Het Haflinger DAGBOEK

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 08:21

Zazalover, spannend zeg al die verhalen!

Jodie: denk dat wei = beweging net wel goed is tegen hoefbevangenheid. Kan je hem niet op een kale wei zetten of eentje waar niet zo heel veel gras meer op staat?

Marga, héél spannend! Ik heb persoonlijk wel niet zo goede ervaringen met die kliniek. Nu ja eigenlijk maar met één van de dokters en in kader van keuringen, dat hij eerder zei wat je wou horen dan dat hij de waarheid zei... Maar in dit geval zal alles wel netjes en correct verlopen! Heel veel succes met Crispy! En laat ons iets weten eh?!
PS: woon je nabij de grens misschien?

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 09:28

Ympi schreef:

Jodie: denk dat wei = beweging net wel goed is tegen hoefbevangenheid. Kan je hem niet op een kale wei zetten of eentje waar niet zo heel veel gras meer op staat?

Marga, héél spannend! Ik heb persoonlijk wel niet zo goede ervaringen met die kliniek. Nu ja eigenlijk maar met één van de dokters en in kader van keuringen, dat hij eerder zei wat je wou horen dan dat hij de waarheid zei... Maar in dit geval zal alles wel netjes en correct verlopen! Heel veel succes met Crispy! En laat ons iets weten eh?!

Dank je, Crispy staat in Sprundel dicht bij Etten-Leur, Breda. Dus is nog wel een eindje rijden, denk kleine 1,5 uur met de trailer.

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:10

Ympi schreef:
arankeng schreef:
Welkom terug Jodie! Genoten van je vakantie?

Ik moet denk ik maar alvast aan het feit gaan wennen dat ik niet meer zo lang bij Sandra en Amber zal zijn, ik wil niet dat het over gaat maar het stopt een keer.

Dat klinkt niet zo fijn... Je weet dat je hier altijd terecht kan eh!

Dank je :D

Wat vinden jullie de leukste kleur bij een haflinger?

Ympi

Re: Het Haflinger DAGBOEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:50

Die van mij loopt nu in het bruin... Vind ik erg mooi, met een lichtblauw biesje... Hangt er ook wel wat vanaf welke kleur je Haf heeft, donkerder of lichter?

Hoe komt het dan dat je naar België komt Marga?

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 10:56

Ympi schreef:
Die van mij loopt nu in het bruin... Vind ik erg mooi, met een lichtblauw biesje... Hangt er ook wel wat vanaf welke kleur je Haf heeft, donkerder of lichter?

Hoe komt het dan dat je naar België komt Marga?

Moerbeke is een erg uitgebreide kliniek met veel meer mogelijkheden qua apparatuur etc. dan hier in NL, ze kunnen daar ook alle foto's, scans etc etc maken. Met mijn eerste Haffie Maggie ben ik na een half jaar dokteren naar Moerbeke doorverwezen en daar hebben ze haar helemaal goed kunnen onderzoeken en binnen 1 week wist ik wat ze had, terwijl de DA hier er een half jaar over had gedaan en nog niet wist wat ze had. Moerbeke staat hier in NL ook hoog aangeschreven.

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:58

Ympi schreef:

haha zeg dat wel xD

k heb net weer gelopen met zaza, die was weer heerlijk vrolijk <3

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:01

en natuurlijk duim ik voor crispy!

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 11:04

Dank jullie wel, ik ben erg zenuwachtig vanavond weet ik wat er met Crispy aan de hand is.

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:06

snap ik dat je zenuwachtig bent! heb dat ritje helaas al zo vaak moeten maken naar de veearts met zaza ;(
en het was tot nu toe helaas op de terugweg iedere x met tranen weer naar stal :\

Jodie_Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:56

SUCCES MARGA +:)+ .

Het land is wel gemaaid maar is niet kaal dus die moet eerst kaal gegeten worden.
Ik heb besloten Delano overdag het land op en in de avond lekker binnen vind ik ook wel prettig. (hou er niet van als ie snachts buiten staat)
Zodra het land kaal is kan ie opzich wel dag en nacht maar dat zie ik dan wel weer.

ZIJN HIER MEER MENSEN MET HOEFBEVANGEN HAFLINGERS DIE TIPS WETEN EN WAAR IK OP MOET LETTEN?

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:03

Veel succes Marga!

Hoe gaat het nu met Zaza?

Voor Jodie beetje informatie van internet gehaald:

Voeding
Zet het paard op een natuurlijk dieet. Dat wil zeggen: goed droog stengelig (vezelrijk) paardenhooi, mineralen- en zoutsteen en vers water naar behoefte. Verder niks, ook geen krachtvoer. Dat laatste kunnen we niet genoeg onderstrepen: Krachtvoer, granen, mais zijn voor een hoefbevangen paard absoluut uit den boze! Zie ook onze pagina over natuurlijke voeding. Je kunt hem kleine beetjes groente geven maar denk er aan dat alles wat je hem geeft de situatie kan verslechteren en daar is je paard niet mee gebaad! Vermijd vooral zoetigheid, groen gras, zoet fruit etc.

Huisvesting
Beweging is ontzettend belangrijk voor de genezing van hoefbevangenheid en daarom is het niet goed om het paard in de stal op te sluiten, ook niet 's nachts!

Beweging
Zorg voor een goede bodem. Een zachte bodem is prettig voor de hoeven maar té zacht is ongunstig voor het herstel doordat er op een erg zachte bodem nauwelijks hoefmechanisme plaats kan vinden. Dat kan dan ook weer voor extra pijn zorgen omdat gifstoffen zich ophopen in de hoef en daar niet vandaan kunnen worden gehaald omdat er weinig tot geen bloedsomloop is. Een medium harde zandbodem zonder steentjes en andere oneffenheden is het meest ideaal. Ook rubbermatten zijn ideaal voor paarden met pijnlijke hoeven. Ga zodra het paard niet meer heel erg veel pijn heeft zo vaak mogelijk kleine stukjes met hem lopen. Vermijd dan scherpe bochten, dat is niet goed voor het herstel van de witte lijn. Loop rechte stukjes en laat hem de snelheid bepalen. Bouw het rustig op, begin met een paar minuten, en bekijk hoeveel je paard aan kan. Als het terrein te veel oneffenheden bevat zou je een pad aan kunnen leggen van rubbermatten, of hoefschoenen aanschaffen zodat de pijn draaglijk wordt.

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:22

Succes Marga zal voor jou en crispy duimen. +:)+

Jodie_Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:08

Bedankt Ympi, ik had het zelfde verhaal toevallig ookal gevonden.
Hij staat nu overdag vanaf 11/12 uur buiten dus hij heeft de ochtend hooi al op dan gaat ie rond 5/6 uur naar binnen en krijgt ie rond 7/8 uur ze avond hooi.
Hij staat nu steeds binnen in de avond, maar ik denk dat ik hem gewoon in de padock ga zetten, mis een beter idee?
Dan is de kans op hoefbevangen natuurlijk kleiner omdat ie gewoon de hele avond/nacht/ochtend kan blijven lopen.
In stal blijft ie natuurlijk stil staan.

Veder krijgt ie zomers geen extra eten alleen als ie wat gedaan heb ene klein handje biks.
Delano is nog nooit hoefbevangen geweest maar ben er wel heel voorzichtig mee.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:12

Paddock lijkt mij ideaal in deze situatie, geen gras, wel beweging! Heeft hij daar wel een schuilhok dan?

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:24

ik heb een zwaaaaaaaar hoefbevangen knol gehad, en die was echt kantje boord
ze heeft toen absoluut niet meer op het gras gestaan, nu trouwens nog niet
ze kreeg alleen onwijs oud hooi waar niks meer in zat en per dag 1 pavo summerfit koek
en zaza hobbelde elke dag rond in de buitenbak :j

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 21:43

Update Crispy:

Helaas heeeeeeel slecht nieuws. Crispy is er niet zo best aan toe. Ze heeft spat in t spronggewricht. Artrose in haar rug en kissing spines in haar rug. Verder is haar rug abnormaal zwak bespierd. Tevens is ze rechtsom erg slecht en scheef. Ze hebben haar helemaal op de foto gezet, daarna heeft ze via een infuus vloeistof ingespoten gekregen. Dat is stap 1. Dat infuus werkt langere tijd, misschien een half jaar of een jaar. Crispy mag absoluut niet stilgezet worden want anders is het einde verhaal en zal ze alleen maar stijver worden. Het is dus even afwachten of dit infuus aan gaat slaan, anders zijn er nog 2 andere mogelijkheden, wat dat precies is weet ik zo even niet meer. Crispy zal nooit meer beter worden dat is een feit. Maar als het infuus zijn werk wil doen zal ze nog wel zonder pijn kunnen lopen onder t zadel, hoe lang dat zal zijn is niet bekend. Wel alleen in verlichte zit rijden, gewoon stap draf galop. Verder geen moeilijke oefeningen etc. etc. De ene dag zal ze beter zijn dan de andere, loswerken op de linkerzijde voor ze rechtom mag lopen. Verder is het het beste dat ze dus op een niet te vette wei staat het liefste met weidemaatjes. Daar moet ik nog even over nadenken hoe dat te doen. Want ze staat nu alleen in een paddock en een paar uurtjes in de wei en 's nachts op stal.

Jodie_Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:34

ja dat lijkt mijn ook beter dan de stal, maar als hij overdag naar buiten gaat dan gaat ie natuurlijk eteneteneteneteneten.
als je hem natuurlijk dag en nacht op het land houd dan zit ie opengeven moment wel vol (hopelijk) en blijft het in 1 rechte lijn anders een lijk overdag hoog en avonden laag.
Dus ik weet niet echt wat ik er mee aan moet, dus ik moet er maar een beetje mee gaan spelen denk ik maar.

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:37

Och marga wat vreselijk! Heel veel sterkte ermee...
Ik pb jou heel even goed?

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 22:42

Zazalover schreef:
Och marga wat vreselijk! Heel veel sterkte ermee...
Ik pb jou heel even goed?

ja tuurlijk, dank je wel

Jodie_Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:44

Marga ik heb hier geen woorden voor, ik heb ook geen idee wat ik moet zeggen.
Dit is je zo niet gegunt, al die problemen die je gehad heb en je dacht nu eindelijk weer vooruit te kijken in het positiefen.

Wel weten we hier dat jij een super baasje bent die CRISPY zich kan wensen, en dat moet je echt onthouden.
Ik hoop dat dit verhaal toch nog goed gaat aflopen, misschien dat je straks nog lekkere bosrittjes kan maken en anders gewoon als knuffel paard.

Afbeelding
Ik denk aan je.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 23:30

dank je wel Jodie

Ja ik wist dat er wat aan de hand was. Nu afwachten hoe t verder met haar gaat. Misschien toch verhuizen waar ze heel de dag met andere weidemaatjes kan spelen en dichter bij huis zou fijn zijn.

Verder kijk ik wel hoe het loopt zolang Crispy pijnvrij kan lopen vind ik t goed. Of we nu nog wel of niet er een zadel op gaan krijgen maakt me idd niet uit. Maar Crispy is mijn allessie en daar gaan we voor.

Jodie_Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 00:23

Ja inderdaad mis een ander stalletje, is er geen mogelijkheid om op je huidige stal de hele dag buiten te staan met een andere pension stalmaatje?
Of mis een shetlandertje erbij?.

Nou we gaan er voor, en zodra zij pijnvrij kan lopen kan je veel leuke en gezellige dingen met haar doen.
Nou je bent een TOP baasje voor CRISPY.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 03:54

@Jodie: nee dat is bij ons niet mogelijk, heb gister nog overleg gehad. Er is een shetje maar die is bang van haar. Crispy vind hem ook niet leuk. Ze staat heel de dag buiten maar hoofdzakelijk alleen in een paddock. Bij mooi weer een paar uurtjes op de wei. Bij de andere paarden kan ze niet er staan er 2 die altijd bij elkaar staan waarvan er 1 geen ander paard duld. En er staan er 2 waarvan er 1 Crispy zo leuk vindt dat als Crispy daar bij staat zij niet toestaat dat je crispy uit de wei of paddock haalt. En meer paarden staan er niet. Tevens is het zo dat als het erg nat weer is ze niet op de wei gaan maar in de paddock en jawel Crispy's paddock is dan 1 grote blubber zooi. Verder is het daar helemaal super, een super rijbak, een super stal met buitenluik, een stapmolen en 100 mtr van het bos.

Dus ja wat vinden jullie??????? Ik kan dus weeeeeeeeer niet slapen. Ik maak me zorgen om haar en wil haar gewoon graag laten genieten. Sorry kan het niet vaak genoeg zeggen maar ik hou zoveel van dit paard.

Mijn mooie Crispy <3 :

Afbeelding

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 07:19

Marga wat een verhaal weer! Ik vind het zo gemeen dat het precies bij jullie moet gebeuren! De stal klinkt luxe ik wou dat ik dat had, alleen jammer dat ze niet bij cispy kunnen. Is er geen wei in de buurt waar ze wel bij andere paarden kan? Ik vind het top wat je voor crispy doet en geef haar een dikke knuffel van mij! Probeer lekker te slapen en te dromen over crispy die een prachtig leven heeft met een geweldig baasje ;).

Jodie_Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:05

Marga:
Denk aan de mooie dingen die je tot nu toe gehad heb met Crispy en de mooie dingen die jullie nog gaan beleven samen.
De stal klinkt helemaal fantasties maar op dit moment niet helemaal voor Crispy.
Is er geen mogelijkheid dat je een eigen shetlander aanschaft voor als gezelschaps knollie?
Je stond met askaban toch ook op een goede stal?, of stonden ze daar niet de hele dag buiten?

Zijn er veder geen andere pensionsstals/mange/weiland met een loopstal?
Als je iets kwijt wilt dan weet je me te vinden he. groetjes