Jeetje, wat goed dat je er echt werk van maakt! Je bent een topper!!!!!
ik probeer gewoon het beste te doen vooor mn meisje! maar als er een stal in de buurt zou zijn waar ze 24/7 buiten staat, lijkt dat me wel erg fijn voor haar, maar die is er niet:( Maar waar ze nu staat heeft ze het gelukkig erg naar dr zin!:)
Maar hoever zou je dan moeten fietsen om een 'betere' stal voor haar te vinden, dus waar ze meer buiten komt? zijn er anders nog andere stalgenoten waarmee je een soortgelijke afspraak kunt maken, dus dat je ook hun paarden erbij losgooid en zij ook die van jou? Stel ze zou 3 of 4 x per dag er een half uur uitkomen is dat altijd beter natuurlijk; kijk eens of je dat kunt regelen anders (weet niet hoe groot je stalling is). Verder zou ik er bij zo''n jonge pony met zulke arbeid (vind het trouwens super dat je zoveel buitenrijdt met zo'n jonge pony!) alleen wat biks ingooien voor de smaak en zodat zij niet als enige op stal niks krijgt als er biks gevoerd wordt. Dus gewoon telkens een hand biks en wat wortelen lijkt mij echt krachtvoer zat! Naar mijn mening wordt er standaard altijd teveel krachtvoer gevoerd, zeker bij zulke sobere rassen. Die van mij is nu 4,5 die rijd ik 3x per week dressuurmatig en die heeft het ook echt niet nodig, krijgt het ook puur voor de lekker en beloning.
de onze zijn 3 en 10 jaar, ze staan een hele dag buiten in de paddock waar ze onbeperkt hooi hebben van goede kwaliteit, en een klein beetje voordroog. 's morgens krijgen ze een halve voederbiet en als ze binnenkomen 's avonds krijgen ze een klein handje pavo natures best met een schepje biotine (anders eten ze dit niet op) en voor de rest nog bijna een halve kilo wortelen en onbeperkt hooi... En ze staan te blinken van gezondheid....
Mijn haflinger is 10 jaar, staat de gehele dag binnen(hij is geschoren), en komt er alleen uit om te rijden/beweging. Mijne krijgt eigenlijk de gehele dag wel hooi/kuilvoer, dan krijg hij 3x per dag ½kg brok, 1x per dag ¾Muesli. Mijne staat ook te blinken van gezondheid
Mijn haflinger staat overdag op de wei met andere paarden (bij ons op stal hebben we gelukkig die mogelijkheid) en in de winter 's nachts binnen. Op stal krijgt ze hooi en 's morgens en 's avonds een handje brok. Af en toe een appel, winterwortel of een een paar sneetjes gedroogd brood. En ze ziet er prima uit (niet te dik) en heeft nog voldoende energie (als de grond niet bevroren is rijden we gemiddeld twaalf uur per week). En ook die van mij staat met haar volle wintervachtje te blinken van gezondheid en ze is super vrolijk.
Als ze er goed uitziet zou ik haar zeker niet minder (brok) gaan geven! Dan heb je haar binnen de kortse keren ingevallen/mager. Ik zou eerder gaan kijken naar een andere brok. Er is tegenwoordig zat op de markt voor de robuuste rassen. Of misschien in plaats van hooi kuil? Inderdaad wel mooi om te horen dat je er werk van maakt dat ze wat meer naar buiten kan. Vooral een jong paard moet zich kunnen bewegen om zich goed te kunnen ontwikkelen. Die van mij krijgt flink wat kuil, staat zo'n 6/7 uur buiten en krijg in de avond een kwart kilo sportbrok.
NN44
Geplaatst: 15-01-09 16:09
die van ons staan dag en nacht in de wei ( hebben 3 grote weien met z'n 2en) en ze hebben een schuilstal. Ze eten in de zomer alleen maar gras en in de winter krijgen ze een paar keer per dag hooi erbij. Ze krijgen in de winter vaak ook brood. Hier doen ze het prima op, hebben enorm veel energie. Ze zijn trouwens ook rond zat
Aelin
Geplaatst: 16-01-09 09:35
die van mij verschild het in de zomer of winter..
winter overdag buiten snachts binnen Overdag onbeperkt hooi s'avonds twee plakken hooi s'ochtend halve schep bix + handje muesli en wortels en dit ook s'avonds
zomer dag en nacht buiten (wedstrijd seizoen begint dan eig in de lente al (mendurance) onbeperkt hooi sochtend: 1 schep bix 1 schep mueasli 1 schep haver en wortels (s'avonds het zelfde)
mijn haflo arabier krijgt dit van 10 jaar en mijn haflinger krijgt dit van 3 jaar (ze heeft nog geen wedstrijd seizoen gehad dus nog niet het veel voer:P)
De mijne krijgt normaal gesproken 3x per dag een aardige hoop kuil en 3x per dag een kwart muslie en 3x per dag een kwart biks. Ook krijg ze brood/groenten/fruit. Nu krijgt ze 3x per dag een handje muslie veel brood , groente en fruit.En dezelfde hoeveelheid kuil. Ze staat nu namelijk de hele dag op stal (spijker in der hoef gehad en nu een hoefzweer).
Baileys_
Geplaatst: 18-01-09 12:57
Mijn halfinger hengst van 9 maanden krijgt 1 kilo biks met kwart bolletje muslie en samen met 7 shetlanders 2 pakken hooi per dag en wortels. hij staat dag en nacht buiten dus zomers ook nog genoeg gras. maar dan geen hooi meer.
Sita_
Geplaatst: 18-01-09 14:28
Mijn 4 jarige merrie krijgt 2x daags een volle schep (ongeveer een kilo) gewone ponybrok. Verder krijgt ze daarbij ook 2x daags een halve schep (ongeveer een 300/400 gram zal dat zijn) Natures best muesli.
Ook krijgt ze 4x daags een aardig dikke plak hooi..
Gentlegiant
Geplaatst: 18-01-09 14:32
wij voeren de haflingers heel verschillend als hij 4 plaken perdag krijgt en wortelen en appels kijk je wel uit met de suikers daar zijn koudbloedden redelijk gevoellig voor
mijn bijna 3 jarige krijg 6 kleine plakken hooi perdag ongeveer een halfschepje brok en staat de heledag op het land de brok krijgt ze omdat de rest ook wat krijgt
als je niet veel rijd zou je naar het rijden een halfje brok kunnen geven onbeperkt hooi en wortels er langsaf hier krijgen de merrie's heel verschillend brok licht eraan wat ze doet of ze drachtig is etc
mijn tinker ruin krijg op een dag smorgens 1 schep en savonds en 6 tot 8 kleine plakjes hooi
mijn 18 jarige haflinger krijgt 3x per dag 1/4 biks en 3 x kuil.. ondanks zijn leeftijd is hij nog errug fit druk en goed te rijden... wat ik dus ook bijna elke dag wel doe.. als hij meer krijgt word hij snel te dik en ook heeel druk
ik zou wat minder krachtvoer geven en meer/langer naar buiten laten gaan!
brenda13
Geplaatst: 23-01-09 20:18
liefst zo min mogenlijk
natuurlijk is dit een grapje maar ze krijgen niet erg veel, 2 keer per dag een plak hooi, verder s,avonds af en toe een paar handjes biks , en een aantal keren per week s,avonds een bakje wortels. natuurlijk hebben ze een liksteen , we voeren s,winters per dag bijna een baal hooi op aan 2 haflingers en een grote shet.... zomers staan ze 24-7 op de wei en proberen we ze een beetje krap te houden maar dat valt niet mee omdat ze doorgrazen tot dat er bijna geen gras meer staat, en dat geeft weer schade aan ons land , in het najaar als ze op stal gaan moeten ze echt weer lijnen, het zijn dan echte rolmopsen.
S_uus
Geplaatst: 24-01-09 03:42
2x hooi, (Flinke porsie's) 2x sportbrok halve kilo op een kilo per keer word ie al helemaal gek Hij is zo al gek genoeg
In je begin post geef je aan dat je 3/4x pw rijd en de rest longeert en dat met een bijna 4 jarige. Dat vind ik veel. Ze moet heel hard aan het werk voor een kleuter. Maar dat is mijn menig.
Vwb voer.
Die van mij staat op onbeperkt hooi en best zwaar in training en dan op 2x 1/4 brok na het werken een kwartje muesli en een paar penen en daar doet hij het al jaren goed op.
Besef goed dat je een sober paardje heb.... dus die hebben echt niet veel nodig.
Die van mij (moet nog 5 worden) krijgt 3 x daags veel ! kuil, daarnaast krijgt ze 1 x daags een wortel of 10, verder krijgt ze dus geen brok Wel vind ik dat je paard erg weinig buiten komt, ik snap dat hij of zij erg druk is