dat zijn natuurlijk heel wat stamboeken bij elkaar genomen ;) )

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:30

Ik heb allebei, KWPN en Haflinger, het gaat mij om de instelling van een paard en om de ruiter en instructie. Goed papier is geen garantie, alleen mooi meegenomen.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:33

dat ben ik zeer zeker met je eens. Mijn vorige haflinger kon een stuk beter lopen dan mijn vorige KWPN'er met toppapier :+

Ik heb momenteel ook een KWPN'er en 2 haflingers. Ik ben nu intensief aan het dressuurtrainen met mijn hafje. Wedstrijden zitten nog niet in mijn hoofd. Misschien komt het er ooit eens van, maar ik wil nu eerst dat ze goed naar me luistert ;)

Ik hoop dat ik van mijn, 2 jarige-dus nog niet ingereden- haf iets beters kan maken dan van zijn moeder. Maar echt sporten zal ik denk ik niet. Maar wie weet.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:48

Ik heb op sportpaard gestemd, maar zou ook op recratiepaard gestemd kunnen hebbeb.

Voor sportpaard bedoel ik een meer rijtechnische haflinger, waar je meer mee uit de voeten kan dan met de ouderwetse haflinger.
Ik ben fan van een mix haflinger, lees als kruising tussen ouderwets type en een luxe type haflinger. De ouderwetse haflinger vind ik net iets te breed voor de doeleinde waar je meestal voor gebruikt worden, het rijden in het algemeen, die zijn voor de kar bedoelt en de echt luxe haflinger vind ik net een kpwn'r in mini formaat in haflingerkledij, wat ik zonde vind van het ras.

Ik bezit zelf een haflinger met de bouw van een ouderwetse haflinger en kan met haar leuk dressuren en springen en recreatie rijden, maar voor het "echte" werk is ze niet gebouwd.
Daarom fok ik nu een sportpaardje van haar en hengst met een sportpredikaat.Met als doel om de slechte punten van mijn merrie te verbeteren, maar wel met behoudt van de raskenmerken. Dus eigenlijk ook als de mogelijk er was geweest zou ik op knopje fokken gedrukt kunnen hebben.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:58

sjorsie schreef:
Maar we zijn het eens dat we het niet eens zijn.

Idd :D

Ben erg benieuwd naar je veulen freya ;) Vind zelf een tussenin-haflinger ook het mooist (eigenlijk precies zoals Ankie is ;) ).

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 00:05

@Hinke, leuk filmpje in je onderschrift, lieve Haf heb je :)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 00:07

Dank je :D

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 19:55

Ik ga voor het sportpaard. Ik werk samen met mn haffie aan wedstrijden en hij is 1.50m.
er zijn ook zat haffie sdie kleiner zijn, maar vallen die dan onder het hoofdstuk pony? hoe zit dat eigenlijk

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 20:29

Stendo schreef:
Ik ga voor het sportpaard. Ik werk samen met mn haffie aan wedstrijden en hij is 1.50m.
er zijn ook zat haffie sdie kleiner zijn, maar vallen die dan onder het hoofdstuk pony? hoe zit dat eigenlijk

de KNHS kijkt alleen naar de hoogte en deelte hem dan bij de ponies in, maar het stamboek gaat ivm de bouw uit van een paard, het haflingerpaard, maar als je 18+ bent mag je ook met een Haf tussen de paarden starten hoor, geen probleem.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 21:13

Alexx schreef:
@ Lyonesse; woooow ik zie nu pas dat je je naam én je ava hebt verandert := dit wordt ff wennen!

:)) Ik ben anoniem :D

Ik zie veel reactie's van wat mensen nu met hun haflinger doen, maar de vraag is wat je er mee zou willen. Zie het als een soort richtlijn voor het fokdoel in de toekomst. Welke kant zou JIJ dan op gaan?

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:29

ik doe nu met mijn haflinger wat ik wil. Fokken doe ik niet meer want dat is toch niet zo goed uitgepakt :D
Ik wil haar beter onder controle krijgen en daarom heb ik nu veel les. Misschien ooit een wedstrijdje maar dat is niet mijn streven ;)

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:14

Ik zelf heb in mijn Haflinger (tussen luxe en ouderwets in) voor het rijden. Zowel recreatief lekker lange tochten maken als dressuur. Ik ga dus voor een veelzijdige sportpony.

Denk niet dat mijn pony, mits fatsoenlijk getraind, het in de wedstrijdring slecht zou doen, hij kan heel best lopen. Maar heeft absoluut niet het karakter er voor. Hij is al compleet overstuur voordat je op het wedstrijdterrein bent aangekomen, absoluut geen makkelijke laconieke Haf dus.

Blijft dat hij er met de dressuur er toch veel harder voor moet werken dan een goed gefokt dressuur type paard. Maar vind zelf (en veel anderen) dat de mijne beter loopt dan menig KWPN-er. Maar daarvoor moet je denk ik niet naar het ras kijken, maar naar het individuele paard/pony. Alle rassen hebben er hele goed gaande exemplaren tussen zitten terwijl het gros maar matig beweegt. Daarbij kun je met training ontzettend veel bereiken.

En ik vind die van mij (ca 143cm) toch echt een pony (zou niet weten wat daar mis mee is, ik ben zelf ook maar een ukkie). De verhouding lijf en benen is gewoon anders dan die van rijpaarden. Ik kan trainen wat ik wil, maar die van mij gaat die voorbenen echt niet zo hoog krijgen als een Salinero, dat staat zijn lijfje gewoon niet toe.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 00:19

Stan is gekocht als recreatie / wandelpaard want toen ik hem kocht kon hij nog niets en was ik zwaar geblesseerd ;(
Maar... hij blijkt echt super aanleg voor dressuur te hebben. Ik rij hem echt niet vaak, maar hij loopt ondertussen wel erg leuk. ZIjn gangen zijn iets verheven, hij is niet vlak. Hij voelt heel goed (ik weet hoe een paard kan voelen, ben Z dressuur geweest en heb veel zeg maar 'echte' sportpaarden gereden). We krijgen zo ondertussen toch het idee om toch te gaan starten en ik ben heel benieuwd hoe hij het gaat doen. Stan is een flinke jongen van 1.55 en hij doet echt in gangen en karakter niet onder voor een gemiddelde KWPN'er. :D En met een gemiddelde KWPN'er kan je met goed trainen en geduld een eind komen. Volgens mij met een goede haflinger ook. Persoonlijk hou ik van een stevige haflinger, met een flinke bos manen. Heeft absoluut zijn charme in de ring en onderscheidt ze van de KWPN'ers. Ik denk dat veel juryleden het leuk vinden eens wat anders te zien, als het maar goed loopt. :7

Ik denk ook dat veel mensen 'denken' dat een haflinger een recreatiepony is en het daarom misschien sneller 'opgeven' als bij een KWPN'er. Veel mensen beseffen niet dat je gewoon uren en uren en jaren moet trainen om een goede dressuurcombinatie te worden daar gaat gewoon heel veel tijd, instructie, aandacht en concentratie in zitten. En ik denk dat als je dat met een haflinger doet je verbaast kunt staan van het resultaat. Net als met bepaalde hondenrassen dat men denk dat ze 'niets' kunnen leren. Wij hebben bijv een husky die uitstekend luistert, los mee kan lopen en thuis niets sloopt. Moet je lezen wat ze over dat ras schrijven in de boekjes 8-)

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 00:39

@Sosha: idd ze zijn niet allemaal hetzelfde en kunnen heel goed meekomen.
@MaaikeUshi : helemaal mee eens, jij snapt 'm ;)

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:19

Freya schreef:
Daarom fok ik nu een sportpaardje van haar en hengst met een sportpredikaat.Met als doel om de slechte punten van mijn merrie te verbeteren, maar wel met behoudt van de raskenmerken. Dus eigenlijk ook als de mogelijk er was geweest zou ik op knopje fokken gedrukt kunnen hebben.

Ik wil je niet teleurstellen want iedere merrie fokt anders door, maar mijn tweejarige hengst van Wirbelstein en mijn brede merrie Rosa(ik denk net zo breed als jouw Donna) wordt nog breder dan mijn merrie denk ik. Het is nu echt al een heel stevig ventje.
Wirbelstein is namelijk helemaal niet zo'n hele smalle hengst.

Maar de bredere haflingers komen vaak hoger in de dressuur dan de luxere ;)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:08

Sportpaard/Sportpony. :)

LauraXWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:21

Ik krijg waarschijnlijk een verzorghaffie, mag ik mee buitenrijden:D dus recreatief, maar kan ook in de bak rijden, maar ga er dan niet intensief mee rijden ofzo;)

VDLStud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:08

ik heb op sportpaard gestemd omdat ik ook graag wedstrijden met mijn haflinger wil gaan rijden:P:D

anna101

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:09

Hallo,

Ik vind een haflinger een recreatie paard. Ik noem ze een paard omdat ik het persoonlijk (berg) paardjes vind. Kijkend naar hun natuurlijke afkomst. Ik heb zelf een kleine merrie met mooie bewegingen en van degelijke bouw. Persoonlijk zie ik de haflinger het liefst rond de 1.48 waarbij: beweging, degelijkheid, hardheid en karakter voorop staan. Mooie ruime en correcte bewegingen vind ik belangrijk, daarnaast moet de bouw degelijk zijn met een sprekend hoofd. Ik vind het heel belangrijk dat wij in de fokkerij van de haflinger eigenschappen van de oorsprong behouden in moderne vorm. Daarbij zie ik het liefst niet te 'iele' 'smalle' en te luxe paarden. De haflinger moet zijn oorsprong behouden anders kun je net zo goed een nrps met een palomino kleurtje kopen. Wat ik tegenwoordig op keuringen zie lopen als elite merries vind ik een goed streefdoel. Grote, sterke en krachtige merries met veel beweging. De maat moet naar mijn idee wel stil blijven staan bij 1.53. Een grote goed bewegende haflinger kan prima een z proef lopen maar we moeten niet gaan streven in de lichte tour of hoger mee te gaan doen, dan geef ik gewoon de voorkeur aan een rijpaard.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:13

Voor de volle 200% met je eens, anna101! Ik beschouw een Haflinger ook als "paard", ook al is ie klein. Wat je tegenwoordig wel ziet op al die verkoopsites (MP, Kapaza en dergelijke), is de vermelding "wordt zeker 1,50m" (of groter). Alle verkoopspraatjes zijn goed, maar tegelijkertijd vrees ik dat dit ook wel eens een streefdoel zou kunnen worden binnen de fokkerij. Terwijl ik ze nu juist oké vind, ik hou niet zo van "reuzen", de Haflinger heeft voor mij de ideale maten. Zoals je zelf zegt: wie hogerop wil, is beter af met een echt sportpaard (al zijn er wel Haflingers die het ver schoppen, wat ik overigens fantastisch vind!). Laat de Haflinger dus maar liefst zijn goede eigenschappen (allround-paard met een goed karakter) behouden.

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:31

Zoals je misschien al opgevallen is, is dit al sinds jaar en dag het streefdoel ;) . Kom je met een hengst op de keuring die 1.45 m. is, kun je zonder pardon huiswaarts keren. Ik vind het positief dat we ze iets groter fokken (ben zelf ook 1.77 m. lang en het staat net wat netter als je dan een Haflinger van boven de 1.48 m. rijd, dan dat je er eentje rijd van bijv. 1.36 m.), maar persoonlijk zou ik er niet blij van worden als we over 10 jaar Haflingers hebben van 1.68 m. of groter.