Wie gaan er allemaal 1 Februari a.s. naar de HENGSTENKEURING

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wendy1987

Re: Wie gaan er allemaal 1 Februari a.s. naar de HENGSTENKEURING

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:42

Ik heb wel foto's gemaakt. Maar ik ben enigzins lui om ze op mijn comp te zetten O:)
Ik heb voornamelijk van de 3 jarige. En van Winser-G omdat mijn merrie dragend is van 'm :D

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:58

Mieperdepiep schreef:
JastieHorse schreef:
En wat vonden jullie van Notting´s Naidoo??

Een tegenvaller als ik eerlijk ben...
Bewegen is zeker niet zn sterkste punt en wat Wicky ook al aangaf, hij mist lengte.
Had echt meer van deze hengst verwacht, maar ook onder het zadel is hij niet sterk in zn beweging. Jammer..

Op filmpjes vond ik zijn bewegingen ook niet super! Kwa uiterlijk en uitstraling vind ik het wel een hele gave hengst!
Maar goed wie weet wat hij in de toekomst brengt :)

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:38

JastieHorse schreef:
Op filmpjes vond ik zijn bewegingen ook niet super! Kwa uiterlijk en uitstraling vind ik het wel een hele gave hengst!

Welke toekomst? De hengst wordt dit jaar zeven, die wordt echt niet luxer in de loop van de tijd hoor. Qua beweging zal hij vast verbeteren, hij heeft een goede ruiter, maar dan vertekend het beeld wel. De natuurlijke aanleg is het niet.

Ben erg benieuwd naar jullie mening over de beide heren van de Broekmolen, Abe (bij de zesjarigen afgekeurd) en Auke (bij de vierjarigen afgekeurd). Persoonlijk vraag ik me af waarom die dieren in de ring verschenen, zeker Abe die dit jaar voor de tweede (of alweer derde) keer is afgekeurd.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:22

Ik ben van mening dat elk paard in de toekomst wel kan verbeteren. Vooral kwa bewegingen kan het alleen maar vooruit gaan!

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:42

JastieHorse schreef:
Ik ben van mening dat elk paard in de toekomst wel kan verbeteren. Vooral kwa bewegingen kan het alleen maar vooruit gaan!

Die mening deel ik met je, maar het zegt niets over de aanleg die er van nature is. En die vind ik belangrijk voor de fokkerij. Ik wil een driejarige zien, die beweegt als Winser G onder zadel, of Stavros die door de baan dansde met een lichtvoetigheid. Zo'n dier voegt iets toe. Een goede ruiter maakt een hoop goed, maar veranderd niets aan de genetische basis. De gemiddelde Haflingermerrie beweegt niet fantastisch, dus zou ik zo graag hengsten zien met ruimte, kracht en souplesse van nature. Zo'n dier kan veel goeds doen voor de fokkerij en de Nederlandse Haflinger op een hoger niveau zetten.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:24

Apart dat je beide onderwerpen tegelijk aanhaalt.
Om te spreken over een zesjarige die Qua uiterlijk nog weinig zou veranderen...

Abe die vorig jaar ook was afgekeurd, deze hengst heb ik vorig jaar van dichbij meegemaakt (hij stond naast mijn paard in stal), de afgelopen maanden ben ik hem regelmatig tegengekomen op wedstrijden (waar hij goed presteert). Behalve dat zijn bewegingen dit jaar veel krachtiger zijn geworden (door training) is er lichamelijk ook veel verbeterd (boeg, rug, achterhand, hals). Vorig jaar was daar commentaar op dit jaar was dit degelijk verbeterd, helaas toonde Abe niet genoeg hengst.

De vierjarige nog niet gekeurde Auke was te klein.
En ja als je met 1 nieuw te keuren hengst komt, en je hebt de stijgende lijn bij je oudere hengst gezien, kan je ze netzo goed beide in de trailer naar Brabant zetten.

Tegenover de eigenaren vind ik "dit" wat jij typt niet kunnen :n
De paarden stonden er tip top bij en dat heeft deze mensen maanden werk gekost (deze haflingers stonden zeker niet voorschut).
Dat ze niet zijn goedgekeurd dat is jammer, netzo als voor de overige 70% die die dag niet is goedgekeurd.
Er zijn ook nog mensen die met plezier naar keuringen gaan en voor de ervaring komen, om dat nou te bederfen op zo een lage manier :n

De mods zijn overigens bezig om mijn verkeerde post te verwijderen (met het oog op het extensions verhaal)

Wicky schreef:
JastieHorse schreef:

Welke toekomst? De hengst wordt dit jaar zeven, die wordt echt niet luxer in de loop van de tijd hoor. Qua beweging zal hij vast verbeteren, hij heeft een goede ruiter, maar dan vertekend het beeld wel. De natuurlijke aanleg is het niet.

Ben erg benieuwd naar jullie mening over de beide heren van de Broekmolen, Abe (bij de zesjarigen afgekeurd) en Auke (bij de vierjarigen afgekeurd). Persoonlijk vraag ik me af waarom die dieren in de ring verschenen, zeker Abe die dit jaar voor de tweede (of alweer derde) keer is afgekeurd.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:32

Zijn er al foto's of niet? Ben benieuwd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 18:30

Dat van het 'iele' wat ik hier lees heeft puur met de lijn te maken, de W lijn is nou eenmaal wat grover dan de S lijn ;) maar dat heeft niks te maken met de kwaliteit van de winnende hengst want die was gewoon Geweldig te noemen.

Foto van de winnaar staat iniedergeval al op www.haflinger.nl zag ik.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:39

Jossie schreef:
Ik heb getemd.
Deze uitslag is inderdaad gekopieerd vanaf het haflingerforum en hier zonder vraag om toestemming of overleg met mij geplaatst. Mijn onderschrift op het haflingerforum is duidelijk genoeg, je had heel goed kunnen nagaan dat dit niet de bedoeling was.

Copyright? Het zijn nummers en namen van paarden. Het oplijsten daarvan kun je toch nauwelijks "eigen werk" noemen?

Ik heb goede paarden gezien en minder goede presentaties. Meestal kon ik de jury wel volgen ivm goed- en afkeuren.

Het verhaal van de knie-actie volg ik niet zo goed... Een paard dat achteraan grote passen neemt, moet dat ook vooraan doen, wil het zijn eigen voeten niet kapot trappen. Dat kan door de benen snel hoog op te trekken of door de voorbenen verder naar voor te brengen. Het eerste is wat we verstaan onder knie-actie en dat vind je meestal bij paarden met steile schouders. Om de voorbenen verder vooruit te brengen, heb je een schuine schouder nodig. Dus als de jury graag knie-actie ziet, trekt ze eigenlijk de steile schouders voor, terwijl het streven naar een moderne haflinger een schuine schouder vraagt.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 01:27

@ Doei: daarom staat er persoonlijk vind ik, het is mijn mening. Gelukkig mag ik mijn mening geven. Ik heb nergens geschreven dat ze er beroerd voor stonden, maar ze hebben op basis van bloedvoering al weinig toe te voegen aan de fokkerij. Als de gegevens in het boekje kloppen, is moeder nooit voor opname in het stamboek geweest, want zij voert geen Hf.K. nummer, of S. achter haar nummer.

Hoe lang en goed je beide heren ook traint, ze zijn qua exterieur niet beter dan hun vader.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 01:30

Om je af te vragen waarom deze dieren uberhaupt in de ring verschenen vindt ik wel een beetje overdreven...

Maar goed dat zal mijn mening wel zijn.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 01:47

ik kom morgen met nieuws over sterago. ;)

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:04

doei schreef:
Om je af te vragen waarom deze dieren uberhaupt in de ring verschenen vindt ik wel een beetje overdreven...

Maar goed dat zal mijn mening wel zijn.

Ik vind het grappig dat je inhoudelijk niet verder gaat op mijn opmerkingen over aanleg en bloedvoering.

@ Amazone 77: ben benieuwd naar het nieuws over Sterago

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:08

Pien28 schreef:
Wat mij opviel tijdens de keuring dat sommigen enorm grof en dom met de hengsten omgingen tijdens de presentatie.
Een keihard geruk en getrek aan de ketting en het bit, terwijl een hulp als en debiel met de zweep erachter of ernaast liep te jagen
Sommige hengsten wisten echt niet wat er van hen werd verwacht;
opgejaagd worden , gedwongen worden te stoppen , rukken in de mond
Ik snap best dat de paarden zich moeten tonen in de ring maar hoe sommige mensen met die paarden omgingen vond ik echt diep triest!
Daar tegenover zag je dat er ook mensen waren die duidelijk goed geoefend hadden of meer ervaren waren en met rust, duidelijke taal naar het paard en overwicht een mooie presentatie gaven.

helemaal mee eens wasw erug jammer

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:36

afgelopen dinsdag is sterago (die in duitsland al was goed gekeurd) op de hengsten keuring in s'hetogenbosch afgekeurd omdat de veterinaire arts daar een overbeet van volgens hem 3/4 had waargenomen.

echter gisteren in de kliniek van utrecht is waargenomen en bewezen dat sterago nog vol op aan het wisselen is,er zaten al nieuwe tandjes achter zijn bovenste tanden.
dit riepen wij ook de hele tijd bij de keuring in s'hertogenbosch maar werd geen gehoor aan gegeven.
hij werd afgekeurd.

zijn bovenste voortanden zijn er gisteren uitgehaald door een arts in utrecht,de andere tanden kwamen zo anders in verdrukking.ze konden niet uit zich zelf wisselen,de rest van zijn tanden zullen gewoon op de natuurlijke manier worden gewisseld.

conclusie van de kliniek is dus dat ze in s'hertogenbosch te voorbarige uitspraken hebben gedaan die dag.....
sterago houd HOOGUIT!!!! 2 milimeter verschil er aan over,en dat is dus duidelijk GEEN overbijt en dus ook GEEN genetische bepaling. aldus uitspraak van de kliniek in utrecht.dit staat dus ook zwart op wit.

sterago is een hengst die nog vol op in de ontwikkeling is,heeft hele goede gangen,en heeft een super lief karakter.
deze hengst word in de dekdienst gebracht,en zal als hij daar aan toe is worden uitgebracht in de sport,
en zal nog veel mensen doen verrassen. ;)

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:40

Amazone77 Wordt hij nu als nog goed gekeurd dan....

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:41

mag hopen van wel........we zullen van de week meer weten.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:44

Spannend :)

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:58

Dit verhaal hebben wij ook meegekregen. Het is dan altijd nog afwachten hoe het afloopt. Gelukkig blijkt het geen overbeet te zijn, maar ligt het aan het wisselen.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:47

Ben benieuwd hoe dit afloopt voor Sterago. Op Duits dekblok mag hij natuurlijk dekken, maar Henk heeft er niet voor niets voor gekozen om hem ook bij het KVTH voor te stellen. Zullen ze hem met terugwerkende kracht goedkeuren, of moet hij naar de nakeuring komen?

Goed dat jullie door zijn gegaan naar Utrecht, toch vind ik dat de hengstenjury correct heeft gehandeld. Ze hadden een vermoeden en hebben de aanwezige dierenarts laten kijken. Ik ben blij dat de jury rekening houdt met dit soort afwijkingen en daar scherp op is.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:42

Goed nieuws over Sterago!
Ik ben erg benieuwd hoe dit in zijn werk gaat, stel hij wordt ggk op de nakeuring (als je daar dan heen moet), dan worden waarschijnlijk ook primeringen bij de andere paarden gewijzigd. Maar hoe wordt dat dan gedaan? Want bij de nakeuring heb je meestal een nieuwe jury? Die weet niet hoe de andere 4 eruit zagen :+

Wat me wel bijstaat is dat de kosten vervallen bij de nakeuring wanneer het paard toch wordt goedgekeurd :D
Dat is wel iets positiefs om helaas te zwijgen over het werk wat je er weer aan hebt en de reclame die het paard niet heeft kunnen meepakken op de keuring!
Ik ben benieuwd wat het KVTH hiermee gaat doen, in Utrecht zijn de artsen heel erg kundig en jullie staan sterk!

Ik ga voor jullie duimen! *\o/*

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:11

De nakeuring geeft toch alleen een uitslag over wel of niet geschikt voor dekdienst? Volgens mij staat dit los van de premiekeuring, dus geen primering.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:17

Zo dat is dan wel goed balen, dat kan de hengst 1 jaar aan dekken kosten :roll:
En stel paard heeft echt geen overbeet dan vind ik dit wel een grote fout van het KVTH.
Dus op de primering wachten tot volgend jaar :(:)...

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:54

@ doei het gaat niet alleen om primering als hij groen licht krijgt mag hij sowieso dekken dit jaar na controlle dna. En daarbij zoveel wordt er niet gedekt door hengsten momenteel. Veel fokkers dekken niet of minder en dan kiezen ze vaker ook al voor een oudere bewezen hengst. Dus veel mis gelopen zou hij dan ook niet hebben.

Hopen voor jullie dat het goed komt zo amazone. Toch vind ik het top hoe de jury in nl ermee is omgegaan. Bij twijfel actie!

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:52

Klopt bij twijfel aktie, maar nu het tegendeel bewezen wordt, zou het de KVTH ook sieren als ze op hun beslissing terugkomen!
Ik vrees dat anders geen enkele hengstenhouder in de toekomst nog zijn nek uitsteekt om een in het buitenland goedgekeurde hengst nog mee te nemen naar de hk in Den Bosch!
Verder denk ik dat we blij mogen zijn met een hengst als Sterago; hij heeft heel wat te bieden! Het is jammer dat hij als gevolg van zo'n lange reis (was 2 dagen ervoor pas naar Nederland gekomen en erg afgemat!) niet in topconditie was. Ik wil hem over een tijdje wel eens zien als hij in topconditie is, dan staat daar een echt vaderdier dat ook nog eens super beweegt! Want hij heeft behalve de looks (dat prachtige behang!! <3 ) en goede bouw ook geweldige gangen! :9
En zeker niet onbelangrijk, hij heeft een heel fijn karakter.
Ik hoop dat de KVTH dit netjes oplost! :j