Taxatie Haflingers 2, Maximaal 2 foto's per post!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:10

Ik maak me er niet druk om en ben meer dan tevreden met mijn haf. Ik zie ook nergens staan van niet ;)
Was alleen benieuwd wat hij waard zou zijn op de markt.
Ik vind taxeren ook leuk, maar wel op basis van de gegevens van een paard, niet of ik hem/haar leuk vind of niet.
Maar goed, voor een serieuze taxatie hoef ik hier inderdaad niet te zijn ;)

CoronaLime

Re: Taxatie Haflingers 2, Maximaal 2 foto's per post!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:20

Nou Amanda, als je zo benieuwd ben, zo taxeer ik een paard algemeen;

Taxatie Jim;
Schofthoogte; mooie grootte
Leeftijd; Mooie leeftijd
Afstamming; onbekend + 0 fokwaarde vanwege ruin
Sport; B dressuur, geen springen
Uiterlijk; Ouderwets type, niet zo'n aansprekend koppie, wel mooi behang
Minpunten als stalgebrek/zomerexceem oid; geen

Nou, bij een haf ga ik dus standaard uit van rond de 900 euro, sport & fok heeft hij helemaal niet, hij heeft wel een mooie leeftijd & mooie stokmaat, dus vandaar dat ik maar op 1000 euro uitkom.

Ik vind het wel jammer dat je nu gelijk doet alsof wij allemaal op smaak taxeren, dat doe ik (en waarschijnlijk anderen hier ook) niet, het weegt wel mee in mijn besluit.
Als je een ontzettend mooie haflinger met voor de rest dezefde stokmaat & klassering dan zal er waarschijnlijk zo 400-500 euro bij op komen, in mijn ogen dan.

En daarnaast, haflingers moeten het vaak toch van hun uiterlijk hebben. De doorsnee haflinger is geen markt voor, alleen die het echt goed doen in de sport, ontzettend mooi zijn & braaf zijn (liefst een combinatie van die 3) dié krijg je wel verkocht voor een prima prijs.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:24

Ik ben dan wel nieuwsgierig hoe je aan die 900 komt. :j
Ben het verder met je opsommingsrijtje eens, maar ik vind die 900 als uitgangspunt wel heel laag.
Uiterlijk zie je overigens wel bij elk ras. Het liefst veel behang, braaf maar niet té en goed presteren. Maar vaak betaal je er dan ook meteen de hoofdprijs voor :j

En op smaak taxeren baseer ik toch wel op veel uitspraken: € ..., niet mijn smaak.
Toch niet heel vreemd dat ik dan denk dat er ook wel grotendeels op smaak wordt getaxeerd ;)
Smaak bepaalt geen prijs, dat bepaalt of je een paard koopt of niet.
En tuurlijk, het is maar wat de gek er voor over heeft. Maar dan is het nog steeds geen reëele marktwaarde.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:37

900 euro is wel erg laag voor nu hoor. Zo wordt de crisis nog erger!
Ik zou Jim taxeren op 1100 euro, maar dat komt omdat het een ouderwetsere ruin is zonder papieren.

Hij heeft toch ook lichte headshaking?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:41

Hij heeft een allergie voor stof. Goed punt, dat was ik vergeten en zal zeker invloed hebben op de waarde :j
Maar is onder controle door 24/7 buiten te zetten en met neusnetje te rijden. Hij schudt nog nauwelijks. Alleen om ergens onderuit te komen :+

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:42

Om heel eerlijk te zijn denk ik dat somige haflingers uit dit topic voor de taxatieprijzen, hoe laag ook, toch niet weggaan, dus denk dat de actuele marktwaarde er sowiezo wel vrij los van staat. En het is natuurlijk ook maar net wat voor koper je tegenkomt en wat voor mensen er op zoek zijn.

Dat van blablabla euro omdat het niet mijn smaak is dat is meestal even kort neergezet, van mijn kant dan. Ik zet ook vaak neer leuk beestje maar dan nog steeds geen heel hoge taxaties. Ik vind dat smaak zeker wel een deel is voor een taxatie, maar je hebt wel gelijk dat het ook bepaalt of je een paard koopt of niet.

900 euro vind ik gewoon een nette prijs voor een gemiddelde haflinger. Dus zegmaar, normaal uiterlijk, geen nivo, gemiddelde afstamming, geen extra premies etc. Volgens mij is dit wel vrij reeel richting marktwaarde, vraagprijzen daargelaten. Als je kijkt dat een haflingerveulen fokken zo'n 600 euro (dekking + 2x scannen) kost, een paar jaar laten lopen en dan is 900 euro wel een vrij reele, maar alsnog inderdaad lage basisprijs. Maar hierin heb ik wel mee laten wegen dat je een gewone haflinger straatstenen niet kwijt kan.

Even een voorbeeld je hiervan;
Bij ons op stal staat een haflinger, oud type, vrij onbekende afstamming, korte manen & een typisch merriekarakter, 12 jaar oud. Ze is niet heel mooi, maar ook niet lelijk; brede bles en met rijden is ze soms een beetje eigenwijs. Voor de kar doet ze het wel heel goed. Hij heeft inmiddels 3kwart jaar te koop gestaan en er zijn een stuk of 3 mensen wezen kijken, en hij staat er nog steeds. De vraaprijs is al neergegaan van 1700 naar 1500 en zelfs daarvoor wilde niemand hem hebben, en er is eigenlijk helemaal niks mis met het beestje.

ook aan de hand daarvan lijkt 9000 euro een nette basisprijs.
Laatst bijgewerkt door CoronaLime op 01-07-11 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:44

Eridinges, door een taxatie word de marktwaarde toch niet lager? Die komt er gewoon door vraag & aanbod.

Daarnaast wil ik nog even toevoegen dat ik denk ik de basiswaarde van een luxe haflinger misschien wel wat hoger vind liggen als een van het ouderwetse type omdat er meer vraag is naar luxe haflingers tegenwoordig.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:46

Mensen willen ook voor een dubbeltje op de 1e rang zitten.
Prijzen zijn tegenwoordig inderdaad heel laag. Crisis.
5 jaar geleden kon je zo 1000 euro meer krijgen/vragen dan nu :j
Wat ik 3 jaar geleden voor Jim heb betaald zou ik nu ook niet meer doen. Maar zouden ze waarschijnlijk ook niet meer vragen.

Eigenlijk kost fokken met die prijzen alleen maar geld, want de daadwerkelijke kosten zul je er nooit uithalen.
Zonde eigenlijk. :j

Luxe is wel gewild tegenwoordig. Ik zie zelf meer het barokke type. Dus ook niet meer ouderwets, maar wel massa, met ruime bewegingen en hoog op de benen.

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:47

Sinne Saule: 1550
Nixe: 1300
Alfons: 1425

Nu mijn haflingertje:

Naam: Rixta
Vader: Wildbach
Moeder: Jaike van de Bosrand
Vadermoeder: Star
Niveau: L dressuur/springen, losspringen 1,35 record.
Stokmaat: rond de 1,50.
Geboortedatum: 11-4-1997
Beheerst: galopwissel en wijken.
Bijzonderheden: bles met kol daarin.

Afbeelding
Afbeelding

Waar taxeren jullie Rixta op ?

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:49

Nee oke, maar ik vind dat je er wel rekening mee moet houden. Voor sommige haflingers die nog niks hebben gepresteerd vragen ze 2500 euro, ze hebben een mooie afstamming, maar of ze worden verkocht voor die prijs?

Het is ook een kwestie van smaak, want al zie je een paard dat aan je wensen voldoet en de klik is er, laat je dat paard toch ook niet staan. Tenminste ik niet. En zoals je al zei het is meer op smaak en wat je zelf belangrijk vind.

Amanda de mijne is ook een headshaker, maar met rijden is het inderdaad ook aardig onder controle.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:52

Amanda schreef:
Mensen willen ook voor een dubbeltje op de 1e rang zitten.
Prijzen zijn tegenwoordig inderdaad heel laag. Crisis.
5 jaar geleden kon je zo 1000 euro meer krijgen/vragen dan nu :j
Wat ik 3 jaar geleden voor Jim heb betaald zou ik nu ook niet meer doen. Maar zouden ze waarschijnlijk ook niet meer vragen.

Eigenlijk kost fokken met die prijzen alleen maar geld, want de daadwerkelijke kosten zul je er nooit uithalen.
Zonde eigenlijk. :j

Luxe is wel gewild tegenwoordig. Ik zie zelf meer het barokke type. Dus ook niet meer ouderwets, maar wel massa, met ruime bewegingen en hoog op de benen.

Precies, het is hartstikke zonde maargoed, de bijzondere gevallen zullen altijd hun geld wel op blijven brengen.
Ik hou juist wel van het luxe type, maar dat is gewoon kwestie van smaak.

Fokken met haflingers is sowiezo ook beetje mis gegaan geloof ik.
Ik kan hier in het dorp zo een aantal mensen opnoemen die een haflinger hebben lopen en er een (niet goedgekeurde) hengst bij doen in de hoop op een leuk veulentje. Op zo'n manier krijg je de markt ook wel verzazigd.

Mijn haf zou ik zelf ook lager taxeren dan waar we haar voor gekocht hebben, maar dat komt ook deels omdat ze eigenlijk helemaal niet te koop was. We hadden gewoon een klik en dan is het het geld gewoon waard vind ik. :j

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:17

Rixta: 2000 euro, leuk beest zeg!

Haha nou durf ik die van mij helemaal niet meer te laten taxeren :+

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:19

Ben je bang voor mijn kritische oog? O:)
Ik ben gewoon heel kritisch, maar ik denk dat je manchester nog wel leuk zou kunnen verkopen hoor, knap dier om te zien en hij doet 't prima op concours.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:21

Haha nee, ik heb er best een bedrag voor neergelegd, maar vind het niet erg!
Het gaat me tenslotte om het plezier en tenslotte is hij mijn beste vriend :o haha

Maar goed, ik zal eens kijken als ik hem hier nog durf neer te zetten!
Imo zijn haflingers meer waard dat 1000 euro!
Vind het soms echt belachelijk lage prijzen in het andere topic (lees: hoeveel heb jij voor je haf betaald).
Maar goed, dat is mijn mening :P :+

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:30

Ja, dat ben ik ook zeker met je eens.

Maar de markt voor haflingers is gewoon totaal verzazigd, daarom zijn de gemiddelde geen klap waard... Echt jammer maargoed, dat krijg je ook als mensen zo gedachteloos blijven rondfokken voor de lol.. :+

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:36

@DDW1190, dankje. Jouw haflinger mag er ook wezen :$

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:43

Nog meer mensen bezig met Taxateren? Welke paarden moet ik nog meer taxeren, geef naam + pagina waar paard op staat :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:27

Likemaaike: Leuk beestje! aangezien ze niet super jong meer is, maar wel heeft gepresteerd zou ik 1500 zeggen :j

Paula1990: volgens mij zit daar wel toekomst in! voor nu zou ik 1300 zeggen. :)

Walando : 1600, daar zit ook wel toekomst in, lekker sportief gebouwd!

Damarscha: 1300, een kruising en geen papieren

Jim: 1300, niet bepaald mijn type paard maar wel al L1, dus heeft al wel een beetje gepresteerd :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:40

Voor hoeveel zouden jullie Beau taxeren? :)

Naam: Beau
leeftijd: 5 (08-04-06)
geslacht: ruin
schofthoogte: 1.48 m. (groeit nog)
niveau: M1 startgerechtigd
(laatste wedstrijd: 199 & (199-4) 195, in 4 wedstrijden door de L2 heen)
Springen: heb met hem 1 meter gesprongen.
Andere ambities: Leert snel, zo ook met Vrijheidsdressuur.
Hij kan de Jambette, spaanse pas, en al een beetje steigeren op commando.
Karakter: Erg werkwillig met een ontzettend vrolijk karakter, maar heeft wel temperament
en kan vooral swinters erg heet worden. Hij is erg trouw.
heeft geen papieren.

Afbeelding

Tijdens ons L2 debuut
Afbeelding
https://lh4.googleusercontent.com/-a1i6 ... G_0338.JPG

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:41

1800 euro

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:47

Ondanks het hebben van geen papier (heeft bij mij voor een ruin geen enkele toegevoegde waarde)

2500/3000

Beau heeft een mooie leeftijd met een heel net niveau. Verder heeft hij ook een mooie maat en een goed karakter, ik denk alleen niet dat hij nog veel omhoog zal gaan, hij zal misschien nog wat breder worden.

Birtee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:47

Beau; zeer mooi haflinger, 1 van de mooiste die ik ooit zag.
ik schat 2500,- euro

Rixta; niet echt mijn type, ook al redelijk oud
ik schat 1300,- euro

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:14

Bedankt voor jullie taxaties, en ik blijf fan van die supermooie Beau. Als ik weet voor hoeveel ik hem heb "gekocht" is er echt nu heel veel winst op, maar ja helaas is de paardenmarkt in elkaar gestort. Verkoop haar ook nog niet hoor (aa)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:16

Beau: 3000 euro, jammer van zijn stamboom, maar voor de rest toppie :D

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:14

Haflingereigenaren verkrachten zelf de prijzen...
Alleen al als je kijkt hoe hier wordt getaxeerd, de prijzen op marktplaats etc.

Ik kijk naar:
Leeftijd in combinatie met prestaties in de sport: Een 15 jarige die L loopt is voor mij minder waard als een 4 jarige die L start.
Merries met potentie of prestaties in de fok hebben voor mij een meerwaarde, prijs gaat wel zakken door bv. hoge leeftijd en weinig sportprestaties.
Een erg mooie haflinger kan zo 500 a 1000 euro meer kosten in mijn ogen.
Geen papier doet de prijs ook zakken.
Exzeem allergie/ gebreken is funest voor de vraagprijs.

Dream: 1600 euro
Merrie, niet naar keuring geweest en geen prestaties.
Jonge leeftijd, mooi behang, veel potenties voor de toekomst met het oog op jonge leeftijd.

Nixe: 1600 euro
Merrie, 9 jaar, Fokwaarde, geen sportprestaties (wat wel wordt verwacht bij een paard van 9)
1600 euro, was het niveau in de sport hoger was de taxatie ook hoger.

Alfons: 1300
Ruin, 7 jaar, weinig voorpluk, geen prestaties (wat wel wordt verwacht op 7 jarige leeftijd)

Eliza: 1300
Allround ervaring in de sport, kleine stokmaat, allergie en de stokmaat doen de prijs zakken.

Jim: 1600
Allround, jonge leeftijd en al veel ervaring dus potentie voor toekomst, Helaas geen papier

Rixta: 1500
14 jaar, nette prestaties, prijs zakt door leeftijd in verhouding tot prestaties

Beau: 3250
Heel veel potentie voor de toekomst. Jong en al veel in petto en op naam. Helaas geen papier.

Walando: 1700
Jong, mooi, groot, potentie voor de toekomst

Damarscha: 1000
Kruising, ouders onbekend, geen prestaties, wel erg mooi

Arlet: 1600
Jong, mooi, grote stokmaat, potentie voor toekomst.

Er komen geen mega prijzen voorbij in deze taxatie.
Kom ook geen totaal plaatjes tegen (gezond, prestaties, papier, uiterlijk, fokwaarde icm sportprestaties etc)
Dream, Jim, Beau, Arlet, Warlando en Damarscha kunnen in de toekomst nog flink in prijs gaan stijgen.

Dream door: Goed resultaat op keuringen te behalen en goed in de sport uit te komen.
Arlet: Wat voor Dream geldt is ook voor Arlet.
Jim: Nog meer in de sport te bereiken lukt makkelijk met zijn leeftijd, helaas geen papier!
Damarscha: Zie Jim
Warlando: Kan nog ver komen in de sport de looks heeft hij mee!
Beau: Heel erg zonde dat hij geen stamboom heeft. Beau kan nog gaan stijgen als jullie Z gaan halen *D
Laatst bijgewerkt door doei op 04-07-11 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt