Welke volwassenen zijn ook zo blij met hun haflinger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Viet

Re: 21+ en een haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:00

Een overtocht naar een eiland is sowieso mega duur. Je betaald per meters. Dus een trailer is bijna net zo duur als Een vrachtwagen. Wij hebben op stal een vrachtwagen waar 10 op kunnen, die hebben we mee gehad. Overigens nog 2 auto's + trailer ( een voor bagage haha). Als je met veel mensen bent is zo'n overtocht makkelijk te doen, anders is het echt duur!

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:06

Ja das waar, met hoe meer je bent hoe goedkoper het wordt. Wij zijn toen van Rotterdam naar Epe met verhuurbedrijf gegaan en betaalden toen voor 7 paarden 90 euro per persoon (retourprijs). Dus dat was goed te doen, maar als je het alleen moet doen kost het echt een vermogen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:22

Ik zou niet eens met auto en trailer met paard op die boot durven.... denk dat ie knettergek wordt.
Lijkt me echt vreselijk en dan zou ik er als een paniekmiep naast staan.

FloortjeChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:30

Bedankt voor al jullie adviezen! Ik ben net met haar gaan "rijden". Gevraagd aan de staleigenaresse of ze er even bij wilde blijven, puur voor m'n eigen gevoel. Floor liep erg te dribbelen (korte pasjes) en explodeerde toen ik in de galop aan wilde springen. Dus het was niet echt rijden maar meer de kantjes er flink van af lopen. Normaal werd ze met stang gereden maar ik probeerde nu met dubbel gebroken.. Alleen vond dat ze erg hard inde mond was.. Iemand tips? Wil de stang liever niet in de bak gebruiken omdat ik die wil bewaren voor buitenritten (ze kan erruuuuggggg hard gaan buiten en wil dan voor onze eigen veiligheid haar wel terug kunnen nemen als ze niet op stem en zit reageerd).

Klinkt misschien stom, maar ik ben blij dat ik er nu meteen opgestapt ben. Ze had er echt plezier in, vandaar ook die explosie.. Puur enthousiasme :)

Bedankt allemaal voor jullie adviezen!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:32

Dat harde in de mond is niet vreemd gezien ze dus met stang gereden is, het is een kwestie van blijven trainen met je nieuwe bitje.. Dan zal ze vanzelf loslaten/zachter worden. :)

FloortjeChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:35

Zo'n idee had ik al.. Dan blijven we lekker oefenen oefenen en oefenen!
Thanks!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:36

Geloof dat de overtocht naar Texel wel meevalt n prijs met de trailer. :)
Ik geloof een 8 euro per strekkende meter, dat is retour.
Dus als je combinatie 7 meter is betaal je 56 euro... naar Ameland bijvoorbeeld kost 3x zoveel.
Laatst bijgewerkt door Sita_ op 26-11-12 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:37

Hoe sta je tegenover bitloos? Kun je ook overwegen :)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:38

Corelli schreef:

Met een paard wat altijd met stang gereden is gelijk bitloos te gaan rijden zou ik niet aandurven.
Denk dat het een goede stap is om eerst naar een vriendelijk bitje te gaan en als dat goed gaat dan pas naar het bitloze te gaan.

FloortjeChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:40

Corelli schreef:

Ik ben een voorstander van bitloos en bv ook boomloos. Maar had laatst een boomloos zadel er op liggen en ze was er echt te gevoelig voor.. Je geeft als ruiter dan echt alles door en ze pikt signalen extreem snel op. Dus boomloos is nu nog geen optie voor ons.. Denk dat overgang stang naar bitloos te groot is.. Zou t graag willen, maar wie weet in de toekomst! :)

Bedankt voor het meedenken !

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:46

Mwoah, weet ik niet :) Als je voor bitloos wil gaan, kun je daar denk ik wel zonder tussenstap op overstappen. Ik denk dat de overgang van bit naar bitloos wennen is voor een paard, maar dat het niet uitmaakt van welk bit hij dan op dat moment komt, een stang of een lichter bitje.
Kan me wel voorstellen dat het voor je eigen gevoel wat onveilig voelt..

Ik denk dat het wel een goede oplossing kan zijn voor de harde mond waar je nu tegenaan loopt, zeker als je het in de toekomst ook wil :j Je kan het altijd eens proberen om te kijken hoe ze er op reageert

Maar dit kun je ook een tijdje aanzien, de weg die jij in gedachten hebt, is ook prima :j

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:04

Tis qua prijs goed te doen hoor, komen vaak mensen met paarden naar het eiland. Dat van het flippen op de boot heb ik nooit gehoord, ze zijn juist vaak extra rustig op een boot. Tis ook maar 20 min varen, dus je bent er zo. Plus dat als er wachttijd is je toch meemag, levende have.

Ik heb Marissa 1 keer bitloos gereden, mn vriendin heeft een kingekruisd systeem op haar haf. Hij is er super mee te rijden, ze doet niks anders meer( alleen mennen doet ze nog met bit). Ik dacht probeer het ook eens. Nooit meer! Ik had geen rem meer en we gingen op een weg af in volle galop. Marissa is er dus ook een met "bek van beton". Rij nu met een gewoon dubbel gebroken bit, met plat middenstukje. Daar doet ze het goed op, dus hou het maar zo.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:11

Een bit werkt zo hard in, als de hand van de ruiter/koetsier. Niets mis mee om eerst te rijden met het bit wat je paard kent: dus de stang.
Ik weet niet welke stang erin hangt? Maar je kan ze zo instellen, dat je weinig hefboomwerking hebt.

En hard in de mond: ik denk eerder dat het paard gespannen is en de kaak daardoor niet ontspant.
Geef je zelf en je paard de tijd om aan elkaar te wennen en ga dan pas sleutelen met andere bitten, etc.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:12

Oei dat klinkt eng! := Bitloos moet je opbouwen haha, dat blijkt wel weer
Al kunnen sommige paarden gewoon beter met bit overweg, zoals de jouwe waarschijnlijk

FloortjeChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:15

janouk schreef:
Een bit werkt zo hard in, als de hand van de ruiter/koetsier. Niets mis mee om eerst te rijden met het bit wat je paard kent: dus de stang.
Ik weet niet welke stang erin hangt? Maar je kan ze zo instellen, dat je weinig hefboomwerking hebt.

En hard in de mond: ik denk eerder dat het paard gespannen is en de kaak daardoor niet ontspant.
Geef je zelf en je paard de tijd om aan elkaar te wennen en ga dan pas sleutelen met andere bitten, etc.

Maar is t verstandig om de stang voor buitenritten te houden en dubbelgebroken voor in de bak? Ben bang dat ze anders helemaal hard wordt in de mond, ook buiten. Want met stang is ze best gevoelig in de mond, kleine hulp is al voldoende.. Maar zonder stang en met gebroken of dubbelgebroken lijkt ze het vast te pakken (weet niet of dat kan hoor...) maar misschien heeft dat dan te maken met een gespannen kaak....

Toch handig zo'n topic, met alle adviezen.. Thanks!

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:18

Ik rij Tara buiten op een pelham bit. Af en toe heeft ze een uitspatting dat ik er gewoon niks meer aan heb en dan kan ik hem erbij pakken. Veilig voor haar, voor mij en mijn mede ruiters.

Verder spring en dressuur ik ook met andere bitten..

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:22

Ik ben trouwens ook niet helemaal bitloos preker hoor :D Rij stoffel zo veel mogelijk bitloos, maat als het nodig is, pak ik er ook een bit bij :j
Gewoon goed kijken naar wat je paard nodig heeft in welke situatie en wat daaar het best bij past

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:30

Wij hebben hier ook een tuigpaard dat voordat het bij ons kwam enkel voor de kar had gelopen en dus alleen een stang kende. We hebben haar beleerd ook met stang, en ook lange tijd hier mee gereden. Waarom, omdat ze het kende. Je kan met hele kleine hulpen al aangeven wat je wilt. Een stang is zo streng als de hand van een ruiter. Later zijn we overgegaan op een enkel gebroken bit. Eerst in de bak en buiten nog met stang. Gewoon veel trainen en zorgen dat je niet gaat trekken als ze niet reageert, want daar bereik je het tegenovergestelde mee! Ons paard rijdt nu heel gemakkelijk op een trensje. Dus lekker trainen en geduld hebben! :) O en bitloos is zeker geen onbereikbaar doel hoor!

Leuk dat het rijden beviel! Had je vraag wel gelezen maar nog geen tijd om te antwoorden maar de paarden die hier nieuw zijn gekomen en al beleerd waren (niet veel van onze paarden) die reden we ook altijd gewoon de volgende dag al!

Ik rij mijn fjord ook boomloos en af en toe met neckrope. Heel erg leuk, maar dat moest wel echt aangeleerd worden. Het boomloze zadel leg ik ook vaak op mijn haffie. Die reageert wel veel sneller maar juist daardoor leer je wat voor signalen je allemaal door geeft zonder het goed en wel te beseffen! Heerlijk dat zadel! Heb het altijd mee als we op vakantie gaan met de paarden. Al krijgt mijn moeder het altijd voor elkaar om dat zadel onder haar kont te hebben tijdens de ritten en ikke niet.. -O-

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:34

Heerlijk zeg, naar het eiland met paard! Lijkt mij ook zo gaaf om 's naar het strand te gaan. Tot nu toe nog nooit wat van gekomen..

Leuk dat je bent gaan 'rijden' FloortjeChar! Ik heb verder geen verstand van verschillende bitten e.d., rijd altijd met een dubbelgebroken bitje..

Ik rijd boomloos, heb een Barefoot London. Heb eigenlijk totaal niet het idee gehad dat Marena daar aan moest wennen.. :n Die is zo makkelijk in alles, ideaal.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:36

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:37

Wat duur zeg met de boot .

Asra heeft een bitloos hoofdstel, een gebroken bit hol , en heel af en toe rij ik met een rolletjes bit.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:38

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:39

FloortjeChar schreef:
janouk schreef:

Maar is t verstandig om de stang voor buitenritten te houden en dubbelgebroken voor in de bak? Ben bang dat ze anders helemaal hard wordt in de mond, ook buiten. Want met stang is ze best gevoelig in de mond, kleine hulp is al voldoende.. Maar zonder stang en met gebroken of dubbelgebroken lijkt ze het vast te pakken (weet niet of dat kan hoor...) maar misschien heeft dat dan te maken met een gespannen kaak....

Toch handig zo'n topic, met alle adviezen.. Thanks!

Kan ik vanachter de pc niet beoordelen, wat beter is voor jou en jouw paard. Dat zal je samen met je instructeur moeten bekijken. Een stang ligt rustiger in de mond van het paard en als ze op kleine hulpen reageert, prima toch. Blijf je zelf bewust dat je dan ook hele kleine hulpen blijft geven.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:41

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:07

Ik rij met een myler level 2 en af en toe bitloos.