Wie gaan er allemaal 1 Februari a.s. naar de HENGSTENKEURING

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 09:23

doei schreef:
Zo dat is dan wel goed balen, dat kan de hengst 1 jaar aan dekken kosten :roll:
En stel paard heeft echt geen overbeet dan vind ik dit wel een grote fout van het KVTH.
Dus op de primering wachten tot volgend jaar :(:)...

Als de hengst wordt goedgekeurd op de nakeuring mag hij dekken hoor. De hengst heeft geen overbeet, maar toch vind ik dat de hengstenjury correct heeft gehandeld. En ook de controlerend dierenarts heeft correct gehandeld, die heeft namelijk een overbeet geconstateerd op de melktanden. Gelukkig alleen daar en niet op het volwassen gebit.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:28

de jury heeft helemaal NIKS gedaan......de veterinaire arts had het ''waargenomen'' die heeft het aan de jury gemeld,,er is niet eens in zijn mond gevoeld door de jury.....sperriempje is niet los geweest of niks.........ik vind het dus allemaal niet zo correct gegaan als jullie denken....... >;)

DDW1190

Re: Wie gaan er allemaal 1 Februari a.s. naar de HENGSTENKEURING

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:00

nou toch nog goed nieuws Amazone.. misschien is het wel beter dat hij mag komen op de nakeuring, laat ze het dan maar eens voelen.. ik weet niet wat ik er echt over moet denken, maar je gaat meestal meer af op een arts dan een jury.. maar ik ben er niet bij geweest dus oordelen kan ik daar niet echt over..

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:24

amazone77 schreef:
de jury heeft helemaal NIKS gedaan......de veterinaire arts had het ''waargenomen'' die heeft het aan de jury gemeld,,er is niet eens in zijn mond gevoeld door de jury.....sperriempje is niet los geweest of niks.........ik vind het dus allemaal niet zo correct gegaan als jullie denken....... >;)

Heeft de dierenarts niet in z'n mond gekeken? Een overbeet is wat lastig vast te stellen zonder in de mond te kijken, vermoed ik ;)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:17

de arts heeft wel gekeken,maar niet goed.....als je goed keek dan zag je achter de ''ouwe'' tanden een nieuw rijtje tanden staan die wel goed sloten....en dat kon je alleen zien als je GOED zou kijken.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:25

ben wel benieuwd hoe dit af gaat lopen hoor! ben natuurlijk ook niet van de keuringscommissie :+

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:16

Op de uitslagen lijst van het KVTH staat een fout
De hengst Nymo wordt onder de verkeerde eigenaar vermeld
5 jarige
Nymo Liz Nebukadnezar x Abel is van Stephanie M. Steenhuis te Almere catalogus nr 118

Bij het Haflinger forum wordt het wel goed weer gegeven

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:36

Even een vraagje ik vroeg het me op de keuring ook al af. Wat betekend Liz. wat bij veel hengsten staat? Onder andere Windspiel heeft het staan (viel me al op toen ik in de papieren van Wimbley keek) Weet iemand dat?

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:51

Dat staat voor een tirools gefokt paard
Kan dat ik het niet goed heb

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:55

jep,dan is het een oostenrijker.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:09

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:26

Welk nr had Adel op de keuring vorige week?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:44

105

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:55

:) thanks

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:34

Hallo allemaal,

Ik zie dit topic waarschijnlijk een beetje laat..Maar hoe werkt het als je met een hengst naar de hengstenkeuring wil? Ik heb 2 Haflingerhengsten lopen, eentje die dit jaar 3 word. Ben ik dan te laat, of kan ik alsnog als hij 4 jaar oud is met hem naar de hengstenkeuring toe? Ik ben wat dat betreft echt een leek, wie kan mij wat duidelijkheid verschaffen :D

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:03

amazone77 schreef:
de arts heeft wel gekeken,maar niet goed.....als je goed keek dan zag je achter de ''ouwe'' tanden een nieuw rijtje tanden staan die wel goed sloten....en dat kon je alleen zien als je GOED zou kijken.

Ik heb hem zien worstelen en de hengst liet zich niet in de mond kijken.
Er is op zo'n moment ook geen tijd voor. Een uitgebreider onderzoek zou dan nodig zijn.
Het is hetzelfde wanneer er iets onduidelijk is tijdens een voetbalwedstrijd. En daar komen ze achteraf niet eens terug op hun besluit.
Het is niet altijd eerlijk helaas.

@Amanda, in principe ben je te laat. Je kunt niet nog ff snel ergens binnen komen vallen, er gaat maanden lange voorbereiding (training) aan vooraf. Met een 4 jarige kun je volgend jaar ook mee doen. Je kunt het beste contact opnemen met de KVTH.

DVVHGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:40

Amanda_T schreef:
Hallo allemaal,

Ik zie dit topic waarschijnlijk een beetje laat..Maar hoe werkt het als je met een hengst naar de hengstenkeuring wil? Ik heb 2 Haflingerhengsten lopen, eentje die dit jaar 3 word. Ben ik dan te laat, of kan ik alsnog als hij 4 jaar oud is met hem naar de hengstenkeuring toe? Ik ben wat dat betreft echt een leek, wie kan mij wat duidelijkheid verschaffen :D

voor de keuring van dit jaar ben je telaat
volgend jaar kun je wel mee doen
ik zou er alleen heel goed over nadenken waar je aan begint
ik heb met nymo mee gedaan omdat ik graag 1 nakomeling zelf wil hebben voor de sport
maar als ik ga bedenken wat ik nymo allemaal ontneem
buiten spelen met vriendjes is er echt niet meer bij
zou ik er echt heel goed over nadenken of je dit werkelijk wilt

15 graden gaat de eersten dekken op
zodra het begint met vroeg donker worden blijven de lampen aan
om op dezen manier te voorkomen dat die winter vacht krijgt
( een paard dat geschoren is ziet er dof uit )
vroeg genoeg beginnen van schoon houden van zijn staart en manen
( anders word die geel en dat krijg je er niet een dag van te voor uit )
voer schema aan passen mag niet te dik zijn en niet te dun
afgezien van de maanden lange training die voor af gaat
voor geld hoef je het ieder geval niet tedoen
vorig jaar zijn er nog geen 600 dekkingen geweest
en dan zijn er maar enkele hengsten die ook werkelijk gebruikt worden
daar bij betaal je voor de eerste keuring een flink bedrag

maschke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:20

Wicky schreef:
JastieHorse schreef:
Op filmpjes vond ik zijn bewegingen ook niet super! Kwa uiterlijk en uitstraling vind ik het wel een hele gave hengst!
Maar goed wie weet wat hij in de toekomst brengt :)

Welke toekomst? De hengst wordt dit jaar zeven, die wordt echt niet luxer in de loop van de tijd hoor. Qua beweging zal hij vast verbeteren, hij heeft een goede ruiter, maar dan vertekend het beeld wel. De natuurlijke aanleg is het niet.

Ben erg benieuwd naar jullie mening over de beide heren van de Broekmolen, Abe (bij de zesjarigen afgekeurd) en Auke (bij de vierjarigen afgekeurd). Persoonlijk vraag ik me af waarom die dieren in de ring verschenen, zeker Abe die dit jaar voor de tweede (of alweer derde) keer is afgekeurd.

zou je dit ook recht in mijn gezicht durven zeggen mocht ik je tegen komen?? Abe EN Auke zijn prachtige hengsten waar wij veel plezier aan beleven, en dit zien wij zowiezo als training voor de hengsten, en ten tweede is de jury van mening dan Abe niet genoeg hengst is, wat in mijn ogen geen rieeel commentaar is, en die mening deeld de eigenaar met mij.... Als je je een beetje verdiept in de hengsten bond weet je ook meteen wie dat dan is he... Abe verslaat meerdere goedgekeurde hengsten op concours zowel in de B ALS in het L1, dus waarom zou hij dan niet kunnen bewegen??? Auke is misschien wel nog wat l
klein en dat wisten wij ook. Voor de eigenaar en mij is t goed te weten dat we de moeder nog steeds op stal hebben en uit een hele mooie lijn komt, helaas nooit iets meegedaan vanwege t beroep van de eigenaar, zoals je in t boekje kunt lezen ( prof. dr J. de Haan ) . beetje respect graag!! Maar wie ben jij eigenlijk en waarom heb je iets tegen mijn schatten??

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:36

maschke,ik vind ook dat ''sommige'' mensen hier de afgekeurde hengsten af staan te zeiken.......
en vind dat zo respectloos voor de eigenaren.
iedereen is trots op zijn hengst,heeft er veel tijd in gestoken,en dan daarbij IEDEREEN heeft recht om met zijn of haar hengst naar de keuring te komen.
de jury ''oordeeld'' of ze de hengst goed genoeg vinden als vader dier.
ook al ben ik het persoonlijk niet met de jury eens hoe hun een hengst beoordelen....maar goed dat ter zijde ;)

weet zeker dat er verschillende hengsten bij zitten die afgekeurd zijn over een tijdje toppers zijn in de dressuur ring.......
respect is vaak ver te zoeken in de ''hengsten wereld'' helaas......kom daar steeds meer achter.en vaak is jaloezie de reden. ;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:46

Ik sluit me bij jullie aan :j

maschke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:55

@ amazone77 : ja daar heb je gelijk in, de jury heeft toch een bepaald beeld van hoe ZIJ een hengst graag zien he... en inderdaad , jaloezie is een grote spelbreker voor sommige mensen. ik ga gewoon lekker verder met mijn mannen en kom volgend jaar gewoon terug, pest de jury lekker een beetje hahahaha..... enne bedankt voor je bericht ...

enne @ doei; dank je wel , wist ik al eigenlijk, ;)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:57

Inderdaad dat vind ik ook! Ik heb ze zelf niet IRL gezien dus kan al helemaal niet erover mee oordelen, maar ik denk dat je het stukje ´afkraken´ blijft houden bij de paardensport! want gelukkig heeft iedereen zijn eigen mening!

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:01

Klopt iedereen heeft zijn eigen mening en ik denk dat je die hier ook gewoon mag neerzetten.
Het is niet leuk om te lezen voor de eigenaren maar om dan direct zo te reageren vind ik persoonlijk ook een beetje heftig.
En laten we met zijn allen niet vergeten dat een keuring voor een hengst iets anders is dan een dressuur proef.
Want qua dressuur zullen er ook een heleboel merries en ruinen de ggk hengsten eruit lopen of dit nu in de B is of tot in de Z.
Wat niks zegt over de bewegingen van het dier.
Op de keuring spreken we van natuurlijke beweging ! Dit is wat anders dan de bewegingen die een paard laat zien ohz.

Daarom rijden een hele hoop hengstenhouders al een paar maanden niet meer op hun paard voor de keuringen!

Even een vraagje aan maschke de hengsten van jullie komen oa uit de moeder lijnen van de milt zag ik !
Dan heb ik ook de vraag waarom de merrie zelf destijds niet is opgenomen in het stamboek?

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:18

Citaat:
Want qua dressuur zullen er ook een heleboel merries en ruinen de ggk hengsten eruit lopen of dit nu in de B is of tot in de Z.
Wat niks zegt over de bewegingen van het dier.
Op de keuring spreken we van natuurlijke beweging ! Dit is wat anders dan de bewegingen die een paard laat zien ohz.

Dit klopt Nymo is van af November niet meer onder het zadel geweest

In het verleden hebben we een haflinger hengst gehad die liep voor geen meter
galoperen kon hij hellemaal niet
we hebben hem gecastereerd en in de sport uit gebracht
Na twee jaar liep hij in het Z en haalden 8 voor de uitgestrekte draf tussen de KWPN ers
en 7 voor de midden galop
Training kan een paard hellemaal veranderen

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:34

tuurlijk mag iedereen zijn eigen mening hebben,vooral hier op bokt. ;)
maar het is maar net hoe die persoon het hier neer zet......als iemand een hengst niet mooi genoeg vond off wat dan ook mag je dat natuurlijk gewoon zeggen......,maar sommige weten dat zo op een respectloze manier te zeggen dat dat heel naar over komt.
en dat is niet leuk voor de eigenaar van de hengst.

dinsdag zullen we te horen krijgen hoe het verder zal gaan met sterago.