Waar is de klassieke haflinger naartoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:04

Arabesk schreef:
Ah ik zie dit topic nu pas. Ik vind het vreselijk dat al die oude rassen tot halve arabieren gefokt worden; zwarte paarden met sokken en lange benen, orandje sportpony's met witte manen, gele sportpony's met witte manen etc

Koop dan gewoon een arabier en laat het oude ras gewoon met rust :(

Hahaha dit vind ik nou grappig, de haflinger is oorspronkelijk een arabier als je helemaal terug gaat in hun pedigree! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:10

mijn oude verzorg paard is ook oud type!
Afbeelding
Toen nog niet gestart, maar ondertussen na 1 jaar wedstrijden is ze L2! Dus de oude types hebben ook wel wat inzich.
Afbeelding

LadyMadonna

Re: Waar is de klassieke haflinger naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:20

Ddw: niet met je eens, de haflinger is oorspronkelijk een bergpony, rond 1600 (uit mijn hoofd) ingekruist met Arabieren, maar daarvoor liepen die bergpony's gewoon al in de Alpen rond

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:30

Morganya schreef:
AfbeeldingAfbeelding
Wat vinden jullie van deze haflingers dan? Klassiek of modern? En waarom?

Sorry had niet echt de tijd om goed te reageren dus pas laat reactie.
Vind ze alletwee zo op het 1e oog ertussenin ogen. Niet de hele moderne haf, niet dat hele ouderwetse, beetje ertussenin. Vind dat ze een vrij lange rug hebben (maar dat kan ook vertekenen hoor, vind t lastig te zien).
Ze lijken niet dat hele "gedrongen" te hebben.
De linker vind ik wel ouderwetser dan de rechter overigens.
/edit als ik wat beter kijk, lijkt het wel dezelfde alleen in een slanker uiterlijk :+

Vind het ook echt doodzonde dat ze steeds maar luxer en luxer willen. Ben het er wel mee eens dat een deel bespiering/vet of het juist ontbreken ervan een hoop kan vertekenen zo op het 1e oog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:33

stef schreef:
Ddw: niet met je eens, de haflinger is oorspronkelijk een bergpony, rond 1600 (uit mijn hoofd) ingekruist met Arabieren, maar daarvoor liepen die bergpony's gewoon al in de Alpen rond

De eerste haflinger was een kruising van een arabische hengst en een bergpaard. Dit was 249 Folie en hij is geboren in 1874. de pony's die daarvoor in de bergen rondliepen waren idd berpony's maar heen haflingers.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:48

Daargaan we weer, het 100 000e topic over dit onderwerp :) .

Pentax, je vraag waarom mensen geen welsh in de kleur van een haf kopen vind ik een beetje kort door de bocht, aangezien de 2 een helemaal ander temperament en karakter hebben. Doe mij maar een haflinger.

Ik heb een ouderwetse haf, die als ze vol in de spieren staat ook eerder in zo'n topic als deze als bijna modern werd benoemd. Gek dat de meesten echt niet meer zien dat klassieke haflingers ook echt niet te dik horen te zijn. Hier staan ze 24/7 buiten, zonder hooi en op een kaal land, en ja, zelfs dan nog zijn ze te dik en moet ik 4a5 maal per week minimaal trainen om ze op conditie te houden. Sportconditie krijg ik enkel voor elkaar als we echt bijna elke dag flink trainen. Dus ik kan me voorstellen dat de meeste andere klassieke hafferds hier ook mee kampen en daarom vaak maar te dik zijn.

Moderne haflingers kunnen zeker meerwaarde bieden aan het ras, anders zou het niet zo gevraagd worden op de keuring. Vraag en aanbod he :) . Willen we sportievere haflingers? Dan worden die ook gefokt. En er blijven genoeg ouderwetse haflingers over voor mensen die graag een tankpony hebben.
Ik denk dat de vraag naar modernere haflingers er is gekomen omdat heel veel mensen verliefd worden op het ras, vooral dan karakter/temperament/eigenheid, die anders is dan die van bvb fjorden en tinkers. Maar omdat veel mensen meer sportgewijs gaan trainen, is dit niet eerlijk tov die tanks, en zijn we luxer gaan fokken.

Mijn ouderwetse haf is écht een topper en gaat nooit weg, maar in de toekomst komt er toch een iets modernere haf omdat deze waarschijnlijk minder problemen en dus meer plezier gaat hebben in de dressuur, wat dus ook eerlijker is. Mara heeft zo'n zware hals dat ze er in de nageeflijkheid bijna in stikt als ze niet in topconditie staat, maar ze wil werken voor je en heeft een sterk achterbeen, zoals de meeste ouderwetse haflingers wel hebben (je moet het er enkel uitrijden/ze goed in hun vel hebben staan, dat ze het kunnen uiten).

Te iel moeten de haflingers voor mij ook niet zijn, maar Hofdame van Yvanka vind ik persoonlijk een prachtige moderne merrie! Nog genoeg body, maar wel hoger op de benen en dus krachtigere gangen.
Aron van de Haflingerborg en andere jongere, moderne hengsten voegen wel zeker iets toe aan de fokkerij, want zij kunnen ouderwetse merries gaan verbeteren, terwijl de merrie nog body meegeeft.
Er wordt ook niet aangeraden om bvb een iele hengst maal een andere hele iele merrie te doen, maar juist om door de verschillende types die aanwezig zijn, elkaar allemaal te verbeteren.
Worden ze te iel? Fok dan even terug met een hengst met meer massa. Dat is ook wat de fokkerij wil, moderner, luxer, maar niet te iel. En een 3-jarige kan best een schriel kipje zijn hoor, als je naar Sterago (v. Standing Ovatiob) kijkt, dan was die bijna een jaar terug nog een echte smalle guppy en nu al een heeeel stuk uitgezwaard. Verkijk je niet op jonge hengsten, maar kijk er nog eens naar als ze 6 of 8 zijn, dan is het een wereld van verschil!

Hier is het duidelijk, eens een haflinger, altijd een haflinger. :)

marlies405

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:54

@ Ine23; AMEN!
volledig mee eens

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:59

Helemaal mee eens! 4, 5 jarigen kun je ook moeilijk vergelijken met een 10-jarige!

Stef: Nouja ook goed, zoveel weet ik er nou ook weer niet van, maar weet wel dat er toen aardig wat percentage arabier van in was gefokt :)

Wat verstaan jullie vanuit vroeger onder de klassieke haflingers? want ik zie ze gelukkig nog wel hoor :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:29

Ok, ik zit achter de pc en ben even naar de site van het stamboek gegaan.
Als ik dan kijk naar de kampioenen van de tentoonstelling van 2010:
http://www.kvth.nl/index.php?ln=nl&page ... d=10-nt-hf

En dan bijv de reservekampioen.
Afbeelding
Heel erg rechtshoeksmodel, lange hals, redelijk wat schoft, lange benen, lange rug, alles is eigenlijk lang.
Hiermee wil ik overigens NIET suggereren dat het een lelijk paard is oid...

Als ik die dan vergelijk met een apollo van schafferden (opa van mijn haflo) geboren in 1980....
Afbeelding
Dan gaan we veel meer richting een vierkants model, korte rug, korte hals, korte benen, en de pijp omvang zal ook meer zijn.

Of een Magister (1985)
Afbeelding
Ten opzichte van een Stakkato....
Afbeelding

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:55

Dat zijn goede vergelijkingen Stefn(Magister is trouwens de grootvader van mijn haf) al vind ik Stakkato persoonlijk niet extreem lang lijken op die foto in vergelijking met Magister.

Voor mij is de bovenste haflinger niet mooi, zelfs al is'ie modern, die romp is imo veel te breed ivgm de flanken. Maar dat is smaak van het stamboek en dat blijft geregeld door een jury :) . Of het kan ook de foto zijn.

Dus het moderniseren van het ras is imo geen slechte zaak, al wil dat niet zeggen dat ik alle moderne haflingers ook mooi (of verantwoord gefokt!) vind.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:00

stakato valt in de rug mee, maar wel een lange "iele" hals, lange benen, etc.
Naja, in hoeverre is het moderniseren een slechte zaak? Als je doorslaat, maar wanneer sla je door? Naja, in amerika dus...

Dit is een belg, amerikaans gefokt:
Afbeelding

jovelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:03

stef schreef:
Naja, in hoeverre is het moderniseren een slechte zaak? Als je doorslaat, maar wanneer sla je door? Naja, in amerika dus...

Afbeelding

Dit vind ik echt schokkend :n dit? een Belg?? _-:(

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:08

Yup, een belgium draft....
maar goed, over een x aantal jaar zitten we hier met de haflingers ook hoor, als we op deze manier door gaan (behalve dan dat die verder wel correct in elkaar zitten en ik daar bij de belg mn vraagtekens bij zet)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:12

die belg :o
die is gewoon eng :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:17

stef schreef:
Yup, een belgium draft....
maar goed, over een x aantal jaar zitten we hier met de haflingers ook hoor, als we op deze manier door gaan (behalve dan dat die verder wel correct in elkaar zitten en ik daar bij de belg mn vraagtekens bij zet)

Nee dat valt wel mee bekijk het fokplan van Kvth maar eens :) . In oostenrijk fokken ze nu ook weer iets terug daar ligt de stokmaat weer rond de 1,48 ipv boven de 1,50 bijv.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:28

Mij valt het op dat de meeste paarden die ouderwets genoemd worden op dit forum vaak gewoon heel dik zijn. Vaak worden ook de moderne haflingers alleen genoemd als driejarige en daar zit vaak geen spieren op en geen grammetje vet. Er word inderdaad wel een moderner type gefokt maar dat is met name de belijning van het paard. Men wil tegen woordig een wat langgelijnder paard en neit per defenitie een iele spriet.
Wij hebben een 19 jarige merrie op stal staan die het op de keuring nog heel goed meekomt en met eerste premies thuiskomt. En haar moeder was inderdaad een ouderwetse haflinger, was 1.38 hoog en kwam vroeger uit in de zware klasse. Ook hebben wij een elite merrie op stal staan en dat is ook geen iele spriet hoor.
Paarden zijn te zien op www.desmidshof.nl.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:36

jovelas schreef:
stef schreef:

Afbeelding

Dit vind ik echt schokkend :n dit? een Belg?? _-:(

Dat is een vlaams paard, die zien er hier vergelijkbaar uit. Degelijk verschil met "een Belg" ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:02

Hier ook een echte ouderwetse Haf, geboren in 1990, 1.44 mtr.. Vader is Narco van Coranny en opa is Napoleon.
Paard is voor zijn 10 jr. M2 dressuur en dubbel Z aangespannen geweest. Heel wat jaren marathons gelopen voor de kar. Versleten op zijn 11e jr. (lichamelijk en geestelijk) toen ik hem kocht maar heeft een hele sterke wil om door te blijven gaan, is altijd positief en vrolijk. Nu inmiddels 21 jr. Mijn maatje Niek van de Dickenes, een Haflinger zoals Haflingers horen te zijn. Helaas de laatste jaren te zwaar ivm het niet meer kunnen trainen.
Afbeelding
Afbeelding

De moderne Haflinger van tegenwoordig mist de krachtige uitstraling die de ouderwetse haflinger wel heeft. Heel jammer dat ze niet meer zo gefokt worden als vroeger!

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:08

Wow die reservekampioen die stef laat zien vind ik echt geen haflinger meer!
Als hij een andere kleur had gehad had ik hem echt niet meer als haflinger herkend!
Maar verder vind ik het nog heeel erg meevallen met de haflingers hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:11

Maarja de kampioen daarin tegen ziet er nog wel prima uit als een haflinger :)

Cinnnndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:18

Citaat:
Dus het moderniseren van het ras is imo geen slechte zaak, al wil dat niet zeggen dat ik alle moderne haflingers ook mooi (of verantwoord gefokt!) vind.
:j

Ik vind het ook heel jammer dat er niet 2 types gefokt worden, dus of modern of klassiek, dat je nog een soort kunt kiezen. Ik heb een klassiek dametje van 21. Ze is niet echt figuur tank maar wel donkere, dikke vacht en niet heel hoog.
Singasong: Wat is Niek gaaf zeg! :D

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:46

Maar jullie hebben het over 21 jarige haflingers, dat is toch moeilijk te vergelijken met een 4 of 5 jarige? :Y) Dat zelfde kun je ook niet doen bij KWPNers, ten eerste zijn ze een stuk verder in groei en ontwikkeling!

Overigens bedoel ik niet mee te zeggen dat er geen moderne haflingers bestaan, die zijn er wel degelijk!

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:47

muppetmayo schreef:
Sorry had niet echt de tijd om goed te reageren dus pas laat reactie.
Vind ze alletwee zo op het 1e oog ertussenin ogen. Niet de hele moderne haf, niet dat hele ouderwetse, beetje ertussenin. Vind dat ze een vrij lange rug hebben (maar dat kan ook vertekenen hoor, vind t lastig te zien).
Ze lijken niet dat hele "gedrongen" te hebben.
De linker vind ik wel ouderwetser dan de rechter overigens.
/edit als ik wat beter kijk, lijkt het wel dezelfde alleen in een slanker uiterlijk :+

Vind het ook echt doodzonde dat ze steeds maar luxer en luxer willen. Ben het er wel mee eens dat een deel bespiering/vet of het juist ontbreken ervan een hoop kan vertekenen zo op het 1e oog.

Dat is het ook :D Vind het zo opvallend dat ze ouderwetser genoemd wordt naarmat hoe dik ze is, dus effe checken en daarom ook de vraag waarom. :Y) Maar eigenlijk is er weinig ouderwets aan haar, behalve haar hals, stokmaat en hoe breed ze is (ook boommaat 37) Ze heeft een te lange rug, te lang voorbeen, te lange hals, te weinig behang aan de benen en te fijn hoofd voor een ouderwetse haf. Ook de masieve broekspieren en dikke kont van een klassieke haf zal ze nooit krijgen. Overigens ook 20 jaar oud.

stef_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:12

Afbeelding

Mijn haflinger is een mix, zijn moeder is het oude type haflinger en zijn vader Wolkenstien B. echt het nieuwe type. Dit vind ik zelf wel heel mooi, hij heeft toch nog body, maar is niet te zwaar gebouwd :)
Vind de haflingers die zo lang en smal gefokt worden ook niet mooi nu is het geen haflinger meer.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:46

Er zijn 2 spamberichten verwijderd.