[FOTO]De Haflinger en zijn "over" gewicht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 01:23

Op dit moment vind ik dat Azkaban helemaal op gewicht is en ga hem weer wat extra voeren, de winter komt er ook nog aan. Hij is van singelmaat 70 naar singelmaat 45 gegaan, bij singelmaat 50 heeft ie geen gaatjes meer over om aan te singelen dus heb maat 45 besteld nu. En verder mag hij van mij niet meer afvallen. Meneertje heeft erg veel energie en voelt zich lekker in zijn vel zo.

zie hier het resultaat (3 wkn geleden, singelmaat 50)

Afbeelding

jomaro

Re: [FOTO]De Haflinger en zijn "over" gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 09:15

@ Marga

Azkaban ziet er daar echt goed uit. Kan je hem meer ruwvoer aanbieden om extra te gaan geven.
Met krachtvoer heb je straks misschien een bommetje onder je kont. Of kunnen ze in de winter net zo veel naar buiten als in de zomer?

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 12:22

ja we gaan morgen verhuizen, hij krijgt daar onbeperkt hooi, dus denk dat voor meneer meer dan zat is, moet wel in de gaten houden dat ie dan weer niet dik wordt. Maar daar mag tie lekker op de wei met weidemaatjes dus dat zal hem ook rustiger maken en hij heeft meer beweging.

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:39

haha, wij laten onze haffies afvallen :P kom jij aan met je wortels :P
nee ff alle gekheid op een stokkie, wortels zijn niet zo schadelijk

Jodie_Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:00

Zazalover schreef:
haha, wij laten onze haffies afvallen :P kom jij aan met je wortels :P
nee ff alle gekheid op een stokkie, wortels zijn niet zo schadelijk

--

Haha ik had het er al bij gezet niet helemaal de perfecte topic.
Maar toch een wortel af en toe is helemaal niet erg, kan ook als een verwennerij worden gezein.

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:51

ja, precies, krijgt die van mij ook hoor, wortels zijn zeker niet heel slecht

Jodie_Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:04

Zazalover schreef:
ja, precies, krijgt die van mij ook hoor, wortels zijn zeker niet heel slecht

--

Wortels zijn niet slecht je moet er alleen niet het woord TE voor zetten.
En sommige paardjes worden er wat druk van maar dat merk je snel genoeg.
En natuurlijk weetje hij komt er wat van aan maar het is geen vulling.
Dus het is gewoon een extra

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:47

ja precies! ^

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:05

Storm is ook op dieet maar af en toe een wortel mag hij van mij wel. Als ik zelf op dieet ben mag ik soms ook wat lekkers tussendoor. Je moet ze toch een beetje tevreden houden tussendoor haha.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:18

Ergens goed nieuws, maar ergens toch ook zeer frustrerend. Een paar weken terug had ik nog goed tijd om Daya te werken. Ze veranderde meteen enorm, viel af, kwam beter in conditie... Op een bepaald moment kon ik zelfs zeggen dat ze voor mij echt "goed" was :-) . Maar sinds twee weken heb ik niet met haar kunnen werken en ze is terug zo ontploft... En helaas was ik genoodzaakt ze op een verse weide te zetten vol lang gras (wel met graaskorf hoor uiteraard) omdat de andere op was (en hoe langer ik wacht hoe meer ze dan overdrijft)... Ik hoop vandaag en de komende dagen wat te kunnen werken...

Gaat dat bij jullie ook zo snel? Ik bedoel, ik weet wel dat een pony niet op een week 30kg kan bijkomen of afvallen ;-) , maar ze ziet er zo snel helemaal anders uit, veeeel minder opgeblazen. Dat is op zich wel erg goed nieuws, omdat ik zo merk dat ik met 'licht' werk haar goed kan houden (en misschien met middelzwaar werk zonder graaskorf???), maar het andere uiterste bij niet werken is niet zo aangenaam :D

Maestroox3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:40

Oké , even terug proberen te laten heropstarten .
Nebu 3 feb.'11
Afbeelding
17 augustus
Afbeelding
Nebu kreeg krachtvoer 2 x per dag + voordroog & bieten of wortelen.
We zijn nu van stal veranderd waar ze dat niet geven.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:59

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:08

Ook hier veel gewichtsverlies, eigenlijk een ander paard in beeld en gedrag! Hij moet niet minder worden in gewicht nu. Haflinger ruin, ouderwets type, nu 17 jaar. Er is een lange tijd voor nodig geweest om hem weer in goede/ betere conditie te krijgen wat betreft gezondheid. Hiermee verwijs ik naar insulineresistentie, lichte vorm van ataxie en artrose. Arbeid nu: dagelijks dressuurmatig in de bak of een bosrit of oefeningen aan de hand. Voer: nu 2* dgs voordroog, 3* dgs 300 gram subli dieetmix en 250 gram hh basisplusbrok. Nu weinig weidegang: max 2 uur per dag onder toezicht. Foto 2009: dagelijks op het land van 9-19, voer 1* dgs halve schep stalbrok en 1* dgs kuil. ( BF testzadel in mt 2, paste niet echt lekker)
augustus 2009:
Afbeelding
januari 2012:
Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:28

Steenbok, Dat is wel een verschil zeg! Voor een oudewets type is hij misschien aan de dunne kant. Maar ik zie toch liever een paard die íets te dun is. Dan een paard die te dik is. Maar dat is mijn idee hoor. In de winter heb ik toch altijd het idee dat de meeste paarden wat afvallen. Omdat er geen vers gras is waar o.a. vet in zin.
Ik vind het wel een knapperd hoor! :D

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:03

Wat een verschil bij veel hafjes hier.
Zal even een oude foto van die van mij opzoeken, wel lastig gezien ze drachtig is geweest.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:07

Peeps.
23 mei. 2 maandjes drachtig maar wat je ziet is gewoon overgewicht.
Afbeelding

Peeps.
11 januari.
Afbeelding

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:50

Nog een keer het topic doorgespit :D 1 ding is me nu wel duidelijk: anders/ minder eten en meer bewegen lijkt toch de oplossing. En dan niet bewegen al grazend door de wei, maar vooral op tempo en afstand. Ook gericht aan de spieren werken, door dressuurmatig te werken. Hij is erg afgevallen, is goed voor zijn gezondheid. Nu opletten dat hij niet minder gaat wegen. Dikke billen heeft hij nog wel, al zijn de vetkussentjes verdwenen. Ook niet meer zo`n diepe groef boven staartaanzet. Eerste foto juli 2010, tweede foto januari 2012
Afbeelding Afbeelding

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 00:08

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:44

Steenbok, ik denk dat je je niet al te veel zorgen hoeft te maken. Je haf ziet er nog steeds gezond uit. (vanaf de foto he).
Als je het niet vertrouwd kun je beter een deskundig iemand inschakelen! :j

Djeradalover, beetje lastig te zien, want de foto's zijn van een ander standpunt genomen. Ikzelf zie weinig verschil. Eens kijken of iemand anders het wel kan zien :D

Ik heb gisteren trouwens een foto van James gemaakt. Ik was in de veronderstelling dat James aan de dunne kant was. Maar toen ik dit gisteren op me af zag lopen..... Dacht ik... o my god. James is bijna aan het einde van zijn dracht :')
Afbeelding

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:58

Wat zijn jullie allemaal ontzettend goed bezig hier zeg! Mijn complimenten!
Ik ben blij te lezen dat er toch mensen zijn die het belangrijk vinden dat hun Haf goed op gewicht is en niet alle spekkies zien als 'ouderwets'. Want er zit wel degelijk een verschil tussen puur vet en het ouderwetse type.. ;)

Wij zijn het hele jaar door in de van van het gewicht van onze Haflingers. Dit omdat wij fanatiek naar keuringen gaan en daarvoor moeten ze echt op hun mooist zijn.
Nu in de winter zijn onze haffies wat voller, maar tegen de tijd dat het keuringsseizoen begint zijn ze weer helemaal op gewicht..

Ik heb nog wel een leuke vergelijking..

Mijn ruin Wilco, voorjaar 2011
Afbeelding

Oktober 2011..
http://www.corinaplat.nl/Fotoshoots/Can ... G_0309.jpg

Afbeelding

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:35

@Chasey:
Ja inderdaad zie het nu ook :P. Op stal gelukkig wel al meerdere malen te horen gekregen dat hij is afgevallen, want op de 1e foto is hij echt te dik.
Ik ga proberen binnenkort standfoto's te maken van hoe hij nu is :).

Groetjes Iris

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:36

Zoo wat een verschil zeg Sita_,echt een knap dier :).

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 09:20

Ik had die van mij aardig op dreef. Maar we hebben nu een nieuwe bak die nog te zwaar is en ik merk toch dat hij weer zwaarder word :(
Ik rijd hem nu 2 keer per week buiten, verder lange afstanden wandelen, longeren voor de kar. Merk gewoon dat hij veel verbrand door intensief rijden. Wat nu dus wegvalt.
Hij is op het moment weer zo:
Afbeelding

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:30

Potverdikkie ik ben nog steeds aan het klungele met het gewicht van mijn haf :(... Nu heb ik me dus voorgenomen om te gaan verhuizen naar een plek in de buitenlucht zoals het paardenleven hoor te zijn... Ze komt de hele dag uit haar stal en staat dan in een mooie droge padock nu sta ze vrijwel hele dagen op stal (vind het gewoon erg om te typen) dat doet natuurlijk ook niet veel goeds voor haar vetjes. Ook krijgen ze bij ons kuil daar ben ik niet op tegen maar het is gewoon vet en omdat weer te minderen vind ik ook zo wat want dat is wel zo'n beetje het eenigste vermaak op stal ETEN... Vind het vreselijk voor haar ik zal is even zoeken ik had onderlaats in een forum foto's geplaats van toen ik haar net had en nu.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:38