hoe werkt de dek/foklijnen van een halfinger??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flicka09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 21:46

flicka09

Re: hoe werkt de dek/foklijnen van een halfinger??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 22:07

gaat niet helemaal goed haha
foto zijn weer weg :-{

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:57

Alfred is geen rheinzucht, mocht je dat een probleem vinden...

In de A lijn moet je tegenwoordig niet meer opletten voor Afghan, die zit ondertussen wel ver genoeg. Zijn zoon Afghan II en kleinzoon Amadeus zijn de hengsten waar je tegenwoordig eerder moet op letten. Aangezien Amadeus zo populair is en vele goedgekeurde (klein)zonen heeft, kun je er haast niet meer rond. Die heb je dus liefst niet of zo ver mogelijk naar achter in de stamboom van een te kiezen hengst. Almfürst is een zoon van Atomist en dus een kleinzoon van Amadeus...

Welt hit bouwt via Andrit en Archimedes wel terug op Afghan, maar dat zit al vrij ver. Qua bloedvoering zou ik er geen schrik van hebben.

VieJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:22

@SuSeq vorig jaar beweerde jij dat Were-di van de Vrijthof geen reinzucht is... Zie dit artikel:

NIEUWS - Were-di van de Vrijthof reinzucht
27/01/2009

Tijdens de vergadering van de Wereld Haflinger Vereniging in 2008 is een definitie vastgesteld dat uitsluitend haflingers met 0,0% vreemd bloed raszuiver zijn.

Hierop is door de KVTH aangegeven dat dit een aanvullende regel is waarmee we in Nederland verschillende problemen tegen zullen komen m.b.t. de afstamming van onze haflingers. Meerdere malen is nadien overleg gevoerd door de afgevaardigden van de KVTH met dhr. Schweisgut binnen de WHV. Uiteindelijk heeft dit geleid tot een heronderzoek inzake de afstamming van de hengst Were-di van de Vrijthof, Hf.K. 13.

Op 20 januari jl. is door ons de schriftelijke bevestiging ontvangen van de Wereld Haflinger Vereniging dat de hengst Were-di van de Vrijthof raszuiver is en voldoet aan de reglementen voor een "reinzucht" haflinger. Dat wil zeggen dat de hengst Were-di van de Vrijthof 0% vreemd bloed bezit.

Dus weet je wel zeker dat Alfred dat ook niet is...?!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:41

Alfred stamt af van Ridder Hafar van Neerlandsbloed. Een rasecht nederlandse Haflo, aangezien zijn zijn vader Magic Star een gewone, echte arbier was en Ridder Hafar geen stamvader was, is Alfred dus gewoon niet zuiver.
Heb je trouwens enig idee wáárom Were-di "ineens" geen vreemd bloed meer heeft?

VieJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:45

dat zal jij mij ongetwijfeld gaan vertellen...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:07

Oeh, snelle conclusie :D Maar nee, dat was ik eigenlijk niet van plan tenzij je het wilt weten ;)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:14

VieJo schreef:
@SuSeq vorig jaar beweerde jij dat Were-di van de Vrijthof geen reinzucht is... Zie dit artikel:

Op 20 januari jl. is door ons de schriftelijke bevestiging ontvangen van de Wereld Haflinger Vereniging dat de hengst Were-di van de Vrijthof raszuiver is en voldoet aan de reglementen voor een "reinzucht" haflinger. Dat wil zeggen dat de hengst Were-di van de Vrijthof 0% vreemd bloed bezit.

Dus weet je wel zeker dat Alfred dat ook niet is...?!

Viejo: De mededeling dat Were-di dan toch raszuiver verklaard is door de WHV, is pas van 20 januari 2009. Mijn bewering reflecteerde de op dat moment als correct aanvaarde stelling, zoals die gepubliceerd is in een Haflingermagazine uit 2007, uitgegeven door het Belgisch Haflingerstamboek. Ik kan er niet aan doen dat ze die ondertussen veranderd hebben. Er is dus geen nood om mij persoonlijk aan te vallen... Bovendien is uit de afstamming van Alfred duidelijk af te lezen waar het vreemd bloed vandaan komt, iets wat bij Were-di niet het geval was.

Lyonesse: Voor zover ik weet, was in de moederlijn van Appel een "Haflinger Kreuzungsstute" (een Halflinger, dus) terug te vinden. Waarom die van de WHV nu opeens hun kar gekeerd hebben, weet ik niet, maar ik vermoed onder meer politieke motieven. Bovendien maakt het tegenwoordig niet zoveel meer uit; dat al dan niet vreemd bloed zit al zover verwijderd... Maar jij schijnt meer te weten?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:30

SuSEQ schreef:
Viejo: De mededeling dat Were-di dan toch raszuiver verklaard is door de WHV, is pas van 20 januari 2009. Mijn bewering reflecteerde de op dat moment als correct aanvaarde stelling, zoals die gepubliceerd is in een Haflingermagazine uit 2007, uitgegeven door het Belgisch Haflingerstamboek. Ik kan er niet aan doen dat ze die ondertussen veranderd hebben. Er is dus geen nood om mij persoonlijk aan te vallen... Bovendien is uit de afstamming van Alfred duidelijk af te lezen waar het vreemd bloed vandaan komt, iets wat bij Were-di niet het geval was.

Lyonesse: Voor zover ik weet, was in de moederlijn van Appel een "Haflinger Kreuzungsstute" (een Halflinger, dus) terug te vinden. Waarom die van de WHV nu opeens hun kar gekeerd hebben, weet ik niet, maar ik vermoed onder meer politieke motieven. Bovendien maakt het tegenwoordig niet zoveel meer uit; dat al dan niet vreemd bloed zit al zover verwijderd... Maar jij schijnt meer te weten?

Zal ik het jou dan maar vertellen? :))
De merrie waar jij het over hebt was een Ohast. Dus idd een kruising die verder ingezet is om de haflinger te fokken. Vergelijkbaar met Jaggele en Niggl etc. Eigenlijk dus inderdaad een gewone haflinger, aangezien elke haf van zulke merrie's afstamt. Maar bij Were-di zat deze merrie nog erg dichtbij in zijn afstamming. Daarom valt het technisch gezien onder vreemdbloed. Alleen omdat zoals eerder genoemd élk haf van deze merrie's afstamt, omdat dat nou eenmaal het begin van het ras was, hebben ze hem zuiver verklaard :) Zelfde geval bijv bij Adler. Die hengst heeft Andalusierbloed, maar omdat hij zo dicht bij het begin van het ras staat, is hij zuiver. Beide gevallen zijn imo dan ook logische gevallen van zuiver verklaring, hoewel het technisch gezien gewoon paarden met vreemdbloed zijn, en vreemdbloed verdwijnt niet zomaar. Maar in dit geval is het dus geen "echt" vreemd bloed.

flicka09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 20:10

als jullie zo veel verstand hebben van hengsten kunnen jullie mij misschien ook vertellen hoe de nakomelingen van almfrust zijn.

ik zei eerder al dat ik niet zo heel veel verstand heb van de hengsten en meer wil weten maar de hengsten waar jullie nu allemaal over praten ken ik niet :-(

en zou ook niet weten wat ik er op moet zetten.
haha

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:30

Ik ken eigenljk niet veel almfurstnakomeling := Faniek @ bokt had er vorig jaar een veulen van. Ik geloof dat Milani was :+ Ze had 2 veulens namelijk ;) Maar ook dat was een heel leuke merrie :j

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:56

Het was Nisha die van Almfurst was ;)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:31

Ah bij deze dus :+ Nisha van Faniek, nu van Melina :))

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:39

Ik volg het topic ook even.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:43

SuSEQ schreef:
Alfred is geen rheinzucht, mocht je dat een probleem vinden...

In de A lijn moet je tegenwoordig niet meer opletten voor Afghan, die zit ondertussen wel ver genoeg. Zijn zoon Afghan II en kleinzoon Amadeus zijn de hengsten waar je tegenwoordig eerder moet op letten. Aangezien Amadeus zo populair is en vele goedgekeurde (klein)zonen heeft, kun je er haast niet meer rond. Die heb je dus liefst niet of zo ver mogelijk naar achter in de stamboom van een te kiezen hengst. Almfürst is een zoon van Atomist en dus een kleinzoon van Amadeus...

Welt hit bouwt via Andrit en Archimedes wel terug op Afghan, maar dat zit al vrij ver. Qua bloedvoering zou ik er geen schrik van hebben.
Hier ben ik het inderdaad mee eens. ik ben aan het kijken voor mijn merrie ook voor een hengst en zei zit ook in de bloedlijn van Afghan II en Afghan. maar het is best moeilijk om een hengst te vinden waar hun niet in zitten.