Moderne haflinger, wat vinden jullie er van?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:04

ja hoor met rijden kan je heel veel verbeteren,vooral de draf.
en iedere haf is anders idd,en dat is maar goed ook. ;)

ik heb een haflinger merrie gehad en dat was echt een hele ouwe ouwerwetse :+
ze was ook maar een klein ding,willem heeft haar 4 jaar geleden gedekt,kwam een tank van een hengst veulen uit :P ook niet heel groot maar kon super bewegen.
bijde doen het nu prima voor de kar,maar om er echt mee onder het zadel te rijden.......nee......recreatie oke,maar daar blijft het wel bij.

dit is een foto van de merrie. echt een klein propke :D
Afbeelding
Afbeelding

de linker is een zoon van haar.
Afbeelding
bijde behoren toch wel tot de ''oudewetse'' types.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:16

Hoi, ik heb zelf een zeer ouderwets type Haflinger : breed, stevige hals, stevige benen met sokken, flinke schouderbespiering, ronde rug, dikke ronde kont. En dat vind ik de échte Haflinger zoals ze hóren. Een Haflinger is van oorsprong een koudbloed en een ponyras, dus waarom dan nu ineens een paard van 1.55m willen fokken die bijna de bouw heeft van een volbloed ? Het ras wordt er alleen maar zwakker van, want ze horen 1.45m te zijn en geen 1.55m, hierdoor wordt het hele gestel teveel ''uitgerekt'' en daardoor zwakker. Ik ben pas op vakantie geweest in Zwitserland, en daar op bezoek geweest bij een boer die Haflingers fokt. Hij had er 6, waaronder een kampioensmerrie die heel veel gewonnen had. Die meneer vertelde dat ze op zoek waren naar dekhengsten van het ouderwetse type omdat ze de oorspronkelijke ouderwetse bouw van de Haflinger weer terug willen fokken. En als ze er érgens verstand van hebben, is het wel in Oostenrijk (en de buren, Zwitserland), want daar komt het ras pas écht tot zijn recht. Het zijn en blijven bergpaardjes, die sterk, wendbaar en krachtig moeten zijn. Dat kun je eerder verwachten van een stevig gebouwde Haf dan van het moderne type. Dat is weer terug te vinden in een heleboel oersterke paardenrassen die van oorsprong uit een wild en onherbergzaam gebied komen, kijk maar naar de Shetlander, Fjord, Merens, IJslander, Dartmoor....

DDW1190

Re: Moderne haflinger, wat vinden jullie er van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 09:00

Dat het een ponyras is is niet helemaal waar, de haflinger staat gewoon ingeschreven als paard :+
tuurlijk hebben ze daar veel verstand, maar kijk volgens mij zijn de haflingers in ieder land anders, heb je de Amerikaanse haflingers weleens gezien?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:09

Mijn haflinger vind het fantastisch als ze ingespannen heel erg zwaar mag trekken. Dat vind ik mooi, daar is ze voor gebouwd (en het ras volgens mij ooit voor gefokt?) met haar stuwende achterhand. Als we met tweespan in het bos erg mulle grond treffen, gaan bij onze E-pony de strengen slap hangen. Bij de haflinger daarentegen zie je haar achterhand een halve meter zakken en gaat ze met haar volle gewicht in het tuig hangen. Ze wordt dan ook heel erg heet.

Het plaatje van de dressurende haflinger vind ik dan vaak minder. Ik heb wel haflingers keurige Z proeven zien lopen. Heel knap van ruiter en paard, maar persoonlijk wordt ik er meestal niet warm of koud van. Nee, geef mij maar het ooorspronkelijk type, de universele krachtbron voor alpenboeren!

FFJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:20

ik heb wel het modernere type, en vind dat super mooi natuurlijk :) Maar ouderwetse vind ik ook nog altijd prachtig! De mijn is ook super licht in de zomer, maar in de winter heel donker. Maar ze lijkt zo licht doordat haar buik wit is. Achja :)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:23

Ik vind de moderne haflinger wel wat mooier maar het oude type is en blijft toch echt de enige 'echte' haflinger.

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat mijn twee haflingers zijn. Melody is vrij licht van kleur. Amor is kleiner en donkerder van kleur (als ie niet geschoren is dan)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:27

wat denken jullie? Oude of moderne type. Foto's zijn in de zomer gemaakt.

Amor :

Afbeelding

Melody :

Afbeelding

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:52

die zitten er tussen in denk ik..

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:35

Ik vind de eerste een vrij ouderwetse..
De laatste is voor mij overduidelijk een moderne ;)

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:13

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:22

Ik ben echt voor het ouderwetse type.
Mijn haf is ook klein, rond, brede schouders en een ronde kont. I love it <3
De moderne types zijn me wat te iel en veel te licht van kleur.

Ik vraag me wel eens af; mocht mijn meissie dood gaan (wat ik niet hoop in de nabije toekomst) Zou ik dan wel weer een ouderwets type kunnen vinden? Zou wel heel goed zoeken worden.

DanielleLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:10

Het kan wel zo zijn dat bepaalde mensen het ouderwetse type mooier vinden.
Maar het gaat om de gangen en om de kwaliteiten van het paard. Ik ga ervan uit dat de gemiddelde fokker wel degelijk op de hoogte is of de kwaliteiten worden behouden, of juist niet. Ja, het is wel zo dat ze niet te smal moeten worden in de schouder. dat is niet bevorderend voor de gangen. Een gemiddeld oud type heeft ook niet de gangen om goed mee te draaien op concoursen tussen de paarden. Veel oudere types kunnen niet verruimen.
Als je kiest voor een haflinger, kies je voor een allround paard. Geschikt voor buiten, dressuur, springen en geschikt voor kinderen. dit kan ook met een modern type. Het karakter van de haflinger gaat er heus niet op achteruit.

Ik heb een gemiddelt oude haflinger maar vindt haar absoluut geen tank of oud type. (gemiddelt zullen we zeggen.)
Maar ik weet nu al, dat ik in de toekomst net zoals Nessie en Doei hier op bokt een hengst wil uitzoeken.
Modern type en veel kwaliteiten om dressuurmatig te gaan rijden en ook zeker om mee te draaien tussen de paarden.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:13

Maar DanielleLau, een haflinger is toch nooit gefokt om goed mee te draaien op concoursen? Ze zijn oorspronkelijk gefokt als sober klein werkpaard voor de boeren in de bergen. Die boer heeft niets aan een paard wat goed kan verruimen. Die wil een paard wat sterk, sober en betrouwbaar is.

Fokkers fokken volgens mij toch veel waar de markt om vraagt. Jammer dat dat behalve de kleur steeds minder gaat lijken op dat kleine, sterke bergpaardje. Mischien moet je die maar geen haflinger meer noemen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:29

R0oszs schreef:
wat denken jullie? Oude of moderne type. Foto's zijn in de zomer gemaakt.

Amor :

Afbeelding

Damn die lijkt op die van mij! Wat is de afstamming? (bij de mijne onbekend nl)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 01:35

Ik ga nooit naar keuringen etc van haflinger maar worden ze hier ook getoond op verschillende manieren? Kar, lange lijnen aan de hand?

Ga wel elk jaar naar de friezenkeuring, vandaag weer geweest. Maar doe oudere doen niet onder aan de jongere als je ziet hoeveel friezen in de sport lopen z1 en hoger voor de kar goed presteren daar is dus in principe niks aan veranderd! De gangen worden makkelijker al lopen sommige 16 jarige net zoals de 6 jarige. Geef mij maar de vooruitgang van de fries dan blijft het ras tenminste behouden! (veel behang, sokken en toch veel stevige gewrichten) en veelzijdig inzetbaar! De jonge friezen worden beoordeeld onder het zadel, voor de kar en als tuigpaard.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 01:40

ik vindt eerlijk gezegd het luxe type het mooist, en dan in de lichte kleur.
maar hele donkere vindt ik ook erg mooi.
alleen die zie je nu veel minder.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:02

ik zat ineens te denken.....

Er zijn haflingers die het agouti gen dragen, alleen omdat ze vos zijn, zie je dit niet. Zou het zo kunnen zijn dat de donkere haflingers wellicht drager van agouti zijn? Dat het toch op een manier een beetje de kleur "aantast"?
Of denk ik nu heel raar?

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:15

Er wordt hier steeds beweerd dat de modern in het type staande haflingers lichter van kleur zijn en lichte buiken hebben..

Afgelopen jaar meer dan 1000 haflingers gezien op de WT in Ebbs op de Fohlenhoff in Oostenrijk.
Ook op diverse centrale keuringen geweest in NL en de Nationale Tentoonstelling in Den Bosch.
Na aanleiding van wat ik hier heb gezien qua kleur kan ik niet met bovenstaande mening meegaan.

Wel wil ik opmerken dat haflingers met het zogenoemde scooty gen, de donkere haflingers wat hier zo mooi en oorspronkelijk wordt gevonden, een onzuiverheid in staart en manen kunnen doorgeven. De zogenaamde grijze gloed. Dit wil je als fokker niet.
Ook op de Hengstenkeuring 2010 werd dit bij de nieuw te keuren hengsten, maar ook oudere jaargangen gezien en als ongewenst opgemerkt door de hengstenjury.
De hengsten waar het om ging?
Luxe, modern in het type staande hengsten met een mooie donkere kleur zonder witte buik. ;)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:22

Ik heb 12 jaar geleden een lekkere ouderwetse haflinger gereden, en dat is toch echt mijn smaak :9
Afbeelding

Die luxe gefokte vind ik echt sportpony's met een haflinger kleurtje. Ik zie er verder weinig haflinger in terug. Meer rassen worden echte sportpony's/paarden. Best wel zonde....

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:51

maar kijk als het niet moderniseert, dan raakt het ras ook eens op! omdat er dan minder vraag naar is!
of je krijgt teveel inteelt op je papiertje!
ik ben van mening dat de "ouderwetse" haflingers ook merendeels te dik zijn en niet in goede conditie!
noem eens een GGK hengst die echt ouderwets is?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:25

Ik zie ook veel te dikke haflingers rondlopen, maar wat denk je dan van mijn ouderwetse? Is ze te dik, of gewoon breed? Hoe zie je dat aan een foto?

Afbeelding

Foto is wel wat donker, nog een foto van toen ze nog iets minder in conditie was en het gras heel lekker :P

Afbeelding

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:30

nog steeds iets aan de dikke kant! maar zeker niet vet!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:37

Nee idd, maar wat doe je eraan? :)
Zo was ze na een winter van te weinig goed hooi en beweging (ze stond wel altijd buiten maar is een hele winter niet gereden)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LZNF4FB8-D.jpg

Zo wil ik ze dus echt niet meer hebben, aangezien alles er dan echt uitstak, door de wintervacht heeft ze nog iets meer volume.

Het is denk ik moeilijker ook een ouderwetse haf op gewicht te houden dan een warmbloed, zeker omdat ze daarboven nog eens als recreatiepaard gebruikt worden en dus vaak op een te volle wei staan en maar 1x per week gereden worden. Niet goed dus. Mara's veulen moet een mooie middenmaat worden, hoop ik, maar ik blijf erbij: alle hafjes zijn knap.

Alleen die hele donkere haf die ik hier voorbij zag komen, die hele moderne ook, is die dan ook 100% haflinger? Want daar zie ik dan niet meer helemaal haflinger in terug. (wel een leuke pony hoor!)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:43

inderdaad, dat beeld zou ik ook niet willen zien hoor! maar je hebt helemaal gelijk!
toch blijf ik erbij dat als je een ouderwets type hebt dat het ook mede aan de conditie van je haflinger ligt!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:05

Ouderwets of modern heeft niets met de conditie van de haflinger te maken. Wel met lengte voorbeen, schoft en helling kruis etc. Een kenner (ben ik niet) kan precies de verschillen uitleggen, heeft niet alleen te maken met een wel of niet zware bouw. Wellicht dat het oudere type wel soberder is en daardoor eerder overgewicht heeft.

Een wat klassiekere dekhengst is volgens mij Haron van de Milt.