Arno is er ondertussen 7. Die galopwissels zijn onder begeleiding van professionele instructeur. Ik ben niet de klassieke dressuur aan het doen, maar western, waar de wissels eerder worden aangeleerd. zijn verzameling en zijn achterhand zijn voldoende ontwikkeld voor dit aan te kunnen.
De oefening die ik nu doe, is volledig vanuit galop stoppen en dan direct aanspringen in de andere galop. Deze oefening beheerst hij goed. Hij springt direct naar de juiste galop als ik dit doe. Maar zelfs bij deze oefening en ondanks dat hij juist aanspringt, krijg ik die achterhand niet naar binnen met mijn buitenbeen. Daardoor lukt het me ook niet om een wissel tijdens de galop te doen..
Misschien een paar keer met een balkje er tussen. Dan springt hij hem wel eens waar in 2x,maar dan krijgt hij misschien het gevoel te pakken. Daarna zonder balkje de wissels springen. Wellicht krijgt hij het aha moment.
Nash sprong met net 5 jaar al een groene wissel. Makkelijk met springen. Daar hebben ze in principe geen overdreven balans voor nodig. Uiteraard wel als je series gaat springen, naar dat Is een heel ander verhaal.
Hij moet inderdaad die klik kunnen maken.. Buiten het feit van de galopwissel moet hij ook meer reageren op mijn buitenbeen. Dat is eigenlijk het probleem, de galopwissel zal dan waarschijnlijk wel volgen.. Als iemand daar nog tips rond heeft?
Ook een jong paard kan prima een wisseltje springen in mijn ogen. Je geeft zelf al aan dat hij niet vlot genoeg op je been is, denk dat voor jou de oplossing vooral in het voorbereidende werk nog zit. En het is voor een iets minder vlugge haflinger onder het zadel soms ook gewoon wat meer spaghetti met die benen
Haha spaghetti met de benen Ik krijg hier beeld bij. .. Kan je je pony uit de knoop halen
Mando is ook niet scherp op het been en vind t bit vasthouden een erg leuk spelletje. .. Hij blijft zijn eigen humor houden Dan ga ik veel overgangen maken dan ineens wordt ie wakker
Mando, dat Is een Haflinger kwaaltje hoor hier ook. Mara Is er een ster in en Nash doet het eigenlijk alleen als hij niet lekker in zn vel zit of de oefeningen echt heel moeilijk vind.
Hafje81
Geplaatst: 01-07-15 08:59
Rechtrichten is gebeurd. Dat is iets wat we in het begin hebben aangepakt.
Hangen op het bit is ook zo een favoriet bij mijn haf. Ik moet echt erop letten dat ik streng genoeg blijf en dat ik op tijd reageer
Ondertussen oefenen we verder.. Bedankt voor de reacties!
Maar rechtrichten is niet iets wat je eenmalig doet, dat moet je wel ook blijven onderhouden. Soms even terug naar de basis kan echt helpen om daarna weer verder te komen...
Rechtrichten begin je gewoon je training mee. Net als dat ik altijd mijn zijgangen mee neem. Dat is gewoon je basis training of je nu dressuur, springen of knolhobbel..
Mando vind altijd alles moeilijk (denkt hij) terwijl hij alles kan. Hij heeft gewoon de pech dat hij mij als ruiter heeft hahahaha...
Ach nee hoor, hij doet alles braaf ondanks dat hij met zijn cornage regelmatig in de knoop ligt maar dan krijgt hij even lange teugel en even op adem komen dan er weer voor gaan.
Hafje81
Geplaatst: 01-07-15 11:50
Ik bedoelde eerder dat we dat als eerste aangepakt hebben in zijn training. De oefeningen voor rechtrichten blijven terugkomen in de lessen Maar dat staat goed op punt..
och, die hafjes, lekker testen dat zal altijd wel blijven.. daarom hou ik er ook zo van
janiekhm
Geplaatst: 01-07-15 11:54
Wat leuk allemaal!!! ik heb geen haflinger maar dit ziet er wel leuk uit!
Hafje81 ik moet zeggen, ik start Nash nu M1 dressuur, maar ben te vroeg over gegaan. Maar ik train nu nog serieuzer (niet meer) en ik merk opeens hoeveel winst er nog Is te behalen in het rechtrichten. Het Is bijna eng gewoon.
Ook merk ik dat als hij wel recht Is, hij ook gelijk heel makkelijk na geeft, mooi rond wordt en echt uit de schoft omhoog komt (ook daar verbaasde ik mij over van de week, hij stijgt gewoon echt op. Heel bijzonder).
Ik zou het recht richten niet te makkelijk houden dus. Het gaat echt een stuk makkelijker als hij recht Is (en aan het been en gehoorzaam en en en)en, je weet wat ik bedoel
janouk
Geplaatst: 01-07-15 12:41
hafje 81 Mijn instructrice zegt altijd: een paard kan alleen hangen, als hij iets heeft om aan te hangen!
Dus.......stop met terughangen.
Altijd eerst beginnen met aktiveren van het achterbeen, naar voren oplossen.
Nee Ja gisteren wel les maar 20 min em aangepast Ik was meer dood dan mando
Vandaag rond half 1 op stal de koelte in Wel afgespoten en gepaneerd Morgen en zaterdag ook zo. Ik vind t wel goed Zondag zien we wel weer Maandag naar het bos met silby
Peelie
Geplaatst: 02-07-15 21:11
Alleen vroeg in de ochtend of laat in de avond. Midden op de dag Is veel te warm met 32+ graden.
Ik heb vandaag mn nieuwe hoofdstel binnen gekregen. Eentje van ww frontriemen. Staat super sjeik.
Ik zal morgen eens een fototje maken
As zonder doet Nash mee aan de keuring. In de ochtend M1 starten begin van de middag primering en dan halverwege de middag bestgaand onder het zadel.
Ik ben heel benieuwd naar de dag komt vast goed. Ik heb er iig zin in.
Wij zijn ook niet bijster actief het is dat we gister les hadden maar verder doen we het rustig aan. Als het in m'n planning past dan rijden we wat later op de avond en anders lekker niet :p
Leuk om al jullie verhalen te lezen Mag ik ook meepraten hier met mijn leenHaffie die we dressuurmatig voor de wagen aan het trainen zijn?
silby
Geplaatst: 02-07-15 22:00
Ik rij ook in de ochtend of avond idd. Pas de training een beetje aan, dan is het wel te doen hoor Vandaag waren ze vrij,morgen ochtend les. Zondag schriktraining met Amino en maandag rondje bos met Fey idd
Wilco staat al een week stil, ik was ziek en met dit weer is het niet te doen was van plan om morgenochtend vroeg te gaan tijden maar ik slaap nu nog lang niet met die enorme klappen,
Gaat ie door peelie ?
In de buurt is er vor morgen ook al 2 afgelast
maessie
Geplaatst: 02-07-15 22:38
Hier inderdaad ook vroeg in de ochtend rijden. Had zaterdag wedstrijd, tijden waren al verzet naar begin van de avond. Maar dan is het alsnog best warm, t moet leuk blijven voor de paarden, heb afgemeld. Komt wel weer een wedstrijd..
Ik ben de website en Facebook nauwlettend in de gaten aan het houden. Tot nu toe gaat de keuring door. Maargoed, het wordt op zondag lang niet zo heet als op zaterdag. Dat scheelt een heel eind.
assie
Geplaatst: 03-07-15 10:31
Leuk dat ik mag meekletsen Ik men regelmatig met mijn leenHaffie. Het is een 4 jarige merrie van Standing Ovation, gefokt door mijn vriend en zijn ex. Ze staat sinds april voor de wagen en het is de bedoeling om in de B-dressuur te starten wanneer ze wat meer bevestigd is. Het is een echt prinsesje, heel werkwillig maar met een heuse eigen mening en dat maakt het wel een uitdaging soms . Daarom vind ik dit topic zo leuk om te lezen, veel herkenning haha. Het is nog wel even de vraag wie het eerst gaat starten met Aaf, mijn liefje of ikzelf.
Naomi_Haffie schreef:
Rijden jullie met dit weer?
Vanochtend zaten mijn instructeur en ik al om half 7 op de bok. Dan is het prima te doen. Verder hou ik er wel rekening mee, ik ga dus niet midden op de dag rijden.