Welke volwassenen zijn ook zo blij met hun haflinger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:41

Ik heb wel het voordeel dat Jip 24/7 buiten staat met schuilstal.
Wei mest ik meestal zelf uit, maar als het me niet uitkomt, kan ik het voor 1 euro per keer laten doen door stal (zorgboerderij). En dan wordt het ook netjes gedaan.

Ik hoef alleen 's avonds zelf hooi te voeren. Als dat eens slecht uitkomt, vraag ik dat doorgaans aan stalgenoten. We zijn met een clubje meiden onder elkaar die elkaars paarden met regelmaat voert en/of binnenhaalt (er zijn ook paarden die overdag op de wei en 's nachts binnen staan). Groepje van 4 meiden. We rijden ook heel vaak gezamelijk, doen samen aan hardlopen, echt een vriendinnenclubje dus.

Zo kan ik bijvoorbeeld ook op mijn vrije dag 's morgens al lekker gaan rijden en hoef ik dan niet perse terug voor de avondmaaltijd van Jip. En soms ga ik ook met plezier wel nog een keer terug, maar er is veel te regelen.
En als je nu plotseling zelf pas later weet, als alle stalgenoten al geweest zijn, dat je niet kunt komen voeren, is er 1 smsje naar de stalbaas nodig en dan krijgt hij toch nog hooi.
Goed geregeld, vind ik zelf.

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:49

Het voordeel dat ik wel heb is dat mijn vader Annabel grotendeels verzorgt. Ben daar toch wel heel blij mee.
Hierdoor kan ik wel eens een avondje thuis blijven en hoef ik niet te mesten...

Maar helaas kan mijn vader haar niet trainen :(

Madeira_

Re: 21+ en een haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:52

Mijn vriendin (rijdt meerdere paarden bij op stal) rijdt ook mijn paard bij op bepaalde dagen als het mij niet goed uitkomt. Ze doet voor het eerst zondag ook mee met Madeira met de onderlinge enzo, dus is wel heel leuk! :) En zij kan ook longeren bijvoorbeeld (kan ik niet) en dat is wel ideaal. Verder doe ik alles zelf :)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:56

Mijn huidige bijrijdster is een engel, ik heb haar via via gevonden.
Ze rijd en verzorgt alles bij mij op stal, kan haar ook overal op wegsturen. Maar dan zeg ik wel, ik heb (en nog steeds) er heel veel aandacht in gestoken om haar alles te leren. Daar pluk ik nu echt de vruchten van, ze is echt mn rechterhand en we zijn precies op elkaar ingespeeld.

Heb nu sinds een week ook 2 nieuwe meisjes hier rondlopen, vers van de manege :)) Deze willen wel graag leren heb ik wel gemerkt, dus ook daar ga ik veel tijd in steken zodat we straks een leuk team hebben om onze paarden uit te brengen op keuringen en wedstrijden en elkaar te helpen waar nodig.

Ik vind ook dat er tegenwoordig te weinig tijd en energie in een nieuwe bijrijdster gestopt word door de eigenaren, zeker als ik sommige verhalen soms lees hier op bokt en elders. De meiden worden uitgelegt waar t zadel hangt en veel plezier er mee, en dan t gek vinden dat t niet goed gaat..
Eigenaren vergeten dat het een hele opgave is voor zo'n meisje om ineens zelfstandig voor een paard te zorgen. Daarom botst het ook regelmatig..

En ja, ook ik vloek wel eens op mn engeltje.. ;) Pas nog zelfs, maar zo lang je open en eerlijk bent dan komt het altijd weer goed. Daar leren beide partijen van..

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:44

Ik ben met het meisje wat Tara start ook altijd bezig. Als ze een wedstrijd heeft begeleid ik haar de hele week met rijden. Kost veel tijd, maar ze leert er wel veel van :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:49

Ik heb net starpas voor Damella aangevraagd per 1 januari :D

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:56

Viet schreef:
Ik ben met het meisje wat Tara start ook altijd bezig. Als ze een wedstrijd heeft begeleid ik haar de hele week met rijden. Kost veel tijd, maar ze leert er wel veel van :j

Precies, dat doe ik ook.. :j Ben nu ook al de hele week met Gonnie bezig met t rijden van Pronkdame.. Als je ziet hoe ze vooruit gaan vind ik dat maar wat leuk.
Het is nu tijd voor ze dat ze over gaan naar een andere instructrice, die ziet net wat meer als ik.

Ik vind het ook heel belangrijk dat 'mijn' meisjes les volgen, ik help ze eerst zelf op weg en als dat goed gaat stromen ze door naar iemand anders.
Een van de regels is dan ook minimaal 1x per maand les nemen..
Nu krijg ik zelf ook heel goed les, dus kan ze nu ook steeds langer begeleiden. Maar vreemde ogen dwingen zeggen ze he.. :+

Wat leuk Yf! Kan je lekker van start! :D

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:59

Wat vond ik het vanmiddag jammer dat er niemand was om te filmen tijdens het rijden. De eerste 15 minuten was Iris niet vooruit te branden, totaal niet aan het been (standaard...), daarna vond ze het gaspedaal en nog 5 minuten later gíng ze toch fijn lopen! Voor mijn gevoel dan he, hoe het er uit ziet weet ik niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:59

Jaa :D niet zo heel vaak aangezien ik geen eigen trailer heb, die wil ik wel aanschaffen maar eerst mn autorijbewijs maar eens halen :) , maar scheelt dat hier ook genoeg wedstrijden lopend te doen zijn en kan af en toe wel kar lenen :j

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:05

Knap hoor dat jullie zoveel tijd en energie in jullie verzorgdames steken! Ik heb hier wel eens wat over de vloer gehad, wat een regelrechte ramp was dat! Zocht voor mijn fjordendame altijd een ruiter erbij.. Helaas wonen wij beetje achteraf dus voor vele is het te ver weg. Andere pennymeisjes die wel het grote donkere bos door komen blijken niet te kunnen rijden.. Dus maar besloten dat ik dan maar meer ga rijden, ook al komt het niet altijd uit het moet maar. Gelukkig geef ik ook les op haar en mag ze sinds kort met onze oppas jongen met syndroom van down lekkere ritjes maken. Komt ze toch mooi aan haar beweging.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:16

Leuk Yvanka ! :D

En verzorgster/bijrijdster heb ik niet .
Als ik een dag echt niet zou kunnen is dat geen ramp , stal word gedaan en hij komt ook buiten dus ja :)
En er zijn op 1 hand te tellen wie Asra wel kan rijden, zijn er echt maar een paar.

Gaan er nog mensen van hier naar Hippisch Twente? :D M'n instructrice moet woensdag starten in lichte en zware tour .
De dressuurdagen zijn terug gebracht , wel vet !

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:35

Ik doe niet aan bijrijders/verzorgers. Op de vorige boerderij een slechte ervaring gehad met 2 penny's. Ze kwamen voor de fjord en de shet van een vriendin. Ging een paar weken goed tot bleek dat ze de shet schopten. "Ja hij steigerde en schopte naar ons". Pony deed nog geen vlieg kwaad, dus dit was einde verhaal. Voordien hoefde ik al geen verzorgster, toen al helemaal niet meer!

Als ik niet kan rijden, zoals nu, heeft Maris gewoon vrij. Dan maar niet rijden denk ik dan. Lig er ook niet meer wakker van als ik eerlijk ben. Voeren gebeurd wel gewoon elke dag, doe ik zelf. Als ik echt niet kan, vraag ik mn schoonvader. Die vind het niet erg gelukkig.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:45

Ik ben de eerste paar keren inderdaad mee geweest als bijrijdster kwam.
Daarna juist een paar keer niet, wilde haar ook de vrijheid geven en niet het idee geven haar op haar lip te zitten.
En inderdaad, ze lest ook bij dezelfde instructrice als ik. Mijn 'eis' was 1x per maand, ze vindt het nu zo leuk om te lessen, dat ze 2x per maand lest.
En af en toe tracteer ik haar op een buitenritje samen, dan leen ik een paard van een stalgenote.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:55

Ik heb geen bijrijdster nodig. Iris staat bij mijn ouders en ik heb meer dan genoeg tijd voor haar.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:01

Ik ben ermee eens dat het van 2 kanten moet komen wat betreft bijrijdsters en eigenaren :) Ik zelf kan mijn bijrijdster/vriendin niet begeleiden (ze rijdt denk ik ook veel beter dan mij en ik zie toch niet wat ze doet haha) maar ik vertrouw haar volledig en ze volgt ook af en toe les :)

Yvanka, wat goed zeg, spannend! :D

Klasien, super dat het rijden zo lekker ging!

Ik had vanmiddag gebeld om te reserveren bij een restaurant waar ik morgen ga eten met een vriendin. Vraag ik (omdat ik niet weer voor verassingen wil staan zoals bij een andere restaurant waar Diezel niet mee in mocht) of geleidehonden toe zijn gestaan. ''Natuurlijk is je begeleidendehond welkom'' haha. Later ''Kan je leidende hond ook tegen livemuziek?'' hihihi en ik mijn lach maar in houden wat een leuke benamingen voor een geleidehond :D.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:03

Ah lief.

Ik ben erg blij met mijn bijrijdster, ze hoeft helemaal niets alleen die bolle entertainen en dat gaat prima.
Soms vraag ik zijn staart te wassen maar verder niets. ook omdat ik altijd wel even zijn staartwortel met betadine gewassen wil hebben en ik dat niet mag ivm de jodium en schildklierprobleempje _O-

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:05

Madeira_ geleidehonden mogen toch altijd overal in als ze hun tuigje (weet niet of dat zo heet?) om hebben? Geloof niet dat ze dat tegen kunnen houden.

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:05

Ik heb ook geen bijrijder nodig, ik heb er voor taar alleen een zodat ze er zelf van kan leren. Ik ken haar ook al heel lang, altijd bij haar broer in de klas gezeten. Ze heeft zelf ook en pony en die heeft een koliek operatie gehad. Toen mocht ze van mij af en toe op taar omdat ik het zo sneu voor haar vond. Dat ging zo goed dat ze haar nou start.

Bij lot is het weer anders gelopen. Er is hier een clubje meiden ( rond de 15 jaar) die altijd op de manege zijn. Die meiden hebben allemaal een eigen pony. Behalve 1 meisje.. Ik werk elke week met haar en vond het zo sneu! Zij rijd lot nou dus een paar x per week. Op lot zitten ook alle knopjes dus daar leerd ze ook weer van.

Ik heb dus bijrijders uit liefdadigheid haha!

Wat ontzettend leuk yvanka!

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:08

Klasien schreef:
Madeira_ geleidehonden mogen toch altijd overal in als ze hun tuigje (weet niet of dat zo heet?) om hebben? Geloof niet dat ze dat tegen kunnen houden.

Helaas.. in NL is de wet dat eigenaren dit zelf mogen bepalen.. als Diezel zijn tuig (ik noem het beugel, maar tuig kan ook) om heeft, kan hij geweigerd worden in bijvoorbeeld een restaurant omdat de eigenaar dit zo wil.. Ik ben een keer weggestuurd en mijn vriendin (die ook een hulphond heeft) is toen ook weggestuurd... ik zelf zie het als 'discriminatie' maar dat is omdat hij mijn hulpmiddel is..

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:46

Zohee er is alweer aardig bijgekletst zie ik. :D

Ik wilde nooit een verzorgster, alleen werd het op een gegeven moment wel nodig vanwege werk.
Was op woensdag,vrijdag en zaterdag pas laat klaar en had dan geen tijd meer nog langs Guus te gaan vanwege sluitingstijden op stal. Door de weeks worden ze binnen en buiten gezet, in het weekend moeten we dit zelf doen.
Heb gelukkig al snel een goede verzorgster gevonden. Absoluut geen Penny en een paar jaar jonger dan ik. Kan vaak ook als het mij ineens op de valreep niet gaat lukken.
Zit alleen met een kleine dilemma. Omdat ik nu western rijd en zij Engels heeft Guus nu wel een klein communicatieprobleempje. Mijn instructeur heeft geen tijd meer om haar bij ons op stal ook les te geven, of we moeten het even uit zien te puzzelen. Daarnaast weet ik niet of ze er open voor staat westernlessen te volgen. Ik kijk het nog even aan, in het ergste geval zal ik misschien toch iemand anders met westernervaring moeten zoeken.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:48

Madeira_ schreef:
Klasien schreef:

Helaas.. in NL is de wet dat eigenaren dit zelf mogen bepalen.. als Diezel zijn tuig (ik noem het beugel, maar tuig kan ook) om heeft, kan hij geweigerd worden in bijvoorbeeld een restaurant omdat de eigenaar dit zo wil.. Ik ben een keer weggestuurd en mijn vriendin (die ook een hulphond heeft) is toen ook weggestuurd... ik zelf zie het als 'discriminatie' maar dat is omdat hij mijn hulpmiddel is..

Stomme Nederlandse wet. Mogen ze van mij toch echt eens wijzigen.
Aan de andere kant, als er op dat moment nou net mensen aanwezig zijn die allergisch zijn voor honden. Tis maar wat ik nu zit te denken op het moment...:)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:55

Siersma goed je rust pakken hoor en naar je lichaam luisteren, alleen maar beter een sneller herstel

Miiejs, jeetje wat een rotnieuws. Hoop echt dat ze zonder al teveel gedoe gewoon zichzelf kan zijn.

:(:)
Laatst bijgewerkt door Lous op 23-11-12 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:22

Doe ik ook Lous. Ik ben wel opgevoed met werken kun je altijd, gaat het niet dan kom je mar naar huis. Dus ik vind het lastig om nu al een week thuis te zitten. :D Maar ben vanmorgen om een bakkie geweest op het werk en mn baas zei ook dat ik het rustig moet doen. Hij miste me niet echt, tis toch rustig in deze tijd van het jaar gelukkig. Ik vond het ook fijn om ff het huis uit te zijn, verveel me dood de hele dag. :o

@ Madeira, das ook vervelend dat de wet zo is in NL, zal ook niet zo zijn :roll: Maar wel fijn dat je bij dit restaurant wel fijn terecht kunt.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:48

Oké niemand gaat dus naar hippisch twente haha

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:00

Ligt net iets tever buiten de deur :o ;)