[Centraal] Keuringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DivaMiep

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:40

Tootz: Je kan het beste eerst knippen en dan afmaken met een scheermesje, dan wordt het het egaalst!

Ivana2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:14

Arrisje schreef:
Ja, als het veld te sterk is en er niet meer eerste premies uitgedeeld mogen worden (dat beslissen de juryleden zelf), dan loop je kans om een 2A of lager te krijgen.. Hier geldt dus ook: In het verleden behaalde resultaten, bieden geen garantie voor de toekomst!!

ik heb hierover eerst eens het KVTH gemailt.. want ik snapte er nog niets van..

Mijn vraag was;
Vorig jaar heeft mijn 3jarige merrie een 1a premie gehaald, als ik nu weer mee ga doen aan de premie keuring als 4 jarige, raak ik dan de 1a premie kwijt als ze lager haalt??

antwoord
Het behaalde resultaat van 1a blijft staan voor dát betreffende jaar. Echter het nieuwe resultaat zal daar aan toegevoegd worden.

een premie krijg je dus per jaar... en blijft altijd staan. GELUKKIG!!!! kunnen we toch meedoen!

nog meer info over keuringen en nationale van de kvth;

De punten die behaald zijn tijdens de stamboekopname blijven het gehele leven van het paard geldig. Tenzij je een herkeuring aanvraagt!! Dit kan uitsluitend op de herkeuring in Maren-Kessel op 13 september a.s.

Opgave voor de Nat. tent. is hiervoor dus geen belemmering.

De exterieurkeuring voor 4 jarige haflingermerries tijdens de nat. Tent. zal gehouden worden op vrijdagmorgen.

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:09

Hinke schreef:
Geel veulenboekpapiertje? Moet je dat hebben? Ik heb van ankie alleen het paspoort en het bewijs van inschrijving gekregen toen ik haar kocht Tong uitsteken
Ik heb trouwens nog geen inschrijfformulieren gekregen. Als jij ze gekregen hebt Tootz dan zou ik ze toch ook moeten krijgen?
Wat voor een voorbrenghoofdstel gebruiken jullie? Ik vind die dingen nogal duur! Mag je ook een gewoon hoofdstel gebruiken?

Als je dat bewijs van inschrijving openslaat staat er bovenaan: uitreksel haflinger veulenboek register. Zag ik eergister ook pas voor het eerst Bloos

Ik woon in Zuid-Holland...dus ik weet niet waar jij woont?

Mijn formulier is vandaag op de bus gegaan Haha!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:44

Ik woon in Oegstgeest, dus ook in Zuid holland. Gek!
Handig om te weten dat het bewijs van inschrijving hetzelfde is als het veulenboekpapiertje Clown zou echt iets voor mij zijn om daar wekenlang naar te zoeken Bloos

LyonesseJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:57

En je bent lid? Nagelbijten / Gniffelen

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:39

Ok de sokken liggen eraf Verdrietig het staat wel een stuk netter! Maar ow het ging wel met pijn in mn hart hoor! Tong uitsteken Dus als ik hier geen punten voor krijg........! Tong uitsteken

Nu het volgende dilemma: Magic's manen zijn nog aan het bijgroeien van het afknagen door haar vriendinnetje. Maar dit gaat alleen om de bovenste laag. Dat is nu netjes op 1,5 hand breed. Maar de onderste plukken zijn een stuk langer. vooral op haar schoft zit er een flink verschil tussen (zeker een cm of 10) en in het midden mist er op een stukje de onderste laag, dus valt het nog meer op.. De onderste plukken zijn op haar schoft heel mooi lang maar hoe meer je naar voren gaat hoe meer verschil er tussen de plukken komt...
Dus op 1 lengte trekken of niet op 1 lengte trekken? Ze heeft een behoorlijke bos manen dus het wordt geen zielig bosje ofzo. Maar ik weet niet of ze liever zien hoe lang de manen kunnen worden?

Hinke: dat is inderdaad een beetje vreemd! En net als Mystica: ben je lid van kvth??

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 23:09

Ivana2004 schreef:
Arrisje schreef:
Ja, als het veld te sterk is en er niet meer eerste premies uitgedeeld mogen worden (dat beslissen de juryleden zelf), dan loop je kans om een 2A of lager te krijgen.. Hier geldt dus ook: In het verleden behaalde resultaten, bieden geen garantie voor de toekomst!!

ik heb hierover eerst eens het KVTH gemailt.. want ik snapte er nog niets van..

Mijn vraag was;
Vorig jaar heeft mijn 3jarige merrie een 1a premie gehaald, als ik nu weer mee ga doen aan de premie keuring als 4 jarige, raak ik dan de 1a premie kwijt als ze lager haalt??

antwoord
Het behaalde resultaat van 1a blijft staan voor dát betreffende jaar. Echter het nieuwe resultaat zal daar aan toegevoegd worden.

een premie krijg je dus per jaar... en blijft altijd staan. GELUKKIG!!!! kunnen we toch meedoen!

nog meer info over keuringen en nationale van de kvth;

De punten die behaald zijn tijdens de stamboekopname blijven het gehele leven van het paard geldig. Tenzij je een herkeuring aanvraagt!! Dit kan uitsluitend op de herkeuring in Maren-Kessel op 13 september a.s.

Opgave voor de Nat. tent. is hiervoor dus geen belemmering.

De exterieurkeuring voor 4 jarige haflingermerries tijdens de nat. Tent. zal gehouden worden op vrijdagmorgen.

Geweldig dat het blijft staan, maar ik heb geen zin om in het vervolg alleen nog maar met 2de premies naar huis te komen als die kans er dik in zit Knipoog .. Dit omdat ik weet dat het veld van vorig jaar niet echt partij voor haar was, maar van dit jaar dat absoluut wel is!

Plus dat de laagste premie die je merrie behaald heeft toch bij iedereen in het geheugen aanwezig blijft. Krijgt je merrie dus een tweede premie, dan is het veulen ervan ook gelijk weer minder waard..

DivaMiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:56

Tootz schreef:
Ok de sokken liggen eraf Verdrietig het staat wel een stuk netter! Maar ow het ging wel met pijn in mn hart hoor! Tong uitsteken Dus als ik hier geen punten voor krijg........! Tong uitsteken

Nu het volgende dilemma: Magic's manen zijn nog aan het bijgroeien van het afknagen door haar vriendinnetje. Maar dit gaat alleen om de bovenste laag. Dat is nu netjes op 1,5 hand breed. Maar de onderste plukken zijn een stuk langer. vooral op haar schoft zit er een flink verschil tussen (zeker een cm of 10) en in het midden mist er op een stukje de onderste laag, dus valt het nog meer op.. De onderste plukken zijn op haar schoft heel mooi lang maar hoe meer je naar voren gaat hoe meer verschil er tussen de plukken komt...
Dus op 1 lengte trekken of niet op 1 lengte trekken? Ze heeft een behoorlijke bos manen dus het wordt geen zielig bosje ofzo. Maar ik weet niet of ze liever zien hoe lang de manen kunnen worden?

Hinke: dat is inderdaad een beetje vreemd! En net als Mystica: ben je lid van kvth??

Gewoon wassen, en naar een kant gooien. Verder niks mee doen. Daar kijken ze toch niet naar hoor! En het groeit vanzelf wel bij. In ieder geval niet gaan trekken ofzo. het zal echt bijna niet schelen in je punten.

Wat je kan doen als het haar terugspringt, is na het wassen als ze droog zijn staartjes maken. Niet te strak maar wel dun. Dan blijft het de volgende dag met een beetje haarlak of mousse zo naar een kant hangen!

LyonesseJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:50

Heb je een foto van de manen nu?

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:29

Ik ga vanavond een duidelijke foto maken!

Divamiep: de manen hangen al aan 1 kant. Dat is het probleem niet maar ze zijn behoorlijk ongelijk!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:33

Gewoon zo laten, dan. Als je ze alemaal even lang maakt als de korte stukken, kunnen ze nog denken dat er zomereczeem in het spel is en dat kun je missen...

Groeten, SuSEQ

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:56

LyonesseJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:17

Gewoon zo laten idd Ja

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:36

tootz de jury wil zo natuurlijk mogelijk dus ook gewoon met sokken.
mijn hengst kreeg vorig jaar als jaarling een 1e premie met happen uit ze manen en met sokken de keus is aan jezelf maar de jury kijkt naar het lichaam, schouder, benen, hals hoofd, stand, stap,draf,galop en het gedrag.

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:45

lieverties schreef:
tootz de jury wil zo natuurlijk mogelijk dus ook gewoon met sokken.
mijn hengst kreeg vorig jaar als jaarling een 1e premie met happen uit ze manen en met sokken de keus is aan jezelf maar de jury kijkt naar het lichaam, schouder, benen, hals hoofd, stand, stap,draf,galop en het gedrag.

De sokken zijn er ten eerste al af en ten tweede heb je geen gelijk wat betreft de jury.. Die willen netjes gepresenteerde paarden zien en daarbij horen geen sokken, baardharen en haarpluimen uit de oren Knipoog ..

Vorig jaar heb je gewoon geluk gehad wat betreft de sokken en de plukken uit zijn manen.. Zal dat alleen niet ook doen voor de Hengstenkeuring, want dan kom je er écht niet door..

DivaMiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:02

Ik zou verder niks aan die manen doen hoor! Ze zijn een beetje kort maar dat happige valt wel mee!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 23:16

Inderdaad, het valt erg mee Tootz! Waren ze eerst veel langer?
Ik heb ankies sokken ook afgeknipt, maar ik heb het nog niet zo nauwkeurig gedaan. De baard, en het oorhaar moet ook? Pff dan ben ik nog wel even bezig.
Ik heb het trouwens opgegeven om Ankie te laten afslanken voor de keuring Haha! Ze staat in rijk gras, daar doe ik niks aan. En zo vaak longeren dat ze vanzelf afvalt is ook geen optie omdat ze nog maar drie is. Nou maar hopen dat de jury door al die vetrollen heen kan kijken Clown
Komen er op zo'n keuring meer mensen met te dikke haflingers of is iedereen daar zo slim om met superafgetrainde haflingers te komen?

LyonesseJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 23:23

Je ziet maar heeeeeel zelden een te dikke haf, en er wordt ook zeker een opmerking over gemaakt.

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 23:25

Hinke schreef:
Inderdaad, het valt erg mee Tootz! Waren ze eerst veel langer?
Ik heb ankies sokken ook afgeknipt, maar ik heb het nog niet zo nauwkeurig gedaan. De baard, en het oorhaar moet ook? Pff dan ben ik nog wel even bezig.
Ik heb het trouwens opgegeven om Ankie te laten afslanken voor de keuring Haha! Ze staat in rijk gras, daar doe ik niks aan. En zo vaak longeren dat ze vanzelf afvalt is ook geen optie omdat ze nog maar drie is. Nou maar hopen dat de jury door al die vetrollen heen kan kijken Clown
Komen er op zo'n keuring meer mensen met te dikke haflingers of is iedereen daar zo slim om met superafgetrainde haflingers te komen?

Iedereen houdt er over het algemeen rekening mee dat hun Haf er getraind bij staat ja.. Je komt meestal achteraan te staan als je er niets aan doet.. Ook een driejarige moet er goed bij staan en dat kunnen ze niet goed beoordelen als ze veel te dik is, dan wordt het totaal plaatje gewoon niet mooi.. Eigenlijk zou je d'r nu gewoon van het gras af moeten halen, dat is echt beter voor d'r.. Zo niet, kun je d'r beter thuis laten.. Sowieso is teveel gras al niet goed voor een Haf Knipoog .. Ik hoop voor je dat er een oplossing is..

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 23:29

Oh dat klinkt wel erg! Hmm, ik heb me nog niet opgegeven, dus ik kan er nog van af zien.... Maar de fokkers zouden het wel leuk vinden als ik ga... Van het gras af halen is echt geen optie, dan zou ze de hele dag alleen moeten staan! Ik vind de keuring wel ietsje minder belangrijk dan het welzijn van mijn pony Knipoog Hoe doe jij dat?
Is ze in dit filmpje zo dik dat de keuring echt geen zin heeft? http://www.youtube.com/watch?v=CVwEt8BfacQ

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 23:34

Hinke schreef:
Oh dat klinkt wel erg! Hmm, ik heb me nog niet opgegeven, dus ik kan er nog van af zien.... Maar de fokkers zouden het wel leuk vinden als ik ga... Van het gras af halen is echt geen optie, dan zou ze de hele dag alleen moeten staan! Ik vind de keuring wel ietsje minder belangrijk dan het welzijn van mijn pony Knipoog Hoe doe jij dat?
Is ze in dit filmpje zo dik dat de keuring echt geen zin heeft? http://www.youtube.com/watch?v=CVwEt8BfacQ

Als ze er nu nog zo uitziet, kun je het beter niet doen..

Hoe ik mijn paarden heb staan? Ik heb ze eigenlijk voornamelijk in de bak en naar behoefte op het land (dus niet 24/7, maar een paar uurtjes per dag) en ik voer ze hooi als hoofd eten.. Ik sta dan ook niet op een pensionstal en kan alles zelf bepalen.. Ik heb niet het idee dat mijn paarden het verschrikkelijk vinden om niet de hele dag op een volle wei te staan.. Zeker niet Nicole, die in het verleden al een keer flink hoefbevangen is geraakt (niet bij mij)..

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 23:45

Nou jah dan wacht ik nog even met het opsturen van de formulieren. Ik heb wel een graaskorf, die zou ik snachts om kunnen doen maar ik denk niet dat dat veel zoden aan de dijk zet Clown
Is er hier verder niemand die ook een te dikke haf heeft en die er mee naar de keuring gaat?

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 23:49

Hinke schreef:
Nou jah dan wacht ik nog even met het opsturen van de formulieren. Ik heb wel een graaskorf, die zou ik snachts om kunnen doen maar ik denk niet dat dat veel zoden aan de dijk zet Clown
Is er hier verder niemand die ook een te dikke haf heeft en die er mee naar de keuring gaat?

Een graaskorf helpt wel een beetje, maar eigenlijk zou je gewoon af moeten spreken met de stalbaas dat je haar samen met nog een paard wat niet tegen het volle gras kan, de paarden op een kleiner stukje zet.. Op deze manier kun je je suf trainen maar zal ze niets dunner worden.. Wat je ook nog kan doen, is haar naar een stal brengen die haar keuringsklaar maken voor je. Ze heeft wel een mooie leeftijd om nu naar de keuring te gaan en het is er nog wel af te trainen, maar niet i.c.m. volledige weidegang..

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 00:05

Euhhh zoveel euro's heb ik niet hoor! Ik denk dat ik voorlopig maar die graaskorf snachts probeer, en dan kijk ik wel of ze nog wat afslankt. Misschien kan ik ook wat meer met haar gaan wandelen. Longeren doe ik 3 keer per week, ik wil niet vaker omdat ze nog zo jong is. Hoe vaak train jij je 3 jarigen?

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 00:18

Hinke schreef:
Euhhh zoveel euro's heb ik niet hoor! Ik denk dat ik voorlopig maar die graaskorf snachts probeer, en dan kijk ik wel of ze nog wat afslankt. Misschien kan ik ook wat meer met haar gaan wandelen. Longeren doe ik 3 keer per week, ik wil niet vaker omdat ze nog zo jong is. Hoe vaak train jij je 3 jarigen?

Ik heb alleen een 2 jarige staan, die moet voor de HK in januari.. Daar ga ik vanaf a.s. oktober/november mee beginnen.. Die gaat dan opbouwend van 1 tot 5 dagen in de week aan de longe en los in de bak, tot zo'n 20 minuten. Ligt er net aan hoe snel hij het werk oppakt en wat hij aankan..