Ik rij met beiden. Maar buiten altijd met shanks. De rem die jij mist, miste ik ook. En die heb ik met shanks wel. Hij is 'm nu een paar meer tegen gekomen en reageert sinsdien ineens veel beter op een simpele zithulp. Zelfs in een fikse galop. Ik rij eigenlijk altijd met losse teugel. Maar met snaffle dramde hij er vaak gewoon doorheen als het even spanned werd of hij gewoon terug naar huis wilde. Met shanks is hij veel rustiger, zijn er een stuk minder spoken en kan hij ineens wel braaf en rustig zijn buiten 
Spannend is nog wel spannend, en dat mag ook. Maar dat idiote aan de kletter gaan doet hij niet meer.
In de bak wissel ik af tussen snaffle, shanks en bitloos. Dat gaat echt super. Als ik merk dat hij wat begint te duwen op het bit, gebruik ik een keer de shanks om hem weer van het bit af te krijgen, is hij juist wat stijf in de buiging, pak ik weer een paar keer de snaffle. En wil ik hem juist scherper op neckreins en zit hebben, pak ik een touwhalster, zodat ik zelf niet kan smokkelen 
Dit werkt voor ons heel goed