Moderne haflinger, wat vinden jullie er van?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:14

Wolder is nu ook wat rijk in conditie :+ Maar hij heeft ook aardig wat spieren opgebouwd :j

Krips

Re: Moderne haflinger, wat vinden jullie er van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:17

Ik heb nog eens in je profiel zitten kijken en even in mijn herrinering gegraven ;) maar ik vind jou twee paardjes nou niet echt ver van het oude tank principe af zitten hoor. Bijvoorbeeld de bouw van Goldy ligt niet zo ver af van die van Pauline. Ze heeft echt die forse nek en die ronde billen erop zitten. En dat heeft Wolder ook. Goed voorbeeld van meer rijtypisch fokken zonder het ras uit het oog te verliezen. Maar nogmaals, in mijn ogen, het is enkel mijn mening.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:18

Hier is de tank die ik bedoel (op de achtergrond mijn eigen ouderwetse, stevige haf). Mag het nog meer zijn? 8-)
Afbeelding

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:19

Velen die ze kennen vinden ze wel modern, waar ik dan weer blij mee ben :) . Want ik blijf erbij dat het moderne type bij mijn plaatje aansluit. (Heb eigenlijk tot nu toe nog nooit gehoord dat ze ouderwets zijn)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:22

Ik bedoel het niet als een belediging, juist als een compliment ;)
Maar dat is maar net ook weer wat voor defenitie je hebt van modern
Ik bedoel dat ik ze wel qua uiterlijk vind ogen als een haflinger, ondanks dat ze rijtypischer zijn dan de 'tank'. Het zijn geen gemiddelde sportponies met de kleur van een haflinger. Ze zijn ranker e.d. zonder echt de rastypische eigenschappen uit het oog te verliezen.

Edit: Je hebt je bericht aangepast ;)
Neeeee joh. Ik zeg ook zeker niet dat ze ouderwets zijn haha. Het woordgebruik gaat een beetje door elkaar lopen. Ze zijn indd modern. Maar geen ponies met een haflinger kleur, maar wel gewoon nog haflingers :P

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:33

Nessie schreef:
Velen die ze kennen vinden ze wel modern, waar ik dan weer blij mee ben :) . Want ik blijf erbij dat het moderne type bij mijn plaatje aansluit. (Heb eigenlijk tot nu toe nog nooit gehoord dat ze ouderwets zijn)

Margot, jij hebt 2 moderne haflingers die goed rijtypisch zijn en lekker meekomen in de sport. De veelzijdigheid die het stamboek voor ogen heeft zie je in Goldy en Wolder terug Daarnaast heb je ze goed in conditie.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:35

Dan snappen we elkaar weer ;)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:35

Dat is wat ik wilde zeggen, lang leve het internet ;), soms komen dingen zo anders over dan ze bedoeld zijn :P

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:40

Ik ben erg benieuwd naar wat je dan wel bedoeld Krips.
Omschrijf eens goed wat voor jou het verschil is tussen modern en klassiek.
Laatst bijgewerkt door Herfterhoeve op 03-01-11 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:40

ik heb alleen het bericht van TS gelezen.

haflingers,tinkers friezen enz enz word allemaal naar de *** gefokt in mijn ogen.
alles moet meer sport gefokt worden,meer bloed meer beweging meer maat en meer....... en minder ras.
alsof we nog geen dressuurpaarden hadden in nederland. :+
ik vind het verschrikkelijk.
waar is b.v. de echte ouderwetse fries gebleven? [en gelder en vul maar in]

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:51

Nou de klassieke haflinger is de echte tank. Niet mijn voorkeur.

Ik hou van een haflinger er tussen in. Dus rastypisch wat voor mij is:
- Brede borst en schouders
- Geen echte schoft maar een ronde rug en ronde ribben
- Geen puntig kruis maar ronde billen (met zo'n gleufje ertussen ;))
- Sterk beenwerk, lmet sok
- Sterke ronde hals
- Breed, in verhouding, groot sprekend hoofd
- Liefst natuurlijk met veel manen en dikke staart (maar is in principe geen vereiste ;))
- Verhouding been-lijf van een pony
Alles moet natuurlijk in verhouding zijn. En dat maakt voor mij de haflinger mooier.
De haflinger is geschikt zowel voor de dressuur als bijvoorbeeld in de mensport. Is nog altijd zeer sterk.

Ik vind dat Goldy en Wolder hier zeker aan voldoen. Ondanks dat ze toch vrij rank zijn, hoog op de benen staan. En dus meer modern gefokt zijn. Alles is iets minder breed e.d. maar het blijven wel haflingers! Die moderne haflingers vind ik te gek en zijn juist onwijs geschikt voor alle disiplines.

De té moderne haflingers, waarvan je er nog niet zo ontzettend veel ziet, maar wat ik gewoon geen fijne ontwikkeling vind, en dat is puur mijn mening.
Heeft een steeds hogere schoft, waardoor de ribben ook vierkant aflopen (als je snapt wat ik bedoel)
heeft een puntige kont waarvan de staart ook lager ligt, minder dragen. Heeft een steeds smallere borst. Is steeds lichter van kleur en het hoofd wordt steeds smaller. De buik is opgetrokken in plaats van rond.

Het is nogal moeilijk om iets beeldend uit te leggen over de computer. Maar ik vind het meer rijtypisch fokken van haflingers in principe juist goed. Maar niet zolang er een sportpony wordt neergezet met de kleuren van een haflinger. Daar zie ik het doel gewoon niet van. Maar dat is puuur en alleen mijn mening.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:53

Als ik een hengst mag zeggen welke ik een prachtig modern type vind hebben is dat Winser-G :j , welke ik heel mooi in verhouding vind.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:59

Ik heb hem even gegoogled ;) en die vind ik ook mooi. Mooie verhoudingen indd. Mag van mij nog wel ietsje zwaarder. Maar opzich vind ik dat wel een mooierd. Hij heeft wel de vooruitstekende borst, de ronde billen en sterke hals. (Het is wel een hengst natuurlijk ;)) Ik zou hem combineren met een haflinger zoals Pauline. Een moderne haflinger die wel écht haflinger blijft.

Edit: Ik hoop dat nu duidelijk is wat voor mij haflinger blijft en wat ik te ver modern gefokt vind.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 09:07

Soesita: Wauw wat een mooierd zeg! en lekker robuust ook!

zoals eerder werd gezegd gaat het ook om lichaamsconditie..
Als je alleen in het bos hobbelt dan ziet je haflinger er echt heel anders uit dan dat je dressuurmatig bezig bent!
Geloof me dat is waar!
ook kan ik foto's laten zien (als ik toestemming kan krijgen) dat als een haflinger voor de sport getiolleteerd is, er al een stuk anders uit ziet!
het kan op die vlakken echt verschillen!

CelineL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:34

Van onze verzorghaflingers zijn er 2 echt nog hele ouderwetse types,,
maar die zijn voor rijden niet geschikt...

er zijn nog 2 iets luxere en de rest zit er tussen in,,

het grappige is dat tussen alle 11 haflingers heel veel kleur verschil zit,, ;)

er is 1 hele donkere,, een paar best wel lichte en de rest heeft een tussenkleur,,
(maar 1 van de rest heeft een beetje een koperachtige glans,, heel apart maar ik vindt het zelf wel grappig,,) :P

9 van die haflingers trekken ook huifkarren,,
de andere 2 zijn nog te jong,,
de ene daarvan is 3 en de ander 2,5.
dat zijn 2 half zusjes van de hengst Winser G.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:09

CelineL schreef:
Van onze verzorghaflingers zijn er 2 echt nog hele ouderwetse types,,
maar die zijn voor rijden niet geschikt...

Want?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:32

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:39

willem is ook een tikkie klasiek,deze foto is van de zomer gemaakt in het dek seizoen.
Afbeelding

nu zitten er wel wat vakantie kilo's aan. :+
ik persoonlijk vind de beweging ook erg belangrijk...ook al is het een ''rassen paard'' een haf kan nog zo mooi zijn,maar als de bewegingen belabberd zijn dan knap ik daar heel erg op af!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:43

Dat vind ik ook wel, maar dat is bij ieder paard zo vind ik!
ik denk dat iedereen het liefst een totilasje ziet dan een belgisch trekpaard met sleepgangen..
maar dat terzijde!
Ik ben nog steeds van van Willem! volgens mij hadden ze voor de club ook een nakomeling van hem gehad!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:47

Onze haflinger is ook vrij luxe gebouwd, vind het zelf erg mooi! alleen de witte buik is inderdaad iets minder... }:0

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:49

ach je hebt ook zoveel KWPNers met beroerde gangen,maar ik vind persoonlijk dat er maar weinig ''moderne'' haflingers zijn met correcte gangen vind de meeste zomaar ''slapjes''

en van willem moet je houden of je vind het niks haha ik zelf ben super fan. :D
er is nog steeds vraag naar hem,ook al is hij niet meer goed gekeurd bij KVTH.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:53

dat valt mij ook wel op, die van mij zou wat meer achterhand mogen, maar dat is denk ik ook een kwestie van rijden! en de draf mag wel iets beter, maar dat word het ook vind ik!
de Galop vind ik wel veel sterker en de stap ook als ik de gangen van Manchester vergelijk met sommige..
maar dat is best moeilijk want niet iedere ouderwetse haflinger is hetzelfde!

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:55

De gangen kunnen door trainen ook wel ontwikkelen, maar een goede basisgang van zichzelf is al wel erg fijn :j .

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:57

inderdaad dat is helemaal waar, maar heel veel kijken naar de draf terwijl dat de makkelijkste gang is om te verbeteren imo!
ik heb liever een goede galop of stap!

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:01

Heb ik ook met Wolder, die draf ontwikkelt zich steeds meer van veel knie-actie naar ook actie naar voren :j . Goldy had een super stap en draf, maar de galop trainen kostte wel wat meer tijd .