Aan de teugel lopen en haflingers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:11

LadyF schreef:
xxelviraxx schreef:
Het ligt aan het rijden van de ruiter. Als een paard slecht gereden wordt zal er spanning zijn waardoor het paard niet nagevelijk loopt. Zorg dat er eerst ontspanning is. Lees dat topic eens wat Yvank_ je gegeven heeft.

De TS geeft aan dat de pony wel ontspannen is dus eerst lezen :o

Het is zeker niet per definitie te zeggen dat het aan de ruiter ligt. In veel gevallen is dat wel zo maar dat is alleen als je de volgende punten uit kunt sluiten.
Past het bit wel goed, past het zadel wel, heeft ze medische problemen, heeft ze mondproblemen?
Als je deze dingen met zekerheid kunt uitsluiten kan je verder kijken om het rijtechnisch op te lossen.

Succes ermee!

Inderdaad, om nou weer meteen de schuld aan de ruiter te geven.. :n
Ik zou ook eens een zadelmaker erbij halen, en een ervaren iemand die naar de mond/het bit kijkt e.d. :)

Zo te lezen pakt de ts het wel goed aan. (beginpost)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:08

Wat ik wel bij oa haflingers vind meespelen is de dikke hals...
Ascot kán engels dressuurmatig aan de teugel lopen, alleen gaat dit gepaard met spanning. Hij doet het netjes vanuit de achterhand enz, maar lewuk vibd ie het niet. Daarom maak ik de overschakeling naar het western, waarbij een lagere langere halshouding wordt gevraagd. Een houding waarbij Ascot wel kan ontspannen.
Dit speelt natuurlijk niet bij alle haflingers, feit is wel dat dit ras over het algemeen een dikkere hals heeft als bijv een nrper

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:39

hallo
de mijne loopt vanzelf aan de teugel (gwoon handen stil houden en af en toe een ophouding geven als hij niet meer oplet) maar heb het ook een tijd gehad toen zij me instructrice laat hem maar door lopen en zet hem op de volte en als hij het dan nog steeds doet blijf je gwoon alles los rijden (je kan ook even naar de ostiopaat gaan die kan kijken of je paards rug wel los is)
nou doei doei

haffiem

Re: Aan de teugel lopen en haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:06

Mijn haf loopt van zichzelf aan in die houding. Ik heb er dus geen problemen mee. Het ligt ook niet speciaal aan het ras.

xGerdinex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:33

mijn haflinger loopt sommige stukjes aan de teugel maar dan wil ik een beetje met me handen spelen zodat ze aan de teugel blijft lopen,
maar dan doet ze haar hoofdje weer omhoog..
maar verder zijn ze erg eigenwijs! maar wel heel lief!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:34

Dat ligt niet aan haflingers, maar aan je training..

xGerdinex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:51

Oke.. maar wat bedoel je daar precies mee? heb je een tip?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:13

het ligt echt niet aan haflingers, in principe kan elk paard nagevelijk lopen
het beste kun je je inlezen in het nagevelijk-topic (zie 1e pagina dit topic ;-) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:17

xGerdinex schreef:
Oke.. maar wat bedoel je daar precies mee? heb je een tip?

een goeie instructrice nemen.. kan je alles wel uit gaan leggen, maar zo achter de computer schiet dat niet op.. en hoofd schudden doen ze vaak als ze last van de tanden hebben (bijvoorbeeld haken op de kiezen)

verder goed voorwaarts en actief aan je been rijden, en dan veel buigen.. cirkels slangenvoltes etc.
mijn haf zou ik bij wijze van spreken met de teugels tussen mn tanden kunnen rijden dus aan het ras ligt het niet!

xGerdinex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:02

Oke super, ik ga er aan werken!

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:06

Je haf gaat er volgensmij gewoon lekker tegen in, ze snapt het niet, of ze doet álsof ze het niet snapt. had ik ook met mn pony, toen gewoon door gegaan, schud jij maar met je hoofd, ik blijf door vragen, uiteindelijk heb ik gewonnen en looptie nu steeds beter nageeflijk (:

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:18

Het ligt in mijn ogen soms wel aan het ras, vooral het oudere type. Korte hals, dikke kaak dus weinig ruimte en veel om in de strijd te gooien tegen enige druk. Ook vind ik ze lang niet zo los in hun lichaam dan de 'slankere' types, zie vaak op wedstrijd haflingers die net niet door de kaak heen komen.
Maar niet opgeven! Gewoon lekker veel overgangen, buigingen etc. en goed voorwaarts, hand op de plaats en dan zoekt hij op een gegeven moment je hand op als hij lekker ontspant.

xGerdinex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:26

Ze doet het ook sommige stukjes wel! dus ze kan het ook wel, ik denk ook niet dat het aan de ras ligt maar ik geef het ook niet op! ;) dankjewel voor je tips , kan ik mooi gebruiken!

Logic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:25

Aranel schreef:
LadyF schreef:

De TS geeft aan dat de pony wel ontspannen is dus eerst lezen :o

Het is zeker niet per definitie te zeggen dat het aan de ruiter ligt. In veel gevallen is dat wel zo maar dat is alleen als je de volgende punten uit kunt sluiten.
Past het bit wel goed, past het zadel wel, heeft ze medische problemen, heeft ze mondproblemen?
Als je deze dingen met zekerheid kunt uitsluiten kan je verder kijken om het rijtechnisch op te lossen.

Succes ermee!

Inderdaad, om nou weer meteen de schuld aan de ruiter te geven.. :n
Ik zou ook eens een zadelmaker erbij halen, en een ervaren iemand die naar de mond/het bit kijkt e.d. :)

Zo te lezen pakt de ts het wel goed aan. (beginpost)

TS geeft ook aan dat de pony nagefelijk is, maar toch loopt ze niet aan de teugel? :?
Aan de teugel rijden doe je niet. Het is geen trucje. Het is de reactie op goed door het lijf lopen en ontspannen en actief zijn.
De meeste paarden hebben deze reactie van nature al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:33

wouterpaard schreef:
Het ligt in mijn ogen soms wel aan het ras, vooral het oudere type. Korte hals, dikke kaak dus weinig ruimte en veel om in de strijd te gooien tegen enige druk. Ook vind ik ze lang niet zo los in hun lichaam dan de 'slankere' types, zie vaak op wedstrijd haflingers die net niet door de kaak heen komen.
Maar niet opgeven! Gewoon lekker veel overgangen, buigingen etc. en goed voorwaarts, hand op de plaats en dan zoekt hij op een gegeven moment je hand op als hij lekker ontspant.

mijn haf is ook van het oude type (naja soort van) en die is heel makkelijk los te rijden, in alle houdingen.
M.i ligt het dus echt aan de manier van trainen, ook de manier van trainen voorheen is belangrijk.. als ze al jaren "sterk is gemaakt" dan zal ze idd moeilijk los te krijgen zijn ja.....

Jacobien12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:51

Mijn haflinger is inmiddels ook als bijna 18 jaar en ik ben toen hij 16 jaar was dressuurmatig op hem gaan rijden. In het begin had ik er ook veel moeite mee(hij had nog nooit eerder dressuur gedaan volgensmij alleen voor de kar en soms wat lessen) maar na heel lang trainen begon hij na te geven en te ontspannen door goed voorwaars en dus actief aan het been veel overgangen te rijden voltes enz., heel soms een ophouding te geven als hij niet oplet en hem vervolgens te belonen door te ontspannen werd hij los en hij loopt nu dus constanter aan de teugel. Het beste is natuurlijk om met een goede instructrice te overleggen hoe je het, het best kunt doen :)
Veel succes :D

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:05

_Lola_ schreef:
Ligt het misschien aan het plaatje?? Ik bedoel een haflinger heeft een kortere nek als andere rassen, wellicht loopt ze wel "aan de teugel" maar ziet het er niet zo "mooi" uit als bij bv een KWPN'er????

Als jij zegt dat ze wel ontspannen is en vanuit haar achterhand loopt, moet dat laatste stukje niet zon probleem meer zijn.. Misschien je wat meer verdiepen in de bouw en gangen van een haflinger??

Ja je hebt helemaal gelijk :(:)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:06

VivaLaVida schreef:
wouterpaard schreef:

mijn haf is ook van het oude type (naja soort van) en die is heel makkelijk los te rijden, in alle houdingen.
M.i ligt het dus echt aan de manier van trainen, ook de manier van trainen voorheen is belangrijk.. als ze al jaren "sterk is gemaakt" dan zal ze idd moeilijk los te krijgen zijn ja.....

helemaal mee eens :D

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:25

weet je wat ook een beetje het probleem is denk ik, dat haflingers vaak voor de reacreatie zijn,
en als er dan na 10 jaar dressuur mee gereden gaat worden dat dat het dan moeilijker is omdat
ze vaak zijn "vast gereden" en daarbij zijn het niet de meest soepele paarden van nature..
maar het kan makkelijk..

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:15

Van nature? vind ik niet hoor.. :)
een KWPNer een fries of wat dan ook kan net zo goed niet soepel wezen hoor!
een haflinger heeft nou eenmaal een brede kaak en een dikke nek en zitten wat meer in het vierkants model!
Waardoor het wat moeilijker is om de oprichting te krijgen!
Ben er ook zeker van overtuigd dat ze meer kunnen dan wat anderen denken!
Hoevaak zie je nou een haflinger op wedstrijden? vooral vergeleken de andere rassen? ik heb 2 keer eerder een andere haf gezien! voor de rest nooit! :)
Omdat ze meestal als recreatie pony's worden gebruikt!

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:51

DDW1190 schreef:
Van nature? vind ik niet hoor.. :)
een KWPNer een fries of wat dan ook kan net zo goed niet soepel wezen hoor!
een haflinger heeft nou eenmaal een brede kaak en een dikke nek en zitten wat meer in het vierkants model!
Waardoor het wat moeilijker is om de oprichting te krijgen!
Ben er ook zeker van overtuigd dat ze meer kunnen dan wat anderen denken!
Hoevaak zie je nou een haflinger op wedstrijden? vooral vergeleken de andere rassen? ik heb 2 keer eerder een andere haf gezien! voor de rest nooit! :)

ja, dat bedoel ik.. :P

Jacobien12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:22

DDW1190 schreef:

Ik zie vrij vaak haflingers op wedstrijden! :o

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:24

ik ook, en steeds meer en vaker en beter!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:24

Ja maar wat is vaak vergeleken de andere mede paarden? 1 van de 10? 1 van de 20?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:26

ja zoiets misschien
als ik dan kijk naar het aantal fjorden, friezen, tinkers, ijslanders, trekpaarden etc. dan zie ik echt wel veel vaker een haf. Misschien wel elke wedstrijd minimaal 1 de laatste tijd (wellicht omdat ze moderrner gefokt worden??)