[Centraal] Keuringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuSEQ

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 01:01

Hinke schreef:
Ik vind de keuring wel ietsje minder belangrijk dan het welzijn van mijn pony Knipoog

Als je je pony dan toch zo belangrijk vindt, zou ik ze maar van het volle gras afhalen, zeker als ze eigenlijk al te dik is. Haflingers zijn gevoelig voor overgewicht en hoefbevangenheid, dus het volle gras is eerder slecht voor het welzijn van jouw pony. Je wil ook vermijden dat ze vooraan in de boeg "open komt" en dus breder wordt dan ze eignelijk zou moeten zijn...

Verder vind ik 3 keer per weke longeren best wel veel voor een driejarige, maar da's eerder persoonlijke voorkeur.

Groeten, SuSEQ

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 01:19

Ik heb haar nu een jaar, als ze gevoelig was voor hoefbevangenheid was ze dat al geweest Knipoog Ze is er gewoon niet gevoelig voor. En ze wordt ook niet nog dikker, ze is goed gezond en lekker actief, om haar gezondheid maak ik me dus geen enkele zorgen. Verder sta ik hier op een pensionstal, met meerdere paarden, en daar staan ze gewoon buiten in een grote wei.

Citaat:
Je wil ook vermijden dat ze vooraan in de boeg "open komt" en dus breder wordt dan ze eignelijk zou moeten zijn...

... Wat bedoel je daar mee?

Je vindt 3 keer per week longeren te veel? Dan zou ik je paard maar niet los laten in de wei of in de bak, want daar bewegen ze in totaal nog veel meer dan dat ze met die drie keer longeren doen Clown
Okee nu ga ik echt naar bed!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 01:25

Hinke schreef:
Verward Wat bedoel je daar mee?

Je vind 3 keer per week longeren te veel? Dan zou ik je paard maar niet los laten in de wei of in de bak, want daar bewegen ze in totaal nog veel meer dan dat ze met die drie keer longeren doen Clown
Okee nu ga ik echt naar bed!

Een paard met vele vet eraan, moet dat ook nog kunnen dragen... Als ze er lang genoeg mee rondlopen en van jongs af aan wat overgewicht hebben, dan bestaat het risico dat de borstkas breder wordt dan ze eigenlijk zou moeten zijn. Daardoor krijg je een bredere haflinger, model tank.

Het gaat hem mij niet om de beweging op zich (hoe meer hoe liever), maar om de manier waarop. Rondjes met een diameter van 12m lopen is veel belastender voor de gewrichten dan gewoon rechtuit gaan. (wijde bochten vallen ook onder rechtuit. Knipoog)

Je moet eens voelen op haar ribben hoe vet ze echt is... Een grasbuik krijg je er op een paar dagen wel redelijk af, maar vet wordt moeilijker.

Groeten, SuSEQ

Nienke_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:28

hoihoi
ik heb vandaag de inschrijfformulieren voor de centrale keuring ontvangen en zit nu met een vraag
Mijn merrie is nog niet opgenomen in het stamboek en dat wou
ik dit jaar gaan proberen, nu vroeg ik mij af of ik dan ook meteen mee kan doen
aan de centrale keuring? Bloos
Ben nog een groentje op dat gebied Knipoog
Alvast bedankt!

Groetjes Nienke

LyonesseJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:49

Als je je inschrijft voor die ck, moet je eerst naar de stamboekopname. Wordt ze opgenomen, dan mag je door naar de premiekeuring. Ja ( zelfde dag en plek dus Tong uitsteken )

Nienke_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:01

Haha ok zoiets dacht ik ook al maar toch even vragen Knipoog
Dankjewel in ieder geval! Haha!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:07

Ik heb met het secretariaat van Zuid-Holland gemaild en die zei dat inschrijven voor de keuringen in deze regio gratis is, en dat er dus geen reden is om je haflinger niet in te schrijven als hij te dik is. Ik zal vast niet hoog eindigen maar dat maakt niet uit want ik ga volgend jaar gewoon weer. Kan ik meteen even kijken hoe alles in zijn werk gaat, en hoe ik moet voorbrengen enzo.

Ankie, dinsdagavond:

Afbeelding

Die buik is dus ook zo dik door het gras, toen ze namelijk bijna geen gras meer had was ze best slank!

Zijn er hier, behalve tootz nog meer mensen die in dordrecht naar de keuring gaan?

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:21

Ja ik ga ook naar Dordrecht met een heel gevolg paarden..
En nee, ze zijn niet snel te dik bij mij want vanaf begin juni staan ze vol in training..

3 keer per week longeren voor een 3-jarige vind ik niet veel.. Voor de stamboekopname werd ze zelfs elke dag gelongeerd en toen moest ze ook nog naar de Elitekeuring en werd de training alleen maar meer.. Ze heeft de winter erna wel rust gehad.

Toch is het zo zonde met ee nte dikke pony te gaan als je voor de stamboekopname gaat.. Dan mis je punten..

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:25

Haha! Ja dat is waar, maar er is niet veel meer aan te doen nu! En ik moet zeggen dat ik het ook niet zo erg vind, die punten, omdat ik Ankie vooral heb om op te rijden en niet echt om mee te fokken. De keuring is vooral omdat ik het wel leuk vind.
Maar jij hebt dus een elitemerrie pauk?

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:51

Hallo allemaal,
ik ga ook met mijn merrie van 7 naar de keuring in Dordrecht (Indra). Nu ben ik met mijn vorige haf 3 x op een keuring geweest en heb geen enkele keer sokken geknipt/geschoren en 3 x 1e geworden (tijd geleden!). Dus dat ga ik nu weer niet doen, wel haren uit oren. Baardharen pieker ik niet over, die hebben ze toch nodig. Ze zit mooi in de vacht, iets in overconditie (24/7 op land) maar mooi gespierd en glanst. Staart weer in aluminiumfolie (oid) inpakken na het wassen wan tdie is bij haar zo zwart, binnen een paar uur (over nacht...!). Maak me wel zorgen om de bruine haren in d'r staart..Ze is in Zeeland 2 x eerste geweest voor ik haar kreeg dus ik heb goede hoop. Moet je nog steeds witte kleren aan en maakt het uit wat voor kleren??
Hinke, gezelli..kunnen we samen gaan!
Natalie & koningin Indra

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:59

Heeeyyy Nathalie! Nu staat het zwart op wit hoor, we gaan naar de keuring! Ik wist niet dat indra al eerder naar de keuring was geweest, en 1ste is geworden! Ankie heeft ook bruine haren, volgens mij hebben alle haflingers dat wel een beetje. Maar bij ankie valt het in haar staat in ieder geval niet op, want die schijt ze altijd van onder tot boven helemaal vol en is dus permanent zwart hihi. Handig dit topic he, hier zijn altijd mensen die van alles weten over de keuring. Ik heb trouwens ankies sokken al geknipt en ik vind het een hele verbetering. Ik ga ankies baardsprieten ook niet knippen, maar haar hoofdhaar en oren wel, daar ben ik ook wel ff mee bezig.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 23:06

Ik heb me aangemeld voor de keuring Hyper! maar het regelen van vervoer is nog best lastig! Gaat iedereen hier met zijn eigen trailer?

Jenny_Arboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:16

binnekort keuring luxemburg.
wie gaat?

onze stal van de zonnehof gaat met onze 2 plaatjes Haha!

marell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:46

zo nou ga ik ook maar is een vraag stellen.

ik heb nog steeds geen goed antwoord van niemand gehad waar ik het aan vraag dus vraag ik het maar aan jullie.

ik wil graag mee doen aan de keuring van dit jaar (09-08-2008 gelderland) maar weet niet hoe het moet en niemand geeft mij een duidelijk antwoord dus hier zijn mij vragen:

moet ik met een showhalster, halster of met een hoofdstel lopen mijn paardje is 2 jaartjes oud
zo ja
showhalster wat voor showhalster (zo’n dunnen waar ze arabier mee voorbrengen? of moet ik een dikkeren hebben zo ja waar kan ik die krijgen)
halster? wat voor halster? leer, kunstof wat voor kleur??
hoofdstel mag dat wel met een 2 jarige??

ik weet ongeveer hoe ik moet lopen denk ik. je moet toch gewoon rondjes lopen in het tempo van het paard??
maar hoe moet ik opstellen?? ik las hier in het eerste topic dat de benen van het paard zo moeten staan dat de keuringsmeester alle 4 de benen kunnen zien.
maar van welke kant dan? als je recht voor je paard staat moet dan links of recht van de benen naar binnen??

zijn er misschien ook mensen die halfinger van andere mensen voorbergen???
zo ja laat het even weten.

groetjes linda

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:55

Voorbrengen mag met een gewoon stalhalster; traditioneel is dat er een uit wit nylon. Een showhalster of hoofdstel is iets fijner, zodat het hoofd van je paard er fijner uitkomt en dat kan alleen maar positief zijn. Er zijn afaik niet echt voorschriften voor, behalve dat je je paard moet meekrijgen/in toom houden en dat het er verzorgd moet uitzien.

Groeten, SuSEQ

DivaMiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:08

Jenny: Ik ga ook naar Luxemburg. Het is al snel hea! Nog maar 2 weken!

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:13

Mijn hafliger staat ingeschreven bij de KVTH maar hoe moet ik me opgeven voor zo'n keuring?

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:32

iSaBeLL schreef:
Mijn hafliger staat ingeschreven bij de KVTH maar hoe moet ik me opgeven voor zo'n keuring?

Ik zie dat je in Utrecht woont, je hebt nog tot en met aanstaande zaterdag om je op te geven, dan is de sluitingsdatum. Kijk even op www.kvth.nl voor info. Staat je paard op je naam en ben je lid van het stamboek? Zo ja, dan moet je een papier thuis gestuurd hebben gekregen voor de keuring. Zo nee, dien je je zo snel mogelijk lid te maken en de papieren op te sturen naar de KVTH (maar ik ga er eigenlijk vanuit dat ze wel op je naam staat, omdat je ook wedstrijden rijdt Knipoog )

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:35

Arrisje schreef:
iSaBeLL schreef:

Ik zie dat je in Utrecht woont, je hebt nog tot en met aanstaande zaterdag om je op te geven, dan is de sluitingsdatum. Kijk even op http://www.kvth.nl voor info. Staat je paard op je naam en ben je lid van het stamboek? Zo ja, dan moet je een papier thuis gestuurd hebben gekregen voor de keuring. Zo nee, dien je je zo snel mogelijk lid te maken en de papieren op te sturen naar de KVTH (maar ik ga er eigenlijk vanuit dat ze wel op je naam staat, omdat je ook wedstrijden rijdt Knipoog )

Ik vroeg me dus ook al af omdat ik nooit zo'n papier (haflingerblad) heb gekregen.

Toen ik haar kocht 2 jaar geleden. Heb ik daarna gelijk haar papieren op laten sturen en op mij naam laten zetten. Naar een paar weken heb ik het weer terug gehad. dus toen was ze op onze naam gezet neem ik aan. Maar nooit heb ik zo'n papier gehad oid ??

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:38

Krijg je ook het stamboekblad niet? Het Trekpaard en de Haflinger heet dat, moet je 6 keer per jaar in de bus krijgen als je lid bent en elk jaar €50,- betalen..

In dat geval moet je je dus snel lid maken, want het is zo zaterdag..

LyonesseJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:43

Hoe veel heb je betaald om haar op naam te laten zetten?
En heb je dat nog verlengd?
Laatst bijgewerkt door Lyonesse op 23-06-08 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:44

Arrisje schreef:
Krijg je ook het stamboekblad niet? Het Trekpaard en de Haflinger heet dat, moet je 6 keer per jaar in de bus krijgen als je lid bent en elk jaar €50,- betalen..

In dat geval moet je je dus snel lid maken, want het is zo zaterdag..

Nee dat krijg ik ook niet, en ik hoef ook geen €50 te betalen

Anders bel ik gewoon naar het KVTH toe. Om te vragen of ze op mijn naam staat.
En hoe moet ik me lid maken dan?

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:45

Mystica schreef:
Hoe veel heb je betaald om haar op naam te laten zetten?
En heb je dat nog verlengd?
Je hebt nu iig een probleem, want de sluitingsdatum s al verlopen gok ik zo...

Ik heb toen een paspoort laten maken (omdat ze alleen als veulen ingeschreven stond bij het KVTH)
en toen ook mijn gegevens erbij laten doen om op mijn naam te laten zetten.

Ik heb toen een bepaald bedrag moeten betalen ik weet niet precies hoeveel maar niet meer dan €50 geloof ik.

LyonesseJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:46

Ik had verkeerd gelezen Vork
Maar je bent geen lid
Nu moet je snel melden dat je lid wilt worden en dan 50 euro betalen Vork

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:47

Dat is echt heel vreemd, normaal gesproken doen ze dat automatisch.. Maar goed, bel ze idd maar en dan vraag je gelijk of ze je snel lid kunnen maken omdat je graag mee wil doen in Hoofddorp 19 juli.. Maar ik denk dat je dat wel red.. Je zal morgen wel een acceptgiro ontvangen en die moet je dan gelijk betalen en tegelijkertijd het opgaveformulier opsturen, dan komt het helemaal goed Haha!