[HK]Ons goud staat in de wei, met onze haffies zijn wij blij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: [HK]Ons goud staat in de wei, met onze haffies zijn wij blij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:32

Tjah het ziet er zo het zelfde uit als bij Mara vorig jaar. Dat ik zo snel mogenlijk aan de bel zou trekken als ik jou was...

Daarom laat ik Mara tegenwoordig af en toe een nachteje gewoon lekker buiten staan. meestal van vrijdag op zaterdag en dit weekeind toevallig dan ook van zaterdag op zondag nacht ;) Dat gaat nu echt heel erg goed! Ze heeft geen buldjes gehad tot nu toe :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:32

Ziet er inderdaad uit als een allergische reactie. Wat Peelie zegt lijkt me een goede oplossing.
Maar misschien ook even de veearts bellen voor advies.

Jim was een beetje stijf vandaag. Snap nog niet helemaal waar het vandaan komt. Misschien van de ontploffing gister in de paddock.
Heb even kunnen rijden en toen ging hij wel beter lopen.
Daarna heb ik hem weer in de paddock gezet en toen stond hij te stampen met 1 achterbeen.
Bleek hij weer vreselijk mok te hebben.
Heb er een paar dagen niet echt op gelet, maar vorige week had hij er nog geen last van. Ja, wat kleine plekjes, maar dat heeft hij eigenlijk altijd.
Heb dus maar weer 2 weken smeerkuurtje met antibiotica ingelast. Hielp vorige keer echt goed. Moet nog wel even zijn sokken knippen :\

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:35

Amanda schreef:
Ziet er inderdaad uit als een allergische reactie. Wat Peelie zegt lijkt me een goede oplossing.
Maar misschien ook even de veearts bellen voor advies.

Jim was een beetje stijf vandaag. Snap nog niet helemaal waar het vandaan komt. Misschien van de ontploffing gister in de paddock.
Heb even kunnen rijden en toen ging hij wel beter lopen.
Daarna heb ik hem weer in de paddock gezet en toen stond hij te stampen met 1 achterbeen.
Bleek hij weer vreselijk mok te hebben.
Heb er een paar dagen niet echt op gelet, maar vorige week had hij er nog geen last van. Ja, wat kleine plekjes, maar dat heeft hij eigenlijk altijd.
Heb dus maar weer 2 weken smeerkuurtje met antibiotica ingelast. Hielp vorige keer echt goed. Moet nog wel even zijn sokken knippen :\

De DA zal waarscheinlijk zeggen dat het schimmel is. en dan krijg je Imaverec mee. heeft geen zin dus. De meeste DA's weten nieteens wat zo'n allergie is... Best wel triest eigenlijk.... :S

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:37

Mel heeft ook heel vaak last van mok... Haar sokken zijn altijd geschoren, zodat ik het goed in de gaten kan houden. Als ze er dan echt weer behoorlijk last van heeft was ik haar benen met betadineshampoo en haal ik alle korstjes eraf, daarna droog ik het af en smeer ik er wat mokzalf op... Dan is het echt binnen een paar dagen weg.
Rond september / oktober was het alleen onbegonnen werk... Toen was de wei nogal blubberig, daar is niet tegenop te smeren...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:38

Mara heeft maar een heel klein beetje mok aan een been. Als ze dan een paar nachtjes op stal heeft gestaan is het weg...

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:39

Tja... Ik kijk morgen hoe het is en dan onderneem ik wel actie, nu heeft het toch geen zin meer.
Ik hoop echt dat het dit niet is, vooral omdat ze nu geschoren is en dat is toch best koud overdag buiten in de blubber en regen... Ook heb ik niet een waterdichte dikke deken, dus dan zou ik overal weer regendekens overheen moeten gooien in de hoop dat het redelijk blijft zitten...

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:40

Mel heeft het ook héél vaak (bijna altijd wel een beetje) aan haar rechter achterbeen. Daar zitten nog littekens van vroeger, van hechtingen en daar gaan al die korstjes in zitten... Heel vervelend, maar gelukkig heeft ze er nooit last van

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:41

Mara heeft daarom standaard een regendeken op (met vulling) dan heb ik dat probleem niet...

Mara heeft vorig jaar vanaf januari 24/7 buiten gestaan. Geschoren (op de benen na dan) en een deken zonder hals. Was geen probleem. Ze heeft de winter toen prima doorstaan...

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:45

Ja, achja dat moet ik dan maar zien hoe ik dat doe, heb vast nog wel wat liggen maar net als jij ook zonder hals... En dat vind ik niet zo fijn, vorig jaar had ik geen halsdeken en groeide het haar ontzettend snel, maarja paardje gaat natuurlijk voor met of zonder dik haar :)

Ik ga nu even bankhangen, adios :wave: En bedankt nog voor je reacties :j

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:46

is goed :) Ik ben blij dat het over komen en je niet zecht, ach boeient, het zal wel.

Bankhangze!

Ik ga zo naar de knollies ff binnen zetten...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:52

Jim heeft de mok ook alleen maar achter. Linksachter is het ergst. Zijn ook oude wondjes/littekens die dan gaan schilferen en waar mok ontstaat.
Heb van de dierenarts een antibiotica zalf wat ik dan moet smeren. En dat werkt eigenlijk wel goed. 2 weken smeren en het is weg.
Maar helaas komt het altijd weer terug.
Hij staat dus ook altijd met geknipte sokken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:02

Mara staat nu voor het eerst met opgeschoren benen. en dat gaat eigenlijk heel erg goed. de mok was gelijk al een heel stuk weg getrokken... maar er zijn dagen het het weer wat terug komte en dat het weg is. Maar het is zo weinig dat het nieteens de moeite waard is om te smeren. Zo erg is het nog lang niet...

Nou ik ga mijn thermo's maar eens aantrekkenen daar paarden binnen zette :) tot over ongeveer een uurtje :)

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:18

@Melody, het kan ook een allergische reactie zijn op wasmiddel, ik weet niet of je onlangs de deken heb gewassen ?
Ennu elk paard hoort een paar uurtjes per dag hun benen te kunnen strekken , solly moest het even kwijt, tenzij het medische noodzakkelijk is dat ze op rust moeten staan.

Mok is een drama, wat kan helpen is voordat de natte periode begint de kootholte uitvoorzorg insmeren met vaseline, dit haal je er af met een handdoek als je gaat rijden of op stal komen te staan en smeer je weer nieuw er op als je ze buiten zet.
Dit helpt bij Donna, alleen was ik helaas te laat dit jaar en Donna heeft ook maar aan 1 been mok, hoog in de kootholte.

Nog 1 nachtje slapen en een half dagje werken en dan komt me meisje thuis.

Vanmiddag met Wahida over de dijk gewandeld, ze heeft voor het eerst een rijdende auto gepasseerd, met wel 2 hele drafpassen er vandoor te schieten, liep ze daarna netjes naast me en deed alsof er totaal niks gebeurt was. Daarna uit dr koekie gegaan in de binnenbak, zo hard de bochten door en dan bokken, hahaha ja dan ga je bijna op je plaat.

Daarna een stalgenoot geholpen met haar twee handtassen, waarvan er achteraf eentje een klap op zijn oog heeft gehad, onderste ooglid gescheurd, dus dierenarts er bij en hechten die handel, en dat moest nog wel mijn lievelings handtas overkomen, de kleinste van stal.

@Moyra, zonde dat je pluto heb moeten verkopen, was een leuk ding en balen van zijn knie, is geen leuk begin voor de nieuwe eigenaren en ook zeker niet voor jouw.
Wel erg gaaf dat je oude vlam weer bij je terug komt.

Over de WII gesproken, dat is echt mega verslavend, bombom-block is erg leuk om te doen, en die racing rabbits is ook erg leuk. Mijn favoriet is bombom-block, de nieuwste mario en het WII-board met het spelltjes om de balletjes door die gaatjes zien te krijgen.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:19

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:21

ow ja hoor ik doe nog wel keer :P

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:24

goed.. hoe deed ik dat ookal weer??

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:27

Mandy heeft nu ook last van mok .. wat kan ik nu het beste doen dan ???

Origineel

Voor de 1e keer .. het is gelukkig nog niet zo heel erg maar ze heeft het bij mij nog nooit eerder gehad ..

Nathalie83

heb geen ervaring met mok.. :n sorry kan je niet bij helpen..

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:29

Jammer .. Ik zou graag willen dat ik iets kan doen zodat het weg gaat ...

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:32

freya,
Ivm pluto maakt het in feite geen verschil.
Wie presies zijn eigenaar is , want ik blijf gewoon zijn verzorgster :+
Jaja mijn grootste droom op mijn 20e verzorgster te zijn van een shetter terwijl ik ook eigen paarden heb.
Maarja ik moest hier echt ene keuze maken.
En de ouders waren bereid om pluto over te kopen zodat ik mijn oude liefde terug kon nemen.
Pluto blijft ook gewoon lekker bij ons op stal staan :D

Wat duurd het wachten om je meisje te halen dan lang he ??
Heel veel succes morgen in elk geval.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:35

Is Michelle weer weg .. haar moet ik denk ik hebben .. Gail of iemand anders!! :oo

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:36

wat ik doe dieuwke, is niet zoals de meeste met betadineshampoo wassen, maar gewoon droog houden en er of een mokzalf op smeren, en wat ik nu gebruik zijn goudsbloemen, daar trek ik een soort thee van en smeer het vocht op de plekken, klinkt heel tegenstrijdig, mok niet nat maken, maar de korstjes worden door 1 keer per dag van de goudsbloemthee zachter waardoor de huid eronder weer lucht kan krijgen en kan genezen.
Nooit de korstjes die nog vast zitten eraf krabbelen, het gaat dan bloeden en de huid gaat dan nog meer trekken waardoor lopen veel pijn gaat doen.

De mokzalf werkt ook doordat deze ook de kosten zacht maakt en het eronder kan genezen omdat de huid dan weer lucht krijgt.

Bij zeer matige mok kan ook zinkzalf helpen. Alleen moet je deze als je gaat rijden of op stal er ook afhalen, anders kleeft alles aan de zalf vast.

En als ze er goed vanaf zijn, dus totaal geen korsten meer voelbaar en de huid weer lekker glad is, kan je in de kootholtes vaseline smeren als ze naar buiten gaan, en dit er met een handdoek afhalen of je gaat rijden of ze op stal komt te staan, zodat de huid gewoon weer kan ademen en moet ze weer buiten in de nattigheid staan, smeer je het weer in.

Er zijn zoveel middeltjes om mok te behandelen, het is even zoeken naar het middel wat het beste werkt bij jouw paardje.

Succes.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:37

thnx morya , van mij mag die nacht heel snel gaan, maar je zal net zien, dat ik dus vanacht geen oog dicht doe.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:38

Dus dan zou ik Mokzalf moeten komen ofzo ? En dat er dan opsmeren ?