Het Haflinger DAGBOEK DEEL 2 !!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Faringo

Re: Het Haflinger DAGBOEK DEEL 2 !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:45

Nee hoor alleen onderling, staat erbij ;-). Wel op KNHS niveau gejureerd voor pension klanten

120941

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:02

Hallo allemaal,

Heb heel veel verhaaltjes doorgelezen en wat leuk dat er nog zoveel mensen zijn, die ziels veel van hun haf houden.

Ik ben esmee en mijn haf heet achron, achron is 4jaar en zit in deze tijd behoorlijk in de puberteit maar is wel super lief en wil graag voor je werken. Vanmiddag had ik springles met hem en oh wat ging dat goed, voor bet eerst heel parcour van 70cm rondgesprongem. Echt super trots.

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:04

@Esmee & Achron: Wauw 4 jaar en dan een parcourtje van 70 cm rondspringen, knap hoor! Dan vindt hij het vast ook heel erg leuk haha

Sorry, ik had wel een aantal pagina's terug gelezen, maar niet helemaal tot pagina 1 haha. Ik zal mezelf alsnog even voorstellen.

Ik ben Amanda en heb dus sinds vrijdag mijn eigen haffie :D . Ze heet officieel Mies, maar dit vind ik persoonlijk niet zo mooi. Ik ben aan het rondkijken naar een andere naam, maar kan nog niet echt iets vinden wat ik mooi vind en ook nog bij haar past (suggesties met M zijn van harte welkom). Mies is 3,5 jaar oud en 1.48 hoog. Haar vader is Ambach en moeders vader is Abel. Ik heb haar tot nu toe leren kennen als een vrolijk, slim en sociaal paardje met een boel pit. Ik wil met haar recreatief western gaan rijden, maar ook veel bosritjes maken en af toe voor de lol een sprongetje. Deze week ga ik met grondwerk beginnen (de basis), ik zal jullie laten weten hoe het ging :)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:40

Even (weer een keer) voorstellen :)
Ik ben Heidi, 36 jaar (pfff := )
Moeder van twee kids (10 en bijna 7)
En de liefde van mijn leven is Willem van Steenbergen <3
Twee tot drie keer per week breng ik met heel veel plezier mijn vrije uurtjes door bij Haflinger hengstenhouderij de Brouwer in Meerle.
Daar staan op dit moment 3 hengsten
Aron van de Haflingerborg, New fire en de aller leukste, ,knapste,Liefste,mooiste haflinger die er bestaat jawel "mijn" willempie :D
Twee jaar terug reed ik nog wedstrijden met hem maar op dit moment heb ik te veel bezig heden in mijn leven dat wedstrijden er voorlopig nog niet in zitten maar lol hebben we zeker.
Lekker aan het trainen en regelmatig heerlijk een paar uurtjes het bos in!

Vandaag: woensdag 4 december.
Willem was toe aan een grote schoonmaak *D
Af en toe is het echt een varken!!
Heb zijn benen opgeschoren en zijn staart gewassen. Nieuwe vlechten gemaakt en hem weer doen glanzen als een spiegel!

Daarna heeft hij zijn eigen lopen vervelen aan de longe..... beetje lopen kwallen haha van het weekend weer onder het zadel aan het werk!
Eenmaal terug in zijn stal was al mn werk in 0, 5 seconden vernietigd haha
Heerlijk dier! <3

Daarna New fire nieuwe vlechten gegeven en hem grondig gepoetst en zijn baard geschoren!
Eenmaal thuis ik gelijk onder de douche, ,zwarten vol kriebel haartjes haha maar een zeer voldaan gevoel!

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 07:47

Ja eindelijk weer iets op gang. Was toch altijd leuk en vond jammer dat het stil was maar alweer genoeg avontuur zo te lezen. Rijden gaat hier de laatste drie weken weinig. Veel andere dingen die er tussen komen. De laatste twee weken hebben we een houdini van kennis te logeren. Brak bij haar iedere keer uit. We hebben samen de wei weer in orde gemaakt en zaterdag kan hij weer terug. Nelleke accepteert hem heel goed alleen de shetten minder. Dus zal wel fijn zijn als de rust weer terug is.

120941

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:32

Zo net achrons stal weer helemaal aan kant gemaakt de zadelkamer opgeruimd en alles ziet er weer stukken beter uit. Ook net hem even gepoetst en lekker gekroeld vanavond als het weer mee zit nog even naar de binnenbak toegaan om met hem te gaan rijden.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 14:18

hihi wat leuk dat het weer op gang komt.

Misschien wil toch iedereen weer in zijn bericht beginnen met je naam en je naam van je paard, het is anders zo moeilijk om iedereen uit elkaar te houden en constant terug te lezen hoe je ook al weer heet.

Dus zo:

Marga en Sjors:

gisteravond eventjes gereden, er kwam iemand kijken bij sjors om hem bij te rijden 2x per week. Dus die er daarna op, hmmmm sjors heeft nogal een voorkeur in personen, hij wilde niet voorwaarts lopen bij haar en normaal gesproken heet hij SPEEDY omdat ie zo voorwaarts is. Daarna nog even een stalgenootje erop en jawel hij liep de sterren van de hemel.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:29

Gefeliciteerd met je haffie Amanda!!

Haha Heide die Willem dacht heel anders over zijn schone stal en vlechten. Flink aan het werk geweest bij de paardjes.

Haha Sjors heeft voorkeur! Kortom die persoon wordt het niet niet denk ik.

Annemarie en Storm;

Gisteren niet zelf geweest. Bijrijdster heeft hem in de les gereden. Ging prima. Vanavond ga ik zelf. Mag uurtje eerder weg van het werk dus ga op tijd naar Storm. Zit dan alleen midden in het hoogtepunt van de storm maar zal wel zien. Desnoods alleen ff wandelen of ff aan de lijn.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:11

Ik ben Sandrina (55) bijna 5 jaar in het gelukkige bezit van Fralla (ze heette anders, deze naam vond ik al leuk voor ik haar had gezien) Fralla is tamelijk veelzijdig; mennen, rijden, crossen, alleen ballen vindt ze niet jofel. Dan snurkt ze als een oude vent.
Gisteren heeft bijrijder met de sulky met haar gereden. Bijrijder vindt OHZ veel leuker, maar we denken dat ie moet worden nagekeken/opgevuld. Gelukkig heb ik ook een handig sulky in de opslag staan.

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:24

@Heidi & Willem. Haha Willem dacht vast dat je jou verveelde en is zo vriendelijk om je lekker aan het werk te houden. Iets anders kan er toch niet achter zitten met die altijd lieve, brave, nooit ondeugende haflingers :+

@Marga & Sjors. Handig toch als je paard zelf al beslist welke bijrijder hij wel of niet leuk vindt? Maakt de keuze voor jou al iets makkelijker lijkt mij hahaha.

@Annemarie & Storm. Bedankt, ben ook super blij hihi :j Ging het goed met de storm? Ik zou zelfs niet graag wandelen met dit weer, ze zijn dan vaak toch een stuk onrustiger hè.

@Sandrina & Fralla. Leuk dat je haffie zo veelzijdig is! En dus ook nog eens ideaal wanneer er iets aan het zadel moet gebeuren, zo kun je haar toch beweging geven.

Amanda & Mies:
Vandaag maar even gehouden bij mesten, op stal zetten en lekker even kriebelen met dit weer. Ze wou niet echt braaf mee lopen naar stal, was vrij onrustig door het weer. Maar dat lag ook aan mij want ik was nogal gehaast vanwege het weer, en dat werkt natuurlijk niet echt haha (over het paard als spiegel gesproken). Toen ze op stal stond nog even lekker gekroeld op de droge plekjes onder haar manen enzo. Dit leek ze wel fijn te vinden en ze ging mij ook helemaal besnuffelen en voelen met haar lippen aan mijn jas en haar. Als ik naar een andere hoek van de stal liep, kwam ze achter me aan om verder gekriebeld te worden. Ik heb nu wel het idee dat ze zoiets denkt van: "Oh misschien is dit mens toch ook best wel lief" :P. Nu ze een beetje aan haar stalletje en weiland gewend is wil ik het contact dan ook wat meer op gaan bouwen. <3

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:40

Nooit ondeugende haflingers? (Proest het uit) ja ja droom maar verder!

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 17:49

Wat een hoop bekende namen weer uit het oude topic, leuk zeg.

Marga:
Ja misschien moet ik het voor diegene die hier "nieuw" zijn even uitleggen. Ik ben begonnen met dit Haflinger dagboek toen ik een haflinger had. Sjors is geen haflinger maar een bonte. Dus ik ben de enige die hier mee schrijft zonder Haffie.

@Amanda, gefeliciteerd met je haffie, zo leuk om te lezen hoe de eerste dagen gaan van ontdekken. Komt vast goed met jullie. Foto???

Sjors:
ja sjors heeft zo wel zijn voorkeuren, weet nog niet wat ik ga doen, misschien komt ze nog een 2e x om te kijken hoe t gaat.

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:34

Amanda & Mies:

Hier een paar leuke foto's van mijn mooie meisje. Duurde even voordat ik uit had gevonden hoe ik de foto's moest plaatsen, dus ik hoop dat het lukt.

Eerste dagje op stal: Luisteren naar die gekke geluiden (varkens)
Afbeelding

Na een hele dag op stal gestaan te hebben, de eerste keer in het nieuwe weiland. Jippie!
Afbeelding

Afbeelding

De kwaliteit van de foto's is helaas niet zo heel goed, maar zo krijgen jullie in elk geval een beetje een beeld van mijn haffie. Als het weer wat beter is zal ik wel een keer mooiere foto's maken. *D

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 18:43

@armanda: wat een knappe haf is ze, ze is mooi op gewicht, beetje sporttypetje maar niet te.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:14

Kim en Nelleke.
ben 38 en heb een dochter van 9 en ben gelukkig getrouwd.
We hebben een haflinger Nelleke en twee shetten misty en haar zoon gipsy. Daarnaast houden we no een 30 kippen. Thuis hebben we nog twee jonge heilige birmaan katers cooper en carel van 8 maanden oud.

@ marga: het mag de pret niet drukken. En fijn om te horen dat het goed gaat met je nieuwe paardje.
@ amanda leuk beessie.
@annemarie: zou Nelleke graag met dit weer rijden, dan is ze heel braaf. Heb ik al vaker gedaan maar dan was het wel droog en niet zo`n extreme wind. wel waaide het dan hard.

Rijden wil momenteel niet vlotten, doe voornamelijk buitenrijden. Dus afhankelijk van het weer. De laatste tijd komt er naast het slechte weer iedere keer weer wat tussen. Dusknuffelen we wat en als het kan keertje rennen in de wei met de andere twee. Gipsy is van mijn dochter en die heeft hierop leren rijden stap en draf. Gipsy wil niet in de galop onder de man. Nu wordt ze te groot en dus gaan we in het voorjaar over op Nelleke. Gipsy loopt ook voor de wagen dus blijven wee maar doen. Misty is eigenwijs en wil alleen geknuffeld worden en gepoetst.Dus die is voor gezelschap. Vanmiddag even gauw naar de wei stal don voeren en weer naar huis. :brr: :brr: :brr:

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 16:32

@Kim: hihi zo nieuw is Sjors niet meer, heb hem inmiddels alweer een jaar en 2 maanden.

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:37

harmanda en Heidi

yes yes yes ben zoo blij. Heb weer een klein kwartiertje gereden. Echt heerlijk om er weer even op te zitten. Beentje leek het goed vol te houden. Nu hopen dat het morgen ook nog goed is.

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:35

@Kim & Nelleke: Wat jammer dat het niet wil vlotten met het rijden, maar buiten rijden is met dit weer inderdaad ook niet wat. Ik denk dat we allemaal wel weer uitkijken naar het voorjaar haha.

@Harmanda & Heidi: Wat fijn dat je er weer op hebt gezeten! Lijkt me vreselijk lastig om te bepalen wanneer het nog kan en wanneer het te veel wordt. Afwachten maar en kijken hoe het er morgen mee is!

Amanda & Mies:
Ik heb het gevoel dat we elkaar dag wel een beetje beter leren kennen, echt super leuk! Vandaag ben ik begonnen met een heel klein beetje grondwerk, echt de basis zoals meelopen aan het touw en stoppen wanneer ik stop. Daarnaast ook een stukje wijken voor druk (achteruit gaan en de achterhand een pasje verplaatsen). Hiermee wil ik proberen duidelijk te maken hoe de verhoudingen liggen: We zijn maatjes, maar ik ben de leider (wel een vriendelijke haha). Ik heb haar ook even los in het weiland geborsteld. Dit vond ze wel fijn, ze bleef mooi staan en liet mij mijn gang gaan. Ook liep ze nu voor het eerst in 1 keer mee de stal in. De vorige dagen was er namelijk nog wel een beetje overtuigingskracht voor nodig. De ingang van de schuur waarin haar box zit is namelijk vrij smal en dit vindt ze nog wel een beetje spannend.

Ik heb ook nog een vraagje waarbij jullie mij misschien wel kunnen helpen. Ik heb een slowfeeder gemaakt voor in het weiland, gewoon een bloembak met een ijzeren frame waarbinnen een oud hooinet gespannen is. Toen ik vandaag ging kijken had ze er amper van gegeten. De eerste dag at ze er wel van waar ik bij stond en was de bak de volgende dag ook leeg (had er nog niet zoveel in gedaan om te proberen). Ze krijgt er dus wel hooi uit, en weet de bak ook te vinden. Hetzelfde hooi eet ze ook op stal en dat is wel elke dag op, aan het hooi kan het dus ook niet liggen. Zou het komen doordat ze wel (kort) gras heeft in haar weiland en dat lekkerder vindt? Als ze echt honger zou hebben zou ze er toch wel van eten lijkt mij?

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:08

@harmanda en heidi: wat fijn dat je weer even heb kunnen rijden, hopelijk blijft het been goed!
@amanda en mies: zou het even aankijken, kijken of ze het morgen weer wel op eet!

Marylize en normann:
de laatste tijd ging het rijden niet lekker, dat kwam door een heke natte slik bak! Maar vandaag weer gedressuurd en het ging echt super, was echt heel tevreden, wat ik wel merk is dat hij erg toe is aan afwisseling zoals een buitenrit, maar dat kan helaas niet omdat hij zijn 2 voorste hoefijzers er af zijn en dan zijn hoeven heel erg scheef gaan staan en gaan brokkelen al we soms een stukje over de weg moeten! De hoefsmid is gebeld dus kan ik hopelijk zo snel mogelijk weer op buitenrit!

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:50

@marga ja dat weet ik dat je hem alweer een tijdje hebt. Maar toch fijn dat het allemaal goed gaat.
@Amanda zou me er niet zo'n zorgen om kaken wel in de gaten houden. Zoals je elf al zegt als ze Homer krijgen gaan ze vanzelf eten.
@marylize balen dat ijzers eraf zijn. Idd hopen dat hij gauw komt.

Kim en Nelleke
Wat een vieze en smerige bende daar in de wei. Gauw stal gedaan gevoerd en weer naar huis. Koudkoudkoud. Lekker stukje hout in de kachel en niet meer naar buiten.
Morgen stal weer goed schoon maken en dan komen ze onze loge weer ophalen.
Deze houdini brak bij een kennis steeds uit en heeft twee weken bij ons gestaan zonder gekke fratsen gelukkig. We hebben bij haar de wei weer in orde gemaakt en morgen gaaft hij weer terug.
Nelleke accepteerde hem gelijk, maar onze kleintjes moesten niet veel van hem weten, dus wel fijn dat de rust weer terug komt. Het was wel een lieverdje .maar weer rust in de wei is ook fijn.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 01:00

@Amanda: eet ze anders zand want waarom anders niet het hooi gewoon los in de wei? of in een oude tractor band (kan t ook niet weg waaien) gewoon even proberen of ze het dan wel eet, eet ze het dan nog niet op dan heeft ze waarschijnlijk genoeg of meer trek in t korte gras. Want zoals ik op de fotos zie is ze precies goed en mag niet afvallen.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 13:03

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:46

Heidi en Willem.

Vanmiddag naar Willem geweest,maar wat was het een rot weer pfff
Zat er net een kwartiertje op en het begon weer te hozen!
Willem houd er net zoals ik niet van om in de regen te rijden haha dus hielden we het al gauw voor voorzien :D
Na het rijden zijn benen gewassen en an stal gedaan.
En daarna nog lekker een uur zitten kletsen daar warm bij de kachel,
Woensdag vast een langer verhaaltje :)
Fijn weekend allemaal :wave:

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:47

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:51

Vandaag heb ik gedacht dat een gra(a)smasker kan voorkomen dat paardenbeest zand kan binnen krijgen. Heb dat op bokt gevraagd of anderen dat ook vonden. Kreeg ik allerlei ongevraagde 'ádviezen' Zucht. ik zal jullie niet met details vermoeien, maar ik had al snel de buik ervan vol. LEZEN bokkers wel?
Ik vond het zelf een hele vondst, zand likken lijkt me niet zo best voor Fralla.
'k Heb ook gelezen dat ze er sloom van worden en dat is precies de klacht van mijn bijrijder.
'k Wil graag weten wat jullie vinden van een paard een graasmasker om te doen te voorkomen dat ze zand gaan likken/eten . Van het idee; niet van de herrie die ik veroorzaakte ;)