Aparte papieren, is deze haflinger raszuiver?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Aparte papieren, is deze haflinger raszuiver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 08:54

Ik betwijfel ook zeer of dat zijn enige probleem is. Succes met de zoektocht TS.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 08:54

En ineens is de liefde en het "reddingsgevoel" helemaal over :?

Succes met verder zoeken, hoop dat je een prachtig papier vindt met daarbij een leuke pony ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 08:59

Janneke_x schreef:
Oei oei! Alles neemt een grote wending. Dit paardje is niet raszuiver. ( voor mij doet dit er echter wel toe, waarom? Geen idee. Maar als ik een haflinger zoek wil ik een haflinger. En al helemaal als daarmee geadverteerd wordt. ) Mijn dierenarts zegt ook dat de papieren anders op orde zouden zijn. Tevens kan er nergens een basisenting gevonden worden. En mogelijk is deze koop dan toch niet voor mij geschikt. Hier en daar krijg ik aanbod voor andere haflingers waar alles aan klopt en wat mij een meer safe gevoel geeft. Dit wordt mijn eerste eigen paard en wil graag safe starten. In ieder geval super bedankt voor al het meedenken en hopelijk vind ik mijn topper spoedig! :)

Ik snap je helemaal hoor :j hoewel ik niet perse waarde hecht aan een papier ging ik tijdens de zoektocht van mijn vorige haflinger ook bij een ''haflinger'' kijken en het was een super lief en braaf beest, maar toch duidelijk niet helemaal een haflinger. En dat is wel wat ik zocht. Uiteindelijk dus een top paard gevonden (die wat ik eerder zei).

In dit geval zou voor mij meer meespelen dat er gewoon een boel niet klopt...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:00

Janneke_x schreef:
Oei oei! Alles neemt een grote wending. Dit paardje is niet raszuiver. ( voor mij doet dit er echter wel toe, waarom? Geen idee. Maar als ik een haflinger zoek wil ik een haflinger. En al helemaal als daarmee geadverteerd wordt. ) Mijn dierenarts zegt ook dat de papieren anders op orde zouden zijn. Tevens kan er nergens een basisenting gevonden worden. En mogelijk is deze koop dan toch niet voor mij geschikt. Hier en daar krijg ik aanbod voor andere haflingers waar alles aan klopt en wat mij een meer safe gevoel geeft. Dit wordt mijn eerste eigen paard en wil graag safe starten. In ieder geval super bedankt voor al het meedenken en hopelijk vind ik mijn topper spoedig! :)

Jouw dierenarts kletst. Hij kan best uit een niet geregistreerde dekking komen en dat maakt niet uit omdat het een ruin is. Het maakt hem niet minder Haflinger. Als hij je bevalt dan koop je hem toch gewoon.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 27-06-16 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:07

Janneke_x schreef:

Dat wist je toch al voordat je ging kijken? in ieder geval weet je nu dat als je een raszuivere haflinger wilt dat je dan op zoek moet naar een met papier. {en die kosten waarschijnlijk ook wat meer}
Deze is waarschijnlijk nooit ge-ent..

Voor de rest lijkt het me inderdaad verstandig om zo safe mogelijk te starten met een paard die wel goed verzorgd is vanaf het begin. Niet te vroeg ingereden en wel gewoon ge-ent en ontwormd. Succes met je zoektocht!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:08

Ik snap niet helemaal waarom je nu terugkrabbelt omdat hij niet raszuiver zou zijn? Het is een ruin dus met papier kun je toch niks, je kunt er niet mee fokken dus wat voor waarde heeft dat papier?
Als jij hetneen leuk dier vind waar je een klik mee hebt laat je hem dan echt staan omdat hij geen volledige haf is? Of omdat je geen basisenting kunt vinden? Sorry maar wat kost een basisenting nou helemaal?

Ik vind het een leuk dier wat er uitziet als een haf, weinig bespiering en wat schraal. Is echt wel een leuk dier van te maken als je het goed en rustig aanpakt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:09

Wat janderegelaa zegt. Mijn 'haflinger' is ook papierloos. Heeft alleen paspoort van het NRPS B-register. Uiterlijk is hij toch echt een haflinger, maar 100% zeker weten doe ik het niet nee.
Dat maakt mij echter niet uit. Hij is hét paard voor mij. Als was hij haflinger-achtig met een pimpelpaarse staart, prima.

Ik zou hem eerder laten staan vanwege het rammelende verhaal van de verkoper dan vanwege dit papier. Een basisenting kun je zelf laten zetten.
Blijkbaar heb je sowieso al teveel twijfels. En bij twijfel niet doen. Ga dan naar een bekende haflingerfokker en ga voor een paard met papier. Alleen dan heb je zekerheid een raszuivere haflinger te kopen. Ben je alleen wel wat meer aan kwijt dan aan een papierloze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:13

Ik ben helemaal van de raszuivere haflingers, maar dit is een ruin, en op het oog een haflinger ( en mag dus gewoon meedoen met haflinger wedstrijden en andere koudbloedevenementen). Dus hoogstwaarschijnlijk gewoon ene ongeregistreerde haf, who cares!

zo mager is hij helemaal niet , bijna iedereen heeft z'n dier eerder te dik.

Ja waarschijnlijk wat te hard gewerkt voor zijn leeftijd... dat zie ik als nadeel.

Maar zo braaf en gezellig kom je ze echt niet zo vaak tegen, zeker niet voor die prijs.

Laten keuren en er voor gaan zou ik zeggen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:14

Zoals al meerdere gezegd hebben kan dit paard prima een raszuivere haflinger zijn. Niet iedereen vind papieren zo belangrijk.

Maar goed, als dat voor jou wel belangrijk is, en dat is natuurlijk je goed recht, dan zou ik inderdaad verder kijken naar een met papieren en een afstamming waar jij je in vinden kan. Die komen wel in een hele andere prijsklasse, maar aangezien ik las dat je hier een wow zadel op wilde hebben, zal dat geen probleem zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:19

Dus concreet.. de basisenting is niet in orde.. dus weg ermee :') Heeft je DA een DNA-test gedaan, vanwege de stelligheid dat ie niet raszuiver zou zijn? Beestje ziet er aardig haflingerachtig uit en dat paspoort bij het shetlanderstamboek zegt niks over hoe dit dier gefokt is. Dat zou een beetje DA imo echt moeten weten en uit kunnen leggen. Zonder DNA-test kan die knakker danwel madam hier helemaal niks over zeggen. Dus waar stoelt je DA dat op?

Yadano78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:27

Hoe je het ook went of keert, wat het verhaal ook is waarom de ts het niet wil doen maakt niet uit, ze twijfelt blijkbaar en bij twijfel niet doen zeg ik altijd. Er zijn vast nog andere leuke haflingers te koop!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:29

Als het puur om het ontbreken van een haflingerpapier gaat ja.. daar kun je weinig meer aan veranderen, maar dat maakt het niet perse minder haflinger dan een andere haflinger mét papieren.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:32

Tja mij zou het niet uitmaken dat die niet raszuiver is. Met dit gegeven kun je nog wel de prijs naar beneden drukken. De basisenting heb je er zo weer in. De mijne heeft ook 5 jaar zonder enting gelopen, was daarvoor wel geheel gevaccineerd. Dit jaar de basisenting weer opnieuw laten zetten.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:35

Heb in stilte gevolgt gehad.
Mij ziet het er gewoon een moderne, iets te mager/onbespierde haflinger uit.
Prijs, kan over gediscussieerd worden.
Tegenwoordig worden de prijzen ook wat hoger voor haflingers.
Mij staat hem wel aan.
Zie geen rare beenstanden, geen wormtypische kenmerken, ...

En papieren zou voor mij niets uitmaken, zeker omdat het een ruin is.

Was blij dat je zei dat je er toch voor ging, nu ineens niet meer...
Hopelijk krijgt deze ruin een leuk huisje.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:36

Het is een haflinger-achtig paard/volle haflinger met shet-papieren die er IMO niet uit ziet als een 4 jarige, waarvan je helemaal niks weet. Papieren (paspoort) bij een paard die er niet bij lijken te horen + het vage verhaal + het moeilijk doen over keuren. Ik snap niet dat er moeilijk gedaan wordt dat TS verder zoekt. Zou iemand dit verhaal posten en zeggen dat ze hem gekocht heeft voor een veel te hoge prijs en ze zou voor gek verklaart worden. Zéker als zou blijken dat het paard iets mankeerde, dan had ze "gillend moeten wegrennen" bij dit paard ipv hem te kopen.

En nu ineens is "ik heb er geen goed gevoel bij en de DA bevestigd dat" geen goede reden?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:39

Janneke_x schreef:

Die basisenting is toch geen probleem? Dan zet je die even :) Mijn 16-jarige kocht ik vorig jaar december en die entingen waren doorheen de jaren ook wat missers bij. Gewoon de basisenting terug zetten en opgelost.

Dat je valt over niet raszuiver, daar snap ik niks van, maar goed, tis jouw koop. Succes met de zoektocht nog!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:49

Ayasha schreef:
Het is een haflinger-achtig paard/volle haflinger met shet-papieren die er IMO niet uit ziet als een 4 jarige, waarvan je helemaal niks weet. Papieren (paspoort) bij een paard die er niet bij lijken te horen + het vage verhaal + het moeilijk doen over keuren. Ik snap niet dat er moeilijk gedaan wordt dat TS verder zoekt. Zou iemand dit verhaal posten en zeggen dat ze hem gekocht heeft voor een veel te hoge prijs en ze zou voor gek verklaart worden. Zéker als zou blijken dat het paard iets mankeerde, dan had ze "gillend moeten wegrennen" bij dit paard ipv hem te kopen.

En nu ineens is "ik heb er geen goed gevoel bij en de DA bevestigd dat" geen goede reden?

Maar de reden waarom is zo raar vind ik persoonlijk. Eerst wil ze m kopen en dan opeens niet omdat ie geen basisenting heeft en geen papier. Dat wist je de eerste keer dat je ging kijken ook en toen had je wel interesse.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:52

Ik lees dat het probleem vooral is dat én de papieren niet in orde zijn én dat de papieren (het paspoort) die er wel bij zijn niet lijken te kloppen, die twijfel haal ik ook al uit de beginpost.
Dat de basis-enting niet bij gehouden is lijkt me eerder een bevestiging (zo interpreteer ik het) dat er iets niet klopt met dat paspoort.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:53

Maar wat klopt er dan niet aan het paspoort? Alleen dat het niet door het haflingerstamboek is uitgeschreven?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:56

Siersma schreef:
Maar wat klopt er dan niet aan het paspoort? Alleen dat het niet door het haflingerstamboek is uitgeschreven?

Ik weet precies wie dat paspoort gemaakt heeft en dat is/was een onafhankelijk chipper en een paspoort van het shetlandstamboek is maar 15 euro ofzo. En omdat paspoort uitgevende stamboeken moeten registreren krijg je zo'n paspoort zonder afstamming erin.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:00

Volgens mij ben ik één van de weinige hier die er dit paardje helemaal niet zo slecht vind zien..Hij is slank en mist wat bespiering...maar mager vind ik hem absoluut niet...te schraal ook niet...ik vind het wel kwalijk dat hij op zulke jonge leeftijd is ingereden en mijns inziens icm het harde werken verklaart dat eerder zijn lichamelijke toestand.
Maar zoals mijn mams altijd zei:bij twijfel niet oversteken.
Succes met je zoektocht...
Mag ik vragen waar dit ventje vandaan komt?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:38

jammer, is een leuk dier. en vooral als hij zo braaf is. met een ruin heb je aan een papier
toch niks. en een basisenting kun je zelf ook laten geven. ik heb hier een welsh cob staan. zit een volledig welsh papier bij. maar herken er toch veel haflinger in. maar aals je er niet goed bij voelt niet doen.
wens je veel succes met het vinden van een leuk paardje :)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:42

janderegelaa schreef:
Siersma schreef:

Ik weet precies wie dat paspoort gemaakt heeft en dat is/was een onafhankelijk chipper en een paspoort van het shetlandstamboek is maar 15 euro ofzo. En omdat paspoort uitgevende stamboeken moeten registreren krijg je zo'n paspoort zonder afstamming erin.

En daarom snap ik dus niet dat je m laat staan om het paspport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:38

Elisa2 schreef:
Janneke_x schreef:

Dat wist je toch al voordat je ging kijken? in ieder geval weet je nu dat als je een raszuivere haflinger wilt dat je dan op zoek moet naar een met papier. {en die kosten waarschijnlijk ook wat meer}
Deze is waarschijnlijk nooit ge-ent..

Voor de rest lijkt het me inderdaad verstandig om zo safe mogelijk te starten met een paard die wel goed verzorgd is vanaf het begin. Niet te vroeg ingereden en wel gewoon ge-ent en ontwormd. Succes met je zoektocht!

Ik ben met 0 informatie gaan kijken want dit had hij niet bij de hand. Maar ik heb teveel twijfels mijn hart zegt JA! Maar mijn hoofd zegt NEE :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:40

Wat zijn je redenen om het wel te doen en wat om het niet te doen?