Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Corelli schreef:Hoe sta je tegenover bitloos? Kun je ook overwegen

Als je voor bitloos wil gaan, kun je daar denk ik wel zonder tussenstap op overstappen. Ik denk dat de overgang van bit naar bitloos wennen is voor een paard, maar dat het niet uitmaakt van welk bit hij dan op dat moment komt, een stang of een lichter bitje.
Je kan het altijd eens proberen om te kijken hoe ze er op reageert
janouk schreef:Een bit werkt zo hard in, als de hand van de ruiter/koetsier. Niets mis mee om eerst te rijden met het bit wat je paard kent: dus de stang.
Ik weet niet welke stang erin hangt? Maar je kan ze zo instellen, dat je weinig hefboomwerking hebt.
En hard in de mond: ik denk eerder dat het paard gespannen is en de kaak daardoor niet ontspant.
Geef je zelf en je paard de tijd om aan elkaar te wennen en ga dan pas sleutelen met andere bitten, etc.

Rij stoffel zo veel mogelijk bitloos, maat als het nodig is, pak ik er ook een bit bij 
O en bitloos is zeker geen onbereikbaar doel hoor!
Die is zo makkelijk in alles, ideaal. 

FloortjeChar schreef:janouk schreef:Een bit werkt zo hard in, als de hand van de ruiter/koetsier. Niets mis mee om eerst te rijden met het bit wat je paard kent: dus de stang.
Ik weet niet welke stang erin hangt? Maar je kan ze zo instellen, dat je weinig hefboomwerking hebt.
En hard in de mond: ik denk eerder dat het paard gespannen is en de kaak daardoor niet ontspant.
Geef je zelf en je paard de tijd om aan elkaar te wennen en ga dan pas sleutelen met andere bitten, etc.
Maar is t verstandig om de stang voor buitenritten te houden en dubbelgebroken voor in de bak? Ben bang dat ze anders helemaal hard wordt in de mond, ook buiten. Want met stang is ze best gevoelig in de mond, kleine hulp is al voldoende.. Maar zonder stang en met gebroken of dubbelgebroken lijkt ze het vast te pakken (weet niet of dat kan hoor...) maar misschien heeft dat dan te maken met een gespannen kaak....
Toch handig zo'n topic, met alle adviezen.. Thanks!