Ligt het aan haar, aan mij, of aan het weer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Ligt het aan haar, aan mij, of aan het weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:04

Je geeft inderdaad wel erg veel krachtvoer.
De mijne kan ook zo uit zijn dak gaan. Als hij buiten komt staat hij alleen maar te staan. Daarom laat ik hem ook eerst wat rennen voor hij mag staan. Zelf loopt hij de energie er niet uit, ook al staat hij buiten.

Verder krijgt hij een halve kilo basisbrok per dag en verder heel veel hooi. Soms eens een handje muesli of een beetje slobber. Maar daar moet hij het mee doen.

Haflingers zijn sobere paarden. Die hebben al dat krachtvoer niet nodig. Daar krijgen ze onnodig veel energie van en ze worden er dik van.

Die koeken zijn wel goed. Zeker met de beweging die jij geeft is onbeperkt hooi en een koek per dag voldoende.
Verder zou ik hem meer beweging geven. Meer longeren of zoek een bijrijder die er op kan.

Mensen vergissen zich in het karakter van haflingers. Ze zijn nuchter in hun hoofd en minder onder de indruk van dingen.
Maar ze zijn zeker niet heel braaf of heel rustig.
Het zijn ondeugende en eigenwijze dieren, pony's die moeten werken en anders heel vervelend kunnen worden. Over eht algemeen zijn ze flink voorwaarts. Okee, soms wel wat lui en je moet ze wat overtuigen. Maar ze zijn niet van nature sloom.

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:07

Minderen met wortelen zou ik zeggen. Ik moet van mijn instructrice ook minder wortelen geven omdat mijn paard daar te schichtig van wordt. Ze gaat van alles lopen en zot doen. Ze heeft dus teveel energie en mijn instructrice zegt dat het door de wortelen kan zijn. Dus wij gaan eens proberen geen wortelen te geven en dan zien we wel.
Ik weet niet of het bij jouw haflinger helpt, maar je kan het misschien eens proberen.

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:14

Ik hoop voor je dat het een stuk beter gaat, als je profecionele les krijgt. Zoals al meerdere mensen zeggen: Ze heeft geen respect voor, dit betekend dat ze heel dominant is. Hopen dat jullie eruit komen met zijn 2en

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:43

chipieke schreef:
Mijn weiland wordt 2x per jaar bemest met vloeibare koeienmest en ik heb me laten wijsmaken dat dat voor zomereczemers zelf nog teveel is?

Als er geen kunstmest bijkomt is dat prima, maar het mag niet meer zijn dan dat... Overbemesting werkt allergische reacties inderdaad sterk in de hand. Het is frustrerend dat je gras dan meteen op is, maar als je meer bemest is je weide te rijk. De enige oplossing om meer gras te krijgen is laten rusten - het gras de tijd geven om te groeien, dus.

Wij bemesten 2 keer per jaar; eens met kunstmest en eens met drijfmest en dat geeft naar mijn gevoel goede resultaten.

Groeten, SuSEQ

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:37

ik vind dat je haflinger erg weinig beweging krijgt!

als jou haflinger nu aangeeft dat ze met die 2 x 20 min. niet genoegen neemt dan moet je darr op aanpassen.
op stal en in een kleine paddock is niet voldoende.
het eten is veel te veel voor een haflinger die niets doet.

het is nu winter en mijn beide haflingers staan te springen (de 10 jarige krijgt half kilo muesly op een dag en de 4 jarige niets dan hooi.ze krijgen om de dag beweging(longe of rijden)andere dag 5 uur op een straatje staan.

jouw haflinger weet zich geen raad met de energie en doet daarom van alles incl dreigen.

dus minder voer en meer bewegen : longeren/rijden tot je merkt dat haar ei kwijt kan en dan weer concentratie vragen en oefeneningetjes geven.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:16

Haflingers behoren tot de zogenaamde "sobere rassen" en kunnen best wel lichte arbeid verrichten enkel en alleen op hooi. Ze halen "alles" uit "niets", vandaar dat ze ook zo snel te dik worden... De fokker van ons Hafje heeft ons op het hart gedrukt om geen krachtvoer te geven. Vorig jaar heeft hij een Haflinger teruggehaald. De man die het paardje kocht kloeg na een paar weken dat het dier onhandelbaar geworden was. Bleek dat ze teveel krachtvoer kregen. Het resultaat was een half verknoeid paard, want doordat ze "onhandelbaar" geworden was is ze ook nog verkeerd behandeld geweest. Onze Haflingers staan momenteel overwegend binnen (helaas ook te weinig weiland, in België is niet veel grond meer te vinden hé) en krijgen 3x daags hooi. Dat gaat prima. Als we ze loslaten op de weide gaan ze wel vrolijk bokken, maar dat is ook wel eigen aan de vrolijke Haflinger. Daarna gaat het snel hoofd naar beneden, en eten maar... We gaan in elk geval niet met ze rijden voordat ze even "gelucht" zijn op de weide. Dat neemt niet weg dat Haflingers behoorlijk dominant kunnen zijn. Wij hebben ook zo'n draak gehad die aan de longe een loopje met je nam (die was zo sterk dat hij je gewoon mee sleurde, einde verhaal). Dus bekijk eerst wat het geeft met minder krachtvoer, en verder is het prima dat je er iemand bijgehaald hebt om je te helpen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:05

Ik sluit me bij veel voorgangers aan: sobere paarden die niet meer dan twee keer per week moeten werken hebben genoeg aan ruwvoer plus een vitaminekoek.

Om weer vertrouwen te krijgen zou ik inderdaad eens op zoek gaan naar een stoere, onverschrokken bijrijder (al is het maar voor een tijdje). Als die de pony weer lekker (rustig) rijdt kun jij er na een tijdje ook weer op zonder angst en dat is het belangrijkste.

paardnpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:31

Ik heb precies hetzelfde. denk dat het door het weer komt. Lees er meer berichten over.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:36

ik herken het
ik kreeg mijn haf rond vorige jaar in deze tijd
hij stond toen buitendijks.
zonder deken
in april ben ik met lessen begonnen.
van juli tot september heb ik een mega goeie tijd met hem gehad. liep lekker nagevelijk, stelling noem maar op.
en sinds 2 maanden is het gedaan met de pret
geen respect meer voor mijn rechterbeen.
loopt weg over zijn schouder
in de winter is er niks mee te beginnen.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:33

Als er in de winter problemen zijn die er niet waren in de zomer/najaar moer er inderdaad gekeken worden naar wat je nu anders doet?
Logisch lijkt mij Haha!
Minder weidegang,meer brok,minder training,ander voer.
Dus sober voeren,veel naar buiten,doorrijden en je haf blijft gewoon normaal zoals die ook afgelopen seizoen is geweest.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 20:48

even update van het topic Clown

Het gaat met Zyta al veel en veel beter! Ongeacht het feit dat ze nu haar energie toch niet kwijtkan met dat vriesweer is ze enorm rustig, ze krijgt minder voer, meer aandacht, wordt elke dag (als het niet zo vriest als nu natuurlijk) even lekker opgejaagd en het doet haar goed! Elke dag gaat ze nu op de wei, die is ook bevroren maar wel vlak en daar kan ze dan ook wat rondlopen, voldoende voor haar, want van niet in haar buurt mogen komen zonder gebeten te worden staan we momenteel hier Haha!

Afbeelding

Afbeelding

niet op m'n kop letten Clown

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:50

Fijn om te horen dat haar streken fel verminderd zijn... Lachen

Er is niks mis mee hoor. Knipoog

eefiejj95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:01

omdat het winter wordt hebben de paarden meer energie misschien ligt het daar aan maar naar aanleiding van jou verhaal zeker niet aan jou.
dat merk je met heel veel paarden die ineens de bak door schieten omdat ze zich warm willen houden omdat het zo koud is

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:15

eefiejj95 schreef:
dat merk je met heel veel paarden die ineens de bak door schieten omdat ze zich warm willen houden omdat het zo koud is

Een gezond paard heeft een goede vacht en kan zichzelf verwarmen. Het heeft dus geen beweging nodig om zich warm te houden; als dat wel zo is, gaat het beven en niet rondrennen. Het zijn geen mensen, hé...

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 09:52

chipieke: Fijn dat het beter gaat! Het ziet er ook erg lekker uit op de foto's Vingers aflikken

Emiliee_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:34

Jouw zyta lijkt een beetje op mijn sita !
Bij mijn pony ligt het vooral aan het weer en omdat ze ziek is geweest ! maar ik verwacht dat het in de zomer beter zal gaan!

edit : Fijn dat het al beter gaat met de jouwe !

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:48

inderdaad fijn dat het al beter gaat!
toch ben ik het met Amanda eens dat echt niet alle haflingers als brave goedzakken kunnen worden betiteld zoals hier in sommige gevallen wordt gesuggereerd..
zo van; haflingers zijn meestal erg gelijkmatig dus dit is redelijk afwijkend gedrag..

KAN zo zijn maar hoeft niet..

in jouw geval TS was het misschien inderdaad het gebrek aan voldoende beweging en teveel voer maar haflingers zijn ook gewoon super slim en hebben het meteen door als ze over je heen kunnen lopen (en in het geval van een haf dus vaak 'denderen' dan Tong uitsteken )..
ik heb geen verstand van haflingers in het algemeen - begrijp me niet verkeerd- maar ik heb er ook 1 die 9 van de 10 keer precies exact doet wat er van haar verwacht wordt..super braaf , goudeerlijk , nix mis mee..(Staat bijna 24/7 op het land in een grote kudde, hoeft haast niets te doen wat werk betreft..dus ideale omstandigheden.)
En owee als ze het de 10e keer op der heupen heeft!! dan dan weet ik ook niet waar ik het zoeken moet, moet ik je eerlijk zeggen.
Dan sta ik ook echt met de handen in het haar omdat ik echt niet weet wat ik er mee aan moet of waar het vandaan komt..
En over het respect en grondwerk; zegt ook niets! mijne kan ik met een vingeraanwijzing sturen..grondwerk zit super goed in (had haar als baby dus kon niet anders), maar op het moment dat ze het op der heupen heeft is dat grondwerk geloof ik ver te zoeken Bloos

BIj mij gaat het met vallen en opstaan..gelukkig overheersen de super leuke dingen en het plezier dat ik met haar heb, maar wil je wel zeggen dat ik wel snap als je het soms niet meer weet..
ik heb soms ook het idee dat iedereen precies weet hoe het zou moeten gaan maar dat ik denk; Bij mij gaat het dus echt NIET volgens de boekjes Knipoog Bloos
Gewoon volhouden; je komt er vanzelf! Tis al een goed teken dat de beweging en voer hebben geholpen en je je wat zekerder voelt!
ga zo door meid!

willytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 21:14

Het kan zijn dat ze zo druk is door de winter, mijn Haffie rent ook alsmaar door de bak, helemaal knetter :P Maar ik denk inderdaad ook gewoon volhouden! Haflingers kunnen echt eigenwijs zijn!! Ik hoop dat het lukt, het gaat vast steeds beter ;) Misschien kan je leuke oefeningetjes bedenken met je Haflinger om een band op te bouwen? Al is het maar gewoon bij haar in de wei zitten ofzo... Ik probeer met mijn paardje altijd de oefening aan de hand, stilstaan, en achteruit... Daar was ze het eerst ook niet mee eens, en met dit weer was ze ook heel boos haha maar ze weten vanzelf wel wie de baas is!
Heel veel succes ermee ;)

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:35

Gelukkig gaat het al beter.
Het eerste waar ik aan dacht was inderdaad het voer.
Die van ons krijgen alleen gras en in de winter hooi en brood. Daar doen ze het mee en ze zijn erg fel. We hebben ze een keer een winter brok bij gevoerd (echt maar 'n schepje) en toen waren ze ook echt bommetjes. niet normaal! Dat doen we dus niet meer..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:29

fijn dat het beter gaat