Ik geloof niet zo in kijken naar gewicht. Iemand van 50 kilo kan meer schade toebrengen dan iemand van 100 kilo als diegene van 50 het paard tegen werkt en die van 100 netjes meegaat met de beweging en het paard niet in de weg zitq
Ik vind het heel goed dat je probeert af te vallen!! Echt prima, maar als ik jou was zou ik ook voor een groter ras kiezen dan een haf of een fjord. Of ik zou gaan mennen oid, maar niet rijden.
Mijn haf is op dit moment (door omstandigheden) te dik (lees 100kg te dik) en dan is hij al afgevallen. Toch heeft hij door zijn zwaarlijvigheid problemen gekregen met zijn pezen. Hij moet wel alle kilo's mee slepen en dat is niet bevoordelijk voor de pezen. Ik ben van mening dat wanneer een haflinger wel op een gezond gewicht is maar alsnog een ruiter van 100 of meer kg mee moet slepen, dat alsnog een behoorlijke belasting is voor de spieren en pezen. De vraag is dan maar net of je dit het dier aan wil doen.
Verder ben ik het ook eens met sophiekie, maar ik denk dat ik dat alleen meer om schade aan de rug toebrengen gaat en niet om wat het gewicht doet voor/tegen spieren en pezen.
Hoop dat je mijn mening begrijpt, maar als ik jou was zou ik voor een ander ras kiezen, mocht het afvallen niet lukken. Suc 6 ermee.
fransis
Geplaatst: 28-02-09 10:14
ik heb nog eens op jou profiel zitten lijken, maar als ik jou foto zie denk ik in te kunnen schatten dat een haf toch echt geen probleem moet zijn hoor. zo zwaar ben je toch helemaal niet.
een haflinger kan zonder veel moeite wel 95 kilo dragen, nu maken uitzonderingen de regel, want 95 kilo op een kleintje van 1.35 lijkt me ook wat zielig! @ andor, een haflinger zou niet zoveel moeite moeten hebben met 100 kilo, het is een heel ander verhaal naar mijn mening dat iemand een uurtje per dag op zo'n paardje rijd dan dat hij 24/7 dat gewicht moet meesleuren