[FOTO]De Haflinger en zijn "over" gewicht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

steenbok1980

Re: [FOTO]De Haflinger en zijn "over" gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:41

Wauw, die appeltjes op de eerste foto franka! Eerste foto vind ik de haf wat iel, maar de tweede is zeker wat spekkies teveel. Heb je al een andere stal op het oog?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:49

Wat een verschillen hier allemaal! Mijn haflinger heeft een jojogewicht :o . Als ze goed in training staat blijft ze mooi op gewicht, maar nu ze bijvoorbeeld al een maand stilstaat is ze moddervet geworden. Gelukkig gaat het er bij haar ook altijd erg gemakkelijk af, dus we gaan weer mooi opbouwen nu.
Dan post ik snel nog eens wat vergelijkingsfoto's :)

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:56

steenbok1980 schreef:
Wauw, die appeltjes op de eerste foto franka! Eerste foto vind ik de haf wat iel, maar de tweede is zeker wat spekkies teveel. Heb je al een andere stal op het oog?

Haha jaa die appeltjes krijg mijn haf als haar vacht kort is... Op de laatste foto heeft ze gewoon een wintervachtje... Maar ben het eens die eerste foto hoef ze niet meer te worden... Maar die laatste is echt TE dik :P

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:00

Ine23 schreef:
Wat een verschillen hier allemaal! Mijn haflinger heeft een jojogewicht :o . Als ze goed in training staat blijft ze mooi op gewicht, maar nu ze bijvoorbeeld al een maand stilstaat is ze moddervet geworden. Gelukkig gaat het er bij haar ook altijd erg gemakkelijk af, dus we gaan weer mooi opbouwen nu.
Dan post ik snel nog eens wat vergelijkingsfoto's :)

Ja inderdaad, die van mij ook! (foto vorige pagina :P ). Ze was afgevallen, dus korf (eindelijk) af, en meteen zie ik ze weer groeien, zucht... En de piste is doornat, en om nu op de baan te gaan rijden ja, maar de hoefschoenen moeten dan weer aan en met die modderpoten is dat ook een serieus gedoe!! :(

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:34

Oeii ik heb echt even pech.. Mijn haffie zoals bekend moet ook zeker afvallen maar ikzelf had al een tijdje last van mijn lies onder het zadel (vooral als ik er net op zat) en toch door blijven gaan totdat de laatste keren zooo zeer deden onder het zadel (probeer me altijd groot te houden :P ) dacht ik echt ik kan beter even niet meer rijden... En tja om haar elke dag flink hard te longeren is ook geen optie :P... Nu wil een vriendin haar gelukkig wel een aantal dagen in de week rijden maar natuurlijk doe ik het liever zelf :P... Maargoed ben al lang blij dat ik iemand heb die ik ermee vertrouw :P ...

Gebruiken jullie graasmaskers op de wei? Mijn haflinger gaat dus naar een andere stal en in de zomer 24 uur op het land... Ik denk dat het iets te veel voor het goede wordt voor mijn dikkertje dap! En ik wil haar liever niet op stal zetten omdat de rest wel gewoon buiten staat en ze gaat het echt niet leuk vinden om in haar uppie op stal te staan.. En in de paddock alleen is ook niet leuk... Denk niet dat iemand zijn paard opoffer om in de paddock erbij te zetten als die gewoon wel de wei op kan :P ... Dus ik zat te denken aan zo'n graasmasker terwijl ik dat ook wel een beetje sneu vind :( maarja een bevangen paard is nog vele malen erger

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:41

Liever een graasmasker dan ernstige gezondheidsproblemen lijkt mij. En de weidegang rustig opbouwen. Is strook/ strip begrazing een optie? Hopelijk gaat graasmasker bij jullie beter dan hier..... graasmasker werd vakkundig gesloopt door meneer zelf of 1 van de weidegenootjes. Zorg dus voor een reserve exemplaar is mijn tip. En ondanks de hele dag buiten: ik hoop dat je dan zelf weer kan rijden en ruim genoeg beweging kan gaan geven.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:15

Hier ook een graasmasker 24/7. Ik weet niet of het hier uiteindelijk zoveel geholpen heeft, maar ik denk van wel. Altijd moeilijk om te zeggen "anders was ze zo of zo geweest", maar heb toch de indruk dat ze veel minder opgeblazen stond. En in combinatie met werken viel ze er ook mee af. Sterk paard-afhankelijk hoor, sommigen eten er zo moeilijk mee dat ze gewoon afvallen met het masker en het dus maar halve dagen oid aanmoeten (ideaal volgens mij ;-) ).

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:37

Aahh denk dat het dan wel een graasmasker wordt iedergeval voor een gedeelte van de dag :) en uiteraard is het wel de bedoeling dat we gewoon door trainen :) ... Hebben jullie door zo'n ding geen druk/schuurplekjes?

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 00:21

Ja er waren schuurplekken, maar die kwamen alleen al van het zacht! onderlegde halster en het bijbehorende "kopkluiven" van weidegenootjes. Misschien echt lamsbontjes er omheen doen? Al wordt dat weer niets met nat weer en blubber. En later in het seizoen, weersafhankelijk, zit er mnder voeding in het gras toch?
Wat betreft weide tijd vekorten: als je je paard toch in de padock zet alleen terwijl de ander in zicht zijn? Een optie? Of heb je dan continu een uitgebroken paard?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:40

Schuurplekjes waren er hier ook (aan de musketonsluiting op de kaak vooral), daar heb ik met snelbinders (weet niet hoe dat heet in Nl, van die plastic dingetjes die je aantrekt en dan niet meer losgaan) een lapje stof op vastgemaakt (Swifferdoek). Hielp heel goed eigenlijk. En na verloop van tijd wordt die huid ook ietsje weerbaarder natuurlijk.